Lijf & Lijn alle pijlers

Waarom val ik niet af?

12-12-2019 14:20 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ruim een jaar ben ik gaan sporten. Combinatie krachttraining/cardio 3 a 4 keer per week.
Maar ik val dus niet af. Toen ik begon woog ik 80 kg. Ik weeg mezelf dagelijks op hetzelfde moment en blijf schommelen tussen de 78 en 80.
Op de sportschool is zo'n weegschaal die ook vet en spieren kan meten, en daar is ook geen resultaat op te zien. Sterker nog, de laatste keer was ik afgenomen in spiermassa en aangekomen in vet.

Qua eten probeer ik erg op te letten. Ik gebruik bv geen suiker in de thee, snoep vrijwel nooit, maak veel dingen vers ivm verborgen suikers. Altijd volkoren producten etc
Enige zonde is in het weekend een wijntje en een hapje. En ook dat met mate. Misschien een hele fles over een heel weekend.

Ondertussen ben ik erg gedemotiveerd geraakt. Langzaam afvallen vind ik niet erg, maar nu val ik dus gewoon niet af en ik heb ook geen extra spieren gekregen ter compensatie. Ik snap er niks van, want ik ben wel geleidelijk zwaarder gaan trainen.

Wie weet raad?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Voel je verschil in je kleding of zie je verschil als je in de spiegel kijkt? Je bent dus wel sterker geworden?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Vers en gezond eten staat niet synoniem voor afvallen. Misschien toch eens calorieën gaan tellen?
Ik denk dat het handig is om je voedingspatroon voor te leggen aan een diëtist. Diëtisten hebben echt meer verstand van voeding dan jij/wij. Waarschijnlijk zal je met een paar aanpassingen in je eetgewoonten wel gewicht verliezen.
Spieren wegen zwaarder dan vet en stop met dagelijks wegen. Het is normaal dat je schommelt, kan met hormonen te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Vermoedelijk zit het toch in jouw voeding en/of jouw drinken. Misschien zijn de porties simpelweg te groot, of krijg je toch veel “verborgen” calorieën binnen (bakken in veel olie of boter, gebruik van sausjes, proeven tijdens het koken, enz). Vaak krijg je pas in de gaten hoeveel dat is, als je een poosje calorieën gaat tellen.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
12-12-2019 14:22
Voel je verschil in je kleding of zie je verschil als je in de spiegel kijkt? Je bent dus wel sterker geworden?
Nee ook niet
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
12-12-2019 14:35
Spieren wegen zwaarder dan vet en stop met dagelijks wegen. Het is normaal dat je schommelt, kan met hormonen te maken hebben.
Mijn spiermassa was juist afgenomen.
En over een jaar genomen ben ik dus niks afgevallen. Ik blijf tussen de 78 dn 80. Als die twee gewichten nou ook naar beneden gingen, maar nee dus
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Calorieën tellen.
Wellicht heb je veel vocht in je lichaam zitten gedurende de dag?

Ik ben als man zijnde savonds zo’n 2-3 kg zwaarder dan sochtends. Dit komt door vocht...

Weeg je is na het wakker worden
Alle reacties Link kopieren
Krachttraining en cardio kan goed samen gaan, maar kan elkaar ook flink tegenwerken. Wat is je exacte sportschema, wat voor oefeningen doe je qua krachttraining en wat voor cardio doe je?
Alle reacties Link kopieren
Een fles wijn per weekend? Stop daar eens mee, zijn aardig wat calorietjes, snel verdiend!
.
Alle reacties Link kopieren
Die weegschalen werken voor geen meter, dus met die uitslagen hoef je geen rekening te houden.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
12-12-2019 14:38
Mijn spiermassa was juist afgenomen.
En over een jaar genomen ben ik dus niks afgevallen. Ik blijf tussen de 78 dn 80. Als die twee gewichten nou ook naar beneden gingen, maar nee dus
Ik zou me niet te veel aan die weegschaal hechten als ik jou was, de kg’s natuurlijk wel maar vet of spiermassa is echt niet zo zuiver.

Er zijn nu al meerdere berichten voorbij gekomen over calorieën tellen, heb je dat al eens gedaan? Want je kunt natuurlijk sporten wat je wilt daar zul je niet direct van afvallen als je te veel blijft eten.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor trainingsschema gebruik je? Heb je dit jaar nog iets gewijzigd hierin of train je vooral hetzelfde? Wat doe je verder overdag?
Alle reacties Link kopieren
Stop met dagelijks wegen!!
En focus niet op het getal op de weegschaal. Denk ook niet dat die vet/spiermassa weegschalen betrouwbaar zijn.
Misschien is omvang meten en foto's maken (in ondergoed) een betere graadmeter.
Dit kan je maandelijks op ongeveer hetzelfde tijdstip doen.
Misschien zie je dan beter resultaat.

En gebruik een calorieteller app. Alles wat je eet, noteer je in de app. Zo krijg je inzicht in wat je op een dag eet (bewust en onbewust). Echt een eye-opener.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
12-12-2019 14:38
Calorieën tellen.
Wellicht heb je veel vocht in je lichaam zitten gedurende de dag?

Ik ben als man zijnde savonds zo’n 2-3 kg zwaarder dan sochtends. Dit komt door vocht...

Weeg je is na het wakker worden
Ik weeg al s ochtends
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Saphira schreef:
12-12-2019 14:42
Krachttraining en cardio kan goed samen gaan, maar kan elkaar ook flink tegenwerken. Wat is je exacte sportschema, wat voor oefeningen doe je qua krachttraining en wat voor cardio doe je?
Ik heb een splitschema. Ene dag benen en rug andere dag armen en borst.
Cardio doe ik op de crosstrainer, roeien en fietsen
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Ik heb ooit wel eens iets opgevangen, dat sommige mensen die afvallen, blijven steken op een bepaald gewicht, omdat dat nu eenmaal het beste bij hen past.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
12-12-2019 14:56
Wat voor trainingsschema gebruik je? Heb je dit jaar nog iets gewijzigd hierin of train je vooral hetzelfde? Wat doe je verder overdag?
Elke paar maanden doe ik een ander schema. Verder ben ik niet heel actief overdag. Fietsen naar mijn werk zit er niet in omdat dat 45 km ver is. Op mijn werk loop ik redelijk veel, maar dat zijn ook geen kilometers.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Fransje-Noord schreef:
12-12-2019 15:05
Ik heb ooit wel eens iets opgevangen, dat sommige mensen die afvallen, blijven steken op een bepaald gewicht, omdat dat nu eenmaal het beste bij hen past.
Lijkt me sterk, aangezien mijn bmi 30 is
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
misseagle schreef:
12-12-2019 14:57
Stop met dagelijks wegen!!
En focus niet op het getal op de weegschaal. Denk ook niet dat die vet/spiermassa weegschalen betrouwbaar zijn.
Misschien is omvang meten en foto's maken (in ondergoed) een betere graadmeter.
Dit kan je maandelijks op ongeveer hetzelfde tijdstip doen.
Misschien zie je dan beter resultaat.

En gebruik een calorieteller app. Alles wat je eet, noteer je in de app. Zo krijg je inzicht in wat je op een dag eet (bewust en onbewust). Echt een eye-opener.
Foto heb ik ook eentijd gedaan maar echt 0 resultaat. Ook merk ik niet dat kleding losser zit ofzo.
Niet meer wegen zorgt er ook natuurlijk ook niet voor dat je ineens afvalt.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Calorieën tellen heb ik in het begin wel gedaan maar vond het een hoop gedoe. Dan maak ik groentesoep en dan moet ik elke wortel wegen. En dan alles delen door de hoeveelheid per kommetje.
Ook niet te doen als iemand anders voor je kookt.

Maar goed, ik zal dat dan maar weer eens doen.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Weeg al je voeding af. Is in het begin lastig, maar wordt vanzelf een tweede natuur. En schrijf echt alle op wat je eet. Dan heb je echt een duidelijk beeld.

Wellicht heb je een gewicht dat bij je past. Intensief sporten is niet nodig om af te vallen. Heb je wel een voedingspatroon wat bij het sportpatroon past?
Wat is je TDEE?

https://www.sailrabbit.com/bmr/

Dan weet je zo gemiddeld hoeveel calorieën je verbrand per dag.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
12-12-2019 15:18
Weeg al je voeding af. Is in het begin lastig, maar wordt vanzelf een tweede natuur. En schrijf echt alle op wat je eet. Dan heb je echt een duidelijk beeld.

Wellicht heb je een gewicht dat bij je past. Intensief sporten is niet nodig om af te vallen. Heb je wel een voedingspatroon wat bij het sportpatroon past?
Ik ben 20 kg te zwaar. Ik geloof niet dat dat gewicht gewoon bij me past.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven