Lijf & Lijn alle pijlers

Minimalistische schoenen, hallux valgus

05-06-2020 16:59 19 berichten
Hoi allemaal!

Ik zat erover te denken om minimalistische schoenen te kopen, vanwege mijn hallux valgus. Het idee ervan is dat je voeten in normale schoenen lui worden en niks meer hoeven te doen en dat dat bij sommige mensen kan leiden tot vergroeiingen, maar dat bij deze schoenen je voeten weer aan het werk gezet worden en dat dat de stand van je voeten ten goede komt.

Ik ben wel benieuwd of mensen hiermee resultaat hebben geboekt! Is de stand van je voet er echt door verbeterd?
En gebruik je ze dan icm met teenspreiders? Ik heb ook begrepen dat je het dragen van de schoenen rustig moet opbouwen.
Ik twijfel nog omdat ik niet weet of het echt effect heeft en ik vind ze foeilelijk en ook nog best wel prijzig.

Graag hoor ik jullie ervaringen!
Ik heb een hallux valgus categorie C.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al overlegd met een podotherapeut overlegd? Lijkt me beter dan zelf maar wat aan te rotzooien.
Ik wandel (en hardloop tegenwoordig ook) veel barefoot of op minimalistische schoenen (kan niet overal blootsvoets verschijnen), heb echter geen last van hallux valgus dus kan daarin geen advies geven. Ik vind barefoot leven gewoon veel fijner. :)

Er zijn een aantal goede barefoot-winkels in Nederland (Tilburg en 1 in Arnhem, met beide goede ervaringen, wellicht zijn er nog meer in Nederland te vinden) daar kan je veel informatie krijgen en weten ze ook over hallux valgus en hebben ze groot aanbod.
Hier was laatst ook een topic over.

Zie hier: gezondheid/hallux-valgus-en-barefoot/li ... ges/462770
huisduif schreef:
05-06-2020 17:03
Heb je al overlegd met een podotherapeut overlegd? Lijkt me beter dan zelf maar wat aan te rotzooien.
Nee, nog niet! Ik heb nu een steunzool en tape mijn voeten iedere dag in. Dat gaat goed, de podo zegt dat de stand van mijn voet hier stabiel bij kan blijven, maar dat deze niet zal verbeteren. Dat de enige manier een operatie is, maar het schijnt best een heftige ingreep te zijn, dus daar begin ik liever niet aan.

Maar ik vind mijn voeten nu echt heel lelijk geworden door die hallux en zou op termijn graag weer op open schoenen of slippers lopen in de zomer.
Dus als er een kans bestaat dat het beter wordt, wil ik het toch wel graag proberen. Ik ben nog jong dus moet er nog even mee vooruit. Ben ook niet van plan om zomaar wat aan te rommelen hoor! :)
Thuis-in-eigen-huis schreef:
05-06-2020 17:05
Ik wandel (en hardloop tegenwoordig ook) veel barefoot of op minimalistische schoenen (kan niet overal blootsvoets verschijnen), heb echter geen last van hallux valgus dus kan daarin geen advies geven. Ik vind barefoot leven gewoon veel fijner. :)

Er zijn een aantal goede barefoot-winkels in Nederland (Tilburg en 1 in Arnhem, met beide goede ervaringen, wellicht zijn er nog meer in Nederland te vinden) daar kan je veel informatie krijgen en weten ze ook over hallux valgus en hebben ze groot aanbod.
Dank voor de tip!
AnnaMarianna schreef:
05-06-2020 17:07
Hier was laatst ook een topic over.

Zie hier: gezondheid/hallux-valgus-en-barefoot/li ... ges/462770
Niet gezien. Ik ga het even bekijken, thanks!
Alle reacties Link kopieren
Hm, maar heb je die schoenen uiteindelijk nodig om je voeten te trainen? Is bijvoorbeeld rondlopen op kousen (binnenshuis, in de tuin) niet ongeveer hetzelfde qua effect? Of zorgen die tenen van die schoenen er echt voor dat je voet in een bepaalde positie gedwongen wordt?
leeg
Alle reacties Link kopieren
Je hebt dus gewoon hamertenen en bunions? Waarschijnlijk veroorzaakt door langdurig dragen van te nauw schoeisel of ander schoeisel dat je tenen vervormd heeft. Dat gaat niet vanzelf weg. Die vergroeiingen zijn er nu eenmaal en die lossen niet op door opeens blootsvoets of in ruime sandalen te gaan rondlopen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Helena_z schreef:
05-06-2020 19:24
Hm, maar heb je die schoenen uiteindelijk nodig om je voeten te trainen? Is bijvoorbeeld rondlopen op kousen (binnenshuis, in de tuin) niet ongeveer hetzelfde qua effect? Of zorgen die tenen van die schoenen er echt voor dat je voet in een bepaalde positie gedwongen wordt?
Ik loop thuis al op blote voeten, wel ingetapet. Ik denk dat het effect wel ongeveer hetzelfde is.
Het verschil is alleen dat gewone schoenen vaak niet recht lopen bij je grote teen. Daardoor kan je grote teen scheef gaan staan enndat wordt steeds erger. Minimalistische schoenen lopen recht bij je grote teen, waardoor die alle ruimte heeft. Ook kun je in die schoenen teenspreiders dragen, wat in gewone schoenen niet gaat vanwege ruimtegebrek. Dat zou dan een positief effect op de stand van je.voeten moeten hebben.
pejeka schreef:
05-06-2020 19:37
Je hebt dus gewoon hamertenen en bunions? Waarschijnlijk veroorzaakt door langdurig dragen van te nauw schoeisel of ander schoeisel dat je tenen vervormd heeft. Dat gaat niet vanzelf weg. Die vergroeiingen zijn er nu eenmaal en die lossen niet op door opeens blootsvoets of in ruime sandalen te gaan rondlopen.
Nee, geen hamertenen gelukkig!
Misschien wel verkeerd schoeisel. Ik droeg geregeld hakken. Heb er destijds helaas nooit bij stil gestaan dat dat een dergelijk effect kon hebben.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
05-06-2020 19:37
Je hebt dus gewoon hamertenen en bunions? Waarschijnlijk veroorzaakt door langdurig dragen van te nauw schoeisel of ander schoeisel dat je tenen vervormd heeft. Dat gaat niet vanzelf weg. Die vergroeiingen zijn er nu eenmaal en die lossen niet op door opeens blootsvoets of in ruime sandalen te gaan rondlopen.
Bunions kunnen ook voor komen aan de buitenkant van de voet. Hallux Valgus niet. Het is dus ook "gewoon" Hallux Valgus.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Travelgirl90 schreef:
05-06-2020 19:38
Ik loop thuis al op blote voeten, wel ingetapet. Ik denk dat het effect wel ongeveer hetzelfde is.
Het verschil is alleen dat gewone schoenen vaak niet recht lopen bij je grote teen. Daardoor kan je grote teen scheef gaan staan enndat wordt steeds erger. Minimalistische schoenen lopen recht bij je grote teen, waardoor die alle ruimte heeft. Ook kun je in die schoenen teenspreiders dragen, wat in gewone schoenen niet gaat vanwege ruimtegebrek. Dat zou dan een positief effect op de stand van je.voeten moeten hebben.
Kun je dan niet kijken naar schoenen die een "hallux valgus leest" hebben?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
05-06-2020 21:17
Kun je dan niet kijken naar schoenen die een "hallux valgus leest" hebben?
Ja.. dat is ook nog wel een optie! Ga eens rondspeuren!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
05-06-2020 19:37
Je hebt dus gewoon hamertenen en bunions? Waarschijnlijk veroorzaakt door langdurig dragen van te nauw schoeisel of ander schoeisel dat je tenen vervormd heeft. Dat gaat niet vanzelf weg. Die vergroeiingen zijn er nu eenmaal en die lossen niet op door opeens blootsvoets of in ruime sandalen te gaan rondlopen.
Hamertenen heb ik ook. Niks eigen schuld dikke bult ofzo, heb ze genetisch meegekregen van mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
06-06-2020 09:22
Hamertenen heb ik ook. Niks eigen schuld dikke bult ofzo, heb ze genetisch meegekregen van mijn moeder.
Same here. Net als Hallux Valgus aan beide voeten. En dan is bij beide voeten de 2e teen groter dan de grote teen :|
Alle reacties Link kopieren
winters schreef:
06-06-2020 14:54
Same here. Net als Hallux Valgus aan beide voeten. En dan is bij beide voeten de 2e teen groter dan de grote teen :|
Ja, kut is dat. Hier geen HV maar wel 1 voet met 2 tenen die langer zijn dan mijn grote teen. Dat geeft sowieso al problemen met schoenen die smal toelopen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Geen tips voor je, maar ik ga toch ook eens kijken of het iets voor mij is. Bij mij zitten ze zo ver naar buiten, dat schoenen met een smalle leest en stug bovenwerk al niet eens meer een optie zijn.
Alle reacties Link kopieren
HappyGoLucky schreef:
07-06-2020 14:28
Geen tips voor je, maar ik ga toch ook eens kijken of het iets voor mij is. Bij mij zitten ze zo ver naar buiten, dat schoenen met een smalle leest en stug bovenwerk al niet eens meer een optie zijn.
Deze sneaker heeft stretch bovenwerk, zie reviews. Maar ik heb geen idee of het je stijl is.
https://www.vamos-schoenen.nl/p/waldlae ... ewertungen
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven