Lijf & Lijn alle pijlers

Beginnend bij de sportschool

05-03-2020 19:39 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal!

Ik hoor graag jullie tips/ervaringen :)

Sinds een paar dagen heb ik een abonnement op zwemmen & fitness met als doel fitter worden en natuurlijk af te vallen.
Qua zwemmen weet ik wat ik van mezelf wil.

Maar wat raden jullie aan als het gaat om fitness? Want wat dat betreft ben ik een groentje en persoonlijke begeleiding krijg ik ook niet :shame:

Wat doen jullie bij de sportschool (of zwemmen)
Minder calorieën eten en bij de sportschool vooral opletten dat je geen blessures oploopt.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig ben ik ook zojuist lid geworden van een sportschool zonder begeleiding. Bij mij is er wel een optie om een persoonlijk schema op te stellen en dat kost dan eenmalig 25 euro. Is zoiets bij jou ook mogelijk?
Zeker als je geen ervaring hebt is het best onverstandig om zomaar wat te gaan doen.

Zwemmen is anders dat kan je zelf wat beter inschatten over het algemeen. Ik zwem zo ongeveer 60 a 70 banen in een kleine 3 kwartier. Eerst deed ik 1 baan school, 1 baan borst, daarna 2 borst, 1 school enz net zolang ik alleen maar borst deed.
Ik heb trouwens een onder water mp3 speler en dat vind ik echt heel fijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Wat een rare sportschool dat er geen begeleiding is?? Heb je geen intake o.i.d. gehad, en iemand die je de apparaten uitlegt en zo?
Maar dat is toch hartstikke raar mbt blessures? Je kracht en conditie moet toch 'gemeten' worden?
Persoonlijke begeleiding is ontzettend belangrijk, zeker als beginner. Je hoeft niet perse een personal trainer te hebben, maar een instructeur die een schema voor je opstelt tijdens een intake en die je de eerste keer wijst hoe je de oefeningen moet doen is wel een vereiste. Daarnaast is het erg prettig als er in de sportschool een instructeur rondloopt die, als je voor jezelf traint, je wel advies kan geven over de juiste houding, en die je bij vragen makkelijk kunt benaderen.
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
05-03-2020 19:50
Wat een rare sportschool dat er geen begeleiding is?? Heb je geen intake o.i.d. gehad, en iemand die je de apparaten uitlegt en zo?
Dat is gebruikelijk in de goedkope ketens hoor. Formuliertje invullen, dan krijg je een pasje en kun je beginnen. Makkelijk verdienmodel want 99% doet maar wat.

@TO ik zou je aanraden niet die apparaten te doen maar oefeningen met losse gewichten, verdiep je in oefeningen en focus je in het begin op uitvoering, niet op het gewicht. Als je het onder de knie hebt kun je denken aan zwaarder trainen.
Fit for Free heeft trainingsschema's voor beginners op hun website staan, met warming up, 10 oefeningen en cool down.

https://www.fitforfree.nl/sites/fitforf ... hnogym.pdf
https://www.fitforfree.nl/sites/fitforf ... hnogym.pdf
Je kan aan de mods vragen om je topic te verplaatsen naar de pijler Sport.
RP7 schreef:
05-03-2020 19:56
Dat is gebruikelijk in de goedkope ketens hoor. Formuliertje invullen, dan krijg je een pasje en kun je beginnen. Makkelijk verdienmodel want 99% doet maar wat.

@TO ik zou je aanraden niet die apparaten te doen maar oefeningen met losse gewichten, verdiep je in oefeningen en focus je in het begin op uitvoering, niet op het gewicht. Als je het onder de knie hebt kun je denken aan zwaarder trainen.
Wie gaat haar die oefeningen bijbrengen dan? Juist met oefeningen met losse gewichten kun je heel gemakkelijk iets verkeerds doen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
05-03-2020 20:17
Wie gaat haar die oefeningen bijbrengen dan? Juist met oefeningen met losse gewichten kun je heel gemakkelijk iets verkeerds doen.
Er zijn vaak wel andere mensen in de sportschool die mee kunnen kijken, je hebt spiegels en best wel redelijk accurate youtube filmpjes met uitleg.

Maar ja, als je er helemaal geen kaas van gegeten hebt is dit ook niet zo'n handige stap. Met die apparaten kun je goed de mist in gaan en het trainingseffect is veel beperkter.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Het is inderdaad een low-budget. En heb het puur genomen omdat je het heel goedkoop kunt combineren met onbeperkt banen zwemmen.

De sportschool is elke dag lang open en voor zo ver ik weet zijn er twee momenten in de week dat er begeleiding rond loopt, maar geen personal trainer.

Omdat ik mijn knie moet trainen heb ik wel een paar oefeningen doorgekregen van mijn fysio. Maar mij gaat het nu ook om af te vallen.
IBIopviva schreef:
05-03-2020 19:50

Ik heb trouwens een onder water mp3 speler en dat vind ik echt heel fijn.
Ik wist niet dat er zoiets bestaat! Wat vet.
Odense* schreef:
05-03-2020 20:11
Fit for Free heeft trainingsschema's voor beginners op hun website staan, met warming up, 10 oefeningen en cool down.

https://www.fitforfree.nl/sites/fitforf ... hnogym.pdf
https://www.fitforfree.nl/sites/fitforf ... hnogym.pdf
Heel erg bedankt. Hier kan ik echt iets mee!!
Afvallen is 80% calorieën en 20% beweging.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
05-03-2020 19:50
Ik heb trouwens een onder water mp3 speler en dat vind ik echt heel fijn.
Welke mp3 speler heb je?
Ik zou zeker als je een gevoelige knie hebt oppassen met zomaar iets gaan trainen.
Ik sport zelf onder begeleiding maar ik heb nergens blessures of andere dingen waar ik op moet letten dus ik durf niet zomaar mijn schema aan je door te geven omdat ik niet weet in hoeverre je knie je belemmert. Zwemmen is sowieso wel goed voor je lichaam, dat zeggen mijn trainers vaak. Dat is goed voor elke spier en kan je zonder risico's op blessures doen.

Ik doe zelf vaak een half uurtje cardio op de crosstrainer om mee te beginnen, doe dan 2 been oefeningen en 3 arm oefeningen en ga dan nog een kwartier tot twintig minuten lopen. Maar ja nogmaals, geen idee of dit kan met jouw knie. Ik zou toch echt aanraden niet te beginnen zonder begeleiding, zeker als je een gevoelige knie hebt.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een andere sportschool. Niet klooien met je lichaam
Alle reacties Link kopieren
Personal trainers weten vaak juist ook te weinig van mensen die klachten hebben. Ik weet niet hoeveel mensen er zo veel erger aan toe waren dan nodig omdat die personal trainer maar wat deed. Wat heb je daar aan opleiding voor nodig om mensen met klachten te kunnen trainen?

Als TO de oefeningen opgegeven door de fysio doet, hier wat oefeningen voor de rest van het lichaam aan toevoegt heb je al een schema om te starten, wat ik principe veilig moet zijn voor de knie.
Ik persoonlijk had het niet over een PT maar een begeleider op de vloer waar je vragen aan kan stellen of je de oefeningen goed uitvoert.
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
06-03-2020 08:43
Ik persoonlijk had het niet over een PT maar een begeleider op de vloer waar je vragen aan kan stellen of je de oefeningen goed uitvoert.
Dat werd wel genoemd. Wat voor begeleiding verwacht je in een sportschool?
'Verder ben je in bezit van een Sportdiploma of certificaat zoals Sport & bewegen, Fitvak A, AALO etc'
Dat is eis uit een vacature met daarna de opmerking dat je 'kunt doorgroeien naat PT'.

Ik zie nog steeds niet dat er iemand staat die verstand heeft van het begeleiden van iemand met lichamelijke klachten.
Alle reacties Link kopieren
Rosa-Roodhart schreef:
05-03-2020 22:42
Welke mp3 speler heb je?
Geen idee om eerlijk te zijn. Ding is al zeker 8 jaar oud en ik heb hem gekregen. Denk niet dat deze nog steeds te koop is.
Maar wat ik begreep was hij tussen de 50 en 100 euro en doet het dus al jarenlang goed.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
06-03-2020 07:02
Ik sport zelf onder begeleiding maar ik heb nergens blessures of andere dingen waar ik op moet letten dus ik durf niet zomaar mijn schema
Ik doe zelf vaak een half uurtje cardio op de crosstrainer om mee te beginnen, doe dan 2 been oefeningen en 3 arm oefeningen en ga dan nog een kwartier tot twintig minuten lopen. Maar ja nogmaals, geen idee of dit kan met jouw knie. Ik zou toch echt aanraden niet te beginnen zonder begeleiding, zeker als je een gevoelige knie hebt.
Bedankt voor je tip! Ik wil geen risico's nemen met mijn knie, dus allemaal van die 'complexe' oefeningen hou ik buiten.. Maar heel erg bedankt voor het delen van jou schema.

Als mijn doel nou meer cardio wordt (dus voornamelijk gebruik van crosstrainer, fiets, etc.) om toch de conditie beter op te bouwen voor in het zwembad. Hebben jullie daar ervaring mee of tips voor :) ?

Bedankt allemaal voor de reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven