Lijf & Lijn alle pijlers

Licht en vet

12-05-2020 12:53 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi
Ik ben een vrouw van 28 jaar.
Ik ben redelijk licht in gewicht, een bmi van 19.
Toch zie ik er niet zo uit, ik sport niet en eet redelijk gezond.
Kan het zijn dat ik weinig spieren heb een veel vet?
Hoe kan ik slank worden en een normaal gewicht behouden, is dat überhaupt mogelijk in mijn geval of is dit gewoon hoe ik eruit zie? Lijkt me niet want het voelt en ziet er wel echt uit als gewoon overtollig vet.
Je zit aan de uiterste ondergrens qua BMI. Veel vet zul je dus sowieso niet hebben en slank ben je sowieso, misschien zelfs dun. Als je je lichaamssamenstelling wilt veranderen, zul je moeten gaan trainen. Bij voorkeur met gewichten. Je zult dan wel moeten zorgen dat je voldoende en gebalanceerde voeding binnen krijgt. Met name proteïne is dan belangrijk.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 12-05-2020 12:55
6.71% gewijzigd
Als je een bmi van 19 hebt kun je niet dik zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet dik, maar als ik mensen bekijk die zelfde lengte verhouding hebben zijn de meeste (niet allemaal natuurlijk) slanker of minder vet
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je met slank een atletisch lichaam? Lange armen, lange benen, lenig en flexibel? Dat heeft niets met slank te maken, maar met spieren en spierkracht.

Ga sporten om een mooi gespierd, getoned lichaam te krijgen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
12-05-2020 12:57
Bedoel je met slank een atletisch lichaam? Lange armen, lange benen, lenig en flexibel? Dat heeft niets met slank te maken, maar met spieren en spierkracht.

Ga sporten om een mooi gespierd, getoned lichaam te krijgen.
Nee gewoon laag vet percentage (denk ik)
Alle reacties Link kopieren
.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
-Darkside- schreef:
12-05-2020 12:54
Als je een bmi van 19 hebt kun je niet dik zijn.

Nee, maar dat betekent niet perse dat je gezond bent. Als je een hoop vet rond je organen hebt is dat alsnog niet gezond. Je blindstaren op BMI is niet goed. Vetpercentage en de plaats waar het vet zich ophoopt zegt meer over je gezondheid dan je BMI
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
12-05-2020 12:58
Met een BMI van 19 heb je dat al.
Dat is juist mijn vraag haha. Ik heb dus echt nog best wat vet (niet dik maar zelfs wel echt hangend vet op buik en benen)
Alle reacties Link kopieren
Of je hebt een totaal verkeerd zelfbeeld.
Je zou altijd naar de sportschool kunnen gaan om je lichaamspercentage's te laten meten (zodra ze weer open zijn), dan weet je precies hoe je ervoor staat en wat je ermee wilt doen.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
12-05-2020 12:59
Nee, maar dat betekent niet perse dat je gezond bent. Als je een hoop vet rond je organen hebt is dat alsnog niet gezond. Je blindstaren op BMI is niet goed. Vetpercentage en de plaats waar het vet zich ophoopt zegt meer over je gezondheid dan je BMI
Begrijp ik hieruit dat als je een goed vetpercentage hebt maar een iets te laag bmi dat dit geen probleem is als je je verder ook goed voelt?
Je vetpercentage omlaag brengen zonder verder af te vallen (want dat moet niet) kan alleen door meer spieren aan te maken. En dan komen we dus terug bij trainen met gewichten en voldoende intake. En ja, hier blijkt ook direct uit dat BMI niet alles zegt. Want bodybuilders hebben soms een BMI >30.
Alle reacties Link kopieren
Denken dat je veel vet hebt op een BMI van 19 wijst op een verstoord lichaamsbeeld, niet op een fysiek probleem.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
12-05-2020 13:01
Denken dat je veel vet hebt op een BMI van 19 wijst op een verstoord lichaamsbeeld, niet op een fysiek probleem.
Ik ben wel tevreden hoor en vind mijzelf echt niet dik :)
Alle reacties Link kopieren
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:02
Ik ben wel tevreden hoor en vind mijzelf echt niet dik :)
Dat is heel fijn en belangrijk :)

Hoe dan ook, 'veel hangend vet' en een BMI van 19 zijn niet echt verenigbaar, dus ergens gaat er qua blik wel iets mis.
Alle reacties Link kopieren
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:00
Begrijp ik hieruit dat als je een goed vetpercentage hebt maar een iets te laag bmi dat dit geen probleem is als je je verder ook goed voelt?
Iemand hier een antwoord op? :)
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:00
Begrijp ik hieruit dat als je een goed vetpercentage hebt maar een iets te laag bmi dat dit geen probleem is als je je verder ook goed voelt?

Spieren wegen zwaarder dan vet. Dus als je bijvoorbeeld erg gespierd bent dan kun je zwaarder wegen, maar er toch beter uitzien. Andersom kun je dus ook weinig wegen, maar wel een hoger vetpercentage hebben dan iemand die meer weegt.

Een te laag BMI is sowieso niet gezond, en betekent dus ook niet gelijk dat je een lager vetpercentage hebt dan iemand die zwaarder is dan jij.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
12-05-2020 13:05
Spieren wegen zwaarder dan vet. Dus als je bijvoorbeeld erg gespierd bent dan kun je zwaarder wegen, maar er toch beter uitzien. Andersom kun je dus ook weinig wegen, maar wel een hoger vetpercentage hebben dan iemand die meer weegt.

Een te laag BMI is sowieso niet gezond, en betekent dus ook niet gelijk dat je een lager vetpercentage hebt dan iemand die zwaarder is dan jij.
Dus het lichte gewicht kan dan worden verklaard door de verhouding weinig spieren en veel vet ?
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:00
Begrijp ik hieruit dat als je een goed vetpercentage hebt maar een iets te laag bmi dat dit geen probleem is als je je verder ook goed voelt?
Dat valt niet te zeggen door een beeldscherm heen. Als jouw lage BMI gepaard gaat met mondjesmaat eten (van nature) kan het best zijn dat je tekorten hebt. Eet je als een bootwerker voedzame maaltijden weg, (dan zou ik mn schildklier even laten checken en) me geen grote zorgen maken. Maar een laag gewicht kan bijv. ook je hormonale huishouding in de war schoppen. Maar goed, je zit aan de ondergrens van gezond.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
12-05-2020 12:59
Nee, maar dat betekent niet perse dat je gezond bent. Als je een hoop vet rond je organen hebt is dat alsnog niet gezond. Je blindstaren op BMI is niet goed. Vetpercentage en de plaats waar het vet zich ophoopt zegt meer over je gezondheid dan je BMI
Vet rond je organen met een BMI van 19?

TO, eet en snoep je gewoon of let je op je voeding?
Life is short. Eat dessert first.
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:07
Dus het lichte gewicht kan dan worden verklaard door de verhouding weinig spieren en veel vet ?
Veel is relatief. Het zal nooit veel zijn in absolute getallen.
Alle reacties Link kopieren
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:02
Ik ben wel tevreden hoor en vind mijzelf echt niet dik :)
Waarom vind je dan dat je teveel vet hebt?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
To kun je niet een plaatje plakken vergelijkbaar met jouw lichaam en een plaatje van wat je graag zou willen?
Dat is veel makkelijker advies geven.
Alle reacties Link kopieren
Boefje180 schreef:
12-05-2020 13:07
Dus het lichte gewicht kan dan worden verklaard door de verhouding weinig spieren en veel vet ?
Nee, het lichte gewicht betekent gewoon dat je te licht bent. Klaar. Ben je excuses aan het zoeken waardoor je lichter mag zijn?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt. Ik heb een bmi van net 20, ben lang, slank.. maar geen strakke buik of benen. Dat is bij mij in ieder geval inderdaad te verhelpen voor te trainen. En dan niet op afvallen, maar spieren kweken in combinatie met goede voeding.
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven