Lijf & Lijn alle pijlers

Moe worden van dieetobsessie

17-05-2020 10:42 108 berichten
Beste forummers,

Laatst een wandeling gemaakt met een vriendin (zelf 27, zij 43, dus ietwat leeftijdsverschil). Ze heeft altijd al problemen met haar lichaam gehad, slank, normaal, dik, gevaarlijk dik, alles heeft ze gehad (al 30x). Modifast, weight watchers, Herbalife, Slimfast, vasten, noem maar op. Ze is zo vaak op een crashdieet geweest, alles behalve weight watchers natuurlijk, maar dat werkte ook niet voor haar. Nu gaf ze aan dat ze het laatste eindstation bereikt heeft en Cambridge gaat doen. Ze is zwaarder dan ooit. Het is heel schrijnend, aangezien ze ook aangaf het gevoel te hebben dat ze pas gelukkig met zichzelf kan zijn als ze slank is. Heb haar aangeraden naar een diëtist en een psycholoog te gaan. Ze is al 25 jaar op deze manier bezig. Zo wil je toch niet leven? Fysiek en mentaal zeer ongezond. Ze praat ook alweer weken nergens anders over. Ik probeer te luisteren en te helpen, maar het is ook heel vermoeiend.

Ik zou willen zeggen dat dit de enige is, maar ook onder mijn vriendinnengroep en vrouwelijke collega’s is lijnen standaard hot topic. Vrouwen die absoluut niet dik zijn en toch altijd bezig met hun lijn.

Het is ook niet gek, gezien de schoonheidsidealen die heersen. Meisjes worden op jonge leeftijd al geconfronteerd met ‘een perfect beeld.’ Mijn moeder nam me op 16-jarige leeftijd mee naar een dieetclub. Was 1.68 en 66 kilo. Bewoog veel (elke dag 22 km fietsen naar school). Rookte niet en dronk nooit alcohol. Hoe ongezond kon ik geweest zijn?

Ik probeer niemand te bashen die af wil vallen, been there done that en als het op een gezonde, langzame manier gebeurt, is er ook niks mis mee. Ik word alleen moe van al het obsessieve eromheen.

Herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
Een eetstoornis heb je ook niet voor je lol.
OohBoy schreef:
17-05-2020 10:45
Een eetstoornis heb je ook niet voor je lol.
Weet ik. Dat ik het vermoeiend vind, zal ik haar ook nooit laten weten. Zie alleen dat ze zelfdestructief bezig is en ik vind het zorgwekkend, vandaar mijn advies om een psycholoog te bezoeken om aan haar zelfbeeld te werken. Ik denk dat daar namelijk een sleutel kan liggen om verder te komen. In haar hoofd is dit Cambridge.
En als aanvulling: mijn vriendin gebruik ik als voorbeeld, zij is een heel extreem geval uiteraard. Maar ik doel meer op de schade die de maatschappij dus op heel veel vrouwen (en ook mannen) kan hebben op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
Britskorthaartje schreef:
17-05-2020 10:47
Weet ik. Dat ik het vermoeiend vind, zal ik haar ook nooit laten weten. Zie alleen dat ze zelfdestructief bezig is en ik vind het zorgwekkend, vandaar mijn advies om een psycholoog te bezoeken om aan haar zelfbeeld te werken. Ik denk dat daar namelijk een sleutel kan liggen om verder te komen. In haar hoofd is dit Cambridge.

Hoe moeilijk ook, je kunt iemand niet dwingen. Als zij haar heil denkt te kunnen vinden in Cambridge, laten gaan dan. Uiteindelijk ben jij niet verantwoordelijk voor haar welzijn. En voor jezelf, adem in - adem uit! Begrijpelijk dat je het wel eens zat bent hoor! :)
Wat rot voor je vriendin....

Dat ze zo’n vriendin als jij heeft. Je kunt haar beter steunen dan haar pogingen te veroordelen. Je denkt dat je t beter weet maar t is duidelijk dat je geen idee hebt.
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-05-2020 10:57
Wat rot voor je vriendin....

Dat ze zo’n vriendin als jij heeft. Je kunt haar beter steunen dan haar pogingen te veroordelen. Je denkt dat je t beter weet maar t is duidelijk dat je geen idee hebt.
Welk gedeelte van mijn post laat je dit denken?
ik herken de irritatie. Ik vind het ook een slecht voorbeeld voor jonge meiden
S-Meds schreef:
17-05-2020 10:59
ik herken de irritatie. Ik vind het ook een slecht voorbeeld voor jonge meiden
Inderdaad, heel kwalijk.
En van die types die altijd en eeuwig op dieet zijn, zijn altijd chagrijnig en in the end geen kilo kwijt.. Dus ook nog voor niks allemaal. En dan heb ik het over vrouwen die echt niet dik zijn. Soms 50/60+ en je dan nog steeds zo druk maken om je gewicht en uiterlijk. Vind het vaak wat sneu.
Los van het verhaal van je vriendin, een reden om op je lijn te letten is niet alleen je uiterlijk, maar ook je gezondheid. En veel mensen proberen gezond te leven, vandaar het bezig zijn met wat wel en niet te eten/drinken.
Desalniette_ schreef:
17-05-2020 11:06
Los van het verhaal van je vriendin, een reden om op je lijn te letten is niet alleen je uiterlijk, maar ook je gezondheid. En veel mensen proberen gezond te leven, vandaar het bezig zijn met wat wel en niet te eten/drinken.
Klopt, hier val ik zelf ook onder hoor. Zou liegen als ik zou zeggen dat ik mijn uiterlijk niet belangrijk vind. Maar gezondheid nog belangrijker, voel me slecht als ik te lang achter elkaar geen groente en fruit binnen krijg. En ik ben ook echt niet de slankste :).
Is ook niks verkeerd aan. In de gevallen die ik noemde, denk ik echter niet dat gezondheid de grootste rol speelt, maar een deuk die al heel lang in je zelfbeeld aanwezig is en die er op deze manier uitkomt. De utopie dat het leven zoveel mooier is als we eenmaa slank zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees die obsessieve dieet mevrouwen hier en elders maar ken het in mijn RL omgeving niet. Vreemd als ik daarover nadenk omdat het zo alom tegenwoordig (b)lijkt.
TO; lijkt me frustrerend om iemand waarom je geeft zo negatief bezig te zien en horen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Nou weet je, ik heb het nooit over afvallen met anderen, maar je hebt geen idee volgens mij. Ik ben mijn hele leven al te zwaar.

Ik ben ooit eens 20 kg afgevallen, zat er na 3 jaar en 2 zwangerschappen en ernstig ziek worden weer bij. Ik klaag niet over mijn figuur en niet over afvallen.
Maar het is een constante dagelijkse strijd. Ik heb ook alles al geprobeerd, van ziekenhuisdieet, ‘gewoon gezond eten’, ww, maaltijdvervangers en ik val steeds 5 kg af en kom het weer aan.

Naar de huisarts geweest, 3 jaar geleden, omdat ik het niet meer wist. Mijn bloeddruk is al jaren te hoog. Meer bewegen was het advies en een diëtist. Prima, inmiddels wandel ik elke dag een uur en sport ik 3x per week. Zonder resultaat. Leefstijlcoaching gehad vanaf de jaarwisseling, alles is in principe in orde met me, prima spiermassa, cholesterol dik in orde. Alleen die bloeddruk. Die is vet hoog. De huisarts wil daar niets aan doen omdat ik onder de 40 ben en dus niet in een risicogroep val. De leefstijlcoach was vooral gericht op mensen die de hele dag cola drinken en die ze dan kunnen vertellen water te gaan drinken en mensen die altijd op de bank zitten en een half uur moeten gaan bewegen per dag. Vrij zinloos dus

Dus ik wil echt afvallen, werk daar hard voor. Want ik wil graag 90 worden en niet dood aan een hartaanval. Maar ik weet het zo langzamerhand niet meer. Ik eet rond de 1700/2000 calorieën per dag (ik verbrand er rond de 2500/2600)

Schoonheidsideaal vind ik niet zo boeiend. Ik voel me niet lelijk of onaantrekkelijk. Maar ik heb wel een bmi van dik boven de 30. En dat is niet gezond.

Maar ik heb het er niet met mensen over, want die komen dan met ‘gewoon minder eten’ ‘wilskracht’ ‘ga lekker sporten’ of ‘jij bent toch helemaal niet zo dik?’
En er zijn al genoeg vooroordelen en daar heb ik last van. In de krant en hier staat rustig ‘oh Corona is vooral gevaarlijk voor dikkerds? Tja dat is het risico als je niet goed voor jezelf zorgt, moeten ze maar beter hun best doen’ en dat doet zeer.

Ik rook niet, eet gezond, kook alles zelf, sport en wandel en beweeg meer dan de gemiddelde mens. En toch weeg ik veel teveel.


Ik snap je vriendin dus wel.
anoniem_395148 wijzigde dit bericht op 17-05-2020 11:16
5.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Begrijpelijke irritatie, maar bedenk wel dat obesitas 1 van de grootste gezondheidsproblemen in de samenleving is. Het is goed om daar aandacht voor te hebben.

En bedenk ook dat sommige van die vrouwen die absoluut niet dik zijn maar wel altijd lijnen juist niet dik zijn OMDAT ze lijnen. Dus absoluut geen reden om je daaraan te ergeren.
Ik ben er zelf ook zo eentje. Ik draag maat 34 en ben superslank maar volg daar al wel al jaren een stevig koolhydraatarm dieet voor met veel sporten. Is hard werken.
Het is niet dat ik perse superslank wil zijn, maar als ik eet wat ik wil en niet sport vliegen de kilo's eraan, aka 10 kg per jaar (been there, done that)
Th∅rdis schreef:
17-05-2020 11:14
Nou weet je, ik heb het nooit over afvallen met anderen, maar je hebt geen idee volgens mij. Ik ben mijn hele leven al te zwaar.

Ik ben ooit eens 20 kg afgevallen, zat er na 3 jaar en 2 zwangerschappen en ernstig ziek worden weer bij. Ik klaag niet over mijn figuur en niet over afvallen.
Maar het is een constante dagelijkse strijd. Ik heb ook alles al geprobeerd, van ziekenhuisdieet, ‘gewoon gezond eten’, ww, maaltijdvervangers en ik val steeds 5 kg af en kom het weer aan.

Naar de huisarts geweest, 3 jaar geleden, omdat ik het niet meer wist. Mijn bloeddruk is al jaren te hoog. Meer bewegen was het advies en een diëtist. Prima, inmiddels wandel ik elke dag een uur en sport ik 3x per week. Zonder resultaat. Leefstijlcoaching gehad vanaf de jaarwisseling, alles is in principe in orde met me, prima spiermassa, cholesterol dik in orde. Alleen die bloeddruk. Die is vet hoog. De huisarts wil daar niets aan doen omdat ik onder de 40 ben en dus niet in een risicogroep val. De leefstijlcoach was vooral gericht op mensen die de hele dag cola drinken en die ze dan kunnen vertellen water te gaan drinken en mensen die altijd op de bank zitten en een half uur moeten gaan bewegen per dag. Vrij zinloos dus

Dus ik wil echt afvallen, werk daar hard voor. Want ik wil graag 90 worden en niet dood aan een hartaanval. Maar ik weet het zo langzamerhand niet meer. Ik eet rond de 1700/2000 calorieën per dag (ik verbrand er rond de 2500/2600)

Schoonheidsideaal vind ik niet zo boeiend. Ik voel me niet lelijk of onaantrekkelijk. Maar ik heb wel een bmi van dik boven de 30. En dat is niet gezond.

Maar ik heb het er niet met mensen over, want die komen dan met ‘gewoon minder eten’ ‘wilskracht’ ‘ga lekker sporten’ of ‘jij bent toch helemaal niet zo dik?’
En er zijn al genoeg vooroordelen en daar heb ik last van. In de krant en hier staat rustig ‘oh Corona is vooral gevaarlijk voor dikkerds? Tja dat is het risico als je niet goed voor jezelf zorgt, moeten ze maar beter hun best doen’ en dat doet zeer.

Ik rook niet, eet gezond, kook alles zelf, sport en wandel en beweeg meer dan de gemiddelde mens. En toch weeg ik veel teveel.


Ik snap je vriendin dus wel.

Volgens mij word ik niet helemaal begrepen. Ik zou NOOIT iemand veroordelen om zijn gewicht of om de oorzaak ervan. Ben geen diëtist en weet hoe moeilijk het kan zijn. Zelf een eetstoornis gehad in mijn tienerjaren. Vind het dus vervelend dat je gelijk aanneemt dat ik er niks vanaf weet.

Waar ik me zorgen om maak, is het psychische welzijn hierachter. Want naast fysieke gezondheid vind ik dit zeker zo belangrijk, en dat diëten van mijn vriendin (op deze manier dan) gaat hier volledig ten koste van. Ze ziet zichzelf als een superster als ze weer afgevallen is en zichzelf als een walgelijk vies mens (haar woorden) als ze de kilo’s er weer aan heeft.
Nou dat is ook een beetje wat de maatschappij doet he? Slank is sterk, gezond, actief, intelligent, wilskrachtig, aantrekkelijk. Dik is dom, lui, zwak, vies en ongezond. Afvallen is een prestatie, aankomen een gebrek aan wilskracht en doorzettingsvermogen. Dus niet zo verwonderlijk dat zij dat zo voelt
-April- schreef:
17-05-2020 11:14
Begrijpelijke irritatie, maar bedenk wel dat obesitas 1 van de grootste gezondheidsproblemen in de samenleving is. Het is goed om daar aandacht voor te hebben.

En bedenk ook dat sommige van die vrouwen die absoluut niet dik zijn maar wel altijd lijnen juist niet dik zijn OMDAT ze lijnen. Dus absoluut geen reden om je daaraan te ergeren.
Ik ben er zelf ook zo eentje. Ik draag maat 34 en ben superslank maar volg daar al wel al jaren een stevig koolhydraatarm dieet voor met veel sporten. Is hard werken.
Het is niet dat ik perse superslank wil zijn, maar als ik eet wat ik wil en niet sport vliegen de kilo's eraan, aka 10 kg per jaar (been there, done that)
Is ook prima, als dit voor jou fijn voelt en werkt. Ik erger me ook niet aan het lijnen. Ik heb ook fases dat ik even alles met veel suiker laat staan om weer even in mijn broek te passen. Ook als je dit altijd doet, niks mis mee.

Bedenk dat de personen over wie ik het heb (onder wie ook collega’s) iedere dag van het afgelopen jaar in de pauze hebben gepraat over afvallen, dikke billen en ja ook over andere collega’s die niet zo slank zijn. Echt, er gaat geen dag voorbij dat het er niet over gaat. Melden op maandag wat er op zondag gegeten is en dat er weer een kilo aan zit. Dit soort dingen vind ik wel problematisch.
Th∅rdis schreef:
17-05-2020 11:14
Nou weet je, ik heb het nooit over afvallen met anderen, maar je hebt geen idee volgens mij. Ik ben mijn hele leven al te zwaar.

Ik ben ooit eens 20 kg afgevallen, zat er na 3 jaar en 2 zwangerschappen en ernstig ziek worden weer bij. Ik klaag niet over mijn figuur en niet over afvallen.
Maar het is een constante dagelijkse strijd. Ik heb ook alles al geprobeerd, van ziekenhuisdieet, ‘gewoon gezond eten’, ww, maaltijdvervangers en ik val steeds 5 kg af en kom het weer aan.

Naar de huisarts geweest, 3 jaar geleden, omdat ik het niet meer wist. Mijn bloeddruk is al jaren te hoog. Meer bewegen was het advies en een diëtist. Prima, inmiddels wandel ik elke dag een uur en sport ik 3x per week. Zonder resultaat. Leefstijlcoaching gehad vanaf de jaarwisseling, alles is in principe in orde met me, prima spiermassa, cholesterol dik in orde. Alleen die bloeddruk. Die is vet hoog. De huisarts wil daar niets aan doen omdat ik onder de 40 ben en dus niet in een risicogroep val. De leefstijlcoach was vooral gericht op mensen die de hele dag cola drinken en die ze dan kunnen vertellen water te gaan drinken en mensen die altijd op de bank zitten en een half uur moeten gaan bewegen per dag. Vrij zinloos dus

Dus ik wil echt afvallen, werk daar hard voor. Want ik wil graag 90 worden en niet dood aan een hartaanval. Maar ik weet het zo langzamerhand niet meer. Ik eet rond de 1700/2000 calorieën per dag (ik verbrand er rond de 2500/2600)

Schoonheidsideaal vind ik niet zo boeiend. Ik voel me niet lelijk of onaantrekkelijk. Maar ik heb wel een bmi van dik boven de 30. En dat is niet gezond.

Maar ik heb het er niet met mensen over, want die komen dan met ‘gewoon minder eten’ ‘wilskracht’ ‘ga lekker sporten’ of ‘jij bent toch helemaal niet zo dik?’
En er zijn al genoeg vooroordelen en daar heb ik last van. In de krant en hier staat rustig ‘oh Corona is vooral gevaarlijk voor dikkerds? Tja dat is het risico als je niet goed voor jezelf zorgt, moeten ze maar beter hun best doen’ en dat doet zeer.

Ik rook niet, eet gezond, kook alles zelf, sport en wandel en beweeg meer dan de gemiddelde mens. En toch weeg ik veel teveel.


Ik snap je vriendin dus wel.
als je niet afvalt klopt die rekensom niet. Ik zou op de 1500 gaan zitten en verder blijven bewegen. Vrouwen overschatten vaak hun metabolisme
Th∅rdis schreef:
17-05-2020 11:26
Nou dat is ook een beetje wat de maatschappij doet he? Slank is sterk, gezond, actief, intelligent, wilskrachtig, aantrekkelijk. Dik is dom, lui, zwak, vies en ongezond. Afvallen is een prestatie, aankomen een gebrek aan wilskracht en doorzettingsvermogen. Dus niet zo verwonderlijk dat zij dat zo voelt
Dit is dus precies mijn punt hè. Zeker niet verwonderlijk, wel heel schadelijk.
Th∅rdis schreef:
17-05-2020 11:26
Nou dat is ook een beetje wat de maatschappij doet he? Slank is sterk, gezond, actief, intelligent, wilskrachtig, aantrekkelijk. Dik is dom, lui, zwak, vies en ongezond. Afvallen is een prestatie, aankomen een gebrek aan wilskracht en doorzettingsvermogen. Dus niet zo verwonderlijk dat zij dat zo voelt
in jouw geval is je Bloeddruk toch de drijfveer, dat vind ik een goede. Maar stel nu dat die goed was en je hebt een beetje overgewicht, dan is er geen reden om er iets aan te doen vind ik
en er is ook voldoende bewijs dat je van diëten op den duur dik wordt
S-Meds schreef:
17-05-2020 11:30
als je niet afvalt klopt die rekensom niet. Ik zou op de 1500 gaan zitten en verder blijven bewegen. Vrouwen overschatten vaak hun metabolisme
1500 dan val ik daadwerkelijk om. Dan kom ik ook echt niet aan wat zowel diëtist, leefstijlcoach enz als voedingsschemas opgesteld hebben. Dat zit allemaal op 1700/1800 cal.

Gisteren had ik 16000 stappen op mijn teller staan, incl 40 min hardlopen. Ik heb vrij veel spiermassa.

Ik denk niet dat ik dat zou volhouden, 1500 cal eten, dat ontaard in na een paar dagen helemaal los gaan.
S-Meds schreef:
17-05-2020 11:31
in jouw geval is je Bloeddruk toch de drijfveer, dat vind ik een goede. Maar stel nu dat die goed was en je hebt een beetje overgewicht, dan is er geen reden om er iets aan te doen vind ik
Een beetje overgewicht zou ik ook lekker laten zitten, als idd bloeddruk en suiker goed zijn. Een beetje overgewicht is vaak gezonder dan precies op gewicht zijn. Maar ‘een beetje’ is een paar kg, zeker niet meer dan 10 lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Mijn stiefmoeder is ook zo. Altijd aan het diëten en sporten zegt ze. Een verjaardag kan niet voorbij gaan zonder dat er gesproken wordt over een dieet, hoe ontzettend dik ze is (is ze dus totaal niet).

Kijk dat je gezond wil leven, daar zal niemand moeilijk over doen. Maar dat obsessieve praten erover en dan alles proberen in plaats van je leefstijl omgooien voor altijd vind ik ook een gekke gewaarwording.

Ik heb echt veel overgewicht. Ik heb een langzame schildklier. Ik eet gezond en gevarieerd. Let dus op mijn gezondheid, maar val niet af. Ik heb gewoon geaccepteerd dat ik er zo uitzie.

Bij de mensen die crash diëten, alle ander diëten en ww doen is er meer aan de hand. Want die methoden gaan niet over gezonde levensstijl, maar over het verliezen van gewicht op de korte termijn.

Ik snap je irritatie volkomen. Ik vind het vooral vervelend dat gesprekken ook vooral daarover gaan. En als ik dan geluk heb ook tips krijg over hoe ik kan afvallen. Zit ik totaal niet op te wachten, maar krijg ze wel. Als ik dan vertel dat ik een gezonde leefstijl belangrijker vind dan een goddelijk lijf en ik blij ben met wie ik ben word ik nog raar aangekeken ook.
S-Meds schreef:
17-05-2020 11:32
en er is ook voldoende bewijs dat je van diëten op den duur dik wordt
Dat is zeker waar. Maar als je niet afvalt blijf je meestal toch dieten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven