Lijf & Lijn alle pijlers

Dry January

28-12-2019 09:23 371 berichten
Ik wilde hier komend jaar aan meedoen.
Waarom? Tsja, om een soort vastenmaand in te lassen na de overdadige feestdagen, omdat overmatig alcoholgebruik er te snel insluipt, om hopelijk wat extra af te vallen etc
Maar wat je reden ook is, schrijf gerust mee als je daar de behoefte toe voelt.
Er is ook een website ikpas.nl waar je je op in kunt schrijven. Voor motiverende teksten, een dagboek of badges.

Ik hoop dat we hier gezellig kunnen kletsen en tips uitwisselen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man doet ook mee maar wil buiten de vakantie nog meer uitzonderingen inlassen zoals wanneer we op visite zijn of een dagje weg of zo maar dat wil ik dus niet. Ik wil tot aan carnaval (21/2) dus alleen alcohol drinken die week dat we weg zijn en verder niet.
Mij gaat het er ook om om bewuster er mee bezig te zijn en een stukje voor de lijn en voor mijn weerstand. Ben de laatste jaren echt heel vaak verkouden en ik slaap slecht.

En wat anderen daarvan denken en menen te moeten melden boeit mij vrij weinig.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
29-12-2019 08:14
Hoe is het mogelijk dat je dit nog weet?? Hou je het bij of zo? En dat je ook weet hoeveel glaasjes je uit een fles haalt, heb je dat ooit bijgehouden? Ik zou bijna zeggen dat je een alcoholprobleem hebt.
Ik heb een goed geheugen.
En ik heb ooit iemand die 2 glazen wijn dronk en in de auto zou stappen voorgedaan hoeveel wijn er in een glas mag om onder de limiet te blijven. Toen bleek dat er uit die fles 11 glazen geschonken moeten worden. En geen 6..ik weet nog bij welk feetje ik heb gedronken en ook de keren dat ik een derde nam kan ik benoemen. Ik kan ook vertellen welke film ik in maart heb gezien en wat ik in de kaart voor mijn schoonzus had staan op haar verjaardag. Ook de belangrijkste details van mijn werk in februari kan ik je geven.
En ik kan je ook vertellen hoeveel glazen sapen fris ik heb gehad. Hoe vaak we een pizza hebben besteld en welke dat waren. Hoe vaak we boerenkool hebben gegeten en wat we uit hebben gegeven aan kleding..
MinkeDeWit schreef:
28-12-2019 22:39
Slappe hap allemaal. 1 januari is 1 januari, dus champagne (is toch niet lekker) zou je moeten overslaan. Feestje of vakantie, dat is toch ook geen excuus. Dan kun je net zo goed zeggen dat je het alleen doet op maandag tot en met vrijdag.

Goed, speciaal voor jou zal ik Niet meedoen met dry januari.
Ik ga echter wel vanaf 7 januari minimaal 4 volledige weken niet drinken. Ik geef het geen naam. Beter zo?

Mijn man zegt niet toe dat hij met me meedoet, maar hij heeft dan ook een alcoholprobleem. Ik ben benieuwd of het toch naar hem over slaat.
Meestal drink ik gewoon water of thee als ik niet drink, zoetigheid vind ik niet lekker.
Ik zag dat TO het had over alcoholvrije gintonic. Ik twijfel of ik dat soort vervangers zal gaan nemen of niet. Normaal drink ik graag een 0% speciaalbier, maar ik ben er nog niet uit of ik dat in deze periode moet doen of juist niet. Het voelt fout ofzo.
Hoe zien jullie dat?
anoniem_392232 wijzigde dit bericht op 29-12-2019 10:50
Reden: typefout
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga geen alcoholvrij bier drinken dan, vind dat sowieso niet echt lekker. Frisdrank vind ik wel lekker maar dat drink ik in principe ook alleen in het weekend. Drink meestal limonade met Spa rood of water en thee en koffie.
Desalniette_ schreef:
29-12-2019 10:49
Goed, speciaal voor jou zal ik Niet meedoen met dry januari.
Ik ga echter wel vanaf 7 januari minimaal 4 volledige weken niet drinken. Ik geef het geen naam. Beter zo?
:hihi:
0% bier drink ik eigenlijk nooit. Ik heb wel eens alcoholvrije wijn geproefd, maar dat vond ik toch niet lekker.
Ik zie dus weinig heil in vervangers. Die alcoholvrije gt noemde ik omdat het zo op het etiket staat. Maar het heeft naar mijn idee weinig met gt te maken. Maar ik vond het wel lekker, dus ik zal het gerust nog eens nemen. Alleen maar water vind ik ook niet zo boeiend.
Thee vind ik ook wel een goeie suggestie. Ik ben dol op kruidenthee.
Ik drink ook wel eens van die citroen-mineraalwater, of gewoon mineraalwater waar je iets in doet wat een smaakje afgeeft. Sinaasappel, komkommer, munt, gember, alles wat je in een gintonic kan doen kan ook in water :yum:
Aangezien je flink bespaart op drank kan je best investeren in lekkere alternatieven.

Normaal als ik een avondje drink begin ik met een 0% biertje, waarna ik overstap op het echte werk.
Ik denk dat ik nu geen 0% bier ga nemen, omdat het me ook gaat om het aanleren van nieuw (=ander) drinkgedrag, en omdat mijn man anders niet doorheeft dat hij in z'n eentje zit te drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga meeschrijven! Ik doe dit jaar voor de 4e keer mee. Ik drink nu ook geen alcohol (ook niet de afgelopen dagen) want ik was erg ziek met kerst en ben nog niet beter. Hoewel ik geen grote drinker ben, houd ik wel van een wijntje met een kaasje of een speciaalbiertje. Is me echter elk jaar weer meegevallen hoe makkelijk het gaat om dat toch te laten staan terwijl veel mensen het om mij heen wel nemen. Hoewel, steeds meer mensen in mijn omgeving laten in januari de drank ook staan. Dit jaar word ik wel 30 in januari, dus ik denk dat ik 1 cheatday inlas voor mijn feestje. ;)

Merk dat na een maand niet drinken (en de bijbehorende snaai neigingen), de kerstkilo's er ook altijd weer af zijn. Hoewel ik nu geen last heb van kerstkilo's ;)
Keep-smiling schreef:
29-12-2019 11:07
:hihi:
Opmerkelijk dat het jullie zo steekt wat ik vind.
Opmerkelijk dat jij anderen belachelijk denkt te moeten maken
Hier ook slappe hap ben jarig in de eerste week van januari stop daarna tot carnaval .
En voor nieuwjaar staat hier een mooie fles te wachten dus daar wil ik wel een paar glaasjes van .
Ik drink gemiddeld een keer in de twee weken twee à drie glazen wijn ( vakantie uitgezonderd) dus wordt geen zware opgave . Vorig jaar ook gedaan .
Alle reacties Link kopieren
Ik drink niet veel maar doe elk het jaar in januari (en oktober)
Maar ik begin pas officieel twee januari dus ik zal het geen dry january noemen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
MinkeDeWit schreef:
29-12-2019 11:23
Opmerkelijk dat het jullie zo steekt wat ik vind.
Tsja, je noemde mijn gedrag expliciet suf, dat vind ik natuurlijk heel vervelend. Ik wil niet dat mensen me suf noemen en ik wil niet suf zijn, dus ik pas mijn gedrag aan.
Dat is toch waarom we op dit forum meningen en ervaringen uitwisselen? Als we daar niets mee doen kunnen we net zo goed stoppen met het opschrijven van onze zienswijzen. Ofzo.

Anyway, proost :cheers: , nu het nog mag.
Ik ben zwanger dus kan sowieso niet drinken, maar heb vorig jaar wel meegedaan en mij viel toen op dat veel vervangende dranken erg veel suiker bevatten. Ik heb toen als een soort 'extra' alleen een rijtje dranken gekozen gedurende de maand die niet zoet waren, omdat het anders nog steeds koolhydraten drinken was, dat schoot voor mij zijn doel voorbij. Dus ik dronk in januari alleen: koffie, thee, water, spa met een smaakje en zonder suiker en zelfgemaakte fruit-/kruidenwaters (dus water met frambozen erin of gember en munt erin enzo, heel mild).

Dit keer ga ik binnenkort zeer genieten juist van een goede wijn (ook van mijn zelfgemaakte die wacht op de bevalling) en ik ga denk ik rond mei weer even stoppen met alcohol om intensief te gaan sporten en niet te drinken om weer in vorm te komen na de zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wil ik nu meteen beginnen met dry januari. Ik kan slecht maat houden áls ik drink. Gisteravond de stad in geweest, mensen ontmoet, een glaasje geheven en nog een...en daarna nog een. Door de week drink ik gewoon niet, maar ja, áls ik drink, dan eentje teveel.
TanteNina schreef:
29-12-2019 12:36
Eigenlijk wil ik nu meteen beginnen met dry januari. Ik kan slecht maat houden áls ik drink. Gisteravond de stad in geweest, mensen ontmoet, een glaasje geheven en nog een...en daarna nog een. Door de week drink ik gewoon niet, maar ja, áls ik drink, dan eentje teveel.
Dan doe je dat toch? Geen betere reden dan deze, lijkt me. En dan lekker een alcoholvrije bubbels voor oud en nieuw, komt goed!
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad wel een goed idee JonathanStrange.
JonathanStrange schreef:
29-12-2019 12:38
Dan doe je dat toch? Geen betere reden dan deze, lijkt me. En dan lekker een alcoholvrije bubbels voor oud en nieuw, komt goed!
Ja precies. Begin lekker nu als dat goed voelt
Keep-smiling schreef:
29-12-2019 14:19
Ja precies. Begin lekker nu als dat goed voelt
Nee, dat mag niet, het is nog geen januari! :rolling:

(sorry, ik kon het niet laten :$ )
:biggrin:
Alle reacties Link kopieren
:HA:
Wij zijn ook vandaag begonnen, nu is dat niet zo moeilijk na al die speciaal biertjes van gisteren :P
Ik doe ook mee! Om 0.00 uur nog een glaasje bubbels en daarna is het een hele maand klaar. En misschien wel langer, als het bevalt. Voor verjaardagen en etentjes oid ben ik niet van plan uitzonderingen te maken.

Ik drink veel te veel en vaak. Zeker nu ik niet werk. Dat verandert in januari dus dan komt er weer een normaal ritme. Daar kijk ik erg naar uit. Te zwaar ben ik ook. Er mag wel een kilo of 8-10 vanaf. Dus ritme, geen alcohol, vaste sportmomenten en normaal eten. Da's het doel (ieder jaar weer ;-) )
Alle reacties Link kopieren
Desalniette_ schreef:
29-12-2019 10:49
Ik zag dat TO het had over alcoholvrije gintonic. Ik twijfel of ik dat soort vervangers zal gaan nemen of niet. Normaal drink ik graag een 0% speciaalbier, maar ik ben er nog niet uit of ik dat in deze periode moet doen of juist niet. Het voelt fout ofzo.
Hoe zien jullie dat?
Ik heb ook weleens een alcoholvrije maand gedaan en op die manier 0% pils ontdekt dat ik lekker vond (de Duitse varanten, Bitburger, Jever...). Ik vind dat absoluut geen valsspelen. Bij mij heeft het er zelfs voor gezorgd dat ik ook na die maand alcoholvrij vaker alcoholvrij bier ben gaan drinken. Met name in de zon. Als ik wel zin in de smaak van bier heb, maar niet dat lome gevoel van alcohol drinken in de zon.

Succes allemaal! Of je nou om 00.15 uur begint, op 2 januari of op 7 januari... Tjonge, wat een gezeur...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Ik drink tijdens normale periodes 1 a 2 glazen per week, dus vind het niet nodig om een maand lang niets te drinken. Heb ook geen enkele moeite na een vakantie (met 1 a 2 drankjes per dag) weer gewoon niets alcoholisch te drinken door de week.

Ik moet meer afkicken van eten/snacken. Dát loopt bij mij wél uit de hand in deze stressvolle maand met overal extra lekkere dingen te koop.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga samen met een vriendin een droge maand houden, maar dan van 6 januari tot 6 februari. Ik kies die datum omdat dan de kerstvakantie erop zit en er tot die dag nog een paar etentjes in het verschiet liggen, waarbij ik een glas wijn eigenlijk gewoon niet wil missen. Ergens vind ik het zwak om dan later te beginnen, maar uiteindelijk wordt het dus wel een maand. Zonder alcohol is het voor mij ook op andere vlakken gemakkelijker om gezond te leven en aangezien er ook wel weer een kilo of 10 minstens af mogen...
Mijn man en ik hebben vorige week samen naar "Roes" gekeken. Heel verhelderend, vooral voor hem (hij wil liever niet weten dat het erg ongezond is). Puntje van kritiek bij deze documentaire vind ik wel dat de mensen die gevolgd worden, heel erg veel drinken. Ik ben dan zelf geneigd te denken 'oh, maar dan valt het bij mij echt enorm mee!' (ik drink zo'n 10 - 15 glazen per week) terwijl het ook voor mij goed is te minderen en voor mijn man ook. Ik merk trouwens sinds we die docu keken, dat hij al wel geminderd heeft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven