Lijf & Lijn alle pijlers

Eerste keer ongesteld.

24-12-2019 14:33 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Mijn vraag voor de dames is: "Op welke leeftijd werden jullie voor het ongesteld?"
Mijn antwoord is: " Op mijn negende."

Waarom deze vraag? Onze dochter, afgelopen zomer 14 geworden, is nog (steeds) niet ongesteld geworden. Lichamelijk is ze volwassen, haar borsten zijn behoorlijk gegroeid het laatste jaar, oksel- en schaamhaar heeft ze ook.

Geestelijk gedraagd ze zich als een tiener in plaats van een puber.

Moet ik mij zorgen gaan maken hierover en een bezoek plannen samen met m'n dochter bij de huisarts of geduld hebben?

Liefs, Digna
Ik was bijna 14.

Volgens mij is de standaard dat als een meisje op haar 16e nog niet ongesteld is, het dan verstandig is om naar de huisarts te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet is alles tussen 8 en 18 normaal. Ooit las ik dat de voeten groeien vlak voor de eerste menstruatie. Zorgen maken is dus misschien wat overdreven maar een keertje overleggen met de huisarts kan geen kwaad lijkt me.

Persoonlijk antwoord: ik was 12.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Bij 95% van de meisjes gebeurt dat in de periode tussen elf en vijftien jaar.
https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... /item28324
Als één van de vele google-resultaten die dit aangeven
Alle reacties Link kopieren
Ik was 10, maar er zijn ook genoeg mensen die pas rond hun 16e ongesteld worden. Wacht het nog even af, als ze op haar 17e nog geen menstruatie heeft gehad zou ik wel aan de bel trekken.
Alle reacties Link kopieren
9 is erg jong, dan is er sprake van Vervroegde puberteit

Ik was zelf 15, mijn dochters respectievelijk: 12 en 13
Ik was 13.

Ik zou zelf nog een jaartje aankijken tot ze 15 à 16 is.
Als alles het afgelopen jaar in ontwikkeling is gegaan komt het misschien binnenkort.
15 en een half
Alle reacties Link kopieren
Op mijn 13e verjaardag, leuk cadeautje :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
14
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
ik heb werkelijk geen idee meer, 13-14 denk ik.
weet wel wanneer het de laatste keer was
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
11, maar ik was de eerste in de klas en onder vriendinnen. 9 is erg vroeg. Overleg met je huisarts kan altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook erg laat, ik werd een maand voor mijn 16e verjaardag ongesteld.
Overleggen met de huisarts kan altijd. Maar als ze verder gezond is, zou ik me nu nog geen zorgen maken. Komt vanzelf!
Alle reacties Link kopieren
Ze is dus nèt veertien, ik zou me de komende jaren nog geen zorgen maken.

Maar wat bedoel je met 'ze gedraagt zich als een tiener'?
Alle reacties Link kopieren
Het komt ong 2.5 jaar na dat de borsten zijn gaan groeien. Het hormoon voor borsten is hetzelfde hormoon wat gaat zorgen voor de ongesteldheid, gewoon afwachten, geen ongesteldheid is toch geen straf.
Alle reacties Link kopieren
Ik was bijna 15
Alle reacties Link kopieren
14. Mijn zus 17, mijn moeder ook17 . Dochter van 11 nog niet.
Ik was 11.
Als je je zorgen maakt kan je altijd even het bespreken bij de huisarts,
maar ik zou het nog twee jaar afwachten hoor.
Wat is het verschil tussen een puber en een tiener?
Ik dacht dat dat hetzelfde was.
Ik was nét 17....! (Lang geleden hoorrrrr). In die jaren werden meisjes op de Lagere School nog niet ongesteld!
Mijn moeder is ook een keer met mij naar de huisarts gegaan, maar die heeft haar (terecht) gerustgesteld.
Bij twijfel zou je even met de huisarts kunnen overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
24-12-2019 15:28
Ik was nét 17....! (Lang geleden hoorrrrr). In die jaren werden meisjes op de Lagere School nog niet ongesteld!
eind jaren 70 al wel hoor
Alle reacties Link kopieren
Van een bevriend kinderarts hoorde ik onlangs dat pas als meisjes 16 jaar of ouder zijn ze via de huisarts worden doorverwezen naar een kinderarts. Onder de 16 valt onder de noemer normaal. Heeft ze al wel iedere maand buikpijn of veel witte afscheiding?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
DontYouHatePants schreef:
24-12-2019 15:26
Ik was 11.
Als je je zorgen maakt kan je altijd even het bespreken bij de huisarts,
maar ik zou het nog twee jaar afwachten hoor.
Wat is het verschil tussen een puber en een tiener?
Ik dacht dat dat hetzelfde was.
Ik bedoel met tiener dat mijn dochter zich nog niet volwassen gedraagt. Ze kan uren met haar poppen zitten spelen. Toen ik zo oud was als haar nu deed ik wel andere, leukere dingen.

Liefs Digna.
Alle reacties Link kopieren
DignaH schreef:
24-12-2019 15:34
Ik bedoel met tiener dat mijn dochter zich nog niet volwassen gedraagt. Ze kan uren met haar poppen zitten spelen. Toen ik zo oud was als haar nu deed ik wel andere, leukere dingen.

Liefs Digna.
Leukere? Laat haar nog genieten van de laatste jaren kind zijn. Ze heeft nog tijd genoeg.
Alle reacties Link kopieren
DignaH schreef:
24-12-2019 15:34
Ik bedoel met tiener dat mijn dochter zich nog niet volwassen gedraagt. Ze kan uren met haar poppen zitten spelen. Toen ik zo oud was als haar nu deed ik wel andere, leukere dingen.

Liefs Digna.
Oh, dat lijkt me afwijkender dan nog niet menstrueren.

Maar als ze verder wel gewoon aansluiting heeft bij leeftijdsgenootjes, zou ik me nog geen zorgen maken en haar thuis lekker haar gang laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
24-12-2019 15:37
Leukere? Laat haar nog genieten van de laatste jaren kind zijn. Ze heeft nog tijd genoeg.
Ik was op deze leeftijd fanatiek met sporten, zwemmen en paardrijden, daar was ik druk mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven