Lijf & Lijn alle pijlers

Lekkerder in je vel

18-10-2020 10:21 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd merk ik dat ik minder goed in mijn vel zit. Ik ben steeds moe, minder actief dan ik zou willen en heb in weinig dingen zin. Dingen die niet bij mij passen... Ik wil langzaam aan weer lekkerder in mijn vel gaan zitten, zowel mentaal als fysiek.

Ik wil daarom elke week concreet aan 3 punten gaan werken (voeding, bewegen en ontspanning) om kleine stappen te maken.

Het lijkt mij leuk als er meer mensen meeschrijven, zodat we ervaringen kunnen delen.

De eerste drie punten waar ik deze week aan ga werken:
Voeding: max. 2 andere drankjes op een dag naast thee en water
Bewegen: minimaal 3x per week 15 minuten wandelen
Ontspanning: op doordeweekse dagen voor het slapen gaan lezen in plaats van op de mobiel
3 x pr week 15 min wandelen is veel te weinig. Ik zou elke dag 30 min wandelen of fietsen aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
18-10-2020 10:26
3 x pr week 15 min wandelen is veel te weinig. Ik zou elke dag 30 min wandelen of fietsen aanhouden.

Jeetje lekker motiverend. Een mens moet ergens beginnen. Kleine doelen zijn over het algemeen haalbaarder, dus niks mis met het plan van TO.
Alle reacties Link kopieren
..
claudia2010 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 11:42
99.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Iedere dag tenminste een maal een meditatie doen met de app van Meditation Moments. Kost hooguit 10 minuten.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
18-10-2020 10:30
Jeetje lekker motiverend. Een mens moet ergens beginnen. Kleine doelen zijn over het algemeen haalbaarder, dus niks mis met het plan van TO.
Precies. Prima plannen.
Ik heb in de laatste 3 jaar mijn voeding radicaal omgegooid. Maar wel in kleine stappen ook.
Drie jaar terug at ik alleen maar witmeelproducten, nu alles volkoren.
Ik had elke dag koek bij de koffie of thee, nu maximaal een keer per week. Eet meer groenten, meer fruit.
Snaai niet meer.
Maar alles in kleine stapjes , dan lukt het beter. De jaren daarvoor gooide ik radicaal het roer om en dan hield ik het na 2 maanden niet meer vol. Nu taal ik niet meer naar koek, snoep en chips.

Dus ik zou zeggen: prima doelen. Misschien per maand drie nieuwe doelen kiezen in plaats van per week. Dan heeft het meer tijd om erin te slijten.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil elke dag weer even muziek maken, al is het maar vijf minuutjes, om uit m’n hoofd te komen. Dat werkt voor mij als een tierelier maar toch doe ik het nauwelijks.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er dan wel elke keer een minuutje bij doen, als je gaat wandelen. Want ik weet niet hoeveel je verder beweegt, maar 3x15 minuutjes wandelen en verder bijna alleen maar zitten is echt nog steeds heel ongezond. Als je het elke dag opbouwt met een minuut extra, zit je na een aantal weken op 30 minuten en dat is alweer winst.

Heb je al plannen qua eten?
Alle reacties Link kopieren
Misschien meer groenten en fruit eten. Denk aan ontbijt smoothie, soep of salade bij de lunch. Dat kan echt een groot verschil maken.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
18-10-2020 10:49
Ik zou er dan wel elke keer een minuutje bij doen, als je gaat wandelen. Want ik weet niet hoeveel je verder beweegt, maar 3x15 minuutjes wandelen en verder bijna alleen maar zitten is echt nog steeds heel ongezond. Als je het elke dag opbouwt met een minuut extra, zit je na een aantal weken op 30 minuten en dat is alweer winst.

Heb je al plannen qua eten?

Ik zou dan juist weer niet zo rigide op die minuten gaan zitten. Voelt je lichaam goed, loop je lekker, geniet je, doe je lekker twee of wat meer straten erbij. Is het hangen en wurgen, heb je pijn of gewoon geen energie, is het rotweer of kom je er gewoon niet in, snij je een stukje af. Als je maar even de drempel over bent geweest om naar buiten te gaan, dat is vaak toch de grootste horde.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, staan alweer goede suggesties tussen.

Wat betreft het bewegen, ik beweeg een stuk meer dan die 3x per week 15 minuten wandelen. Dit is iets wat ik toe wil voegen, naast wat ik al doe;) Ik merk dat wandelen/buiten zijn mij blij maakt, vandaar.

Vandaag overigens heerlijk herfstweer, net een prachtige wandeling gemaakt. Jullie nog plannen vandaag?
Mooie plannen om mee te beginnen TO!!
Mijn tip is om vooral je eigen plan en pad te volgen.
Gun jezelf voldoende eet momenten en neem dan ook de tijd hiervoor. Pak de rust en regelmaat die je nodig hebt!
Bij mij is het ook aan het versloffen. Zullen we het samen doen☺️
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
18-10-2020 10:35
Iedere dag tenminste een maal een meditatie doen met de app van Meditation Moments. Kost hooguit 10 minuten.
Dit wilde ik ook net noemen. Of de app Headspace.
Ik mediteer nu een kwartier per dag, is een challenge van Gwen van Poorten op Instagram en het bevalt me wel.
Alle reacties Link kopieren
@bloesempje234, gezellig als je meedoet en schrijft! Heb jij al concrete punten waar je aan gaat werken?

@Dolfje, thanks voor de tips. Wat maakt dat het je bevalt?

Voor vandaag gaat het qua drinken prima, had alleen wel al wat meer mogen drinken. Zo na het eten even een rondje wandelen in de buurt. Hebben jullie nog aanraders voor een podcast?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik weet niet, ik voel me op dat moment en erna heerlijk ontspannen maar ook energiek. Nu nog leren dat zo te blijven :P
Alle reacties Link kopieren
@Dolfje, klinkt goed. Wie weet ga ik het binnenkort ook eens proberen. Voorlopig eerst aan mijn eigen speerpunten werken.

Net na het eten nog even wezen lopen (ongeveer 25 minuten). Nu even lekker op de bank een film kijken.

Zijn er nog meer mensen die het leuk vinden om aan te sluiten?
Alle reacties Link kopieren
Nou ik ben net drie supermarkten afgefietst voor uitdeelzakjes kruidnootjes, hebben ze die gewoon niet meer! Terwijl ik ze vorige week nog zag liggen.
Was niet helemaal het plan, maar toch weer wat beweging gehad. :P
@Lemonade; drinken is bij mij ook wel een dingetje. Er zijn momenten dat het goed gaat, dat ik zo aan die 1,5 liter zit. Op dagen dat ik druk/hectisch ben, schiet het er echter bij in. En dat weet ik ook. Heb jij voor jezelf duidelijk wanneer drinken er bij in schiet?

@dolfje; vallen opstaan en weer doorgaan. Uiteindelijk komt alles goed toch💪🏻😉

@oohboy; jij hebt in ieder geval je beweging gehad💪🏻 Vandaag nog een ronde😉?

#podcast; geen tips. Neem mezelf steeds voor eraan te beginnen, maar nou ja... kinderen, huishouden, werk etc etc het komt er simpelweg niet van.

Ik wil nu eerst gaan werken aan weer een ritme vinden in onze dagelijks leven. Door de Corona kwamen we allemaal meer thuis te zitten, waardoor meerendeel van het ritme ineens niet meer van toepassing was. Wij merken echter allemaal dat we beter gaan op een ritme, ook al moeten we dan vroeg op staan als we een dag vrij hebben. En zitten we om 7 uur aan de ontbijt tafel, terwijl we eigenlijk nog geen trek hebben.
Meer bewegen hoort daar ook bij. Vandaag is het eindelijk weer droog en schijnt er een zonnetje. Dus zo meteen maar eens op pad met de kleine meid.
Alle reacties Link kopieren
@OohBoy, inmiddels je kruidnootjes gevonden?

@Bloesempje234, als ik op werk niet halverwege de ochtend mijn glas bijvul dan kan ik zo weer twee uur niets drinken. Vul ik mijn glas wel bij dan heb ik de ochtend sowieso genoeg gedronken. Heb expres al een grotere thermosmok genomen (in 1x meer kunnen drinken en het blijft warm).

Lastig hè die corona en dat thuiszitten. Ik heb een baan waarbij ik naar het werk moet, maar kan me de struggle voorstellen. Wat zijn punten waarmee jullie toch wat ritme kunnen creeeren? Heb je verder nog lekker kunnen wandelen?

Ik ga even lekker onder een warme douche, hoofdstukje lezen en dan slapen.
Wat goed dat je bewust een grotere mok hebt aangeschaft! En nog eens een thermos variant ook. Lekker bezig!

Ik heb zeker een fijne wandeling gemaakt met onze kleine meid. Ik ben ook voornemens dat de komende tijd gewoon te blijven doen. Ze vind het zo heerlijk om even door de buurt te mogen stampen. Elke dag ziet ze wel weer wat nieuws. Helemaal goed dus.
Alle reacties Link kopieren
En heb je deze week nog meer wandelingen gemaakt?

Ik heb vandaag weer heerlijk een uurtje in het bos gelopen. Was wel wat drukker dan wat ik fijn vind, volgende keer kies ik weer een rustiger startpunt. Vervolgens nog even op een mooi plekje gezeten, theetje erbij uit de thermoskan en even genieten van de rust. Voel me helemaal zen nu.

Wat betreft mijn actiepunten.
Ik heb 3x in de week minimaal 15 minuten gelopen.
Ik heb op gisteren na elke dag maximaal 2 andere drankjes naast water en thee gedronken.
Het lezen heb ik op twee van de vijf doordeweekse dagen gedaan, was er verder te moe voor.

Moet zeggen dat ik me deze week prima voel, meer energie. Kan ook komen doordat ik vorige week wat dagen vrij was. Ik ga volgende week verder met dezelfde doelen.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig hoor!

Ik heb nog steeds elke dag gemediteerd met de challenge op Instagram en vanmorgen zijn we zo’n 1,5 uur gaan wandelen/ Pokemon vangen.
De challenge eindigt donderdag, dan moet ik eens gaan kijken hoe ik het verder in mijn leven ga inpassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil wel meeschrijven! Ik merk dat ik mentaal een beetje in een soort winterslaapmodus begin te raken en ik ben ook zo'n type wat dan meteen alles probeert om te gooien waardoor ik door alle onhaalbare doelen mezelf weer teleurstel, dus 3 babystapjes per week lijkt me een hele goede :)

Voeding: Minstens 1 keer per dag fruit (ja ik weet het zou eigenlijk meer moeten). Dit schiet er zo vaak in bij mij, of ik vergeet het, of het is net niet rijp/te rijp/liever een koekje. Dus weer even een gewoonte van proberen te maken.
Beweging: Minimaal 2 keer per week een uur sporten. Ik ben braaf na mijn bevalling met crossfit begonnen maar die 2e keer per week (op zondagochtend) schiet er toch nog te vaak bij in door slopende nacht met baby etc.
Ontspanning: 2 keer per week in de thuiswerkpauze eventjes de deur uit gaan. Ik merk dat ik in corona modus met echt alleen de noodzakelijke winkelbezoekjes er echt te weinig uit begin te komen en daar word ik altijd ongemerkt snel somber van.
Afgelopen week redelijk wat beweging gehad. Probeer dat deze week ook weer op te pakken.

Qua voeding zou ik iets beter op kunnen letten. Met name drinken is en blijft nogal een dingetje. Gisteren en vandaag begonnen met een flink glas water (ook goed voor de stoelgang) en daarna pas koffie, ontbijt etc. Ook probeer ik de koffie te beperken tot 3-4 (Max) per dag. Ik heb de groene thee weer uit de kast getrokken, machine ingesteld op bekers van 200ml en naast water moet ik dan toch een eind komen.
Ook fruit staat hoog op mijn lijstje om frequenter in te nemen. Er zitten nog aardig wat frambozen aan onze struik, blijkt dochterlief dat ook helemaal fantastisch te vinden dus dat is delen. Heb voor de boodschappen nu mandarijnen, ananas en peren erop gezet.

Daarnaast is mijn mindset momenteel; alle beetjes helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven