Lijf & Lijn alle pijlers

Sterilisatie vrouw

23-05-2020 11:23 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zoek ervaringen over sterilisatie van vrouwen.

Ik ben 45 jaar, na een GBP overgegaan naar de prikpil.

Mijn libido was met de pil al niet denderend en nu met de prikpil (2 jaar) merk ik dat mijn libido echt veel minder is.

Terug naar de reguliere pil is ivm mijn GBP geen optie, kans op zwangerschap is er (procenten weet ik niet, maar wil het niet riskeren).

Bovendien, ik wil na 30 jaar hormonen ook wel daar vanaf.

Mijn menstruatie was met de pil, te doen, en na de prikpil verdwenen.

Ik ben er zeker van dat ik geen kinderen meer wil, ik heb er 1 dat is goed, genoeg & klaar, ik ben klaar met de hormonen.

Mijn man wil de operatie niet, is 2 jaar jonger.
Ik geef er niet om, een operatie of narcose,
bovendien, dit is wat ik wil (geen hormonen, geen zwangerschap meer).

Ik lees dat ook niet vergoed wordt.
Mijn prikpil werkt nog tot juni.
Nu met corona wil je ook niet onnodig het ZH in,
dus verzekering aanpassen en de operatie uitvoeren in 2021.

Ik zoek tips, ervaringen (goede & slechte).
Niet iedereen heeft een briljant motto
waarom geen spiraaltje, je zit kort voor of tegen de overgang aan, waarom dan een operatie riskeren. Ook een lul van een man die zich niet wil laten “helpen”
Deze info niet gefactchecked, maar mij staat bij dat sterilisatie niet het aan te raden voorbehoedsmiddel is. Blijkbaar lager beschermingspercentage dan de pil
GBP?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gesteriliseerd. Ouderwetse methode, dus klemmetjes op de eileiders. Het is mij op zich meegevallen, Is nu 6 jaar geleden en ik ben er nog elke dag blij om.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Waarom geen koperspiraal? Ik heb een ballerine die goed bevalt. Als in: ik merk niet eens meer dat ik hem heb (en ja, hij zit er echt nog).

“Gebruikstermijn spiralen rond de overgang
Spiralen geplaatst op de leeftijd van 45 jaar kunnen tot na de menopauze (52 jaar) in situ blijven; voor T-vormige spiralen geldt dit bij plaatsing vanaf het 40e jaar.”

NHG Standaard Anticonceptie
kindrebel schreef:
23-05-2020 11:29
GBP?
.
Gastric bypass oftewel maagverkleining.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-05-2020 11:26
waarom geen spiraaltje, je zit kort voor of tegen de overgang aan, waarom dan een operatie riskeren. Ook een lul van een man die zich niet wil laten “helpen”
Omdat ik een paar vriendinnen heb die zich niets aantrokken van het feit dat hun moeder een spiraal hadden.
En een zus die daar tot 2 x toe een vreselijke horror ervaring mee had.

En ik heb een lieve man, met lul.
Maar hij is geen lul.
Als ik echt alle andere opties zou weigeren en een sterilisatie van hem zou eisen zou hij het direct doen.
Ik ben degene die zegt dat ik het wil.

Wat nou als ik na de sterilisatie het huwelijk eindig, of dood ga ?
Zit hij daar gesteriliseerd en wel te wezen.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Geschat wordt dat van de 100 vrouwen onder de 30 jaar die zich laten steriliseren, er ongeveer drie later zwanger worden en van de 100 vrouwen tussen de 30 en de 35 jaar twee. Van de 200 vrouwen boven de 35 jaar die gesteriliseerd worden, raakt er nog één onbedoeld zwanger. Deze kansen zijn waarschijnlijk even groot bij ringetjes als bij clipjes. Bij dichtbranden van de eileiders is de kans op zwangerschap mogelijk groter, tenzij bijna de hele eileider dicht gebrand wordt.

Vergelijken we een sterilisatie van de vrouw met een sterilisatie van de man en met pilgebruik (waarbij geen pillen vergeten worden), dan is een sterilisatie minder veilig en geeft ongeveer evenveel kans om zwanger te worden als tijdens het gebruik van een spiraaltje.

Bron: https://www.isala.nl/patientenfolders/5 ... tie-vrouw/

Heb het toch maar even opgezocht. Het is nogal een ingrijpende ingreep voor iets wat een spiraaltje ook kan
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-05-2020 11:26
waarom geen spiraaltje, je zit kort voor of tegen de overgang aan, waarom dan een operatie riskeren. Ook een lul van een man die zich niet wil laten “helpen”
Ik kon niet tegen een Mirena, heb het er na 4 maanden uit laten halen. Ervaringen met de koperspiraal vond ik niet echt positief. Ik was 38 toen ik me liet steriliseren, vind het erg fijn geen pil te hoeven slikken en in een relatie geen condooms te hoeven gebruiken.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me zo'n 1,5 jaar geleden laten steriliseren. Operatie ging goed en naderhand weinig last. Eén dag last gehad van een gevoelige buik, deze wordt tijdens de operatie namelijk opgeblazen. En de hechtingen (een paar in de navel en een paar vlak boven het schaambeen) waren een paar dagen gevoelig.

Vanwege de bijwerkingen van de narcose die bij mij nogal heftig zijn (=een familiekwaal en na de sterilisatie kwam ik erachter dat ik hem ook heb) ben ik na de operatie 2 dagen ziek thuis geweest en heb ik dus niet gewerkt. Daarna weer gaan werken en dat was geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
23-05-2020 11:31
Gastric bypass oftewel maagverkleining.
Thnx, ik denk er soms niet bij na dat niet iedereen deze afkorting kent.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Koperspiraal kan trouwens geplaatst worden door verloskundige of huisarts, dus geen ziekenhuis nodig.

De horrorverhalen over koperspiralen hielden mij ook lang tegen. Tot ik over ballerine hoorde. Met 40+ dus alsnog een koperspiraal.
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 23-05-2020 11:38
45.34% gewijzigd
Rodekrullen schreef:
23-05-2020 11:33
Thnx, ik denk er soms niet bij na dat niet iedereen deze afkorting kent.
.
Het is ook Group B Streptococcus, maar dat lijkt me in jouw situatie niet relevant (is meer van belang bij zwangerschap).
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
23-05-2020 11:34
Kan trouwens geplaatst worden door verloskundige of huisarts, dus geen ziekenhuis nodig.
Moet je er wel vertrouwen in hebben, ik las bij TO dat ze niets voelt voor een spiraal. Kan me niet voorstellen dat je dan relaxed seks hebt...
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
puntillita schreef:
23-05-2020 11:31
.
Gastric bypass oftewel maagverkleining.
Ok.
Ik zat al te puzzelen met Geboorte Beperkende huppeldepup.
Hier was ik nooit opgekomen.
Rodekrullen schreef:
23-05-2020 11:31
Omdat ik een paar vriendinnen heb die zich niets aantrokken van het feit dat hun moeder een spiraal hadden.
En een zus die daar tot 2 x toe een vreselijke horror ervaring mee had.

En ik heb een lieve man, met lul.
Maar hij is geen lul.
Als ik echt alle andere opties zou weigeren en een sterilisatie van hem zou eisen zou hij het direct doen.
Ik ben degene die zegt dat ik het wil.

Wat nou als ik na de sterilisatie het huwelijk eindig, of dood ga ?
Zit hij daar gesteriliseerd en wel te wezen.
de spiralen zijn de laatste 40 jaar behoorlijk veranderd hoor. Je man is wel een lul hij calculeert dus in dat jij doodgaat of dat hij van jou gaat scheiden en een tweede leg start. Daarbij is hij niet alleen een lul voor jou die dan een operatie moet ondergaan terwijl je ook al een kind hebt gebaard, hij is ook een zak van een vader
Pauwenveer schreef:
23-05-2020 11:32
Ik kon niet tegen een Mirena, heb het er na 4 maanden uit laten halen. Ervaringen met de koperspiraal vond ik niet echt positief. Ik was 38 toen ik me liet steriliseren, vind het erg fijn geen pil te hoeven slikken en in een relatie geen condooms te hoeven gebruiken.
prima maar dat is jouw ervaring. Er zijn legio vrouwen die prima varen bij een spiraal. En dat is gewoon de eerste optie die onderzoekt als je geen hormonen wilt. Niet een operatie
Pauwenveer schreef:
23-05-2020 11:36
Moet je er wel vertrouwen in hebben, ik las bij TO dat ze niets voelt voor een spiraal. Kan me niet voorstellen dat je dan relaxed seks hebt...
enkel gebaseerd op oude hear say verhalen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-05-2020 11:39
de spiralen zijn de laatste 40 jaar behoorlijk veranderd hoor. Je man is wel een lul hij calculeert dus in dat jij doodgaat of dat hij van jou gaat scheiden en een tweede leg start. Daarbij is hij niet alleen een lul voor jou die dan een operatie moet ondergaan terwijl je ook al een kind hebt gebaard, hij is ook een zak van een vader
ho ho, dat concludeer ík voor hem !
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Je man wil niet? Na al die jaren van hormonen mag hij ook wel eens wat aan anticonceptie doen lijkt me zo. Bovendien is een sterilisatie bij een man een kleinere ingreep en dus minder risicovol dan bij een vrouw. Bij hem kan het onder lokale verdoving (hoeft niet eens in het ziekenhuis) terwijl het bij jou via een buikoperatie moet. Ik ken iemand die veel problemen heeft gekregen na deze ogenschijnlijke simpele ingreep, dus zou er niet te licht over denken.
Alle reacties Link kopieren
koperspiraal of gewoon een condoom gebruiken. Met juist gebruik is condoom zeer betrouwbaar.
Bovendien, hij wil geen operatie, dan gewoon condoom toch.

Nog even en je bent door de overgang.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-05-2020 11:39
de spiralen zijn de laatste 40 jaar behoorlijk veranderd hoor. Je man is wel een lul hij calculeert dus in dat jij doodgaat of dat hij van jou gaat scheiden en een tweede leg start. Daarbij is hij niet alleen een lul voor jou die dan een operatie moet ondergaan terwijl je ook al een kind hebt gebaard, hij is ook een zak van een vader
Wat mij betreft ben jij kortzichtig als je een man een lul vind omdat hij zijn vruchtbaarheid nog niet kwijt wil. Ik vind het nogal een keuze en die kun je alleen voor jezelf maken. Ik zou het in ieder geval nooit verwachten van een partner.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar ik vind het ook een lul van een man.
Het is een ingreep van niks bij mannen.
Maar hij wil de mogelijkheid nog even open houden om bij een andere vrouw een kind te verwekken?

Blijft triest dat anticonceptie toch vrijwel altijd weer op de vrouw neerkomt.
Maar de vrouwen doen het zich ook zelf aan. In dit geval zou ik mijn man voor het blok zetten: een knip erin of anders geen sex meer.
Of condooms (die hebben een slechte naam omdat ze vaak verkeerd gebruikt worden, maar zijn bij juist gebruik prima betrouwbaar).
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 23-05-2020 11:53
84.17% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven