Lijf & Lijn alle pijlers

Minder eten of juist meerdere kleine porties?

19-05-2020 15:01 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik probeer al enige tijd af te vallen. Door minder ongezond te eten ben ik ca. 5 kg afgevallen. Nu wil ik heel graag nog 6 kilo kwijtraken, maar dat lukt niet.
Uiteindelijk eet al ik een tijd geregeld alleen avondeten en een keer een cup a soepje, maar toch val ik niet af. Nu zei een vriendin van mij laatst dat ik beter 6 kleine maaltijden kan eten op een dag en nog avondeten. Ik eet nu het volgende op een dag:
Handje snoeptomaatjes
Cup a soep
2 boterhammen (tussen de middag)
Kommetje halfvolle yoghurt
Appel
Avondeten
Zelf ben ik het niet gewend om zoveel te eten. Ik ben ook eigenlijk bang dat dat juist averechts gaat werken.
Weet iemand of het juist wel handiger is om gespreid over de dag meer te eten? En wat ik nu eet, is dat dan goed qua diëten of kan ik beter wat anders eten? (Ik eet geen nootjes/ sla btw)
Voor mij werkt het het best om gewoon 3x per dag te eten volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen cup a soep nemen. Daar zit zoveel zout in dat je te veel vocht op houdt.

Wat is je ontbijt? Dat is de belangrijkste maaltijd van de dag. Eet niet te veel avondeten en na het avondeten niks eten.

Wat drink je op een dag? Je moet veel water drinken en geen sap of frisdrank.
Alle reacties Link kopieren
Wat is je avondeten?

Over het algemeen zou ik zeggen: eet als je honger hebt, eet niet als je geen honger hebt. Maar daarvoor is het wel noodzaak dat je daadwerkelijk genoeg binnen krijgt tijdens je eetmomenten.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Dit zegt zo helemaal niets. Wat is ‘avondeten’, hoeveel groente, hoeveel rijst/pasta/aardappels, hoeveel vlees, nog iets toe? Wat voor boterhammen eet je en hoe beleg je ze?
Wat drink je op een dag allemaal? Zwarte koffie? Cola? Red Bull?
Hoelang eet je al minder ongezond, wat at je daarvoor dan?
In hoeveel tijd ben je die vijf kilo afgevallen? Hoe lang ben je en hoe zwaar ben je? Hoeveel beweeg je?


Ik zou je aanraden om eens twee weken alles wat je eet bij te houden in bijv de Eetmeter van het Voedingscentrum, of mbv een app als FatSecret of MyFitnessPal. Weeg je eten, vul ook in wat voor boter je op je brood smeert en hoeveel.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
19-05-2020 15:06
Ik zou geen cup a soep nemen. Daar zit zoveel zout in dat je te veel vocht op houdt.

Wat is je ontbijt? Dat is de belangrijkste maaltijd van de dag. Eet niet te veel avondeten en na het avondeten niks eten.

Wat drink je op een dag? Je moet veel water drinken en geen sap of frisdrank.

Dat kan, maar hoeft niet. Ik eet pas als ik honger krijg en meestal is dat pas rond lunchtijd. Maar ik eet dan ook vrij veel bij het avondeten :-D
Verder zou ik ook liever echte soep eten in plaats van cup a soup en inderdaad de sap en frisdrank zoveel mogelijk laten staan.
malibu82 wijzigde dit bericht op 19-05-2020 15:11
0.08% gewijzigd
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alleen avondeten en een cup a soupje?
Waar is je ontbijt, je lunch?
Wat eet je en ook, wat drink je?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 175 en weeg 68 kg. Hoe lang ik erover heb gedaan om die eerste 5 kwijt te raken weet ik niet meer.
Als boterhammen neem ik 2 lichtbruine boterhammen met kaas erop of boterhammenworst. Verder drink ik gedurende de dag water/ thee of vruchtensap.
Qua avondeten ben ik erg lui geef ik eerlijk toe. Ik ben geen kookwonder. Ik neem geregeld maaltijden die kant en klaar zijn. Zoals Ping en klaar.
Of ik bak krieltjes, met wat groenten en vlees.
Als ontbijt neem ik nu dus de cup a soep en snoeptomaatjes. Voorheen nam ik nooit ontbijt.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
19-05-2020 15:11
Alleen avondeten en een cup a soupje?
Waar is je ontbijt, je lunch?
Wat eet je en ook, wat drink je?
Ik mis ook een boel inderdaad. Probeer je eens eenvoudig aan 3 maaltijden per dag te houden (is al moeilijk genoeg wanneer je dit nog niet gewend bent)
En schrap die cup a soup.
Een en al loze calorieën, suiker en zout.
Alcohol en frisdrank zijn ook boosdoeners.
Snoep je veel tussendoor?
pindakaasjes wijzigde dit bericht op 19-05-2020 15:18
3.20% gewijzigd
Vruchtensap en kant en klaar maaltijd achterwege laten. Gezond koken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.
Ontbijten met yoghurt met fruit en/of noten, havermout, eieren oid.

Kortom: verdiep je eens in gezonde voeding.
Alle reacties Link kopieren
To, belangrijker is om een eetpatroon te ontwikkelen waarbij die 6 kg eraf gaat én dat je daarna vol kunt houden en op gewicht blijft. Het is praktischer om eens alles dat je eet en drink bij te houden in een app. Bijvoorbeeld de eetmeter van het voedingscentrum of fatsecret of my fitnesspal. En dan echt alles. Ook de olie/boter die je gebruikt voor het bakken van je vlees. En ook die ene kauwgom of slok water.

Ik vraag mij af op wat voor gewicht je zit als al een tijdje enkel avondeten niet leidt tot afvallen. Dan is je avondeten of heel callorierijk of je bent al zo licht dat dit voldoende callorien opleverd om op gewicht te blijven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
2020-12 schreef:
19-05-2020 15:12
Ik ben 175 en weeg 68 kg. Hoe lang ik erover heb gedaan om die eerste 5 kwijt te raken weet ik niet meer.
Als boterhammen neem ik 2 lichtbruine boterhammen met kaas erop of boterhammenworst. Verder drink ik gedurende de dag water/ thee of vruchtensap.
Qua avondeten ben ik erg lui geef ik eerlijk toe. Ik ben geen kookwonder. Ik neem geregeld maaltijden die kant en klaar zijn. Zoals Ping en klaar.
Of ik bak krieltjes, met wat groenten en vlees.
Als ontbijt neem ik nu dus de cup a soep en snoeptomaatjes. Voorheen nam ik nooit ontbijt.

Dat vind ik wel erg weinig eten. Ik zou het er niet op redden.

Je hebt overigens een prima gewicht voor je lengte. Misschien is dit gewoon het gewicht dat bij je lijf past?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook niet met mijn gewicht qua cijfer. Het is de afgelopen 2 jaar alleen behoorlijk in mijn buik gaan zitten. Voorheen had ik dit nooit, maar ik word toch ouder... ik zou dit best graag weer kwijt willen. Ook omdat ik van anderen te horen krijg dat ik een stuk “steviger”
ben geworden.
malibu82 schreef:
19-05-2020 15:17
Dat vind ik wel erg weinig eten. Ik zou het er niet op redden.

Je hebt overigens een prima gewicht voor je lengte. Misschien is dit gewoon het gewicht dat bij je lijf past?
Eens.
Al klinkt TO´s voeding verre van gezond.
1,75 m bij een gewicht van 68 kg = BMI 22
1,75 m bij een gewicht van 62 kg = BMI 20

BMI tussen 18,5 en 25 is een normaal gewicht.

Waarom wil je per se nog 6 kg afvallen?
anoniem_63d9239218f04 wijzigde dit bericht op 19-05-2020 15:23
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
19-05-2020 15:17
Dat vind ik wel erg weinig eten. Ik zou het er niet op redden.

Je hebt overigens een prima gewicht voor je lengte. Misschien is dit gewoon het gewicht dat bij je lijf past?
To, daar heeft ze wel misschien gelijk in hoor.
En wat het beste is om te eten. Als jij uitstekend functioneerde op enkel avondeten met een cup-a-soup, dan prima. En met prima functioneren bedoel ik dat je je niet slap/flauw voelt, hoofdpijn krijgt (of andere fysieke ongemakken) en normaal je werk/studie kunt doen. Genoeg mensen die aan intermitted fasting doen.

Functioneer je overdag niet lekker, dan is het handiger om de maaltijde meer te spreiden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
19-05-2020 15:22
1,75 m bij een gewicht van 68 kg = BMI 22
1,75 m bij een gewicht van 62 kg = BMI 20

BMI tussen 18,5 en 25 is een normaal gewicht.

Waarom wil je per se nog 6 kg afvallen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak en hoe veel per keer je eet zou volgens mij niks uit moeten maken voor het afvallen, dat gaat er uiteindelijk om hoeveel calorieën je binnenkrijgt en verbrand.
Wat dat betreft maakt het dus alleen uit wát je eet en hoeveel. Heb je al eens geprobeerd calorieën te tellen?
Voor mij was dat echt een eye opener. Sommige gerechten waarvan ik dacht dat ze gezond waren bleken heel veel calorieën te bevatten, en dingen die ik als ongezond zag waren qua calorieën juist prima te doen. Hoeveelheid calorieën is natuurlijk ook niet hetzelfde als wel/niet gezond. Toen ik op deze manier wilde afvallen at ik niet per se gezond: veel kant en klare dingen, toegevoegde suikers en andere zooi. Maar wél met weinig calorieën, en uiteindelijk viel ik daarmee zo'n 10 kilo af.
Alle reacties Link kopieren
2020-12 schreef:
19-05-2020 15:12
Ik ben 175 en weeg 68 kg. Hoe lang ik erover heb gedaan om die eerste 5 kwijt te raken weet ik niet meer.
Als boterhammen neem ik 2 lichtbruine boterhammen met kaas erop of boterhammenworst. Verder drink ik gedurende de dag water/ thee of vruchtensap.
Qua avondeten ben ik erg lui geef ik eerlijk toe. Ik ben geen kookwonder. Ik neem geregeld maaltijden die kant en klaar zijn. Zoals Ping en klaar.
Of ik bak krieltjes, met wat groenten en vlees.
Als ontbijt neem ik nu dus de cup a soep en snoeptomaatjes. Voorheen nam ik nooit ontbijt.
Geen vruchtensap drinken, zit vol suikers. Geen kant en klare maaltijden, zit vol zout. Kaas zit vol zout. Probeer havermout eens. Je kunt van alles met havermout maken, cakejes, pannenkoeken, of gewoon met yoghurt.

Ga eens verdiepen in gezond eten en leer koken. Begin heel simpel. Er zijn genoeg tutorials te zien op youtube.
Alle reacties Link kopieren
Het is meer dat ik van mijn buik af wil. Ik weet dat als ik rond de 60 kg zit dan ik dan van mijn buik af ben, maar qua gewicht maakt het mij dus niet uit. Het gaat mij er meer om dat ik qua lijf weer goed in mijn vel zit.
Ik heb sowieso niet het idee dat ik veel calorieën naar binnen werk op een dag. Ik heb hier al eens eerder op gelet en toen zat ik onder de dagelijkse aanbevolen inname. Ik zal er in ieder geval nog eens op gaan letten!
Ik val al bijna flauw als ik lees hoe weinig jij eet :) En ik ben een stuk kleiner dan jij. Dus ik zou zeker niet nog minder gaan eten.
- Stop met sap en k&k
- Zorg dat je aan je nodige voedingsstoffen komt en niet te weinig eet ( https://www.menshealth.com/nl/voeding/a ... nenkrijgt/)

- Sta er ook bij stil dat het misschien gewoon klaar is nu. Als je gezond eet en een gezond gewicht hebt lijkt me dat je niet veel meer kunt doen. Wil je meer in vorm raken? Ga dan specifiek trainen op de gebieden die je wat strakker zou willen zien.
Alle reacties Link kopieren
2020-12 schreef:
19-05-2020 15:29
Het is meer dat ik van mijn buik af wil. Ik weet dat als ik rond de 60 kg zit dan ik dan van mijn buik af ben, maar qua gewicht maakt het mij dus niet uit. Het gaat mij er meer om dat ik qua lijf weer goed in mijn vel zit.
gewoon blijven eten en flink gaan sporten (krachttraining)
spieren zijn dol op calorien

en je lichaam wordt er mooier van, beter in verhouding
Yoghurt is een beruchte afvalstopper, dus laat dat voortaan maar weg.
Joh, ik ben 1.66 en heb de grootste moeite om op jouw gewicht te komen. Maar goed, je zegt dat het niet het gewicht is maar je van je buik af wilt. Dan zou ik inderdaad gaan sporten. En dan vooral oefeningen gericht op je buik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven