Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe weet een haar dat hij geknipt is?

21-01-2020 18:47 33 berichten
Hoi!

Beetje gekke vraag, maar ik kan het antwoord nergens vinden 🤓.

Het haar op je hoofd groeit eindeloos door. Maar een haar op je arm bijvoorbeeld niet. Alleen als je een haar op je arm afknipt, gaat hij wel weer groeien. Hoe zit dat? Hoe weet die haar dat hij afgeknipt is? 🤔
Je huid krijgt kou door 't ontbreken aan haar / korter zijn van 't haar en geeft een signaal?
Hij krijgt het koud
Alle reacties Link kopieren
Echt zo een vraag om in Google te gooien :-D

https://www.google.com/amp/s/willemweve ... /65698/amp

"Een hoofdhaar kan wel 12 jaar in een groeifase zitten, terwijl een haar op je armen al na enkele maanden in de rustfase komt. Daarom kunnen deze haren nooit erg lang worden."
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
nee hoor, die haar weet dat niet. hij groeit gewoon altijd, maar als je ze niet afknipt slijt hij wel doordat hij langs andere dingen schuurt, mouwen en zo. daardoor wordt hij niet langer
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Hmm, bij de meeste mensen groeit het hoofdhaar ook niet eindeloos door hoor. Bij mij werd het echt niet langer dan net over mijn billen. Er zijn zeker ook uitzonderingen waarbij het haar veel langer wordt. Met nagels vaak hetzelfde eigenlijk.
En slijtage door schuivende mouwen over je armen, broekspijpen etc speelt denk ik ook een rol.
En hormonen/vitamines/aanleg.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ja, ik dacht al dat het een soort andere cel is die geprogrammeerd staat op bijvoorbeeld 1 cm. Maar stel je knipt de helft af, hoe weet die haar dan dat hij dus weer een halve cm moet groeien?
Alle reacties Link kopieren
nouveauvague schreef:
21-01-2020 18:54
Ja, ik dacht al dat het een soort andere cel is die geprogrammeerd staat op bijvoorbeeld 1 cm. Maar stel je knipt de helft af, hoe weet die haar dan dat hij dus weer een halve cm moet groeien?
Hoe weet je eigenlijk dat dit zo is? Blijft hij niet gewoon altijd een halve cm korter, totdat hij ververst wordt voor een nieuwe haar?
Alle reacties Link kopieren
Je lichaamshaar gaat maar 3 a 4 weken mee, dan valt ie uit. Daarom ben je na harsen of epileren ongeveer 3 weken klaar, maar er begonnen al eerder kleine haartjes te groeien.
Je hoofdhaar gaat veel langer mee, maar dit verschilt wel per persoon, daarom is het verschillend hoe lang je je haar kan laten groeien.
Alle reacties Link kopieren
nouveauvague schreef:
21-01-2020 18:54
Ja, ik dacht al dat het een soort andere cel is die geprogrammeerd staat op bijvoorbeeld 1 cm. Maar stel je knipt de helft af, hoe weet die haar dan dat hij dus weer een halve cm moet groeien?
Niet
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
21-01-2020 18:56
Hoe weet je eigenlijk dat dit zo is? Blijft hij niet gewoon altijd een halve cm korter, totdat hij ververst wordt voor een nieuwe haar?
Als je je benen scheer, groeit het toch ook aan tot een bepaalde lengte.

Ik vind het een goeie vraag!
#doeslief
Je hebt meerdere soorten haar, bijvoorbeeld Androgenisch haar (https://en.wikipedia.org/wiki/Body_hair) en Velus haar (https://en.wikipedia.org/wiki/Vellus_hair). De verschillende soorten hebben verschillende lengtes en texturen. Alhoewel er ook een geslachts- en ras component bij zit (haar groeit sneller bij mannen en haar groeit sneller bij Europeanen (https://en.wikipedia.org/wiki/Human_hair_growth)) en het dus kan verschillen per individu. Hoe lang een haar maximaal word is genetisch, sommige mensen met bepaalde aandoeningen zoals hypertrichosis (https://live.staticflickr.com/65535/482 ... 84b4_b.jpg) krijgen extreem veel haar over hun hele lichaam.

Dat is volgens Wikipedia
anoniem_386559 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 19:03
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Loesiepoesie schreef:
21-01-2020 18:59
Als je je benen scheer, groeit het toch ook aan tot een bepaalde lengte.

Ik vind het een goeie vraag!
Goed punt. Mysterieus.
Alle reacties Link kopieren
nouveauvague schreef:
21-01-2020 18:54
Ja, ik dacht al dat het een soort andere cel is die geprogrammeerd staat op bijvoorbeeld 1 cm. Maar stel je knipt de helft af, hoe weet die haar dan dat hij dus weer een halve cm moet groeien?

Dat weet de haar niet want zo werkt het dus niet, al kan dat wel zo lijken :sherlock:
Het ligt eraan of deze haar al in de rustfase zat of nog de groeifase. In de rustfase zal die niet verder groeien en gewoon op zijn tijd uitvallen. In de groeifase zal die verder groeien totdat de fase klaar is.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
21-01-2020 18:53
nee hoor, die haar weet dat niet. hij groeit gewoon altijd, maar als je ze niet afknipt slijt hij wel doordat hij langs andere dingen schuurt, mouwen en zo. daardoor wordt hij niet langer
Maar dan zou je toch ook hele lange wenkbrauwen krijgen? Of voorhoofdhaar?
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
21-01-2020 19:14
Maar dan zou je toch ook hele lange wenkbrauwen krijgen? Of voorhoofdhaar?
Haar heeft een genetisch vastgesteld maximum. Als ik een werkbrauwhaar afknip, kan het zijn dat deze nog groeit omdat hij nog in de groeifase zit. Waarschijnlijk is dat hij, totday hij uitvalt, dezelfde lengte houdt.

Zoals iemand al zei, is niet elk haar hetzelfde. Je schaamhaar heeft toch een hele andere textuur dan je hoofdhaar!?
Beenhaar kan ook best lang worden, maar de meeste vrouwen beginnen al vroeg met ontharen, dus hebben geen idee hoe lang dat haar kan worden. Sommigen hebben misschien blonde haartjes van maximaal 1,5 cm, anderen hebben haren die rustig tegen de 5 cm aan groeien als ze er niets aan doen.

Je ziet nog wel eens bij mannen dat ze kalere plekken hebben op bijvoorbeeld de kuiten. Het haar wordt daar vaak weggeschuurd door broekspijpen.

Wel kan haarstructuur veranderen door leeftijd, hormonen, medicijnen ed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Loesiepoesie schreef:
21-01-2020 18:59
Als je je benen scheer, groeit het toch ook aan tot een bepaalde lengte.

Ik vind het een goeie vraag!
Echt? Ik heb me laatst een tijd niet geschoten door een operatie en na 2,5 maand was het nog niet uitgegroeid en dacht ik. Als ik nu niks doe aan deze wintervacht heb ik straks een gasbrander nodig om al het haar weg te fikken want een scheermesje loopt op de cm vol.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo dat een armhaar na 2 cm stopt met groeien. Een armhaar valt uit na 2 cm(of 1 of 3, whatever, afhankelijk van de persoon).

Dit doen ze niet allemaal tegelijk. Sommige van je armharen zijn nu aan het groeien, sommige vallen nu uit, sommige zijn net uitgevallen en nu is er een nieuw haartje in opkomst. Doordat er zoveel haren zijn valt het verschil in lengte niet op.

Scheer je alles af, dan begint alles vanaf nu bij niveau huid. De haren die op dat moment in de groeifase zitten groeien dus allemaal naar dezelfde lengte, maar het is hetzelfde proces als altijd.
Bij mij iets raar , waar ik nooit een verklaring heb voor gevonden .

De eerste keer ( vele jaren geleden ) dat ik het beetje haar onder mijn armen weg schoor , is het nooit meer terug gekomen .

Dus 1 keer scheren , en het was voorgoed weg . Wie heeft daar een verklaring voor ?

Spijtig is het bij de rest niet zo .
Attawo schreef:
21-01-2020 19:37
Het is niet zo dat een armhaar na 2 cm stopt met groeien. Een armhaar valt uit na 2 cm(of 1 of 3, whatever, afhankelijk van de persoon).

Dit doen ze niet allemaal tegelijk. Sommige van je armharen zijn nu aan het groeien, sommige vallen nu uit, sommige zijn net uitgevallen en nu is er een nieuw haartje in opkomst. Doordat er zoveel haren zijn valt het verschil in lengte niet op.

Scheer je alles af, dan begint alles vanaf nu bij niveau huid. De haren die op dat moment in de groeifase zitten groeien dus allemaal naar dezelfde lengte, maar het is hetzelfde proces als altijd.
Dit klinkt best wel aannemelijk!!
Alle reacties Link kopieren
Wimpers vallen na 3 maanden uit, alleen doen ze dat allemaal op een verschillend moment, daarom merk je er niets van. Tenzij je chemo hebt gehad, waarbij je wimpers uitvielen, zoals ik. Dan zijn ze allemaal tegelijk weer begonnen met groeien en zit je elke drie maanden weer zonder wimpers haha.
Alle reacties Link kopieren
nouveauvague schreef:
21-01-2020 18:54
Ja, ik dacht al dat het een soort andere cel is die geprogrammeerd staat op bijvoorbeeld 1 cm. Maar stel je knipt de helft af, hoe weet die haar dan dat hij dus weer een halve cm moet groeien?
Dat staat dan in zijn postvak in. Als het verder groeit dan een halve cm, dan is het bericht in de spamfolder gekomen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Leuke vraag en het antwoord zal wel ergens in de microbiologie te vinden zijn.

Mijn theorietje; een haar is geprogrammeerd (dna) om een bepaalde lengte te groeien. Aangezien een afgeknipt haar weer verder groeit, moet het wel weten hoe lang het is. En is het oorspronkelijke groeiproces dus niet slechts het stapelen van een vast aantal (haar)blokjes maar moet er een soort communicatie zijn tussen de haarpunt en het haarzakje.

Misschien worden er stroompjes naar de punt gezonden en wordt zo de afstand gemeten?
Misschien moet er een bepaald gewicht zijn?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Leuke vraag😀

Haha dit is net zo,n vraag als ;

Hoe weet de paracetamol waar de pijn zit?
dwarrel75 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 22:49
12.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kopjekoffie70 schreef:
21-01-2020 22:36
Leuke vraag en het antwoord zal wel ergens in de microbiologie te vinden zijn.

Mijn theorietje; een haar is geprogrammeerd (dna) om een bepaalde lengte te groeien. Aangezien een afgeknipt haar weer verder groeit, moet het wel weten hoe lang het is. En is het oorspronkelijke groeiproces dus niet slechts het stapelen van een vast aantal (haar)blokjes maar moet er een soort communicatie zijn tussen de haarpunt en het haarzakje.

Misschien worden er stroompjes naar de punt gezonden en wordt zo de afstand gemeten?
Misschien moet er een bepaald gewicht zijn?
Nou nee, een haar is dood. Alleen het gedeelte dat in de huid zit leeft en groeit.
Een haar groeit een bepaalde tijd en daarna valt hij uit. De tijd dat de haar groeit (groeifase) bepaalt hoe lang de haar wordt. Dit is verschillend voor hoofdhaar, armhaar, schaamhaar, wimpers etc. en verschilt ook weer van persoon tot persoon.
Een hoofdhaar kan jaren groeien, een wimper een paar weken.

Een afgeknipte haar blijft dus doorgroeien maar zal uitvallen voordat de maximale lengte bereikt is: er wordt niet gesignaleerd dat de haar is afgeknipt.
Microbiologie gaat overigens over eencelligen en heeft niks te maken met het groeien van haren :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven