Lijf & Lijn alle pijlers

Val ik te snel af?

13-05-2020 11:53 60 berichten
Sinds vorig jaar ben ik bezig met afvallen. Gemiddeld viel ik een kilo per maand af, een prima tempo wat mij betreft.

Toen de lockdown begon ben ik weer een kilo aangekomen, het was wel erg gezellig om wat meer te snoepen en uitgebreider te lunchen. Tegelijkertijd baalde ik hiervan en heb toen besloten om wat beter op te gaan letten wat ik eet en sport nu 3 keer per week.

Ik ben nu sinds begin mei al.2 kilo kwijt en vind dit opeens wel erg snel gaan. Mijn idee is meer om het rustiger aan te doen om wel af te vallen, maar niet op een crashmanier, zodat het ook vol blijft te houden. Ik ben lang voor een vrouw en daardoor heb ik wel moeite om in te schatten hoeveel ik nou mag eten of niet en of ik mezelf teveel ontzeg. Ik voel me eigenlijk wel prima bij de hoeveelheid die ik nu eet, ben niet duizelig, heb geen cravings naar bepaalde voedingsmiddelen, dus wat dat betreft zit het dan wel weer goed, maar 1 kilo per week afvallen is wellicht wel wat veel??

Mijn dagmenu:
- Ontbijt met 2 boterhammen met kipfilet en groentes, een kopje cafe au lait OF een gebakken ei met diverse groentes erdoorheen
- Tussendoor yoghurt met walnoten en honing OF een cracker OF fruit / groentes
- Lunch met 3 boterhammen met kipfilet en groentes of zonnatura groentenspread. soms ook een gekookt eitje erbij.
- Tussendoor weer yoghurt met walnoten en honing OF cracker OF fruit / groentes (een andere keuze dan de ochtend)
- Eventueel een opkikker soepje als ik tussendoor nog trek krijg
- Avondmaaltijd probeer ik 25% van het bord te vullen met iets van zetmeel (pasta aardappel rijst), de rest met groentes en iets van eiwit (de avondmaaltijd eten we over het algemeen vegetarisch)
- 3 keer per week een toetje, kan fruit, vla of zelfgemaakt ijs van fruit zijn
- Na het sporten vaak nog iets van yoghurt, karnemelk of kefir

In het weekend eten we vaak wel een keertje iets extra's, een broodje of gebakje of een keertje iets van patat of pannenkoeken. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd er ook niet echt veel behoefte aan heb, vorige week had ik boterkoek gehaald omdat ik dat erg lekker vond maar nu dacht ik gadver wat een vieze vette zoete hap. Dus wat dat betreft is mijn smaak ook anders geworden ...

Eet ik nu te weinig?

Edit: ik hoef geen advies over macro's ;-)
Als het je te snel ga pak je toch een boterham extra..
Als ik zou eten als jij nu doet, kom ik aan 😂
Volgens mij eet je meer dan genoeg.
-Sam- schreef:
13-05-2020 11:56
Als ik zou eten als jij nu doet, kom ik aan 😂
Volgens mij eet je meer dan genoeg.

Haha ja dat snap ik... Ik heb geluk met mijn lengte. Maargoed, het moet niet te snel gaan natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
-Sam- schreef:
13-05-2020 11:56
Als ik zou eten als jij nu doet, kom ik aan 😂
Volgens mij eet je meer dan genoeg.
ja ik ook ;-(
Alle reacties Link kopieren
Je lijkt me absoluut niet te weinig te eten (wat Sam zegt, als ik zo veel eet kom ik aan of val in elk geval niet af), dus ga zo door, zou ik zeggen...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
ach nee, je voelt je goed toch?
Alle reacties Link kopieren
Waar ben je bang voor?
Ziet er prima uit. Kan ook gewoon een keertje wat meer vocht vasthouden en vervolgens weer kwijtraken zijn geweest.

Je bent niet geinteresseerd in macro's, maar mocht je toch iets theoretischer willen kijken naar je intake: https://happyhealthy.nl/bmr-berekenen/
OohBoy schreef:
13-05-2020 12:06
Waar ben je bang voor?

Jojo effect.... Al denk ik ook dat ik op deze manier prima zou kunnen door blijven eten, ik heb niet het gevoel dat ik TE weinig eet, maar als ik naar mijn BMR kijk zou ik met mijn huidige gewicht en lengte rond de 2.900 kcal per dag mogen eten als ik die BMR sites geloof. (1.800 in rust, en dan dus nog 1.100 er bovenop vanwege het sporten). Dan is het verschil wel erg groot, ik eet nu rond de 1.800 tot 2.000 kcal per dag
OMG ok ik ben zo dom.... tenminste, dom... Ik ben nog niet gewend dat ik inmiddels onder de 100 kilo zit, dus ipv 98 kilo had ik 108 kilo ingevuld om mijn BMR te berekenen :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
13-05-2020 12:10
Jojo effect.... Al denk ik ook dat ik op deze manier prima zou kunnen door blijven eten, ik heb niet het gevoel dat ik TE weinig eet, maar als ik naar mijn BMR kijk zou ik met mijn huidige gewicht en lengte rond de 2.900 kcal per dag mogen eten als ik die BMR sites geloof. (1.800 in rust, en dan dus nog 1.100 er bovenop vanwege het sporten). Dan is het verschil wel erg groot, ik eet nu rond de 1.800 tot 2.000 kcal per dag
haha, mijn rust BMR is 1459
wat een enorm verschil he? (altijd bizar als gezegd wordt, dat de gemiddelde vrouw 2000 calorien zou moeten nuttigen)
lilalinda schreef:
13-05-2020 12:16
haha, mijn rust BMR is 1459
wat een enorm verschil he? (altijd bizar als gezegd wordt, dat de gemiddelde vrouw 2000 calorien zou moeten nuttigen)
maar je slaapt toch geen 24 uur?
lilalinda schreef:
13-05-2020 12:16
haha, mijn rust BMR is 1459
wat een enorm verschil he? (altijd bizar als gezegd wordt, dat de gemiddelde vrouw 2000 calorien zou moeten nuttigen)
Dat klopt dan toch ook gewoon? Je fietst een keertje naar je werk, loopt wat rond in de winkel, scharrelt wat in huis, je eet... Je BMR is je verbranding in absolute rust. Dus als je de hele dag in je bed blijft liggen. Met een beperkt tot normaal bewegingspatroon verbrand je zeker wel 500-600kcal.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
13-05-2020 12:12
OMG ok ik ben zo dom.... tenminste, dom... Ik ben nog niet gewend dat ik inmiddels onder de 100 kilo zit, dus ipv 98 kilo had ik 108 kilo ingevuld om mijn BMR te berekenen :facepalm:
Nou dat scheelt alweer. :biggrin:
Maar het kan zijn dat van die 2 kg een deel gewoon vocht was omdat je minder ging vasthouden door minder zout eten, misschien net op een bepaald moment in je cyclus zat waardoor je lager zit, stond je weegschaal niet goed waardoor het verschil groter was dan het is... het is dus die kilo die je aangekomen was plus een beetje extra. Misschien let je nu gewoon extra hard op en sport je net iets fanatieker. Kijk het gewoon even aan, misschien dat aan het einde van de maand het uitkomt op 2 kg + 100 gram.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
mindervanmij schreef:
13-05-2020 12:12
OMG ok ik ben zo dom.... tenminste, dom... Ik ben nog niet gewend dat ik inmiddels onder de 100 kilo zit, dus ipv 98 kilo had ik 108 kilo ingevuld om mijn BMR te berekenen :facepalm:
Haha dat heb ik ook nog steeds hoor! Ik zit al een half jaar onder de 70, maar begin nog regelmatig een gewicht met 7 :proud: . Het zit er toch in he, gek genoeg.

Jouw BMR ligt wel hoog zeg. Hoe lang ben je? Ik ben 1.76 en de mijne is 1318kcal. Laat maar. Ik zie net dat als ik voor mezelf 108 invul dat ik ook op BMR 1750 kom.

Overigens is mijn ervaring dat mijn lijft 2x zoveel afvalt als in binnen een "afvalperiode" even een calorisch terugvalletje heb gehad van 1-2 weken.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 13-05-2020 12:28
19.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
13-05-2020 12:20
Dat klopt dan toch ook gewoon? Je fietst een keertje naar je werk, loopt wat rond in de winkel, scharrelt wat in huis, je eet... Je BMR is je verbranding in absolute rust. Dus als je de hele dag in je bed blijft liggen. Met een beperkt tot normaal bewegingspatroon verbrand je zeker wel 500-600kcal.
waar ik op reageer is, dat mijn rust BMR 1400 is, die van TO 1900
en dat gemiddelden dus zo vreselijk geen zin hebben om te gebruiken, als het om calorien gaat
lilalinda schreef:
13-05-2020 12:22
waar ik op reageer is, dat mijn rust BMR 1400 is, die van TO 1900
en dat gemiddelden dus zo vreselijk geen zin hebben om te gebruiken, als het om calorien gaat
Ah ok. Nouja, op de pakken staat ook vermeld: een gemiddelde vrouw. En volgens mij klopt dat aardig. Zou wat zijn als ze er hele tabellen op kwijt moesten van lengte/gewicht/BMR/sport en dan voor mannen én vrouwen ;-D .
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
13-05-2020 12:24
Ah ok. Nouja, op de pakken staat ook vermeld: een gemiddelde vrouw. En volgens mij klopt dat aardig. Zou wat zijn als ze er hele tabellen op kwijt moesten van lengte/gewicht/BMR/sport en dan voor mannen én vrouwen ;-D .
ik heb eens even de gemiddelden erbij gepakt
gemiddelde vrouw in NL is 1,67lang en weegt 72 kg
BMR in rust 1615 calorien

met Normale lichaamsbeweging 2500 calorien

de 2000 slaan dus überhaupt al nergens op
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
13-05-2020 12:24
Ah ok. Nouja, op de pakken staat ook vermeld: een gemiddelde vrouw. En volgens mij klopt dat aardig. Zou wat zijn als ze er hele tabellen op kwijt moesten van lengte/gewicht/BMR/sport en dan voor mannen én vrouwen ;-D .
Ik vind die 2000 gemiddeld voor een vrouw ook vrij hoog klinken (ik ben bijna 1,80m en zou van 2000 calorieën per dag echt wel wat aankomen). Lijkt me trouwens wel heerlijk om 2000 calorieën per dag te kunnen eten, maar dan zou ik ook ongeveer dagelijks moeten sporten en dat heb ik er dan weer niet voor over ;-D.
dianaf schreef:
13-05-2020 12:21
Nou dat scheelt alweer. :biggrin:
Maar het kan zijn dat van die 2 kg een deel gewoon vocht was omdat je minder ging vasthouden door minder zout eten, misschien net op een bepaald moment in je cyclus zat waardoor je lager zit, stond je weegschaal niet goed waardoor het verschil groter was dan het is... het is dus die kilo die je aangekomen was plus een beetje extra. Misschien let je nu gewoon extra hard op en sport je net iets fanatieker. Kijk het gewoon even aan, misschien dat aan het einde van de maand het uitkomt op 2 kg + 100 gram.

Ja, ik zal het even wat langer aankijken inderdaad. Het kan natuurlijk inderdaad ook zo zijn dat die eerste kilo heel snel ging vanwege dat het er ook snel bij was gekomen.
Alle reacties Link kopieren
je eet moker veel
lilalinda schreef:
13-05-2020 12:30
ik heb eens even de gemiddelden erbij gepakt
gemiddelde vrouw in NL is 1,67lang en weegt 72 kg
BMR in rust 1615 calorien

met Normale lichaamsbeweging 2500 calorien

de 2000 slaan dus überhaupt al nergens op
Waar heb je die normale lichaamsbeweging vandaan? Die van de BMR website? Ik vraag me af of hun "normaal" gelijk is aan het Nederlands "gemiddeld" of gelijk is aan de aanbevolen hoeveelheid beweging.

Maar goed, het maakt mij weinig uit verder hoor.
Kokoro schreef:
13-05-2020 12:22
Haha dat heb ik ook nog steeds hoor! Ik zit al een half jaar onder de 70, maar begin nog regelmatig een gewicht met 7 :proud: . Het zit er toch in he, gek genoeg.

Jouw BMR ligt wel hoog zeg. Hoe lang ben je? Ik ben 1.76 en de mijne is 1318kcal. Laat maar. Ik zie net dat als ik voor mezelf 108 invul dat ik ook op BMR 1750 kom.

Overigens is mijn ervaring dat mijn lijft 2x zoveel afvalt als in binnen een "afvalperiode" even een calorisch terugvalletje heb gehad van 1-2 weken.

Ik ben langer dan gemiddeld. En ja, misschien heb je wel gelijk dat het juist weer sneller gaat omdat het even een paar weken wat minder is gegaan.
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 13-05-2020 19:02
1.71% gewijzigd
Timetraveler schreef:
13-05-2020 12:31
Ik vind die 2000 gemiddeld voor een vrouw ook vrij hoog klinken (ik ben bijna 1,80m en zou van 2000 calorieën per dag echt wel wat aankomen). Lijkt me trouwens wel heerlijk om 2000 calorieën per dag te kunnen eten, maar dan zou ik ook ongeveer dagelijks moeten sporten en dat heb ik er dan weer niet voor over ;-D.
Haha ja het is afhankelijk van zoveel factoren! Ik ben nu rond de 64-65kg. Vroeger kon ik bij dat gewicht écht niet meer eten dan 1600kcal per dag. Nu heb ik wederom dit gewicht maar met veel meer spieren. Ik heb nu minstens 2200 nodig, anders val ik af. Ben erg gelukkig met het feit dat ik mag eten als een bootwerker ;-D .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven