Lijf & Lijn alle pijlers

Last van vastzittend lichaam

24-11-2020 21:27 15 berichten
Wellicht zijn er mensen die dit herkennen, zeker nu we met z'n allen meer thuiszitten?

Ik heb het afgelopen jaar last gehad van een hernia. Had vooral last met zitten, dus ik probeerde veel te lopen, buiten te wandelen en oefeningen te doen op mijn yogamatje. De hernia is nu eindelijk bijna weg, maar ik zit nog steeds helemaal vast in mijn rug en heb de laatste dagen ook veel last van mijn nek en schouders en nu ook arm. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik nogal een zittende levensstijl heb, naast de uren thuiswerken (met bureaustoel en laptopverhoger) hang ik ook wel op de bank te Netflixen en veel op mijn telefoon, maar ik probeer zoveel mogelijk mijn houding af te wisselen, ik ga elke dag een stuk wandelen, doe dingen in huis, heb allerlei yoga-oefeningen opgezocht die ik tussendoor doe, maar het gaat maar nauwelijks beter.

Ik snap dat meer bewegen altijd the key is, maar er zitten meer uren in een dag natuurlijk, op een gegeven moment ben ik wel uitgelopen en gerekt en gestrekt.

Ik heb voor het einde van het jaar nog wat fysio-sessies, zou dat zin hebben? Ik kan ook een massage boeken (nooit gedaan), brengt zoiets al verlichting na één sessie of is daar meer voor nodig?

Herkennen jullie dit, of ligt het nou aan mij omdat ik gewoon te weinig om handen heb en toch teveel zit en lig? Echt pijn zou ik het niet willen noemen, maar ik zit ook niet lekker in mijn vel en weet inmiddels echt geen prettige houding meer.
Alle reacties Link kopieren
Allemaal..... ;)

Ik zit nu ook vast in mijn rug van de hele dag aan de keukentafel werken, mijn lief mocht de goede werkplek gebruiken vandaag. Ik heb al lang rugklachten dus ik weet een beetje hoe het werkt.

Wat hier helpt:
- een warm bad
- oefeningen van de fysio
- voldoende bewegen op een dag
- een anti rsi programma installeren zodat ik ook tijdens de werkdag voldoende beweeg
- een goede massage als het echt vast zit
- een tennisbal gebruiken om zelf een beetje te masseren
- ontspanningsoefeningen (mindfulness bodyscan geeft genoeg hits)
Ik zou niet alleen gaan rekken en strekken maar ook juist meer krachtoefeningen doen voor de rug. Daardoor verbetert ook je houding.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft al aan dat je hernia bijna weg is, dus dat betekent dat je er nog pijn aan hebt. Je gaat onbewust een houding aannemen waarbij je de minste pijn hebt. Helaas is dit meestal niet de juiste houding voor de rest van je lichaam.

Ik heb twee hernia's gehad op dezelfde plek, en ik herken dat de pijn zich zeg maar verplaatst naar een andere locatie door een verkeerde houding.

Mijn tip is laat je door een manueel therapeut even goed losmaken. En zorg er daarbij voor dat je regelmatig even koffie gaat halen, of een klein wasje opvouwt, of een rondje om het huis loopt. Al is het maar 5 minuten, maar het helpt dan wel.

(Nu ga ik eerlijk bekennen dat ik ook gewoon doorga tot het echt niet meer gaat, zoals nu dat er een zenuw in mijn nek bekneld zit waardoor mijn arm begint te tintelen en pijn doet)
Alle reacties Link kopieren
Deels herkenbaar (geen hernia hier).
Ik heb onlangs ontdekt dat mijn rug/schouders 'rollen' ook goed helpt:
op matje op de grond gaan liggen en dan van links naar rechts zachtjes heen en weer rollen. De ene keer wat meer over de schouders, dan weer meer bij de heupen links en rechts. Totdat je je hele rug een soort massage hebt gegeven. Soms blijf ik even 'hangen' op een klein stukje en maak de beweging dan even wat kleiner om precies dat punt mee te pakken.
Laagdrempelig en effectief.
Herkenbaar, geen hernia trouwens. Bij mij helpt een twyna massage heel goed, is wel wat pijnlijk tijdens de massage maar daarna voel je je herboren.
Bedankt voor de tips tot zover. Dat van die krachttraining is wel een goede, mijn huisarts zei ook al dat het belangrijk is om je core te trainen voor een sterkere rug en minder klachten. Maar ik merk dat vrij veel dingen qua oefeningen en houdingen nog niet zo geweldig gaan omdat ik zo stijf ben, dus dan geef ik misschien te snel op.

En wat ik zei, ik denk ook dat ik gewoon te weinig om handen heb op een dag waardoor ik op een gegeven moment niet meer zo goed weet wat ik met mezelf en mijn houding aan moet.
Alle reacties Link kopieren
Geen hernia hier, maar ik heb wel veel klachten gehad nog ver na de bevalling. Ik moest iets doen, want ik was weer zwanger en m’n lichaam voelde als één grote slappe ellende, met name de rug. Andere situatie dus, maar toch reageer ik even.

Ik ben naar de fysio gegaan en ik ben zo blij dat ik dat heb gedaan! Ik doe mijn oefeningen en het gaat zeker beter. Daarnaast heb ik mij ongeveer tegelijk ingeschreven voor de gym. In mijn geval is het een eGym die gekoppeld is aan dezelfde fysiopraktijk. Ze stellen daar de apparaten voor je in, die voor jouw lengte, geslacht en kracht is, waardoor je dus geen grenzen over kan gaan en een goede houding hebt. Je traint alleen (twee keer per week bijv), maar je kan zo een fysio of andere coach erbij halen voor vragen bijv of begeleiding. In mijn geval stelt de fysio ook het een het ander af adhv de vorderingen van mijn zwangerschap.

Ik voel me nu echt beter en sterker. Misschien ook iets voor jou, maar ga zeker naar de fysio.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Als aanvulling: ik doe vooral krachttraining. Dus eens met Sally.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Bij action heb je zo een rol die heb ik op aanraden van mijn fysio gekocht kun je over heen rollen met je rug.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ano11niem schreef:
24-11-2020 22:10
Bedankt voor de tips tot zover. Dat van die krachttraining is wel een goede, mijn huisarts zei ook al dat het belangrijk is om je core te trainen voor een sterkere rug en minder klachten. Maar ik merk dat vrij veel dingen qua oefeningen en houdingen nog niet zo geweldig gaan omdat ik zo stijf ben, dus dan geef ik misschien te snel op.

En wat ik zei, ik denk ook dat ik gewoon te weinig om handen heb op een dag waardoor ik op een gegeven moment niet meer zo goed weet wat ik met mezelf en mijn houding aan moet.
Kan je vanuit je fysio niet onder begeleiding sporten? Die kunnen je daar goed bij ondersteunen. En hoe meer je doet, hoe meer je lijf los komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe elke dag yoga en dat helpt enorm. Momenteel via youtube de 30 days of yoga van Adrienne. Ik doe het meteen als ik mijn bed uit ben.

En ik voel de boel al losser komen zitten en mezelf soepeler worden. Het mooie van yoga is ook dat je doet wat je kan en het vooral niet de bedoeling is om meer te doen dan goed voelt.

Ik vind Adrienne op youtube heel prettig. Ze legt goed uit.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
24-11-2020 22:57
Kan je vanuit je fysio niet onder begeleiding sporten? Die kunnen je daar goed bij ondersteunen. En hoe meer je doet, hoe meer je lijf los komt.
Dit is eigenlijk in het kort wat ik bedoelde.
Hakuna Matata
Na een aantal maanden thuiswerken had ik ook meer last van mijn rug en heb toen met mijn werk kunnen regelen dat ik een bureaustoel van werk naar huis mee kon nemen. Sindsdien gaat het beter. Misschien kun je daar nog naar kijken?
Alle reacties Link kopieren
Ga gewoon naar een fysio, je hebt nog behandelingen en die weten precies wat je nodig hebt. Als je ook nog een fysio uitzoekt die manueel therapeut is heb je twee vliegen in een klap.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven