Lijf & Lijn alle pijlers

Ervaringen hernia operatie ivm zittend beroep.

15-05-2020 15:01 95 berichten
let op, oud topic. Had m weer omhoog geschopt omdat ik na de operatie alsnog weer klachten heb vandaar.
UPDATE 29 OKT 2020

. Ben nu ruim 2 maanden geleden geopereerd. In eerste instantie ging het super goed en was ik van de tramadol af. Sinds 3 weken heb ik echter constant pijn in mijn onderrug. Daarnaast word ik snachts vaak wakker van pijnscheuten als ik in mijn slaap draai.

De zenuwpijn in been/bil is weg. Operatiewond goed genezen. Ik heb 1x per week fysio en zit 3x per dag op de hometrainer plus oefeningen.

Zwaar huishoudelijk werk zoals stofzuigen en kattenbak scheppen besteed ik nog zo veel mogelijk uit. Maar met name zitten ervaar ik echt als een ramp. 3 kwartier autoritje is de max daarna teveel pijn. En bijvoorbeeld (ik woon in het centrum) een half gericht de stad in lopen om iets te kopen en weer terug, moet ik ook bekopen met dusdanige pijn dat ik weer even moet gaan liggen.

Iemand ervaring met de nasleep van een operatie? Ik ben al voor eind controle bij de neuroloog geweest en alles zag er gewoon goed uit. De pijn die ik nu heb is anders dan de hernia pijn. Soort blauwe plekken gevoel in mijn onderrug. De hele godganse dag. Alsof ik een trap heb gehad in mijn onderrug. De pijn in mijn slaap dat is stekend.

Wil ik te snel? Heb ik geen geduld? Grr ik word er nogal moe van. Wil weer aan het werk. Gister even een tramadol ingenomen die ik nog had liggen. Dan is de pijn vrijwel weg en kan ik me uitstekend bewegen. Helaas word ik van tramadol enorm slaperig en suf. Dus ook dat is geen permanente oplossing.

Mijn dag ziet er nu globaal zo uit dat ik in mijn eentje voor mijn dochter zorg. Ik breng haar met de fiets naar school (5 min fietsen enkele reis) en ze klimt via een keukentrapje op hoogte dat ik haar makkelijk in het zitje kan zetten (heb zo'n lekkere brede standaard dat de fiets blijft staan) verder 3x 15 min hometrainer. Ik doe mijn dingen in huis gewoon dagelijkse bezigheden zoals koken en de was. Maar als ik niet bezig ben, moet ik dus echt gaan liggen. Zitten hou ik amper vol. Ik schuif echt het avond eten erin en ga weer liggen. Ik was begonnen met baantjes zwemmen dat wil ik binnenkort weer oppakken (tussendoor ook geopereerd aan mijn voet dus mocht 4 weken niet in het water ermee).

Deze terugval frustreert me enorm! Er zit ook sindsdien 0 progressie in. Werk wil dat ik ga beginnen met re integreren. Dit ga ik ook echt proberen want het laatste wat ik wil is dat ze denken dat ik het wel best vind thuis. Integendeel na een jaar binnen zitten wil ik weer aan de slag. Ik mis mijn werk, contact met mensen en ik wil me gewoon goed voelen en niet dag in dag uit chagrijnig van de pijn achter de feiten aan hobbelen.
---------------------------------------

Godverdekut. Zo die is er uit. In November vorig jaar door mijn rug gegaan. Bij de fysio en bedrijfsarts gelopen en de bedrijfsarts vond dat ik een verrekte spier had en heeft me toen ik maar niet herstelde naar de bedrijfspsycholoog gestuurd omdat ik een roerige tijd achter de rug had. De fysio snapte het ook al niet want ik had geen uitstraling tot in mijn voet maar tot mijn knie. Na een in eerste instantie verbetering (ik kon niet meer overeid komen van de wc voor het verbeterde) bleef het gewoon daarna hetzelfde. Pijn in mijn bil tot aan mijn knie, geen lange wandelingen meer kunnen maken en niet kunnen tillen. Ik heb paar keer geopperd hernia maar dat kon niet.

Haha wat een grap. Uiteindelijk toch doorverwezen (2 maanden vertraging ertussen door corona) en wel degelijk een hernia. Omdat ik alles bij elkaar al een half jaar last heb en een half jaar me zo rustig mogelijk hou, wel nog wandel, fysio oefeningen doe etc heeft het ziekenhuis geen hoop dat het alsnog spontaan overgaat. Volgende week krijg ik als het goed is een oproep voor de neurochirurg en gaan we de mogelijkheden bespreken.

Wie heeft ook een operatie gehad aan hernia en wat zijn de ervaringen met herstel? Ik doe een zittend beroep wat ik helemaal het tofste van de wereld vind maar waarbij ik zeker aan de kant waar ik last heb niet zomaar vaak kan afwisselen qua houding. Gewoon niet eigenlijk. Soms een stukje lopen kan wel maar voor de rest is het vrij belangrijk dat ik vooral toch wel op mijn kont blijf zitten.

Graag hoor ik toch wat positieve verhalen als die er zijn over klachtenvrij zijn na een hernia operatie. Want ik word er een beetje sip van als ik er aan denk dat ik mijn baan niet meer zou kunnen doen. Laat ik me niet opereren dan kan ik die sowieso wel vergeten want ik kan echt niet langer dan een uur (autoritje) in dezelfde houding.
anoniem_6375277a5f3fe wijzigde dit bericht op 29-10-2020 17:58
42.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zal mijn verhaal niet met je delen, want daar word je niet blij van. Maar bij een hernia-operatie varieert de ervaring van “ik was direct overal vanaf” tot “het is alleen maar erger geworden” en alles wat daar tussenin zit. Het enige wat zekerheid geeft over hoe het bij jou uitpakt, is dus zelf ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een PB gestuurd, Eggo.
Nummer*Zoveel schreef:
15-05-2020 15:07
Ik zal mijn verhaal niet met je delen, want daar word je niet blij van. Maar bij een hernia-operatie varieert de ervaring van “ik was direct overal vanaf” tot “het is alleen maar erger geworden” en alles wat daar tussenin zit. Het enige wat zekerheid geeft over hoe het bij jou uitpakt, is dus zelf ervaren.
Das mooi ruk. Ik las dat na half jaar klachten opereren ook risico geeft omdat het verkleefd kan zijn. Dus nu ben ik extra boos dat ik eerst niet serieus genomen werd en tja daarna corona dat was even dikke pech.
Lady_Day schreef:
15-05-2020 15:10
Ik heb je een PB gestuurd, Eggo.
thanks en je hebt pb terug :-)
Alle reacties Link kopieren
Eggo schreef:
15-05-2020 15:16
Das mooi ruk. Ik las dat na half jaar klachten opereren ook risico geeft omdat het verkleefd kan zijn. Dus nu ben ik extra boos dat ik eerst niet serieus genomen werd en tja daarna corona dat was even dikke pech.
Boos worden heeft echt geen enkele zin, want het verandert niets. Bij mij werd ik de eerste keer pas na 2 jaar geopereerd (omdat er wel een forse hernia zat maar die op alle scans niet zichtbaar was) en er was geen verkleving of littekenweefsel. En zelfs niet weer 2 jaar later na de eerste operatie.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-05-2020 15:10
Ik heb je een PB gestuurd, Eggo.
Ik ook
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus heeft een herniaoperatie gehad. Zij moest daarna voor de rest van haar leven aan de morfine. Ze kon niet meer werken en werd afgekeurd. Ze kon niet lang zitten. Als ze bij ons op bezoek was lag ze op de bank, dat was het beste voor haar rug. Als ze bleef eten kon ze een half uurtje op een stoel zitten, de stoel moest een rechte leuning hebben en stof of leer, geen hout.

Ze liep meerdere keren op een dag een klein rondje buiten. Het was belangrijk dat ze bleef bewegen anders kreeg ze alleen maar meer last. Ze had veel bijwerkingen van de medicijnen maar minderen kon ook niet want te veel pijn.

Uiteindelijk is ze 3 keer aan haar rug geopereerd en de laatste keer hebben ze haar rug vastgezet met stale pennen. De revalidatie per operatie duurde minstens een jaar. Veel op bed liggen. Wij deden vaak facetimen met elkaar want op bezoek gaan was te vermoeiend voor haar.

Nu slikt ze 30 pillen op een dag, kan weinig in huis doen. Regelmatig rondjes lopen is het enige.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook voor een hoog/laag bureau kunnen kiezen na je operatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-05-2020 15:43
Je zou ook voor een hoog/laag bureau kunnen kiezen na je operatie.

Staan is met herniaklachten net zo belastend als zitten.
viva-amber schreef:
15-05-2020 15:43
Je zou ook voor een hoog/laag bureau kunnen kiezen na je operatie.
Ik ben trein machinist dat wordt lastig 😎
Exoduxredux dat lijkt me echt een nachtmerrie ik ben alleenstaande moeder met kind van 4 en ik hoop toch echt dat ik straks nog gewoon dingen kan doen. Ben heel benieuwd wat ze in het ziekenhuis gaan zeggen. Want ik kan het natuurlijk ook niet laten opereren maar dan zit ik met werk want zo kan ik echt niet mijn werk doen.
Ik denk dat je chirurg je daar het beste antwoord op kan geven
Eggo schreef:
15-05-2020 15:16
Das mooi ruk. Ik las dat na half jaar klachten opereren ook risico geeft omdat het verkleefd kan zijn. Dus nu ben ik extra boos dat ik eerst niet serieus genomen werd en tja daarna corona dat was even dikke pech.
er zijn interessante onderzoeken waaruit blijkt dat opereren of niet opereren niet zo heel veel uitmaakt voor de restverschijnselen. Ik heb het dan niet over de extreme gevallen van cauda equina syndroom
Annicka schreef:
15-05-2020 15:27
Ik ook
Die van jou zie ik niet staan in mijn inbox. Forum software is vaak wappie hier.
ExodusRedux schreef:
15-05-2020 15:29
Mijn zus heeft een herniaoperatie gehad. Zij moest daarna voor de rest van haar leven aan de morfine. Ze kon niet meer werken en werd afgekeurd. Ze kon niet lang zitten. Als ze bij ons op bezoek was lag ze op de bank, dat was het beste voor haar rug. Als ze bleef eten kon ze een half uurtje op een stoel zitten, de stoel moest een rechte leuning hebben en stof of leer, geen hout.

Ze liep meerdere keren op een dag een klein rondje buiten. Het was belangrijk dat ze bleef bewegen anders kreeg ze alleen maar meer last. Ze had veel bijwerkingen van de medicijnen maar minderen kon ook niet want te veel pijn.

Uiteindelijk is ze 3 keer aan haar rug geopereerd en de laatste keer hebben ze haar rug vastgezet met stale pennen. De revalidatie per operatie duurde minstens een jaar. Veel op bed liggen. Wij deden vaak facetimen met elkaar want op bezoek gaan was te vermoeiend voor haar.

Nu slikt ze 30 pillen op een dag, kan weinig in huis doen. Regelmatig rondjes lopen is het enige.
leuk dat soort verhalen voor TO. Er zijn genoeg verhalen waar het er slecht uitzag en het uiteindelijk weer helemaal goed kwam.
S-Meds schreef:
15-05-2020 15:52
Ik denk dat je chirurg je daar het beste antwoord op kan geven
Ga ik ook vragen maar praktijk verhalen vind ik wel even fijn ook al weet ik dat het per mens verschilt. Maar dan kan ik wat beter de voor en tegens van opereren op me in laten werken.
Eggo schreef:
15-05-2020 15:51
Exoduxredux dat lijkt me echt een nachtmerrie ik ben alleenstaande moeder met kind van 4 en ik hoop toch echt dat ik straks nog gewoon dingen kan doen. Ben heel benieuwd wat ze in het ziekenhuis gaan zeggen. Want ik kan het natuurlijk ook niet laten opereren maar dan zit ik met werk want zo kan ik echt niet mijn werk doen.
er zijn ook andere, minder ingrijpende opties, bijv. injecties, zenuwblokkades, etc. Kan je chirurg je alles over vertellen
Eggo schreef:
15-05-2020 15:55
Ga ik ook vragen maar praktijk verhalen vind ik wel even fijn ook al weet ik dat het per mens verschilt. Maar dan kan ik wat beter de voor en tegens van opereren op me in laten werken.
je kan echt niks met praktijkverhalen. Rugklachten zijn zo ontzettend complex en geen geval is hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
Zoals S-Meds al zegt; geen enkel geval is hetzelfde.
Maar je wilt graag succes-verhalen horen, dus plaats ik mijn verhaal toch maar even; Zelf ben ik zo’n 25 jaar geleden aan een hernia geopereerd en bij mij was het (gelukkig) wel een succes-verhaal. Laat je goed informeren over de mogelijkheden en de eventuele risico’s. In ‘mijn’ tijd gingen ze altijd nog snel over tot opereren. Na de operatie heb ik nog wel een tijdje last gehad van na-pijnen, maar dat is na verloop van tijd helemaal weggetrokken. Ik heb een zittend beroep en nooit meer last van mijn rug. Het blijft (voor mij in ieder geval) wel van belang om te zorgen dat mijn (onder-)rug wat soepel blijft en niet gaat verstijven.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-05-2020 15:55
leuk dat soort verhalen voor TO. Er zijn genoeg verhalen waar het er slecht uitzag en het uiteindelijk weer helemaal goed kwam.
Tsja, het is de realiteit. Niet bij iedereen valt het positief uit. Bij de operaties zelf was er per operaties 70% de kans dat je het overleefd.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-05-2020 15:56
je kan echt niks met praktijkverhalen. Rugklachten zijn zo ontzettend complex en geen geval is hetzelfde
En geen mens is hetzelfde.
Wat de een aan pijn nog best acceptabel vindt, kan voor een ander niet te doen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hernia is een duur woord voor uitstulping, een maagbreuk is een hernia, een liesbreuk is een hernia, etc. In de wervelkolom spreken we van een HNP, hernia nucleus pulposus.

Een uitstulpende tussenwervelschijf komt heel vaak voor, ook bij mensen die geen klachten hebben. Een zenuw neemt ongeveer 1/3 van het kanaal in beslag, dus die tussenwervelschijf kan best een heel stuk uitstulpen zonder dat daar direct klachten van komen.

Bij een neurologische hernia krijg je neurologische klachten. Niet alleen pijn, en moeite met staan, zitten of bewegen. Maar je krijg vaak ook problemen met je plas en ontlasting, spieren die je überhaupt niet meer kunt bewegen etc.

Een neurologische hernia moet vaak op korte termijn geopereerd worden. En de resultaten zijn goed. Bij alleen (forse) pijn, ook bij uitstralende pijn zijn de resultaten van opereren helemaal niet zo goed.

Je neurochirurg zal je kunnen vertellen wat voor behandelopties jij hebt, er is namelijk veel meer mogelijk dan opereren, en wat je kunt verwachten van de operaties. Denk aan trajecten voor chronische rugpijn, dat is meer dan alleen wat oefenen bij de fysio.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
15-05-2020 17:47
Hernia is een duur woord voor uitstulping, een maagbreuk is een hernia, een liesbreuk is een hernia, etc. In de wervelkolom spreken we van een HNP, hernia nucleus pulposus.

Een uitstulpende tussenwervelschijf komt heel vaak voor, ook bij mensen die geen klachten hebben. Een zenuw neemt ongeveer 1/3 van het kanaal in beslag, dus die tussenwervelschijf kan best een heel stuk uitstulpen zonder dat daar direct klachten van komen.

Bij een neurologische hernia krijg je neurologische klachten. Niet alleen pijn, en moeite met staan, zitten of bewegen. Maar je krijg vaak ook problemen met je plas en ontlasting, spieren die je überhaupt niet meer kunt bewegen etc.

Een neurologische hernia moet vaak op korte termijn geopereerd worden. En de resultaten zijn goed. Bij alleen (forse) pijn, ook bij uitstralende pijn zijn de resultaten van opereren helemaal niet zo goed.

Je neurochirurg zal je kunnen vertellen wat voor behandelopties jij hebt, er is namelijk veel meer mogelijk dan opereren, en wat je kunt verwachten van de operaties. Denk aan trajecten voor chronische rugpijn, dat is meer dan alleen wat oefenen bij de fysio.
Ik heb m hoger in de rug zitten en alleen forse pijn met uitstraling naar de bil en bovenbeen. Langer dan een halfuur wandelen of een kwartier fietsen trek ik niet en ik kan ook niet lang op de bank zitten. Moet steeds van houding wisselen enzo. Autorijden max een uurtje dan moet ik echt een pauze nemen en rondjes om mijn auto gaan lopen. Was laatst even naar mijn moeder op 1:45 van me vandaan en 3 dagen last van gehad. Dus een dienst van 8 a 9 uur geconcentreerd aan een stuk zowat alleen maar zitten lukt nu niet. Ook zit de pijn aan de kant waar mijn voet het dodemanpedaal ingedrukt moet houden en 1x per minuut even voet op moet tillen. Dus kan dat been ook niet af en toe lekker bewegen. Ik ben echt een beetje boel chagrijnig door de uitslag maar ik weet nu wel dat het niet tussen mijn oren zit. Gemengd gevoel dus. Maar goed er zijn ergere zaken op de wereld.
ExodusRedux schreef:
15-05-2020 16:19
Tsja, het is de realiteit. Niet bij iedereen valt het positief uit. Bij de operaties zelf was er per operaties 70% de kans dat je het overleefd.
complete onzin, een hernia operatie is een veilige operatie met zeker geen mortaliteit van 30%. Hoe kom je erbij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven