Lijf & Lijn alle pijlers

Wat helpt tegen eetbuien?

01-03-2020 10:08 57 berichten
Ik heb enorm last van eetbuien, al jarenlang. Dan praat ik niet over een rol koekjes. Nee, het is een rol koekjes, een bak ijs, een reep chocolade, een half brood en 5 croissantjes.. Vervolgens compenseer ik dmv braken. Ik ben nu eindelijk in behandeling, maar die is erg anorexia-gericht. Ik heb wel ondergewicht, en dat in combinatie met eetbuien. Het is meer een combinatie tussen anorexia en boulimia.

Ik heb al van alles geprobeerd. Een normaal eetpatroon volgen, voldoende eten, afleiding zoeken, koolhydraatarm eten of juist wel veel koolhydraten. Puur op wilskracht kan ik soms een paar dagen zonder, maar daarna breek ik. Kamp er nu al zeven jaar mee..

Oorzaken zijn heel divers, van stress tot verveling en sterke gewoontepatronen.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen, en hoe zij er vanaf gekomen zijn.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval stoppen met braken, met jezelf afspreken dat er geen vinger in je keel gaat ongeacht wat je eet en eerlijk zijn in therapie over wat je doet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
01-03-2020 10:09
In ieder geval stoppen met braken, met jezelf afspreken dat er geen vinger in je keel gaat ongeacht wat je eet en eerlijk zijn in therapie over wat je doet.
:idee: Als dat zo makkelijk was, dan was er geen probleem zou je denken? :facepalm:

TO, het belangrijkste is dat je dit bij je behandelaren aangeeft. Als zij geen zicht hebben op de hele situatie kunnen ze je ook niet goed helpen. Zij kunnen je dan ook verdere tips en hulpmiddelen geven om van deze eetbuien af te komen.
Er is echt helemaal niets wat iemand hier gaat tikken dat echt gaat helpen anders dan een prof hulp zoeken. En daar heel eerlijk tegen zijn.
Luci_Morgenster schreef:
01-03-2020 10:14
Er is echt helemaal niets wat iemand hier gaat tikken dat echt gaat helpen anders dan een prof hulp zoeken. En daar heel eerlijk tegen zijn.
Dit!
Alle reacties Link kopieren
Heb je bij je behandeling wel verteld over de eetbuien en het braken?
Zo ja, heb er vertrouwen in dat de instelling weet wat ze doen en geef de behandeling de tijd. Zo nee vertel dit zo snel mogelijk zodat ze precies weten wat er gaande is met jou.

Ik denk dat een topic in dit geval niet veel hulp gaat bieden althans je kan hier je verhaal kwijt maar DE tip zal je hier niet vinden daarvoor is de problematiek te heftig.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Denk niet dat dé tip bestaat. Anders had niemand er last van. Het is vooral een mindset denk ik. En een mens moet eten, elke dag weer, denk dat het de moeilijkst aan te pakken slechte gewoonte is.
Het ging jaren goed hier en ik merk dat ik de laatste paar weken meer/ongezonder eet. Waarom? Geen idee. Denk wel dat het na een paar dagen al macht der gewoonte is. En merk dat ik denk ‘ben toch slank, kan het me permitteren, ik sport toch veel, ik eet morgen wel weer minder/gezonder’... wat dan niet gebeurt.
Heel moeilijk.
attraverso wijzigde dit bericht op 01-03-2020 13:34
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kan ook een rol koekjes eten hoor. Na de eerste, als ik niet heel duidelijke limieten heb gesteld bijvoorbeeld 1 koekje van 20 gram per 24 uur, dan verzwakt mijn weerstand als het koekje nauwelijks in mijn mond zit. Het zit diep in onze fundamentele behoeften ingeschapen om zoveel mogelijk lekker eten te willen eten, koolhydraten en vetten, en het liefste lekker gebakken samen. Daar doen we alles voor, dus dat het moeilijk is dat is zeker.

Het is heel tegennatuurlijk om na een koekje willen en wetens te stoppen, maar als je niet tot 100 kg wil uitgroeien dan moet je alles in goede banen leiden. Voor een heel enkele "van nature slanke" persoon zal dit niet in die mate gelden hoewel ik ook deze personen tenslotte dikker heb zien worden toen ze werkloos thuis kwamen te zitten.

Wat je dus moet doen is limieten stellen, of het lekkerste eten verbannen en alleen nog maar "gezond" voer in huis halen. Dan wordt het makkelijker, maar willen en willen kunnen twee verschillende dingen zijn. Succes!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
01-03-2020 10:30
Ik kan ook een rol koekjes eten hoor. Na de eerste, als ik niet heel duidelijke limieten heb gesteld bijvoorbeeld 1 koekje van 20 gram per 24 uur, dan verzwakt mijn weerstand als het koekje nauwelijks in mijn mond zit. Het zit diep in onze fundamentele behoeften ingeschapen om zoveel mogelijk lekker eten te willen eten, koolhydraten en vetten, en het liefste lekker gebakken samen. Daar doen we alles voor, dus dat het moeilijk is dat is zeker.

Het is heel tegennatuurlijk om na een koekje willen en wetens te stoppen, maar als je niet tot 100 kg wil uitgroeien dan moet je alles in goede banen leiden. Voor een heel enkele "van nature slanke" persoon zal dit niet in die mate gelden hoewel ik ook deze personen tenslotte dikker heb zien worden toen ze werkloos thuis kwamen te zitten.

Wat je dus moet doen is limieten stellen, of het lekkerste eten verbannen en alleen nog maar "gezond" voer in huis halen. Dan wordt het makkelijker, maar willen en willen kunnen twee verschillende dingen zijn. Succes!
Ja nou zit je jouw eetstoornis als advies te geven aan iemand die een andere vorm van een eetstoornis heeft. Heel onverstandig.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Overigens hebben de anorexia types nog andere motieven zoals een vertekend zelfbeeld, controle en perfectionisme; en daar heb ik niet zo'n last van. Dus zelfs als je deze problemen niet hebt, kan het al lastig genoeg zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen eetproblemen, dus ik weet niet of mijn advies je gaat helpen, maar wat bij mij helpt is voldoende eten zodat ik geen hongergevoel heb en weinig tot geen suiker eten zodat ik geen suikerdip krijg. Eiwitrijk helpt daarbij wel.
Maar bij jou klinkt het veel heftiger, dus waarschijnlijk is dit veel te simpel gedacht. Sterkte!
Bedankt voor jullie reacties. Mijn therapeut is op de hoogte van mijn eetbuien en compensatiegedrag. Ik heb haar tips ook opgevold, zoals bepaalde patronen doorbreken, samen met iemand naar de supermarkt etc. Maar dan verzint mijn eetstoornis telkens iets nieuws, zo is het nu de gewoonte om s avonds/s nachts eetbui eten te bestellen...
Alle reacties Link kopieren
Niet te streng voor jezelf zijn.
1 eetbui betekent niet gelijk dat alles verloren is.


Zodra je een eetbui voelt opkomen ga je een blokje om of zet je een leuk muziek op.
Of iets anders waarvan je ontspant.

Ik haal geen eten in huis waar ik veel te veel van eet en die enorm aanzetten.
Dus bepaalde koekjes mogen want die maken mij niet veel dikker.

Bedenk ook steeds weer dat al dat gepieker niks oplevert.
kerst wijzigde dit bericht op 01-03-2020 10:46
0.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rebecca_90 schreef:
01-03-2020 10:40
Bedankt voor jullie reacties. Mijn therapeut is op de hoogte van mijn eetbuien en compensatiegedrag. Ik heb haar tips ook opgevold, zoals bepaalde patronen doorbreken, samen met iemand naar de supermarkt etc. Maar dan verzint mijn eetstoornis telkens iets nieuws, zo is het nu de gewoonte om s avonds/s nachts eetbui eten te bestellen...
Kan je dan niet beter ademhalungsoefeningen doen of douchen ipv eten bestellen?
IBIopviva schreef:
01-03-2020 10:36
Ja nou zit je jouw eetstoornis als advies te geven aan iemand die een andere vorm van een eetstoornis heeft. Heel onverstandig.
bespottelijk zelfs
Alle reacties Link kopieren
rebecca_90 schreef:
01-03-2020 10:40
Bedankt voor jullie reacties. Mijn therapeut is op de hoogte van mijn eetbuien en compensatiegedrag. Ik heb haar tips ook opgevold, zoals bepaalde patronen doorbreken, samen met iemand naar de supermarkt etc. Maar dan verzint mijn eetstoornis telkens iets nieuws, zo is het nu de gewoonte om s avonds/s nachts eetbui eten te bestellen...
Terug naar je behandelaar en hierover praten.
Uiteindelijk moet je het wel zelf gaan doen natuurlijk. Dus hou op te bestellen. Pak daar in de plaats een kop thee of eet en appel.
Heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
01-03-2020 10:30
Ik kan ook een rol koekjes eten hoor. Na de eerste, als ik niet heel duidelijke limieten heb gesteld bijvoorbeeld 1 koekje van 20 gram per 24 uur, dan verzwakt mijn weerstand als het koekje nauwelijks in mijn mond zit. Het zit diep in onze fundamentele behoeften ingeschapen om zoveel mogelijk lekker eten te willen eten, koolhydraten en vetten, en het liefste lekker gebakken samen. Daar doen we alles voor, dus dat het moeilijk is dat is zeker.

Het is heel tegennatuurlijk om na een koekje willen en wetens te stoppen, maar als je niet tot 100 kg wil uitgroeien dan moet je alles in goede banen leiden. Voor een heel enkele "van nature slanke" persoon zal dit niet in die mate gelden hoewel ik ook deze personen tenslotte dikker heb zien worden toen ze werkloos thuis kwamen te zitten.

Wat je dus moet doen is limieten stellen, of het lekkerste eten verbannen en alleen nog maar "gezond" voer in huis halen. Dan wordt het makkelijker, maar willen en willen kunnen twee verschillende dingen zijn. Succes!
Goede post
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt om te begrijpen hoe eetbuien werken? Ik vond het boek brain over binge Kathryn Hansen zeer begrijpelijk. Al slaat ze hier en daar wat door in mijn optiek.
En vooral behandeling verder ingaan, je eetstoornis zal altijd op zoek gaan naar andere mogelijkheden, en daar zal zeker een patroon in zitten die kun je samen met therapeut ontdekken! Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
01-03-2020 10:14
Er is echt helemaal niets wat iemand hier gaat tikken dat echt gaat helpen anders dan een prof hulp zoeken. En daar heel eerlijk tegen zijn.
Dat vind ik erg kort door de bocht.
Soms heb je meer aan ervaringsdeskundigen dan aan profs.
Alle reacties Link kopieren
Zou het helpen als je je koelkast vult met gezonde dingen, die al klaar staan om te kunnen opeten? Fruit alvast gesneden, broodbeleg dat je zo op brood kan doen etc. Zodat je dat als eerste kan pakken voordat je naar de koek grijpt?
Ik heb geen verstand van eetbuien, dus kan zijn dat ik nu wel iets heel stoms zeg.
Komen de eetbuien omdat je trek krijgt, of omdat je verdrietig bent?
Alle reacties Link kopieren
Er wordt een hoop onzin geschreven in dit topic, daarom kan je dit soort onderwerpen beter voor therapie bewaren ipv op een forum.

BIJv: 'de anorexia types hebben nog andere motieven zoals een vertekend zelfbeeld, controle en perfectionisme'
Motieven (dit zijn trouwens meer oorzaken) zijn bij anorexia en boulimia vaak praktisch hetzelfde. Daarom worden beide in groepstherapie ook samen behandeld.

Bedoel je met 'erg anorectisch gerichte behandeling' dat je moet aankomen en regelmatig eten, TO? Want dat klopt en helpt wel degelijk. Je weegt te weinig en zal braken (en compenseren, gok ik?) om niet aan te komen van de eetbuien? Dat moet je doorbreken.

Er zijn trouwens sowieso veel minder mensen met anorexia dan boulimia, dus ook in therapie(groepen), dat behandelingen erg anorexia gericht zouden zijn, is alleen daarom al niet logisch.

Afspreken het niet meer te doen, kan wel degelijk helpen. Uiteindelijk is de wilskracht die je nodig hebt je lijf pijn te doen met zoveel voedsel (of geen voedsel) niet zo anders dan de wilskracht die je nodig hebt om géén eetbuien te hebben. Zorg dat je niks in huis hebt, geef je pinpas s nachts in bewaring zodat je niet kan bestellen: er zijn prima trucs om daarbij te helpen.

Maar vooral: het klinkt alsof je meer en intensievere therapie nodig hebt. Een eetstoornis kan heel hardnekkig zijn. En dan is af en toe wat praten helaas niet voldoende.
kerst schreef:
01-03-2020 10:47
Goede post
hoezo?
kerst schreef:
01-03-2020 10:55
Dat vind ik erg kort door de bocht.
Soms heb je meer aan ervaringsdeskundigen dan aan profs.
ervaringsdeskundigen die genezen zijn ja. Hier geeft de ene eetgestoorde tips hoe je kan “snaaien” zonder aan te komen aan de andere. Compleet krankzinnig is dat. Ga jij er nog voor klappen ook.
Bespreek het met je therapeut TO en stop in ieder geval met braken want dat is het stuk van je gedrag dat je lichaam echt kapot maakt. Als je je lijf te weinig voeding geeft krijg je eetbuiten omdat je lijf schreeuwt om voedsel. Laat het gebeuren maar braak niet. Als je een gezonder eetpatroon krijgt kan je aan de eetbuien werken
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
01-03-2020 10:30
Ik kan ook een rol koekjes eten hoor. Na de eerste, als ik niet heel duidelijke limieten heb gesteld bijvoorbeeld 1 koekje van 20 gram per 24 uur, dan verzwakt mijn weerstand als het koekje nauwelijks in mijn mond zit. Het zit diep in onze fundamentele behoeften ingeschapen om zoveel mogelijk lekker eten te willen eten, koolhydraten en vetten, en het liefste lekker gebakken samen. Daar doen we alles voor, dus dat het moeilijk is dat is zeker.

Het is heel tegennatuurlijk om na een koekje willen en wetens te stoppen, maar als je niet tot 100 kg wil uitgroeien dan moet je alles in goede banen leiden. Voor een heel enkele "van nature slanke" persoon zal dit niet in die mate gelden hoewel ik ook deze personen tenslotte dikker heb zien worden toen ze werkloos thuis kwamen te zitten.

Wat je dus moet doen is limieten stellen, of het lekkerste eten verbannen en alleen nog maar "gezond" voer in huis halen. Dan wordt het makkelijker, maar willen en willen kunnen twee verschillende dingen zijn. Succes!
Ik vind het echt absurd dat jij adviezen gaat geven terwijl je zelf hartstikke eetgestoord bent en dat ook weet.

Je zou ook beter moeten weten dan "gewoon limieten stellen". Dat gaat niet zomaar als je een eetstoornis hebt, daar heb je professionele hulp bij nodig. Dat is dan ook het enige goede advies in deze situatie: wees eerlijk tegen je behandelaar, zij weten wat ze doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven