Lijf & Lijn alle pijlers

Afgevallen maar nu op gewicht blijven!

23-11-2020 14:21 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,
Begin maart ben ik begonnen met afvallen, "gewoon" door middel van minder eten en niet of nauwelijks meer snoepen en snaaien.
Begin oktober was ik 16 kilo kwijt en heb nu een bmi van 25.
Naarmate het jaar vordert en de winter voor de deur staat en het seizoen van pepernoten, stamppotten etc. is aangebroken merk ik dat het me steeds zwaarder valt om niet weer toe te geven aan allerlei verleidingen en snoepbuien.
Weekend was kleinkind er en zijn we aan het bakken geslagen, had ook dingen in huis gehaald. Ik kon me niet beheersen en was vanmorgen ruim een kilo aangekomen. Ik weet ook wel dat met een weekje pas op de plaats die kilo er weer af is maar toch...het wordt moeilijker, en ik merk dat dit soort dagen steeds weer vaker voorkomen.
Wie loopt hier ook tegenaan en heeft zin om hierover mee te schrijven en elkaar te bemoedigen en te motiveren?
Alle reacties Link kopieren
Je hóeft niet mee te eten. Kies. Het is echt een keuze. Je mág best mee eten met je klein kind, maar niet álles en net zoveel als een kind in de groei. En dan in de avond alleen maar thee of koffie, zonder iets erbij.

Je hoeft je ook niet te beheersen, je mag kiezen wat je wilt. Maar als je kiest, kies dan bewust en geniet er dan ook bewust van. En kies dan voor de volgende dag weer terug naar normaal.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Waarschijnlijk is die ene kilo er aan het eind van de week gewoon weer vanaf tenzij je deze week veel te veel blijft eten natuurlijk. Misschien kun je wat vaker gaan wandelen of iets van sport gaan doen zodat je wat meer gaat verbranden en het dus compenseert?

En als je van stampotten houd, kun je dan bijvoorbeeld niet wat minderen qua tussendoortjes zodat die stampotten gewoon kunnen? Of misschien minderen met de jus en vette dingen in de stampot? Wat minder vlees etc?
Alle reacties Link kopieren
Minder in huis halen, minder/kleiner bakken. Dan kan het ook niet teveel worden.
Dus ipv een grote zak kruidnootjes, een klein zakje meenemen. Ipv 12 cupcakes bakken, bak je er 6. Enz.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
23-11-2020 14:31
Waarschijnlijk is die ene kilo er aan het eind van de week gewoon weer vanaf tenzij je deze week veel te veel blijft eten natuurlijk. Misschien kun je wat vaker gaan wandelen of iets van sport gaan doen zodat je wat meer gaat verbranden en het dus compenseert?

En als je van stampotten houd, kun je dan bijvoorbeeld niet wat minderen qua tussendoortjes zodat die stampotten gewoon kunnen? Of misschien minderen met de jus en vette dingen in de stampot? Wat minder vlees etc?

Mee eens.
Ik ben nu ruim 14 kilo afgevallen, zit nu op mijn streefgewicht en ben dol op stamppotten en overige zware winterkost.
Ik wil niet inleveren op mijn maaltijden dus met wat er op het menu staat houd ik daar de verdere dag rekening mee.
Niet eens zo schokkend hoor, maar ik neem dan geen plakje cake om 15:00 uur bij de thee.
En op dagen dat ik echt geen zin heb om op te letten.. pak ik gewoon de fiets i.p.v de auto en loop ik een extra stuk met de hond.
En als ook dat niet lukt.. Nou ja, pech dan.. die broek die ik vorige week paste zal heus niet meteen te strak zitten.
Maar altijd weer jezelf proberen te herpakken.
Ik blijf op gewicht door een week rustig te doen met eten en even niet snoepen/alcohol e.d. Dus deze week iedereen lekker laten snoepen maar zelf niet meedoen. Een week niet snoepen is makkelijker dan maandenlang niet.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties! En jullie hebben ook allemaal gelijk. Het is meer dat het tussen de oren de laagste tijd lastiger wordt.
De snaai aandrang wordt weer heviger merk ik.
Alle reacties Link kopieren
Bakken kan ook op een verantwoorde manier! Ik vervang vaak producten zoals suiker of boter voor andere producten. Laatst heb ik bijvoorbeeld muffins gemaakt van zwarte bonen als probeersel. Mijn vriend en ik vonden dit veel lekkerder dan die zoete muffins!

En verder mag je echt wel een ongezond tussendoortje eten. Als je verder gewoon blijft letten op je eten en het bewegen dan tikt dit echt niet aan. Ik kies juist iedere dag iets waar ik dan echt zin in heb en geniet er dan heel erg van. Niet dat je pepernoten, chips en koeken op een dag loopt te eten en daarna spijt hebt.
Alle reacties Link kopieren
Stamppotten kunnen ook met een stuk minder calorieën gemaakt worden hoor. Zoete aardappel ipv gewonen scheelt al. Of maar een paar aardappeltjes en de rest opvullen met meer groente en of raapjes/ knolletjes.
Veel blijven bewegen en/of sporten.

Bewust uitzonderingen maken, niet teveel en niet te vaak.
Zo te lezen weet je waar het aan ligt. Dan weet je ook wat je moet doen.

Richt je keuken/kasten/koelkast zo in dat de gezonde dingen vooraan en op ooghoogte staan. Koop alleen ongezonde dingen als je ze daadwerkelijk gaat eten, dus nooit om op voorraad te hebben.

Verder: stap niet in de valkuil "nu mag ik alles weer". Als je weer gaat eten zoals je deed, krijg je ook je vroegere gewicht/postuur weer terug. Accepteer dat je de rest van je leven inspanning zal moeten leveren om je gewicht gezond te houden.

Oh, en ga je goed op complimenten dat je was afgevallen? Mensen gaan je niet complimenteren voor gewichtsbehoud, dus zorg ervoor dat je jezelf af en toe beloont! (maar liever niet met eten/drinken, maar bijvoorbeeld met mooie kleding)
Ik herken dat wel hoor die verleidingen maar ik zorg er gewoon voor dat ik die nu niet teveel heb en als ik dan eens wat lekkers neem, zoals een kaneelbroodje gisteren, dan geniet ik er ook echt van. Ben inmiddels 17 kilo kwijt en heb nog wel even te gaan tot mijn streefgewicht.

Aan de ene kant ben ik dus ook wel blij dat kerst en nieuwjaar niet met de hele familie gevierd wordt dit jaar. Hoef ik ook niet al die verleiding te weerstaan als er weer een schaal met lekkers rond gaat etc. Waarschijnlijk ga ik dan zowiezo meer eten want kerstavond wordt zowiezo gourmetten met ijs als toetje, en ik ben gek op oliebollen met nieuw jaar. Maar ik zorg dan dat ik in die weken wat langer sport of wat meer aan de wandel ga.
Alle reacties Link kopieren
Een kilo aankomen in een weekend lijkt me sterk.

Elke dag wegen en balansdagen houden totdat je weer het juiste gewicht hebt.

De volgende keer kijk je dan wel uit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als ik iets heel lekkers zie op een feest dan eet ik het wel op, maar daarna eet ik verder meteen spaarzaam om de uitspatting te compenseren. Daarin maak ik géén uitzondering. Dat heeft dan als gevolg dat ik me tevoren voortaan afvraag of ik die vette curry nou écht wel op moet eten want daar moet ik toch weer een bepaalde tijd voor afzien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
anijsblokje schreef:
23-11-2020 17:58
Veel blijven bewegen en/of sporten.

Bewust uitzonderingen maken, niet teveel en niet te vaak.
Zo te lezen weet je waar het aan ligt. Dan weet je ook wat je moet doen.

Richt je keuken/kasten/koelkast zo in dat de gezonde dingen vooraan en op ooghoogte staan. Koop alleen ongezonde dingen als je ze daadwerkelijk gaat eten, dus nooit om op voorraad te hebben.

Verder: stap niet in de valkuil "nu mag ik alles weer". Als je weer gaat eten zoals je deed, krijg je ook je vroegere gewicht/postuur weer terug. Accepteer dat je de rest van je leven inspanning zal moeten leveren om je gewicht gezond te houden.

Oh, en ga je goed op complimenten dat je was afgevallen? Mensen gaan je niet complimenteren voor gewichtsbehoud, dus zorg ervoor dat je jezelf af en toe beloont! (maar liever niet met eten/drinken, maar bijvoorbeeld met mooie kleding)
Integendeel, ze zeggen dat jij het maar makkelijk hebt met je slanke figuur want jij kan lekker alles eten. Zíj hebben het pas écht moeilijk! Of dat soort makkelijke nonsens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
23-11-2020 18:29
Integendeel, ze zeggen dat jij het maar makkelijk hebt met je slanke figuur want jij kan lekker alles eten. Zíj hebben het pas écht moeilijk! Of dat soort makkelijke nonsens.
Oh die zullen er vast zijn maar al mijn familie en vrienden kennen mij als stevig/te dik dus die weten ook wel dat dat niet zo is. Maar goed ik ken ook wat mensen die zichzelf te dik vinden en dan denk ik: waar dan?!
Alle reacties Link kopieren
Valentijn101 schreef:
23-11-2020 17:14
Stamppotten kunnen ook met een stuk minder calorieën gemaakt worden hoor. Zoete aardappel ipv gewonen scheelt al. Of maar een paar aardappeltjes en de rest opvullen met meer groente en of raapjes/ knolletjes.
Er zitten juist meer kcal in zoete aardappel.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
23-11-2020 18:44
Oh die zullen er vast zijn maar al mijn familie en vrienden kennen mij als stevig/te dik dus die weten ook wel dat dat niet zo is. Maar goed ik ken ook wat mensen die zichzelf te dik vinden en dan denk ik: waar dan?!
Nou dit denken mensen bij mij dus heel vaak. Omdat ik lang ben.
Maar overgewicht is bij mij net zo ongezond als bij een ander. Alleen is het dan bij mij verdeeld over de lengte. Ik ben afgelopen jaren door stress teveel gaan eten. Ik baalde daar heel erg van. En als ik dat probeer uit te leggen aan mensen, dan word ik dus altijd raar aangekeken. Zelfs mijn moeder gelooft me soms niet. Pas als het veel te laat is (na de zwangerschap veel kilo's aangekomen), zien mensen het bij mij. Maar dan moet er ook veel af.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, om even on topic te blijven. Hoe gezellig het ook is, op dit moment bak ik niet. Veel te lekker allemaal. Voor de kinderen koop ik uitdeelzakjes pepernoten voor in de schoen. Veel gemakkelijker om daar vanaf te blijven dan een grote open zak pepernoten. Voor jezelf geen chocoladeletter kopen. Heel snel doorlopen bij het snoepgoed in de supermarkt, maar bijvoorbeeld wel lekker fruit in huis halen, een zak walnoten om een paar van te nemen als je een flauw moment hebt. Op tijd naar bed gaan. Genoeg slapen is erg belangrijk om ongezonde dingen te kunnen weerstaan. Gebrek aan slaap levert bij mij trek op. Genoeg drinken. Na het eten een stuk fruit als toetje nemen scheelt ook. En na het avondeten gewoon niks meer nemen. Is een tijdje lastig, maar heel goed aan te wennen na een tijdje. Het blijkt bij mij toch puur gewoontehonger te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk heeft het gesmaakt TO! :)

Je bent misschien wel een kilo aangekomen, maar dat is geen kilo vet, no worries. Wil je een kilo vet aankomen dan moet je 14.000 kcal bovenop je behoefte eten. Nu wil ik niet zeggen dat dat niet haalbaar is, maar ik weet zeker dat jou dat niet gelukt is. Oftewel dat is gewoon wat vocht wat je nu vast houdt.

Ga gewoon door zoals je bezig was. En als je er moeite mee hebt... Probeer hier en daar iets lekkers in je dieet toe te voegen. Je bent ook maar een mens. Bijna niemand houdt het vol zonder iets lekkers te mogen eten. Dan vind ik het ook niet gek dat iemand eetbuien krijgt.
Ik kreeg afgelopen week op 2 verschillende momenten specifiek complimenten voor stabiel blijven in gewicht! :cheer2: Het kan dus wel.
Ik ben 34 kg kwijt, dus het verschil is ook wel goed te zien natuurlijk.

Volgens mij hoef je om stabiel te blijven jezelf ook echt niet alles te ontzeggen. Het gaat juist om balans.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij goed helpt ter relativeren is elke dag wegen. Ja na zo’n dag zit er een kilo bij(vooral vocht) maar ik zie op dag twee dat het ook al weer zakt en op dag drie dat ik weer prima zit. Elke dag wegen heeft mij inzicht gegeven in hoe enorm je gewicht kan schommelen maar dat er duidelijk een dalende lijn is.
Alle reacties Link kopieren
Hoi elizabethie
Herkenbaar!
Ik ben in 2018-2019 23 kilo afgevallen
Heel lang stabiel
Vanaf maart 4 kilo zwaarder
Ik baal
Maar tegelijkertijd wil ik ook niet te streng op dieet meer
Dus ik blijf wandelen, blijf veel groente eten etc
Heb wel een loopband gekocht , die komt woensdag! Omdat mijn sport ( voetbal) op dit moment niet doorgaat ivm corona
Probeer dus balans te vinden tussen herstel van gewicht en rust bewaren
Wil die kilos niet mijn zelfbeeld laten bepalen of verder doorschieten
Ik lees dus graag mee:)
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
28-11-2020 01:30
Er zitten juist meer kcal in zoete aardappel.

Er zitten minder calorieën en méér vezels in dan in een gewone aardappel.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan inderdaad vertellen dat die kilo er inmiddels weer af is hoor! Het zal inderdaad voornamelijk vocht zijn geweest.
Ik ontzeg me inderdaad ook niet alles. Neem elke avond na de wandeling met de hond een stukje pure chocolade bijvoorbeeld. En heb altijd amandelen en snacktomaatjes in huis als tussendoortje.
Jullie reacties zijn fijn en ondersteunend. Ik zit nu thuis in afwachting van de uitkomst van de coronatest dus een flinke wandeling zit er niet in.
Maar gelukkig heb ik niks bijzonders in huis dus het frustratiesnaaien zal niet gaan gebeuren.
Ik moet wel bekennen dat ik een kleine chocoladeletter voor Sinterklaas voor mezelf heb gekocht......
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, er zitten meer kcal in een normale aardappel en minder eiwitten. Wel inderdaad meer vezels.

Aardappels zorgen er niet voor dat je dik wordt. Te veel aardappels wel. Maar dat is met alles. Ook van te veel komkommers eten kun je aankomen, alleen is dat een stuk moeilijker omdat je maag maar zoveel aan kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven