Lijf & Lijn alle pijlers

Dry January

28-12-2019 09:23 371 berichten
Ik wilde hier komend jaar aan meedoen.
Waarom? Tsja, om een soort vastenmaand in te lassen na de overdadige feestdagen, omdat overmatig alcoholgebruik er te snel insluipt, om hopelijk wat extra af te vallen etc
Maar wat je reden ook is, schrijf gerust mee als je daar de behoefte toe voelt.
Er is ook een website ikpas.nl waar je je op in kunt schrijven. Voor motiverende teksten, een dagboek of badges.

Ik hoop dat we hier gezellig kunnen kletsen en tips uitwisselen.
Ik vind dat je boven de 5 glazen per week geen probleemdrinker bent. Okay, het is niet goed voor je, maar je bent niet ineens verslaafd of elke dag laveloos.
Je heb pas een probleem als je het niet kan laten staan.
De gezondheidsraad doet een advies over gezondheid, niet over verslaving.
Ik heb trouwens mijn glazen gemeten. Het blijkt dat ik de correcte hoeveelheid wijn inschenk :yes:
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen het is 1 januari en ik heb geen kater :P niet dat ik heel best geslapen heb maar voel me veel beter dan vorig jaar.
In het begin van de avond had ik er toch een beetje moeite mee dat we hadden afgesproken geen alcohol te pakken omdat het zo’n gewoonte is op zulke dagen.
Goedemorgen.

Allemaal succes met dry january!

Ik drink sowieso niet meer (eerst veel minder en vorig jaar helemaal gestopt) en vier deze maand mijn 1e jaar zonder druppel alcohol. Heel blij met wat het me brengt.
Goedemorgen en de beste wensen.
Vol goede moed beginnen we!
Thuis-in-eigen-huis schreef:
01-01-2020 10:06
Goedemorgen.

Allemaal succes met dry january!

Ik drink sowieso niet meer (eerst veel minder en vorig jaar helemaal gestopt) en vier deze maand mijn 1e jaar zonder druppel alcohol. Heel blij met wat het me brengt.
Wat fijn en wat goed!
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
01-01-2020 10:06
Goedemorgen.

Allemaal succes met dry january!

Ik drink sowieso niet meer (eerst veel minder en vorig jaar helemaal gestopt) en vier deze maand mijn 1e jaar zonder druppel alcohol. Heel blij met wat het me brengt.
Wat brengt het je? Ben nieuwsgierig. Ik doe ook mee met dry january. Ik drink te veel vind ik. Een glas of 10 per week, gewoon thuis op de bank. Daar wil ik sowieso van af.
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik ook begonnen, maar dan een heel jaar wat mij betreft (en ws langer). Dit doordat ik afgelopen jaar medisch ongeveer moest stoppen met drinken en aangepast moet gaan eten. Als ik nu zo nu en dan toch een wijntje pak, slaap ik echt superslecht. Kortom: we gaan er mee stoppen. Benieuwd hoe dat gaat. ook hier een verjaardag in januari, maar dat kan ook prima alcoholvrij.
samen sta je sterker
Ik heb in januari twee etentjes. Prima om het dan bij water te houden, maar is het heel gek om bijv cola light te nemen?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
01-01-2020 15:24
Ik heb in januari twee etentjes. Prima om het dan bij water te houden, maar is het heel gek om bijv cola light te nemen?
Ja dat kan echt niet. Sta je zwaar voor lul om als volwassene cola te drinken bij het eten. :P


Nee tuurlijk niet, drink wat je lekker vindt al vind ik cola light smerig maar als jij dat graag drinkt pak je dat toch.
dolfje schreef:
01-01-2020 15:28
Ja dat kan echt niet. Sta je zwaar voor lul om als volwassene cola te drinken bij het eten. :P


Nee tuurlijk niet, drink wat je lekker vindt al vind ik cola light smerig maar als jij dat graag drinkt pak je dat toch.
Dat was dus wel eens een issue in een ander topic. Iemand vond het een belediging voor de kok.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
01-01-2020 15:30
Dat was dus wel eens een issue in een ander topic. Iemand vond het een belediging voor de kok.
Nou dat zou misschien zo zijn in een sterrenrestaurant met een aangepast wijnmenu ( moet je ook maar net lusten, ik hou niet van rode wijn nl) bij de gerechten of als je bij de Koning op bezoek gaat maar bij de meeste etentjes zou ik me daar niks van aantrekken.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
01-01-2020 15:30
Dat was dus wel eens een issue in een ander topic. Iemand vond het een belediging voor de kok.
Haha, ja, die snap ik eigenlijk ook wel. Ik drink heel graag een cola zero maar als ik bij de japanner ben dan drink ik water en geen cola. In een eetcafe drink ik wel gewoon cola.
Zalmsnipper schreef:
01-01-2020 14:36
Wat brengt het je? Ben nieuwsgierig. Ik doe ook mee met dry january. Ik drink te veel vind ik. Een glas of 10 per week, gewoon thuis op de bank. Daar wil ik sowieso van af.
Ik slaap goed (geen rare dromen meer), voel me beter in m'n vel. Minder schommelingen in emoties. Ik ben depressie gevoelig (door mijn autisme) maar zonder alcohol is kans op depressie heel klein. Ik dronk ook soms om te verdoven maar heb dat ook niet meer nodig
Ben altijd helder qua denken, nooit katers. Ben afgevallen. Het is goed voor mijn sportieve prestaties.
Het scheelt geld.
Goeie tips in dit stuk
https://www.ad.nl/koken-en-eten/een-maa ... ~a36139d6/
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
01-01-2020 15:57
Ik slaap goed (geen rare dromen meer), voel me beter in m'n vel. Minder schommelingen in emoties. Ik ben depressie gevoelig (door mijn autisme) maar zonder alcohol is kans op depressie heel klein. Ik dronk ook soms om te verdoven maar heb dat ook niet meer nodig
Ben altijd helder qua denken, nooit katers. Ben afgevallen. Het is goed voor mijn sportieve prestaties.
Het scheelt geld.
Klinkt goed!
Desalniette_ schreef:
01-01-2020 16:21
Goeie tips in dit stuk
https://www.ad.nl/koken-en-eten/een-maa ... ~a36139d6/
Zeker. Dank je.
dolfje schreef:
01-01-2020 15:34
Nou dat zou misschien zo zijn in een sterrenrestaurant met een aangepast wijnmenu ( moet je ook maar net lusten, ik hou niet van rode wijn nl) bij de gerechten of als je bij de Koning op bezoek gaat maar bij de meeste etentjes zou ik me daar niks van aantrekken.
Ik heb wel eens een etentje met wijnarrangement in een toprestaurant gehad. Ze hadden ook een alcoholvrij arrangement. Ik weet niet precies wat dat inhield maar het was niet alleen water of cola.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al op eerste kerstdag vervoegd begonnen met dry january ( wat mij betreft ga ik langer door ) omdat ik buikgriep had.. lekker dan, etentje met een grote groep vrienden, dochter bij haar vader en ik zielig op de bank Home alone kijken met een glaasje water 😩.. ik drink in de weekenden best wel gezellig een borrel met vrienden omdat mijn dochter elk weekend bij haar vader is en daardoor ik mijn ‘ handen vrij’ heb, Ook al is het lekker om soms wat tijd voor jezelf te hebben maar daardoor ga je wel vaker in het weekend uit.. en met de wintermaanden sluipt dat glas rode wijn in de avond ook wel eens binnen. Tijd dus voor een alcohol loze periode. Ik voel me nu al veel energieker, vrolijker en slaap veeeeel beter..Heb eind november mijn bloed laten prikken voor een andere reden maar daar kwam behalve de verhoogde GGT waarde niks uit. Advies van de huisarts; even een maandje niet drinken en opnieuw prikken. Nou, dat ga ik dan maar doen eind deze maand... dus mijn dry january komt heel goed uit... succes voor iedereen die eraan mee doet, ik zelf heb er totaal geen moeite mee maar kan me voorstellen dat dat voor anderen misschien wel zo is. 👍🏻👍🏻👍🏻 Nu het stoppen met roken nog volhouden!
Desalniette_ schreef:
01-01-2020 16:21
Goeie tips in dit stuk
https://www.ad.nl/koken-en-eten/een-maa ... ~a36139d6/


Ik voel me niet zo aangesproken door dit stuk eerlijk gezegd, en ook niet door de site ikpas.nl.
Het klinkt allemaal alsof het vreselijk moeilijk is om een maand geen alcohol te drinken. Maken ze het niet veel zwaarder dan het is? Door er zoveel mee bezig te zijn dat je een maand niet drinkt valt ieder sociaal moment waarop je anders een drankje zou nemen enorm op. Je kunt toch ook gewoon een maand de Bob zijn of zo, en gewoon niet drinken?
"Denk niet aan een roze olifant"...
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee en start 5 januari.

Nu drink ik zo'n 10 glazen per week. Door de weeks nauwelijks, soms bij het eten.

Daarnaast wil ik 5 kilo kwijt, dus een mooie extra stimulans.

Ik vind een wijntje heerlijk. In de zomer Gin Tonic, maar even een maand resetten. Wordt met de borrels dus een spa of een Tonic.

Ben benieuwd! December was een goede maand met veel diners, feestjes met veel wijn.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 13-06-2020 19:29
Reden: privacy
97.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
01-01-2020 22:30
Ik voel me niet zo aangesproken door dit stuk eerlijk gezegd, en ook niet door de site ikpas.nl.
Het klinkt allemaal alsof het vreselijk moeilijk is om een maand geen alcohol te drinken. Maken ze het niet veel zwaarder dan het is? Door er zoveel mee bezig te zijn dat je een maand niet drinkt valt ieder sociaal moment waarop je anders een drankje zou nemen enorm op. Je kunt toch ook gewoon een maand de Bob zijn of zo, en gewoon niet drinken?
"Denk niet aan een roze olifant"...
Ja, dat zat ik ook te denken. Een zwangere vrouw houdt het (als het goed is) zo 9 maanden vol...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Die artikelen zijn misschien wat dramatisch ja, maar ik kan me goed voorstellen dat er best wat lastige momenten zullen zijn. Je kunt daar maar beter op voorbereid zijn.
Dat je bv bij binnenkomst op een feestje meteen wijn in je handen gedrukt krijgt.

Dat vond ik in Roes ook zo schofterig. Dat die ene vrouw alcoholvrije wijn had en dat een of andere vent er gewoon drank bij schenkt. Of dat mensen je letterlijk uitlachen omdat je even niet drinkt. Als je dat soort vrienden hebt kun je maar beter wat feestjes overslaan en nieuwe vrienden zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Als een maand niet drinken al stress of 'lastige momenten' oplevert is er toch wel een probleem hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven