Lijf & Lijn alle pijlers

Brede voortand

28-10-2020 23:23 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tsja.. Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik heb een brede voortand. Dit zijn namelijk mijn voortand én hoektand.

In mijn melkgebit had ik een extra tand waardoor mijn blijvende tanden iets langer (samen?) hebben gewacht om door te komen. Het zijn twee wortels, maar zichtbaar als 1 tand. De tandarts heeft toen aangegeven ze te kunnen snijden en dmv een facing mijn smalle hoektand passend te maken bij de rest. Toen niet gedaan want ik was ontzettend jong (nog wisselende) en ik moest sowieso een beugel.

Door mn beugel staan mijn tanden kaarsrecht. Alleen ik stoor me steeds meer aan hoe het eruit ziet (spiegel, foto’s). Doordat ik als het ware een hoektand mis en 1 brede voortand heb, lijkt het net alsof mijn bovengebit op 10 over 12 staat. Hiermee bedoel ik dus mijn voortanden niet symmetrisch op mn onder gebit, maar net een slag daar voorbij. Hierbij benadruk ik “lijkt”.

Wat ik hiermee wil? Ik ben vooral erg benieuwd of er mensen zijn met soortgelijke ervaringen. Ik wil bij de tandarts informeren naar de mogelijkheden, maar ervaringen zijn altijd fijn :-)
Ik vind dat soort imperfecties vaak leuk staan hoor.
Alle reacties Link kopieren
Een kennis van mij heeft een voortand minder. Ik weet eigenlijk niet waarom, maar ze heeft dus drie voortanden en dan aan beide kanten een hoektand. Ik zag het pas na een halfjaar ofzo voor het eerst en vind het helemaal niet raar eruit zien.

Vraag eens in je omgeving of het mensen opvalt en of zij vinden dat het er raar uit ziet. Waarschijnlijk is dit zoiets wat je zelf gaat uitvergroten, terwijl niemand anders het echt opvalt. Net als een pukkel bijvoorbeeld. Voor jezelf lijkt het altijd enorm terwijl een ander daar helemaal niet naar kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Toch leuk, zo’n portie eigenheid. Ga eralsjeblieft niet in laten zagen, maar omarm het. Op dit moment wordt, na een grote OK in hoofd-halsgebied, mijn nieuwe kunstgebit gemaakt en daarin worden juist expres wat elementen uit het lood geplaatst om het wat natuurlijker te laten lijken.
Ik zou dit ook vervelend vinden bij mezelf terwijl ik het bij een ander absoluut niet storend zou vinden. Gek hoe dat werkt. Wat zijn je precieze overwegingen om het wel of niet te doen TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel navragen hoe goed dat slijpen van je tand op lange termijn echt is. Het lijkt me zonde als je over 30 jaar helemaal geen eigen tand meer hebt. Als de tand iedere keer verder afgeslepen wordt zodra er een nieuwe facing op komt, heb je straks niets meer over. Je gebit verkleurt door de jaren heen maar die tand verkleurt niet hetzelfde mee.
Alle reacties Link kopieren
Genoeg mensen die iets 'geks' aan het gebit hebben, maar vaak valt het anderen niet echt op.

Ik had een hoektand die er niet tussen kon (later wel mbv een beugel), deze bleef dus een beetje bovenin hangen en was wel zichbaar bij het lachen. Het heeft mij nooit gestoord. Een vriendin van mij zei wel toen alles recht was, dat het heel mooi geworden vond, maar dat ze het voorheen juist zo leuk vond omdat ze het eigen(wijs) vond staan. Paste bij mijn karakter volgens haar. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Mij valt het bijna altijd op. Ik zie ook bruggen, kronen en ontbrekende gebitselementen. Die opmerkzaamheid wordt natuurlijk veroorzaakt door hoe ik over mijn eigen scheve gebit denk.
Mij zou dit ook storen en ik zou gewoon de tandarts volgen. Ik let heel erg op tanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al heel veel aan mijn gebit laten doen en ik zal me dan ook niet laten tegenhouden door een paar facings. Ik heb vorig jaar zelfs nog een blokjesbeugel gehad.

Maar wat al gezegd is, een ander valt het vaak minder op. Ik mis een tand beneden en het is nog nooit iemand opgevallen, alleen als ik degene er op attendeer (er zit nl. geen gat tussen, haha).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven