Lijf & Lijn alle pijlers

Sterilisatie vrouw

23-05-2020 11:23 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zoek ervaringen over sterilisatie van vrouwen.

Ik ben 45 jaar, na een GBP overgegaan naar de prikpil.

Mijn libido was met de pil al niet denderend en nu met de prikpil (2 jaar) merk ik dat mijn libido echt veel minder is.

Terug naar de reguliere pil is ivm mijn GBP geen optie, kans op zwangerschap is er (procenten weet ik niet, maar wil het niet riskeren).

Bovendien, ik wil na 30 jaar hormonen ook wel daar vanaf.

Mijn menstruatie was met de pil, te doen, en na de prikpil verdwenen.

Ik ben er zeker van dat ik geen kinderen meer wil, ik heb er 1 dat is goed, genoeg & klaar, ik ben klaar met de hormonen.

Mijn man wil de operatie niet, is 2 jaar jonger.
Ik geef er niet om, een operatie of narcose,
bovendien, dit is wat ik wil (geen hormonen, geen zwangerschap meer).

Ik lees dat ook niet vergoed wordt.
Mijn prikpil werkt nog tot juni.
Nu met corona wil je ook niet onnodig het ZH in,
dus verzekering aanpassen en de operatie uitvoeren in 2021.

Ik zoek tips, ervaringen (goede & slechte).
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
23-05-2020 12:18
Misschien niet nee

Zeker wel hechtmateriaal na een Gastric bypass. TO; hoe meer buikoperaties, hoe meer kans op verklevingen (en daaraan gerelateerde klachten). Het zou fijn zijn dat je man ook inziet dat jij meer risico loopt dan hij (alleen al gezien de narcose). Bij hem hoeven ze alleen twee kleine incisies in het scrotum te maken. Kan in een kliniek onder plaatselijke verdoving. Zeer kleine moeite lijkt me. Mss toch nog eens voorleggen. Ws heeft hij daar ook niet bij stil gestaan.
S-Meds schreef:
23-05-2020 12:11
maar hij mag wel van jou verwachten dat je een BUIKOPERATIE laat ondergaan voor iets waar je SAMEN verantwoordelijkheid in draagt?
Volgens mij wordt TO nergens toe gedwongen, maar wil ze dit echt helemaal zelf. Ik zou deze keuze niet zelf maken als het niet medisch noodzakelijk is, maar ik ga ook zeker mijn partner niet dwingen of chanteren tot een niet-noodzakelijk medische ingreep.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-05-2020 12:11
maar hij mag wel van jou verwachten dat je een BUIKOPERATIE laat ondergaan voor iets waar je SAMEN verantwoordelijkheid in draagt?
Hoezo verwachten? Niet voor een ander kiezen gaat toch twee kanten op? Als je er als vrouw niet achter staat doe je het toch ook niet?
Sterilisatie is in principe een onomkeerbare ingreep. Als er ook maar iets is dat je tegenhoudt, vind ik dat iedereen het recht heeft het niet te willen.
Daarentegen vind ik het ook ieders recht het wel te willen. Kan het voor een vrouw wel heftiger zijn, ik wilde toch echt zelf die ingreep. Omdat ik geen pil wilde. Omdat ik geen spiraal wilde. Omdat ik geen condooms wilde. Baas in eigen lijf hoor. Operatie viel me ook gewoon mee. Weekje rust, niet tillen en weer door.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Waarom wordt er zo gehamerd op het feit dat TO maar aan het spiraal moet of dat man het maar moet laten doen?
Dat is de vraag toch helemaal niet?
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft de gunstige bijeffecten: Die zijn er inderdaad niet. Je kunt je menstruatie niet regelen, het is niet korter dan eerst. Je libido schiet niet omhoog, maar mijn libido was wel minder met de pil. Dus als je daar ook last van hebt, kan het wel een positief effect hebben. Dat is dan niet aan de sterilisatie te danken maar aan het stoppen met de pil.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook gesteriliseerd. Heb er zelf voor gekozen ook om wat hier al werd gezegd, ik wilde geen kinderen meer, ook niet als we eventueel zouden scheiden.
De operatie vond ik zelf een fluitje van een cent en lange herstelperiode is ook onzin, heb er eigenlijk helemaal geen last van gehad of pijn van gehad. Spiraaltje nooit overwogen en de huisarts en gynaecoloog hebben hier ook niets over gezegd/gevraagd.
Ik was toen 33 en vond het een bevrijding.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Pauwenveer schreef:
23-05-2020 12:32
Wat betreft de gunstige bijeffecten: Die zijn er inderdaad niet. Je kunt je menstruatie niet regelen, het is niet korter dan eerst. Je libido schiet niet omhoog, maar mijn libido was wel minder met de pil. Dus als je daar ook last van hebt, kan het wel een positief effect hebben. Dat is dan niet aan de sterilisatie te danken maar aan het stoppen met de pil.
Oeps, quote ipv aanpassing... :mrgreen: Ik wilde zeggen: Operatie werd gewoon vergoed trouwens.
pauwenveer wijzigde dit bericht op 23-05-2020 12:36
7.83% gewijzigd
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Pauwenveer schreef:
23-05-2020 12:29
Hoezo verwachten? Niet voor een ander kiezen gaat toch twee kanten op? Als je er als vrouw niet achter staat doe je het toch ook niet?
Sterilisatie is in principe een onomkeerbare ingreep. Als er ook maar iets is dat je tegenhoudt, vind ik dat iedereen het recht heeft het niet te willen.
Daarentegen vind ik het ook ieders recht het wel te willen. Kan het voor een vrouw wel heftiger zijn, ik wilde toch echt zelf die ingreep. Omdat ik geen pil wilde. Omdat ik geen spiraal wilde. Omdat ik geen condooms wilde. Baas in eigen lijf hoor. Operatie viel me ook gewoon mee. Weekje rust, niet tillen en weer door.
Thnx, deze reactie doet me goed. :hug:

Ik heb echt het idee dat ik mij hier nu moet verantwoorden voor de keuzes van mijn man, over een spiraal....

Terwijl ik graag ervaringen van vrouwen die gesteriliseerd zijn of zich erin verdiept hebben wilde hebben.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Pauwenveer schreef:
23-05-2020 12:32
Wat betreft de gunstige bijeffecten: Die zijn er inderdaad niet. Je kunt je menstruatie niet regelen, het is niet korter dan eerst. Je libido schiet niet omhoog, maar mijn libido was wel minder met de pil. Dus als je daar ook last van hebt, kan het wel een positief effect hebben. Dat is dan niet aan de sterilisatie te danken maar aan het stoppen met de pil.
Precies dat, Dat tikte ik ook al eerder.

TO, wat vind je daar van?
Rodekrullen schreef:
23-05-2020 12:36
Thnx, deze reactie doet me goed. :hug:

Ik heb echt het idee dat ik mij hier nu moet verantwoorden voor de keuzes van mijn man, over een spiraal....

Terwijl ik graag ervaringen van vrouwen die gesteriliseerd zijn of zich erin verdiept hebben wilde hebben.
Die heb je ook gehad. Ook van mij.

Ik vind er alleen ook wat van als een man niet wil.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
23-05-2020 12:29
Waarom wordt er zo gehamerd op het feit dat TO maar aan het spiraal moet of dat man het maar moet laten doen?
Dat is de vraag toch helemaal niet?
Ik had wel wát opmerkingen verwacht, maar niet zoveel nee.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Sassie24, Luci_Morgenster & Bojoti & THNX :-)

Excuus als ik iemand vergeet .
rodekrullen wijzigde dit bericht op 23-05-2020 12:47
23.19% gewijzigd
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Pauwenveer schreef: ↑23-05-2020 12:32
Wat betreft de gunstige bijeffecten: Die zijn er inderdaad niet. Je kunt je menstruatie niet regelen, het is niet korter dan eerst. Je libido schiet niet omhoog, maar mijn libido was wel minder met de pil. Dus als je daar ook last van hebt, kan het wel een positief effect hebben. Dat is dan niet aan de sterilisatie te danken maar aan het stoppen met de pil.
Luci_Morgenster schreef:
23-05-2020 12:36
Precies dat, Dat tikte ik ook al eerder.

TO, wat vind je daar van?
Dat is ook een reden, mijn libido was al niet 100% met de reguliere pil & is na de prikpil vreselijk gedaald.

Het enige nadeel is dat ik mijn menstruatie niet meer kan regelen
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
23-05-2020 12:36
Die heb je ook gehad. Ook van mij.

Ik vind er alleen ook wat van als een man niet wil.
Niet willen is een groot woord.
Liever niet dan wel.

En wie ben ik om voor hem die keuze te maken ?
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Klopt, dat is zeker een nadeel. Sterker nog, dat zou voor mij een reden zijn weer een pil te overwegen, mocht ik in de overgang opeens weer heel onregelmatig ongesteld worden. Dat is nu nog niet het geval, dus er is goed rekening mee te houden.

Nog een kritische overweging wat je libido betreft: geen zin zit echt veel vaker in je hoofd dan dat het door de pil komt. Zeker bij relaties die langer duren, met alle sleur en gedoe van een gezinsleven, wil dat nog wel eens toeslaan. Mijn ervaring was dat ik, ook met de pil wel perioden had dat ik meer zin had. Rust, lekker weer, vakantieperiode. Het speelt allemaal meer mee dan je denkt. Libido is in ieder geval voor mij niet de motivatie geweest om voor steriliseren te kiezen.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Mijn man wilde ook niet. Dan had ik wil kunnen gaan drammen maar ik wilde geen kinderen meer dus mijn beslissing.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Rodekrullen schreef:
23-05-2020 12:47
Niet willen is een groot woord.
Liever niet dan wel.

En wie ben ik om voor hem die keuze te maken ?
In mijn eerste relatie hebben we het gewoon samen op een rijtje gezet: risico's, zwaarte van de ingreep en voor ons het belangrijkste: hoe we er beiden instonden. Wij wilden allebei geen kinderen meer, dus hij ging voor de ingreep. Ik heb het alsnog laten doen toen we uit elkaar waren.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Pauwenveer schreef:
23-05-2020 12:51
In mijn eerste relatie hebben we het gewoon samen op een rijtje gezet: risico's, zwaarte van de ingreep en voor ons het belangrijkste: hoe we er beiden instonden. Wij wilden allebei geen kinderen meer, dus hij ging voor de ingreep. Ik heb het alsnog laten doen toen we uit elkaar waren.
Ik kan niet uitsluiten dat mijn man, -als wij uit elkaar zouden gaan, of ik er niet meer ben-, geen kinderen meer zou willen. Als het aan hem had gelegen, hadden we meer kinderen gehad. Dus daarom wil ik mijn beslissing, niet bij hem neerleggen.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me een heel duidelijke overweging. De mijne had echt heel lang twijfels over nummer twee en kon daarna niet wachten om te gaan. :biggrin: Toen ik vrijgezel werd wilde ik geen pil/spiraal meer maar de optie kinderen wel gewoon afsluiten. Lekker duidelijk, voor mij nooit meer een baby.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Rodekrullen schreef:
23-05-2020 12:47
Niet willen is een groot woord.
Liever niet dan wel.

En wie ben ik om voor hem die keuze te maken ?
zijn vrouw en de moeder van zijn kind
Rodekrullen schreef:
23-05-2020 12:40
Sassie24, Luci_Morgenster & Bojoti & THNX :-)

Excuus als ik iemand vergeet .
Nee, hoor, niks bedanken hoor.

Jij succes met bedenken wat jij wil en hoe je dat gaat doen.
S-Meds schreef:
23-05-2020 13:06
zijn vrouw en de moeder van zijn kind
Precies. En degene die altijd al voor de anticonceptie mbt zwangerschap het risico draagt.

Ik zou er wel zeker nog een gesprek aanwagen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 13:08
10.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-05-2020 13:06
zijn vrouw en de moeder van zijn kind
ja, dus? Dan mag je ingrijpende keuzes voor elkaar maken in plaats van het zelf te beslissen?
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-05-2020 13:06
zijn vrouw en de moeder van zijn kind
joh... jij houdt niet op hé ?
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
23-05-2020 13:07
Nee, hoor, niks bedanken hoor.

Jij succes met bedenken wat jij wil en hoe je dat gaat doen.
Thnx: Ik denk dat ik het al wel weet.
Ik had alleen wat meer ervaringsverhalen nodig.
Niet iedereen heeft een briljant motto

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven