Lijf & Lijn alle pijlers

-5kg in 3 maanden

02-01-2020 09:56 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds afgelopen zomer heb ik me niet heel netjes gedragen. Te weinig gesport en te veel gesnaaid en gedronken.

Ik wil de draad weer oppakken. Minder alcohol drinken en meer water. Minder snaaien en gezonder eten.
Mijn doel is -5kg in 3 maanden.

Wie doet er mee?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Hi dames,
als het mag schrijf ik hier graag mee?
Ik schreef eerst in een ander topic maar de sfeer was daar niet helemaal leuk dus ik zoek een nieuw clubje om elkaar te motiveren.
In kort:
Lengte 167
Startgewicht 68.5
Streef: 62
Huidig gewicht 69

Echt naar, heel de week zo gezond gegeten en ik hou vandaag zoooveel vocht vast. Handen, voeten, buik. Dat zie ik meteen terug op de weegschaal. Deprimerend, maar we houden vol!

Pocas, heel herkenbaar wat je omschrijft met die 6kg erbij. Datis bij mij precies zo!
Ik zie dat een aantal van jullie geen kcal tellen, ik doe dat wel, werkt bij mij het beste. Net zoals sommigen hier heb ik 1500 als richtlijn per dag. Lopen/wandelen doe ik veel met mijn beroep en 2 honden.
Henniehen, die 1.5kg in een nacht zijn wss vocht denk ik, of heb je een hele oliebollenkraam opgegeten? :P
Abejoha, ik eet voor ontbijt 2 kh arme boterhammen met smeerkaas en bio runderrookvlees, of 4 volkoren crackers met 30+ bio kaas, of ik maak een smoothie met boerenkool fruit en magere melk. Ligt eraan of ik op tijd op sta haha.
Ik merk net zoals Jeetjemina dat weer werken wel helpt, weer een ritme in je dag en druk bezig (geen tijd voor snacken). Maar we krijgen regelmatig chocolade van dankbare klanten en dat is wel echt funest. In december kreeg ik bijna dagelijks een fles wijn of chocolade letter of doos merci's. Nou ik heb het gemerkt aan mn broeken :proud:
Twinkelrainbow, dat ontbijt met die koekkruiden klinkt wel heel lekker.. Ga ik keertje maken!
Aliana ik ben het met je eens dat vaak wegen helpt. Ik fluctueer onwijs in gewicht omdat ik dus snel vocht vasthou, elke dag wegen helpt dan, want ik scheel zo 1-1.5 kg per dag. Als ik dan net op mn 'dikke' dag weeg denk ik dan dat ik ben aangekomen anders.
-
Alle reacties Link kopieren
Welkom Phloxx!
Herkenbaar wat je schrijft over vocht vasthouden. Een paar dagen geleden had ik soep gegeten (=zout) en de volgende dag was ik gelijk een kilo zwaarder. Of nou ja, volgens de weegschaal dan ;-). Daarom weeg ik ook iedere dag, dan houd ik overzicht in wat er gebeurt en kan ik het gemiddelde nemen over een aantal dagen, wat iemand anders ook al schreef.

Hier gaat het best goed, gisteren iets te veel gesnoept toen we bezoek hadden, maar desondanks woog ik vanochtend 0.8 kg lichter dan een week geleden. Startgewicht was 71,5 en huidig 70,7.
Voor mij een goede motivatie om zo door te gaan :-).
Alle reacties Link kopieren
Welkom phloxx! Leuk dat je meeschrijft. En fijn om vooruitgang te zien Jeetjemina :-)

Hier gaat het ook best goed! Sinds maandag gewoon goed m’n calorieën bijgehouden en het lukt prima om rond de 1400-1500 te blijven.. Dinsdag hardgelopen en woensdag naar de sportschool geweest. Daarnaast loop ik elke dag redelijk veel (naar werk) en probeer ik regelmatig een online yoga / pilates klas te volgen. Het voelt zo fijn om gewoon weer gezond bezig te zijn dat die kilo’s hopelijk vanzelf volgen!

Het enige wat ik soms lastig kan vinden is na het avondeten niks meer eten. Meestal eet ik later op de avond toch nog wat kwark, fruit of een cracker. Herkennen jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
tempranillo schreef:
10-01-2020 09:04

Het enige wat ik soms lastig kan vinden is na het avondeten niks meer eten. Meestal eet ik later op de avond toch nog wat kwark, fruit of een cracker. Hebben jullie dit ook?
Dit is mijn grootste probleem, 's avonds. Het is natuurlijk prima om wat kwark te eten 's avonds, da's beter dan een reep chocola of een kaasplankje, maar soms gaat het bij mij zo:

20:00 kids op bed. Even wat lekkers, maar ik wil gezond doen, dus bakje kwark
20:30 Hmm, die kwark vulde niet echt. Toch gezond blijven doen. een appel
21:00 nog steeds zin in wat lekkers, en na 2x iets gezonds kiezen is mijn doorzettingsvermogen wel op. Is er nog chocola / kaas / sultana's / etc in huis?

Mijn goede voornemen is nu:
20:00 kids op bed. Eerst een kopje groene thee. (Dus eten uitstellen, ipv gezonden dingen snaaien). én even iets nuttigs doen voordat de tv uitgaat. (was doen, hobby oppakken, iemand bellen...) Voor de tv ga ik altijd snaaien, niet als ik iets leuks aan het doen ben.
21:30 nu heb ik wat nuttigs gedaan, nu ga ik iets lekkers maken en de tv aan. Dan niet een snel bakje kwark of een rijstewafel, maar ik maak er echt wat van. Ofwel kwark met gesneden fruit met lekkere kruiden, ofwel een rijstewafel met huttekase, kruiden, komkommer en wat sla, ofwel worteltjes met kwark-knoflookdip en verse kruiden. En ik drink er iets lekkers bij (1 drankje) zoals alcoholvrij bier of een cristal clear of light frisdrank.

Door er écht wat van te maken, heb je het gevoel dat je echt wat gegeten hebt. En als je nog een portie wilt, moet je eerst weer in de keuken staan, ipv gewoon snaaien.

En dan op tijd naar bed! Tussen de tijd dat ik naar bed zou moeten/willen, en de tijd dat ik echt naar bed ga, dat is het slechtste uurtje. Vaak wil ik dan nog een drankje en iets eten, ik doe niks waardevols, en de dag erna ben ik moe. Dus op tijd naar bed, dat scheelt calorieën en levert energie op.

Dit betekent overigens dat mijn wekelijkse boodschappenlijst wel moet veranderen. Want al die gezonde dingen moeten wel in huis zijn...
Alle reacties Link kopieren
Phloxx, welkom. Heel herkenbaar allemaal!

Het tegenovergestelde van vocht vasthouden: Mijn man doet ook mee en als hij een avond flink wat bier drinkt, moet hij zoveel plassen dat hij 's ochtends een stuk minder weegt. Als je niet oppast, denk je dan dat je gaat afvallen van bier!

Ook het krijgen van chocola of wijn in de decembermaanden is herkenbaar. Mijn man eet geen chocola, dus ik eet zijn letters op. Of hij deelt uit aan zijn team en heeft dan wat over. Het zou logisch zijn om dat dan te bewaren, en af en toe wat te nemen. Maar op een of andere manier, gaat dat direct op.
Alle reacties Link kopieren
Aliana, heel herkenbaar! Bij mij begint het ook regelmatig met kwark, erachter komen dat dat niet genoeg was en dan weer op zoek naar het volgende. En wat een goede tip om er gewoon 1x echt iets van te maken! Thanks!
Je hoeft niet perse niks te eten na het avond eten. Renstal fruit, kwark, wat Japanse mix of oven Chips (handje) mag best.

Hier gaat het goed. Ik hou mijn calorrien bij en zit meestal rond de 1250. Ik probeer niet te snoepen, gezonde keuzes te maken. Vaak een 0.0 heineken in de avond als soort van beloning of een kop verde gember thee.

Mijn nieuwste ontdekking:
Magere kwark met kokos smaak + watermeloen. Als ontbijt of tussendoor. Gemengd of afzonderlijk van elkaar :)
Alle reacties Link kopieren
Pocas: van welk merk is die kwark met kokos smaak? Klinkt lekker, ik hou van kokos.

Aliana: goede tip inderdaad om echt iets lekkers te maken van een gezonde snack.

Ik eet nu knoflook garnalen met roerbakmix en een beetje Sweet chili saus, simpel maar smaakvol.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx, welkom!

Ik herken het ook wat jullie schrijven over trek in de avond. Meestal mag ik van mezelf wel twee kleine stukjes pure chocolade. Soms neem ik ook een rijstwafel.
Voorheen at ik rustig een behoorlijk aantal chocoladekoekjes op. Nu ik let op de calorieën schrik ik hiervan, er zit al heel veel in 1 koekje!

Verder gaat het hier ook goed. Morgenvroeg wil ik weer naar de sportschool. Daarna ga ik met mijn man een weekendje weg en gaan we ook uit eten...dus ja....dagen erna maar weer door zoals deze week!
Alle reacties Link kopieren
Gisteren moest ik onverwacht thuis werken vanwege een ziek kind. Niet sporten in de lunchpauze dus, en kind wil graag een tosti voor de lunch. Ik vond nog wat groente van gisteren in de koelkast, dus dat heb ik opgewarmd met een gekookt ei en een beetje geraspte kaas, lekker gezond.

Ik had nog een kleine chocoladereep gekocht (48 gram), de helft voor vrijdag was de bedoeling, maar die is wel helemaal op gegaan. Vandaag dus geen chocola... de weegschaal was wel heel erg vriendelijk vanochtend! Ik hoop dat dat aanhoudt.

Vanavond wilden we uit eten, maar het restaurant zat vol, dus nu toch maar een lekkere maar gezonde maaltijd thuis. Ik maak zoete aardappel friet uit de oven, van verse zoete aardappels en zonder olie. Kijken of het wat is, in ieder geval gezonder en minder koolhydraten. En dan nog andere groente erbij en vis.

Morgen wilde ik een stuk op de racefiets, het is er niet echt weer voor, maar ik geloof dat ik me daar niets van aan moet trekken.
Alle reacties Link kopieren
Aliana: lekker hoor zoete aardappel! Knap trouwens dat je toch bent gaan koken vanavond, je had er ook voor kunnen kiezen iets af te halen ofzo, dus netjes gedaan.

Voor mezelf ga ik vrijdag als soort van vast weegmoment van de week aanhouden, om de voortgang te zien.
Nu weeg ik mezelf iedere ochtend, maar om de voortgang te zien ga ik steeds het gewicht van de vrijdag met elkaar vergelijken.

Vanavond bij familie gegeten, meer en ongezonder gegeten dan normaal, maar dat is oké. Geen alcohol op, ik was de bob. Morgen weer wat gezonder eten. Qua snoep heb ik alleen nog wat dropjes in huis en verder niks dus dat is goed :-).
Jeetjemina schreef:
10-01-2020 18:05
Pocas: van welk merk is die kwark met kokos smaak? Klinkt lekker, ik hou van kokos.
Campina. Ik ga morgen de mango smaak proberen :)
Alle reacties Link kopieren
Dank allen voor vriendelijke welkom! :)

Ja tempranillo, herkenbaar. Ik eet vaak savonds nog wat crackers ofzo. Daarom tel ik kcal, dan kan ik het zelf indelen.
Haha Aliana, handig, afvallen met alcohol drinken :P Hoe was je zoete aardappel? Ben er dol op.
Pocas, is 1250 niet weinig? Of ben je erg klein/heb je zittend werk?

Dit weekend dienst gehad. Niet normaal, alleen maar rondgerend. Absoluut geen tijd voor eten. Cup a soup had ik tussendoor in mn hand en zelfs die is koud geworden en toen maar weggegooid. Man was in buitenland met werk dus thuis snelle ongezonde troep.
Vandaag dus 2 eieren als ontbijt en toen als avondeten friet met kroket. Super ongezond natuurlijk, veel te weinig en wat ik at ongezond. Ook niet bevorderend voor al het vocht dat ik vasthou.
Morgen beter.
-
Alle reacties Link kopieren
Mijn weekend verliep tot zaterdagavond prima qua eten/bewegen. Daarna spontaan naar een feestje waar ik me iets hebben laten gaan met de wijntjes/hapjes. Gister weinig, maar ongezond gegeten. Vandaag met frisse moed er weer tegenaan!
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik me dagelijks weeg,houd ik het wekelijks bij op maandag. Iemand anders op vrijdag, ik kan het ook naar vrijdag aanpassen, dat we het meer samen doen?

Vandaag was in ieder geval 69.6 . Vergeleken met vorige maandag is dat 0,3 eraf, maar ik weet nog dat de dinsdag erna 70.5 was, dus als ik daarmee vergelijk is er een stuk meer af :-) Doel is ongeveer een halve kilo per week, dus gemiddeld klopt dat wel ongeveer.

Gisteren een stuk op de racefiets geweest (3 uur). Natuurlijk wel veel ontbeten en sultana's gegeten onderweg (fietsen met lege maag werkt niet), en na afloop taart gehad op een verjaardag. Samen zet dat niet veel zoden aan de dijk voor afvallen, maar het was wel goed voor de conditie. Ook belangrijk!
Alle reacties Link kopieren
Phloxx, lijkt me lastig met zulk werk om gezond bezig te blijven. Als je de hele dag niks eet, heb je 's avonds geen zin om te koken, kan ik me voorstellen. Komt het vaak voor dat je dag zo loopt, of is het een uitzondering?

Misschien kan je iets verzinnen om dit voor te zijn? Bijvoorbeeld de dag vantevoren koken zodat je kan opwarmen, of iets wat je mee kan nemen naar je werk zodat je toch een snelle, gezonde lunch binnenkrijgt. (al is het maar een banaan). Of een thuisbezorgd maaltijd vinden die lekker is, maar gezonder dan friet.
Heeft iemand maaltijdtijdtips om de dag een beetje goed door te komen, ook op het werk? Ik werk in de ouderenzorg! En dat ik dan niet ‘s avonds alsnog uit mijn late dienst na ar de chips grijp😀
Alle reacties Link kopieren
Ik was van plan zaterdag aan te houden als vast weegmoment, maar kan het ook aanpassen naar vrijdag. Is wel fijn het wat meer samen te doen inderdaad!

Lastig hoor Phloxx en ook Cinderella76, met zulke wisselende diensten en druktes. Wat dat betreft heb ik het makkelijker met mijn kantoorjob op wat vergaderingen in de avond en overwerk na zijn mijn maaltijden goed te plannen.

Ik probeer wel echt in het weekend te plannen wat ik de komende week eet qua avondeten. Een restje neem ik vaak de volgende dag mee als salade en verder is mijn truc om altijd veel mee te nemen naar werk. Liever teveel dan te weinig en dan zwichten voor chocola of thuis meteen naar de chips grijpen. In mijn tas zit elke dag:
- 1-2stuks fruit
- een bakje rauwkost
- crackers/rijstwafels
- lunch (brood en/of restje)
- kwark met granola

Ik heb geïnvesteerd in goede bakjes van sistema en mepal om eea goed mee te krijgen. Het vraagt wat tijd en discipline om alles in de avond klaar te maken, maar het werkt echt!
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
13-01-2020 12:38
Heeft iemand maaltijdtijdtips om de dag een beetje goed door te komen, ook op het werk? Ik werk in de ouderenzorg! En dat ik dan niet ‘s avonds alsnog uit mijn late dienst na ar de chips grijp😀
Het enige wat mij echt helpt om niet naar chips te grijpen is het niet in huis hebben ;-).
Of misschien wat gezondere varianten te nemen Ipv normale chips? Bijvoorbeeld zelfgemaakte popcorn (als een popcorn machine hebt dan maak je dat zonder olie die dingen zijn goedkoop bij de action), oven baked chips, zoute sticks of Japanse zoutjes
En anders een klein kommetje pakken ipv heel veel.

Ik ben lekker bezig jongens :) mijn weegdag is maandag en ik ben van 78 naar 76,3 gegaan in 1,5 week.
Geen alcohol gedronken. Overgestapt naar 30+ kaas, geen chocola. Wel een keer chips en ook hamburger en patat gegeten. Maar gewoon bij alles bewust nagedacht. Nee gezegd tegen traktaties, en de lekkere lunch dingen als gehaktballen en saucijzenbroodjes. Ik heb calorrien bijgehouden en de meeste dagen zit ik rond de 1350. Soms is het 1250 en soms 1500 als ik iets leuks heb.

Ik probeer elke dag zoiets te doen:
Ontbijt: 2 beschuitjes met mager beleg of kwark met fruit
2 cappuccino’s
Tussendoor: fruit of een gekookt ei. Of kwak als ik dat nog niet had.
Lunch: 2 boterhammen met mager beleg of 30+ kaas en rauwkost er op
T: fruit of een cracker met hoemoes. Soms een koekje, Tucjes of noten. Maar niet te veel.
A: 100/125 gr koolhydraten 100 gr eiwitten en 200 gr groente
T: kwark of fruit. Meestal neem ik een 0.0 biertje
In het weekend wel een klein bakje chips. En als ik een paar kilo kwijt ben ga ik ook weer af en toe een wijntje nemen.

Soms vervang ik een maaltijd met soep met brood of met een salade met extra veel kipfilet en ei. Caeser salade achtig met een kant en klare dressing van calve. En kant en klaar gegrilde stukjes en romaine sla van de ah. En een gekookt ei.

Ik heb niet het gevoel dat ik honger heb. Moet wel echt bewuste keuzes maken. En dat lukt aardig tot nu toe. Is ook wel motiverend dat er al wat af is! Ik maak in de myfitnesspall app ook fotos bij mijn gewicht en zie nu al verschil bij mijn buik. Op richting de 70!
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig pocas!
Als ik je een tip mag geven? Voor het ontbijt zou je ook een volkoren boterham kunnen nemen ipv beschuit, of 2 volkoren crackers? Dat is iets voedzamer.
Thanks voor de tip jeetjemina! Een tip is prijs welkom.
Ja dat doe ik soms ook wel. Of een roggebroodje.
Eigenlijk waar ik net In in heb en wat uit komt. Ben alleen helemaal verslaafd aan een beschuitje met marmelade light. Vind dat zo lekker ineens, het is een fase. Daarom pak ik vaker beschuit nu.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig allemaal!

Ik merkte vandaag op het werk dat ik te weinig eet...Ik had zo'n trek in de middag!
Ik had 's morgens als ontbijt 1 cracker gehad met huttenkase. Voor tussendoor een plak ontbijtkoek. Voor de lunch 1 bruine boterham met 30+ kaas met komkommer. Ook weer twee crackers. En een mandarijn als tussendoortje om 15.30 maar volgens mij is het te weinig...
Ik heb veel aan jullie tips qua eten overdag, ik ga woensdag als ik vrij ben even goed inkopen doen.

Vanavond heb ik een uur fanatiek bodyattack gedaan, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Tammie: Kan me voorstellen dat je trek had, zeker als je aan het werk bent! Als je een cracker eet, is dat dan een tarwe of volkoren?
Misschien iets meer eiwitten eten? Bijv. een gekookt eitje bij je lunch, tussendoortje kwark met mandarijn of ander stuk fruit?
Alle reacties Link kopieren
Wauw Pocas, goed bezig zeg! Je lijstje ziet er voor mij uit als toch nog best veel en vullend eten en toch maar zo weinig calorieën, dus dat doe je goed! Zo houd je het lekker lang vol!

En Tammie, heel herkenbaar. Ik kan soms heel streng voor mezelf zijn en voor m’n gevoel dan goed bezig zijn, maar tegen een uurtje of 4/5 heb ik dan behoefte om alles wat los en vast zit te eten ;) Dus dan liever iets meer eten en geen snaaibuien!

Ik ga vanavond ook weer naar de sportschool! Heb nu nog spierpijn van de pilates les gister en dat voelt zo lekker altijd! Ik ga vrijdag wegen, dan ben ik zo’n 2 weken goed bezig geweest en hoop ik toch echt wel wat effect te zien!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven