Lijf & Lijn alle pijlers

calorieën tellen

22-05-2020 16:56 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Die overtollige zwangerschapskilo's en al het overige vet wat er voorheen ook al zat moet er nu toch echt eens af!

Ik dacht maar eens even bijhouden wat ik nu eigenlijk allemaal mijn mond in stop.

Maar hoe doe je dat eigenlijk als je iets bakt in boter/olie/vet?
Dat krijg je natuurlijk ook binnen, maar hoeveel dan? Geen idee, want ik eet natuurlijk niet alle boter op, aangezien mijn man er ook van eet.
Hoe houd je zoiets ongeveer bij?

De eerste 2 dagen gaan al goed. Niet gesnaaid, en veel bewogen!
Hoppa op naar een fatsoenlijker lijf haha.
Alle reacties Link kopieren
ik woog gewoon alles af, dus pakje boter wegen voor gebruik en weer wegen na gebruik. Dan zie je het aantal gram dat je hebt gebruikt. Daarna verdeel je dat over de hoeveelheid porties van het gerecht en zo weet je hoeveel boter je ongeveer hebt gegeten per portie.

Voorbeeld: je gebruikt 100 gram boter om kip in te bakken voor 4 porties. Eet jij 1 portie? dan heb je dus 25 gram boter gegeten. Exacter kan je het niet hebben.
I have to change to stay the same.
Bij frituren neemt het product ongeveer 10% van het gewicht op, van de olie. Bij bakken is het Verschillend en vaak schatten.

Sommige diëtisten geven het advies om niet in olie of boter te bakken maar water. Blijkbaar kan dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de apps FatSecret en Food. Daarop kun je alles invullen wat je eet. FatSecret berekent het aantal grammen eiwitten, vetten, koolhydraten en calorieën. de app Food berekent het aantal procenten. Bij die laatstgenoemde app kun je trouwens ook een 'dieet' instellen, dan geeft de app aan hoe veel % je van iets mag eten. Het werkt voor mij heel goed, ik ben me daardoor erg bewust geworden van wat ik allemaal in mijn mond stop.

Je kunt bij beide apps de portiegrootte aangeven. Dus je selecteert bijv. olijfolie of bakboter en dan bij portiegrootte '1 eetlepel' of '5 ml'. Super handig. Beide apps maken ook gebruik van een barcode scanner. Dan hoef je niet alles handmatig in te vullen. Scan de barcode, selecteer je portiegrootte en voila, je bent klaar.
sunshineandblueskies wijzigde dit bericht op 22-05-2020 17:05
Reden: Toevoeging
27.41% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, nog even ter aanvulling. Mijn diëtiste adviseerde om, als ik een eetlepel olijfolie gebruikte om in te bakken, gewoon die hele eetlepel olijfolie in te voeren in de app. Dan zit je altijd 'veilig' zeg maar.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Kezia schreef:
22-05-2020 17:02
Bij frituren neemt het product ongeveer 10% van het gewicht op, van de olie. Bij bakken is het Verschillend en vaak schatten.

Sommige diëtisten geven het advies om niet in olie of boter te bakken maar water. Blijkbaar kan dat.
Bakken in water kan niet. Dat is koken. Natuurlijk wordt het ook gaar en door aanbakken kan het ook een beetje bruinen, maar het smaakt natuurlijk anders dan als je olie of boter gebruikt en de chemische reacties zijn ook anders.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb het maar ruim aangehouden vandaag. Heb zelf nog 3 calorieën over :rofl: :yes:
Alle reacties Link kopieren
Kezia schreef:
22-05-2020 17:02
Bij frituren neemt het product ongeveer 10% van het gewicht op, van de olie. Bij bakken is het Verschillend en vaak schatten.

Sommige diëtisten geven het advies om niet in olie of boter te bakken maar water. Blijkbaar kan dat.
In water bakken heet koken en dat smaakt echt anders, bovendien heb je als mens goede vetten nodig dus waarom zou je die niet nemen?
Als je voor 2 personen een eetlepel olijfolie neemt dan reken je een halve eetlepel dan zit je goed
Succes
aikidoka schreef:
22-05-2020 17:55
Bakken in water kan niet. Dat is koken. Natuurlijk wordt het ook gaar en door aanbakken kan het ook een beetje bruinen, maar het smaakt natuurlijk anders dan als je olie of boter gebruikt en de chemische reacties zijn ook anders.
Misschien niet letterlijk bakken dan. Maar bereiden. Ik weet dat het anders is en smaakt. Ik vind het zelf niet lekker, maar hoef dan ook niet af te vallen. Veel mensen hebben het er toch voor over.

Ik heb het over een klein beetje water, zelfde hoeveelheid als olie. Dat is geen koken.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf gewoon boter en vetten gebruiken.
Een lichaam is dat ook gewoon nodig als je mij vraagt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven