Lijf & Lijn alle pijlers

Dry January

28-12-2019 09:23 371 berichten
Ik wilde hier komend jaar aan meedoen.
Waarom? Tsja, om een soort vastenmaand in te lassen na de overdadige feestdagen, omdat overmatig alcoholgebruik er te snel insluipt, om hopelijk wat extra af te vallen etc
Maar wat je reden ook is, schrijf gerust mee als je daar de behoefte toe voelt.
Er is ook een website ikpas.nl waar je je op in kunt schrijven. Voor motiverende teksten, een dagboek of badges.

Ik hoop dat we hier gezellig kunnen kletsen en tips uitwisselen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ik doe mee. Zal de derde keer zijn dat ik mezelf droog zet in januari. Goed plan. Ik ga ook eens op de site kijken die je noemt.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan min of meer mee doen.
Ik zeg min of meer omdat we begin januari een week op vakantie gaan. Maar buiten dat hebben we vandaag onze laatste borrel en dan wil ik na de vakantie ook weer niet drinken tot aan carnaval.
Echte dry january heb ik een paar jaar geleden ook gedaan en toen merkte ik er niet veel van alleen dat ik wat beter sliep.
Met oudjaar blijven wij ook eens nuchter want man heeft dienst en kan dus opgeroepen worden.
Het is niet zo dat wij normaal elke dag drinken, meestal alleen in het weekend, maar dan wel vaak teveel.
Ik drink al bijna nooit. Denk 1 per 1/ 2 maanden dat ik wat drink, meestal buiten de deur. Uitje en als ik dan niet zelf naar huis hoef te rijden.

We hebben geen drank in huis. Niet omdat ik tegen ben maar omdat we gewoon niet meer drinken. Geen behoefte aan.

Maar kinderverjaardag op 2 jan. Mooi wel dat ik dan een drankje neem. Of 2. Of 3. :-D
Ik doe ook mee. De afgelopen jaren ben ik sowieso meer gaan drinken in het weekend. Ik denk dat ik in 2 jaar tijd zo'n 8 kg ben aangekomen door elk weekend alcohol( Ca. 1 of 2 flesjes wijn per weekend), minder slapen, stress, minder bewegen en iets minder gezond eten. Nu gaat het roer om. Niet persé een goed voornemen want ik start nu en niet op 1 januari.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in oktober al begonnen. Tijdens de kerstdagen wel een glaasje wijn op, alleen wel heel bewust veel minder gedronken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik drink wanneer ik er zin in heb. Het enigszins een fatsoenlijk moment is. (De directievergadering om half 9 in de ochtend is dat niet, net zoals om 12 uur mijn nichtje van het schoolplein halen met een wijntje geen porum is)
En ik minimaal 8 uur geen auto hoef te rijden.
Mijn man en ik drinken zelfs niet allebei als we thuis zijn. Één van ons is nuchter, geen uitzonderingen.
Zoals mijn neef zegt je wordt niet dik tussen kerst en oud en nieuw maar tussen oud en nieuw en kerst. Zo denk ik je drinkt teveel alcohol als je moet melden dat je geen alcohol drinkt.
(Ik kom in 2019 op 15 avonden met in totaal 44 alcoholische eenheden, mijn favoriete rode wijn heeft 11 alcoholische eenheden in een fles. 9 feestjes en 6 avondjes met een paar wijntjes met mijn nicht.) Ik zie niet in waarom ik niet gewoon 2 avonden wel alcohol zou drinken in januari.

Tip drink water ipv alcohol en dan niet denken ik mag wel x want ik drink geen alcohol, anders heb je er voor je gewicht niks aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink 1 glas wijn in de week, en soms ook niet. Dus ik doe niet mee.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
28-12-2019 10:53
Wij zijn in oktober al begonnen. Tijdens de kerstdagen wel een glaasje wijn op, alleen wel heel bewust veel minder gedronken.
Merk je nu ook al verschil?
Mijn vriend en ik doen er ook aan mee. Het voelt niet echt als een opgave. Ik drink 2-5 glazen wijn per week, dus daar kan ik wel zonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook meedoen!
Heb het eerder gedaan en vond het erg fijn. Merk zelf wel degelijk verschil in fitheid en slaap. De eerste keer vond ik t top om te merken hoeveel pleier je ook zonder drank kan hebben. Dat klinkt enorm alcoholistisch:)

Ik twijfel wel of gelijk 1 jan start of 6 jan
Ik vind dat ik 1 jan moet starten ( 6 jan is gewoon n smoes om nog even met slechte gewoonten door te gaan)

Fijn deze groep!
Alle reacties Link kopieren
Wij starten dus na vanavond met uitzondering van de week van 10-18 januari want gaan met vrienden op vakantie.
Goed bezig allemaal!
Ik wil wel 1 januari starten (nou ja, met uitzondering van de champagne na 12 uur), maar probeer al een tijdje bewuster met alcohol bezig te zijn. Niet standaard dat wijntje drinken elkd keer.

Alternatieven vind ik wel lastig. Ik hou niet van frisdranken bijvoorbeeld.
Ik drink wel veel water met een smaakje.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
28-12-2019 11:10
Ik drink 1 glas wijn in de week, en soms ook niet. Dus ik doe niet mee.
Goed om te weten To, Madeliefjees drinkt 1 glas in de week en doet dus niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook meedoen. Ik drink wel veel en regelmatig en dat moet gewoon een stuk minder worden. Helaas lukt het me niet alleen dus dan maar zo.
TanteNina schreef:
28-12-2019 13:18
Goed om te weten To, Madeliefjees drinkt 1 glas in de week en doet dus niet mee.
:HA:

Het aantal mensen dat komt melden dat ze sowieso al aspirant-lid zijn van de blauwe knoop is inderdaad vrij hoog.

Ik doe mee. Want ik drink gewoon te veel en te vaak. En er is altijd wel een feestje, etentje, stressvolle week, fles wijn open, etc. En er moeten gewoon echt een paar kilo's af, dus dit is een mooi onderdeel daarvan.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
28-12-2019 11:11
Merk je nu ook al verschil?

Sinds een paar weken proberen we ook mee plant-based te eten. En ja, we merken verschil. Minder opgeblazen, slaap beter en ook wel wat meer energie. Geen idee of dat dit wishful thinking is of echt zo. De veranderingen zijn heel geleidelijk en vallen dus minder op, en er zijn natuurlijk ook altijd periodes met meer stress en drukte dan andere periodes.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee. Vooral omdat ik wil afvallen, ik drink niet zo veel dat ik er problemen mee heb. Maar ik wil sowieso gezonder gaan leven en moet dus afvallen, dus de alcohol de deur uit past daarbij. Ik begin alleen niet op 1 januari, ik stop na de nieuwjaarsreceptie van mijn werk en dan zie ik wel wanneer ik ooit weer begin met alcohol drinken. Misschien wel nooit meer, ik zie het wel.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens de docu "roes" terug, is enkele weken geleden op tv geweest. Ging ook over dry januari en mensen die probeerden van de alcohol af te kicken.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
28-12-2019 14:40
Kijk ook eens de docu "roes" terug, is enkele weken geleden op tv geweest. Ging ook over dry januari en mensen die probeerden van de alcohol af te kicken.
Joh, ik zit dat te kijken maar die mensen zijn allemaal zware alcoholisten! Ik dacht dat dry januari meer iets was voor mensen die een fles wijn per week! drinken.
Am Yisrael Chai!
strandjuttertje schreef:
28-12-2019 13:30
:HA:

Het aantal mensen dat komt melden dat ze sowieso al aspirant-lid zijn van de blauwe knoop is inderdaad vrij hoog.

Ik doe mee. Want ik drink gewoon te veel en te vaak. En er is altijd wel een feestje, etentje, stressvolle week, fles wijn open, etc. En er moeten gewoon echt een paar kilo's af, dus dit is een mooi onderdeel daarvan.
Ja ach, goed van ze, maar wat moeten we ermee?
Zouden dat soort mensen in 'uitgerekend in juni 2020' topics ook melden dat ze niet zwanger zijn?
Keep-smiling schreef:
28-12-2019 15:37
Ja ach, goed van ze, maar wat moeten we ermee?
Zouden dat soort mensen in 'uitgerekend in juni 2020' topics ook melden dat ze niet zwanger zijn?
Zouden ze eens moeten doen. :proud: :proud: :proud:

Maar ze mogen toch niet in de tabel dan.
fashionvictim schreef:
28-12-2019 14:55
Joh, ik zit dat te kijken maar die mensen zijn allemaal zware alcoholisten! Ik dacht dat dry januari meer iets was voor mensen die een fles wijn per week! drinken.
Ik ben geen verslaafde nee. Kan makkelijk een tijdje zonder, maar ik vind het de laatste tijd gewoon te standaard om maar weer alcohol te drinken.
Gewoon even bezinnen is all.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net die docu gekeken, dank voor de tip Boarn. Echt heftig!
Am Yisrael Chai!
Ik doe ook mee, maar ik begin pas de 7e. Er is de 6e een gelegenheid waarbij champagne wordt geschonken, en de organisator is daar zo enthousiast over dat ik wel een dagje later kan beginnen ;-)

Voor mij is even een maandje niet drinken een aanvulling op 'terug naar gezond eten'. Ik heb in december al mijn eetregels losgelaten en het is weer tijd om de regels weer wat strakker te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven