Lijf & Lijn alle pijlers

-20 in 2020 - Tim Knol achterna

23-12-2019 09:21 374 berichten
Hallo dames (en wellicht heren),

Als Tim Knol er 30 af kan halen zijn er voor mij geen excuses om het niet ook te kunnen. Dat dacht ik toen ik de berichten las over zijn besluit tot, en uitvoering van, het worden van een ander mens.

Mijn doel voor 2020 is dan ook -20 kilo. Ik ben mezelf en het lijf dat ik heb laten ontstaan helemaal zat.
Geen gecrash, geen dure diëten, geen fratsen.
Puur een lifestyleverandering, en geleidelijk alles wat er in de afgelopen jaren bij is geslopen er kilo voor kilo weer af.
Zonder toegevoegde suikers bij andere gelegenheden dan duursport, en met veel (meer dan nu) wandelen, fietsen en krachttrainen.

Ik schreef mee in een ander topic, maar dat lijkt een beetje doodgebloed. Bij dezen begin ik er zelf eentje. Ik verwacht voor het verbannen van suikers wel regelmatig wat mentale steun nodig de hebben.

Wie doet er mee vanaf 1 januari?

Om over na te denken tijdens de kerstdagen, ook voor mezelf:

Wat is je doel? In kilo's, maar vooral in lifestyleverandering?
Wat drijft je achter dat doel, waarom wil je het echt, waarom gaat het deze keer wel lukken?
Wat zijn de aspecten waarop het niet zou kunnen lukken, en de momenten waarop je scherp moet gaan zijn?
Wat zijn vervolgens de dingen die je wilt gaan doen in plaats van naar verkeerde dingen grijpen op die slechte momenten? Patronen veranderen gaat het beste als je er iets anders voor in de plaats brengt.

Het lijkt me leuk en nuttig deze achterliggende motivatie van elkaar te weten, dan kunnen we elkaar beter steunen dan wanneer we het alleen over kilo's hebben.

Ik ben zelf rond O&N op vakantie dus begin met wegen op de 26e, daarna is zondag (evt. maandag bij afwezigheid) de handigste weegdag voor mij. Maar meer dan wegen wil ik mezelf cijfers gaan geven voor hoe ik me aan de lifestyleverandering heb gehouden in een week.

Ik ben benieuwd wie vergelijkbare plannen heeft :)

-----
Update met tabellen:

volgt; probeerde een plaatje in te voegen en toen was de hele tabel weg :bonk:
anoniem_63992f5106bb1 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 22:36
Reden: 1e poging tot tabellen invoegen; mislukt
2.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou jongens, daar komt (kuch) mijn lijstje van vandaag...

O: 3 flensjes van boekweitmeel met banaan en pindakaas
T: 1 appel, 1 mandarijn, 1 gekookt ei
L: zilvervliesrijst met roergebakken tofu, rode kool, wortel, ui, knoflook, rode peper en wat pindakaas
T: 1 mandarijn
D: pintobonensoep met paprika, tomaat, ui, sojabrokken en vermicelli
T: paar blokjes kaas en een handje amandelen

Verder 12.500 stappen gezet en 1200 meter gezwommen. Het gaat tot nu toe heel lekker hier! Zoetbehoefte valt me ook enorm mee.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Grietje: je kunt dus wel redelijke porties eten met een gbp? Krijg je ook nabegeleiding?

Klinkt wel interessant, Sansi! Van af welk bmi is dat?

De stappen haal ik altijd wel, maar ik moet er wel ‘moeite’ voor doen. Elke dag een uurtje of iets meer lopen. Maar ik word er ook heel gelukkig van. Echt mijn therapie. ;)
Ik had vandaag weer de eetmeter ingevuld en had al wat extra’s gegeten, maar ik had het idee dat ik nog wat ruimte had. Dus ik heb volledig bij zinnen een halve kleine chocoladereep van de Appie opgesmikkeld en er van genoten. Man de andere helft en op is op.

Eetlijstje:
O: 2 vbh pindakaas, groentesap
T: bakje kwark met toebehoren
L: groter bakje kwark met toebehoren
T: banaan
D: bordje boerenkool met een eetlepel vega-spekjes
T: halve reep butterscotch

Ik heb weer anderhalf uur gelopen, half uur gezwommen (dood aan al die bejaarden die met z’n vieren zwemmend kletsen. Echt argh. Maar toch 26 baantjes) en zo’n 45 minuten gefietst. Ik weiger nog steeds de sportschool, haha.

Ik ga wel stoppen met de eetmeter. Het geeft me onrust.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
07-01-2020 22:25
Fijn om te horen! Gaf mij veel inzicht. Over hoe complex het menselijk lichaam werkt en waarom het voor bepaalde groepen mensen zo moeilijk is om af te vallen. Op de een of andere manier helpt het mij om met moeilijke momenten om te gaan: het idee dat hier waarschijnlijk hormonen aan het werk zijn.
Ik ging net online kijken en het lijkt te zijn geschreven door wetenschappers. Ik denk dat ik hem vanavond als ebook ga bestellen, want ik merk in de gesprekken met mijn diëtist dat ik qua kennis met 0-5 achter sta. Ik ben altijd enigszins bang dat dieetboeken op fabels rusten, maar in twee artsen die beide gepromoveerd zijn heb ik dan weer net wat meer vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk 25 minuten geroeid en een half uur op de crosstrainer. Een jaar geleden kon ik amper een kwartier in goed tempo lopen, dus dit is wat dat betreft wel vooruitgang (en dat zonder echt te sporten in de tussentijd, je conditie wordt blijkbaar al beter van het afvallen alleen).

Eten jullie meer op de dagen dat je sport? Ik weet nog niet zo goed of ik dat dan ook aan zou moeten passen, maar dat is op zich een goede vraag voor m'n diëtist morgen.
Alle reacties Link kopieren
Yannahh schreef:
07-01-2020 22:41
Ik heb weer anderhalf uur gelopen, half uur gezwommen (dood aan al die bejaarden die met z’n vieren zwemmend kletsen. Echt argh. Maar toch 26 baantjes) en zo’n 45 minuten gefietst. Ik weiger nog steeds de sportschool, haha.
Met zulke beweging heb je ook geen sportschool meer nodig, lijkt me. Bijna 3 uur in totaal!
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
07-01-2020 22:47
Ik ging net online kijken en het lijkt te zijn geschreven door wetenschappers. Ik denk dat ik hem vanavond als ebook ga bestellen, want ik merk in de gesprekken met mijn diëtist dat ik qua kennis met 0-5 achter sta. Ik ben altijd enigszins bang dat dieetboeken op fabels rusten, maar in twee artsen die beide gepromoveerd zijn heb ik dan weer net wat meer vertrouwen.
Ja, het zijn twee internisten. Het is ook geen dieetboek. Ze leren je van alles over lichaamsvet, de werking van hormonen en waarom het voor de een veel moeilijker is om af te vallen dan voor de ander. Even heel kort gezegd.

Dit is een goede podcast met hen:
https://www.gezondheidsnet.nl/podcast-g ... iette-boon
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
08-01-2020 05:22
Eten jullie meer op de dagen dat je sport? Ik weet nog niet zo goed of ik dat dan ook aan zou moeten passen, maar dat is op zich een goede vraag voor m'n diëtist morgen.
Ik eet niet speciaal meer op de dagen dat ik sport. Maar ik tel dan ook geen calorieën.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Dames, is er hier nog behoefte aan een tabel? Ik kan nog steeds een nieuw topic openen met een account waar we allemaal bij kunnen. Dan kan iedereen zelf haar gewicht bijhouden en maakt de weegdag ook niet uit.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
@yannahh mijn maagverkleining is 7,5 jaar geleden gedaan.
Toen hielden ze de magen vaak nog wat groter begreep ik.
Ik kan gewoon een volwassenportie op maar dat beperk ik nu weer naar
50gr vega 50gr aardappel/rijst en 150 gr groente. Na een half uur merk ik dat ik hier genoeg aan heb, maar als mijn bord net leeg is heb ik dat nog niet.
Dat het seintje na ongeveer 30 minuten komt wist ik natuurlijk wel.

Het na traject is 5 jaar zelf ben ik na 6,5 jaar losgelaten.
We hebben het ook over een redo gehad maar de kans op complicaties is veel groter en daar zit ik niet op te wachten.
Ook is gebleken dat je na een GBP gevoeliger wordt om aan te komen als je veel koolhydraten tot je neemt.

Zelf ben ik nog steeds blij dat ik dit gedaan heb anders was er elk jaar 10kg bij gekomen. Zo ging het de jaren ervoor
Alle reacties Link kopieren
@ Avena ze heeft niet echt meer gereageerd alleen de laatste keer dat ze er mee bezig was.
Alle reacties Link kopieren
@Grietje2, ja daarom. Dat horen we steeds. Vandaar dat het mij weleens tijd leek om nu gewoon de knoop door te hakken en een tabel te maken die we gezamenlijk kunnen bijhouden.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
08-01-2020 05:22
Uiteindelijk 25 minuten geroeid en een half uur op de crosstrainer. Een jaar geleden kon ik amper een kwartier in goed tempo lopen, dus dit is wat dat betreft wel vooruitgang (en dat zonder echt te sporten in de tussentijd, je conditie wordt blijkbaar al beter van het afvallen alleen).

Eten jullie meer op de dagen dat je sport? Ik weet nog niet zo goed of ik dat dan ook aan zou moeten passen, maar dat is op zich een goede vraag voor m'n diëtist morgen.
Ik eet niet meer op dagen dat ik sport. BIJ mij werkt het eerder zo dat als ik meer eet op mijn sportdagen dat het afvallen juist in de weg staat. Dus als ik ook op die dagen gewoon normaal eet en alleen in het weekend wat extra mag het afvallen beter gaat dan als ik ook op mijn sportdagen wat meer eet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
08-01-2020 08:14
@Grietje2, ja daarom. Dat horen we steeds. Vandaar dat het mij weleens tijd leek om nu gewoon de knoop door te hakken en een tabel te maken die we gezamenlijk kunnen bijhouden.
Lijkt mij goed plan om dan maar nieuw topic te openen met account en tabel waar we allemaal in kunnen. Dan hoeven we hier ook niet te wachten tot to een keer tijd heeft om de tabel de maken / bijhouden en weekdag maakt dan ook inderdaad niet uit kan iedereen ook daarin kiezen wat die fijn vindt. En als iedereen zelf tabel kan bijhouden kost dat ook minder tijd dan als 1 iemand dat moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Oké, dan ga ik zo even fröbelen. TO is natuurlijk van harte welkom om daar aan te sluiten!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
2 weken vakantie gehad en nu ben ik ziek. Dat is niet bevorderlijk voor mijn eetlijstjes, zullen we maar zeggen. Ik heb een enorme zoutbehoefte. En we hadden chips in huis. Nu niet meer :P

Sommige van jullie bewegen echt al heel veel! Voor mij zit het afvallen niet in de beweging of sport (dat doe ik wel). Het zit hem bij mij in het eten. En nu ik ziek ben, heb ik vooral behoefte aan vet en zout eten. Blegh.
Alle reacties Link kopieren
Ai Nandina, beterschap en sterkte met de zoutbehoefte!

Ik heb een nieuw topic aangemaakt met een nieuwe OP, maar het duurt misschien even voordat het wordt goedgekeurd.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het nieuwe topic:

lijf-lijn/20-in-2020-met-tabel/list_messages/455575
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
@Yannah over dat programma vond ik onderstaande tekst op huis voor beweging:

Zit jij boven een gezond gewicht, heb je last van overgewicht en/of obesitas? En wil je daar graag iets aan doen?
Dan is de BeweegKuurGLI iets voor jou!
Om deel te kunnen nemen aan het 2-jarige traject BeweegKuurGLI is het van belang dat je naar je huisarts gaat en informeert naar de mogelijkheden om de BeweegKuurGLI te volgen.
Je moet 18 jaar of ouder zijn en overgewicht hebben (d.w.z. een BMI tussen 25 en 30 en daarnaast een verhoogd risico op diabetes of hart- en vaatziekten, of als je ernstig overgewicht hebt (d.w.z. een BMI van meer dan 30).
Alle reacties Link kopieren
Sansi schreef:
07-01-2020 19:23
Over afvalmethodes; ik gaf bij mijn huisarts vanmiddag tijdens een afspraak voor wat anders aan dat ik echt wil afvallen en daarmee een betere conditie wil krijgen. Ze gaf aan dat i.p.v. doorsturen naar diëtist, ze nu meer een lange termijnplan bieden waar zowel psyche, bewegen als eten centraal staan. Is een soort lifestylecoaching voor 2 jaar en valt onder basisverzekering vanaf een bepaald BMI. Verder geen idee hoe of wat maar ik ga dit wel even uitzoeken.
Ik ga dus ook 1 feb starten met een 2-jarig lifestyle coachingsprogramma.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Grietje2 schreef:
07-01-2020 21:34

Mijn avond eten weeg ik ook weer netjes af zoals het hoort. (GBP)
Door de jaren heen zijn mijn porties veel te groot geworden.
Ik ken het ‘vol’ gevoel ook niet echt.
Als ik afweeg weet ik gewoon dit is het.
Nu volhouden.
Ik dacht altijd dat als je een GBP hebt je ieg niet te grote porties kan eten. Mijn collega heeft ook een GBP en zij kan dus echt ieniemienie porties op.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ja, een familielid van me ook. Die eet zo ongeveer een kwart van wat ik eet, qua portie (maar dan wel wat vaker). Maar je maag kan blijkbaar ook weer uitrekken.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
08-01-2020 16:52
Ik ga dus ook 1 feb starten met een 2-jarig lifestyle coachingsprogramma.
Ik ben heel benieuwd hoe dat je gaat bevallen!
Kon het niet laten om op de weegschaal te staan, al 3 kg eraf :yes:
Weet dat het de eerste dagen ook veel vocht is, maar het motiveert wel!
wat schrijven jullie veel :) en wat zijn jullie goed bezig!
Zo'n 2jarig programma lijkt mij ook wel een mooie manier om aan je doelen te werken. Begeleiding hierbij kan alleen maar goed zijn denk ik. Ik heb al wat zitten zoeken of dat hier in het noorden des lands ook is maar kan het zo niet vinden. Misschien de huisarts ff vragen.

Veel succes allen! en een fijn weekend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven