Lijf & Lijn alle pijlers

In een gezond tempo naar een gezond BMI in 2021

26-12-2020 20:10 901 berichten
Het vervolg op de 2020-editie (lijf-lijn/20-in-2020-met-tabel/list_mes ... #p30826822). Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.

VIVA en het forum houden helaas op te bestaan. Dit topic krijgt een vervolg op viafora.nl, en ook de tabel verhuist mee. Je vindt de herstart van het topic hier: https://www.viafora.nl/forum/lijf-en-li ... gezond-bmi

Wil je ook in de tabel? Vraag een van de actieve schrijvers hier (@yoehoehoehoe @randomwriter of @anijsblokje) of die je wil toevoegen.

Om het hier leuk en (inter)actief te houden verwijderen we mensen die twee weken niet meer hebben meegeschreven uit de tabel. Uitzonderingen voor vooraf aangekondigde afwezigheid met reden.

Naam Leeftijd Lengte Start Streef Huidig Kwijt BMI
JEMMER 23 163 109 60 105,8 (05/07) - 3,2 39,8
RandomWriter 40 176 91,1 74 86,3 (30/04) - 4,8 27,9
anijsblokje 34 173 100,0 65 65,1 (12/06) - 34,9 21,1
Iertjepiertje 26 174 86,0 65 73,7 (01/02) - 12,3 24,4
grietje2 41 183 111,7 95 109,4 (12/06) - 2,3 32,5
Yoehoehoehoe 30+ 171 124,4 80 100 (24/06) -24,4 34,2
LoveDobby 48 170 102,7 77,7 80,2 (10/07) -22,5 27,7
Aardbei-banaan 30 163 77 65 69,9 (20/02) - 7,1 26,3
Femmeke87 34 170 87,3 69,9 85,3 (29/06) -2 29,4
anoniem_64be31da12f01 wijzigde dit bericht op 10-07-2021 07:35
22.85% gewijzigd
Case-je schreef:
29-12-2020 08:25
Ik heb je in de tabel gezet.
Dankjewel :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Gya misschien goed om een keer je eten bij te houden twee weken in een foodtracker, myfitnesspal/yazioo/voedingscentrum. Dan weet je ongeveer wat je verbrand op een dag en wat je kan eten.
Alle reacties Link kopieren
Gya2020 schreef:
28-12-2020 23:15
Kan iemand zeggen of dit wel of niet gezond is om mee af te vallen hoe ik vandaag gegeteb heb?
Heb namelijk het gevoel dat ik teveel op heb en vol zit..

Ontbijt: kommetje Brinta appel en rozijn met halfvolle melk

Lunch: 3 crackers met pindakaas light en een koffie met halfvolle melk

Avondeten: 1 groot bord moussaka

Tussendoor: kom griekse yoghurt 0% vet en een mango erin
3 flesjes water

Aan de antwoorden zie je meteen dat dit niet zo makkelijk te zeggen is. Ik vind het een prima lijstje. Hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe groot dat bord moussaka was, maar voor mij zou dit een heel normaal eetlijstje zijn. Alleen zou ik meer eten bij de lunch. Maar je moussaka was dus gelukt?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

@Avena, dat klopt. Het is ook heel veel hoor. Er speelt veel in mijn/ons leven. Maar dat speelt er nu al zeker bijna 7 jaar, en dat zal niet minder gaan worden voorlopig.
Dus er moet een knop om! Langzaam, of eigenlijk niet eens zo langzaam... Het afgelopen jaar zag ik er gewoon 15kg bijgroeien, voornamelijk snoepen, teveel en ongezond eten en niet bewegen en/of sporten zijn voornamelijk de oorzaak. Ik gebruik ook wel medicatie die de eetlust stimuleert. Dus dat is helemaal geen handige combinatie...
Ik ga in ieder geval niet meer steeds snaaien zoals ik dat deed. Maar ik ga me nu ook niet rigoureus alles ontzeggen. Ik wil bewuster snaaien, dus inderdaad wat jij zegt. Niet 4, maar 1.
Zoals gisterenavond, wat later op de avond. We liggen op de bank film te kijken en man komt met een arsenaal aan snaaiwerk tevoorschijn uit de kast en speciaal voor mij een pak chocokoekjes. Normaal had ik erop aangevallen en was die op geweest. Nu heb ik van te voren gezegd; ik eet er 2 en dan is het genoeg. En dat was het ook, ik had niet de behoefte naar meer. Dat was wel goed om op te merken ook :-)

Wat fijn dat jij die knop zo om hebt kunnen zetten zeg! Ik ben er ook van overtuigd dat alles uitbannen helemaal niet de methode is, althans niet voor mij. Ik ga teveel kijken naar wat ik dan niet mag en kom zo te gemakkelijk in de verleiding het dan wel te doen.
Het zou zeker hormoon gerelateerd kunnen zijn hoor. Maar inderdaad ook dan weer, waar zit het hem dan precies in? Lastig lastig...
Self-confidence is the best outfit you can wear! Rock it and own it!
Yoehoehoehoe schreef:
29-12-2020 08:22
Het is heel persoonlijk of dit wel/geen goede voeding voor je is. Ik zou bijvoorbeeld hiervan aankomen namelijk en de hele dag honger hebben. Als je twijfelt, kun je beter een diëtist inschakelen. Mocht je daarvoor geen verzekering hebben, dan heb je nog 2 dagen de tijd om te veranderen van verzekeraar.
Wat eet jij dan per dag als je hiermee honger zou hebben en aankomen?
Arequipa schreef:
29-12-2020 09:02
Gya misschien goed om een keer je eten bij te houden twee weken in een foodtracker, myfitnesspal/yazioo/voedingscentrum. Dan weet je ongeveer wat je verbrand op een dag en wat je kan eten.
Ik verbrand rond de 2000-2500 calorien per dag volgens mijn fitbit.
Avena schreef:
29-12-2020 09:10
Aan de antwoorden zie je meteen dat dit niet zo makkelijk te zeggen is. Ik vind het een prima lijstje. Hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe groot dat bord moussaka was, maar voor mij zou dit een heel normaal eetlijstje zijn. Alleen zou ik meer eten bij de lunch. Maar je moussaka was dus gelukt?
Het was ongeveer 500 gram moussaka wat ik op heb gegeten. Eerst 300 gram opgeschept maar het was zooo lekker dat ik de rest van het kleine ovenschoteltje ook nog heb opgegeten.
Alleen wist ik niet goed hoelang het in de oveb moest want het recept was bedoeld voor een normale ovenschotel terwijl ik maar een kleintje heb voor in een combimagnetron. Ik had toen ipv 30 min maar 18 gedaan omdat het begon over te lopen van het koken. Maar de kaas bovenop was nog nirt echt bruin en de onderste aubergine was nog best hard die heb ik niet opgegeten. De bovenste laag was wel heel zacht en alles smaakte lekker ook de saus en aardappelen waren goed gaar en gekruid.
Bedankt voor het plaatsen in de tabel :)

@GYA ik zou als eerste een week bijhouden wat je precies eet en dan ook het gewicht. In myfitnesspal gaat dit prima. Je kan daar ook het aantal calorieën berekenen dat je binnen moet krijgen om ongeveer een halve kg per week af te vallen. Ik zou daarbij niet uitgaan van je fitbit.
Wat mij opvalt aan je lijstje is dat het moeilijk op te maken is of je wel voldoende groente en fruit hebt binnen gekregen. Ook lastig te zeggen of je wel voldoende (gezonde) vetten binnen hebt gekregen. Kortom lastig te bepalen of je voldoende hebt gegeten en voldoende macro's in de juiste verhoudingen hebt binnengekregen. Ik heb de cursus voedingsconsulent gedaan, dus weet er wel iets van, maar is alweer lang geleden ;)
Alle reacties Link kopieren
Gya2020 schreef:
29-12-2020 10:10
Ik verbrand rond de 2000-2500 calorien per dag volgens mijn fitbit.
Het lastige is dat we niet weten hoe je kookt, hoeveel gehakt, was het volvet of mager of heb je het in boter gebakken en ga zo maar door. Het is lastig zo te zeggen, sowieso van één dag geeft een moeilijke inschatting denk ik.
Arequipa schreef:
29-12-2020 11:04
Het lastige is dat we niet weten hoe je kookt, hoeveel gehakt, was het volvet of mager of heb je het in boter gebakken en ga zo maar door. Het is lastig zo te zeggen, sowieso van één dag geeft een moeilijke inschatting denk ik.
Tartaar gehakt was het en ik heb alleen olijfolie gebruikt. Er zat qua groeten 1 hele aubergine in waarvan ik de helft op heb gegeten, gezeefde tomaten zat er in, tomatenpuree, knoflook en ui.
Gya2020 schreef:
29-12-2020 10:06
Wat eet jij dan per dag als je hiermee honger zou hebben en aankomen?
Ik eet ketogeen; zeer weinig koolhydraten, verhoog mijn vetten en verder eet ik eiwitten. Google er maar eens op. Bijvoorbeeld Diet Doctor heeft hele goede beschikbare informatie (wel in het Engels). Als je in ketose komt (koolhydraatverbranding naar vetverbranding) ga je dus vet verbranden en na een week heb je zeker geen honger meer.

Het is heel anders dan wat jij eet. Ik eet bijvoorbeeld 3 maaltijden per dag. Producten als rijst, pasta en brood eet ik niet. Verder let ik op koolhydraten uit fruit en groenten. In ui en knoflook, maar ook appel, banaan etc. zitten (te) veel koolhydraten voor dit dieet.
Verder dan de gezonde vetten: olijfolie, noten en zaden, vette vis en avocado. Daarnaast nog wat andere vetten uit: roomboter, slagroom, kaas, (varkensvlees) en 10% griekse yoghurt.

Kijk vooral naar wat bij je past en of je het kan volhouden als je het een paar maanden/jaren eet.

Om je een idee te geven wat ik anders doe dan jij heb ik even wat gerechten neergezet wat ik eet. Ik probeer 95% wat ik eet zelf te maken, maar ik koop bijvoorbeeld wel koolhydraat arme wraps en keto granola (online). Ik houd dan ook erg van koken. Dat is wel handig met dit dieet, want anders eet je denk ik veel hetzelfde.

Ontbijt: kommetje Brinta appel en rozijn met halfvolle melk > griekse yoghurt met een paar blauwe bessen, chiazaad, kaneel poeder en keto granola / OF / gekookt ei met een klein handje noten, avocado en rauwkost.

Lunch: 3 crackers met pindakaas light en een koffie met halfvolle melk > omelet met 2 eieren, groenten en kruiden + 1 avocado, gebakken in olijfolie / OF / zelf gemaakt broodje met kipfilet en rauwkost / OF / salade met avocado en hollandse garnalen/zalm snippers

Avondeten: 1 groot bord moussaka > kip/gehakt/vis en (koolhydraat arme groentensoorten). Als ik een pasta/rijst gerecht maak vervang ik de rijst door bloemkoolrijst (tegenwoordig ook te koop in de supermarkten) en pasta door courgette slierten (ook te koop in de super). Gebakken in olijfolie/kokosolie of roomboter. Daarnaast voeg ik ook altijd nog extra vetten toe, om het keto te maken. Bijvoorbeeld bij broccoli maak ik zelf een kaassausje. Ook maak ik zeker 1 keer per week een bloemkoolschotel. Als ik iets moet maken met broodkruimels vervang ik dat door een paar eetlepels amandelmeel. Bijvoorbeeld bij een gehaktbal of ovenschotel aan de bovenkant om het knapperig te maken.

Tussendoor: kom griekse yoghurt 0% vet en een mango erin > geen tussendoortjes
3 flesjes water > ik drink meer water. Water, spa rood of thee.
Alle reacties Link kopieren
@yoehoe: respect dat je dit kan volhouden! Is het moeilijk? Of raak je snel van de verslaving van snacks/zoet af?

Ik heb vanochtend een wandeling van 6000 stappen gemaakt, valt me altijd tegen wat je moet doen voor die 10.000 stappen per dag.
...
anoniem_63edd59e7d22c wijzigde dit bericht op 11-02-2021 20:21
98.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tante-paardje schreef:
29-12-2020 12:42
Welk van deze werkt het prettigst? Misschien voor mij ook wel handig. Dan kan ik ook meer vooruit plannen misschien, dat vind ik nog wel lastig
Ik vind zelf de app 'Food' het fijnst.
Arequipa schreef:
29-12-2020 12:23
@yoehoe: respect dat je dit kan volhouden! Is het moeilijk? Of raak je snel van de verslaving van snacks/zoet af?

Ik heb vanochtend een wandeling van 6000 stappen gemaakt, valt me altijd tegen wat je moet doen voor die 10.000 stappen per dag.
Dat met die stappen, daar ben ik geen ster in. Vooral als het shit-weer is, wil ik niet naar buiten toe. Het valt mij inderdaad ook altijd tegen hoeveel 10.000 stappen is. Je dagelijkse stappen in huis en nu zeker met corona en een flinke wandeling, dan ben ik er al niet...

Dankjewel! Het is niet moeilijk, omdat je honger gevoel na een week echt wel weg is en daarnaast raak je snel van je suikerverslaving af. Dus in die zin is het niet moeilijk. Wat ik wel lastig vind is op gewicht blijven na het afvallen. Daarom heb ik nu een andere strategie bedacht door een gezondheidstraject te doen na 3 maanden ketogeen eten. Daarin ga ik in een periode van 84 dagen door verschillende fases een nieuw voedingspatroon aanleren, nog verder afvallen en uiteindelijk wordt dat mijn nieuwe leefstijl.
Ik hou niet van koolhydraatarm eten weet nu al dat ik het dan niet langer dan een week ga volhouden. Ik hou juist van koolhydraat voedsel.
Misschien dat ik wel mijn koolhydraatrijke porties kan minderen.
Ben dus niks afgevallen van gisteren ben gewoon gelijk gebleven dus vast toch iets teveel moussaka gegeten :-D
Vandaag ga ik tomaat pastinaaksoep maken via een vers pakket van ah. Nog nooit gedaan ik maak zelf nooit soep..ik koop die altijd kant en klaar in blik of karton..
Hopelijk lukt die soep maken me ook. Voel me eigenlijk heel erg achter liggen op andere vrouwen ik kan eigenlijk gewoon niet koken en dat op mijn 35e. Kinderen kunnen misschien nog beter koken dan mij.
@Tante-paardje: Ook jij welkom! Wat een rotgevoel, verdrietig worden toen je in de spiegel keek... Ik heb de spiegel ook lang vermeden en nu ben ik nog steeds niet een groot fan. Maar goed, het heeft er wel voor gezorgd dat je nu de noodzaak inziet van gezonder willen gaan leven.
Wat heb je voor buikklachten? Toen ik flink te zwaar was, lag ik 's nachts vaak wakker met flinke maagzuuraanvallen... Ik lag dan boos op mezelf te zijn,maar ook verdrietig en ik durfde het met niemand te bespreken, omdat ik wel wist dat het met mijn overgewicht (en vaak nadat ik een eetbui had gehad) te maken had...

Mooi dat je een start wil maken met 3 gezonde maaltijden. Maar 2-3 gezonde tussendoortjes daar is ook niks mis mee. Voor mij was het een hele puzzel om uit te zoeken wat een "normale" portiegroootte was. Daar ben ik echt even intensief mee bezig geweest. En onthoud...elke maaltijd dat het je lukt om gezonder te maken, is winst! Je hoeft niet van jezelf te verwachten dat het in 1x goed gaat.

@Amigurumi: Wat fijn dat het gelukt is om een weekmenu te maken. En dat je de eerste dag beschrijft als redelijke dag! :thumbsup: Ik ben inderdaad toen ik ging afvallen ook suikervrije siroop aan gaan schaffen. Tesseire heeft veel verschillende smaken, maar is wel prijzig. Ik wil nu niet meer terug naar de suikervrije siroop. (maar ik drink het niet vaak)
Jezelf de chips etc gunnen is zo logisch, maar uiteindelijk is je lijf blijer als je er goed voor zorgt door het vol te stoppen met gezond voedsel. Maar inderdaad, met bepaalde medicatie kan het wel extra lastig zijn. Ik lees dat je gisteravond je inderdaad hebt kunnen beperken en het bij 2 koekjes kon houden. Mooi dat je je plan kon uitspreken naar je vriend, dat kan natuurlijk ook een steun zijn.

@Case-je: Fijn dat je er weer bent! :yes:
Succes met het vele werk en de oproepdiensten...altijd wat dan, blijkbaar. ;)

@Jemmer: Lekker bezig met de tabel, inderdaad! Hoe kijk je tegen de laatste dagen van het jaar aan? Fijn dat je even wat rust hebt!

@Avena: Ik denk ook dat dat onbeperkte-eten hormonaal is. Je kunt het nu dus meestal voorkomen, maar niet altijd...dat is herkenbaar voor mij. Maar ik zie dat verder niet echt als een probleem. Ben wel benieuwd wat je uitvindt als je je er verder in gaat verdiepen.

@Arequipa: Goed dat je de draad weer op hebt kunnen pakken! Dat is natuurlijk ook de kunst... Lekker dat je meer aan het lopen bent. De 10.000 stappen is schijnbaar maar een verzinsel van een Japanse stappenteller-fabrikant. Dus hang daar niet alles aan op! Maar lopen is lekker en het kan echt je hoofd leegmaken, vind ik altijd. Sinds mijn afvalproces is lopen gewoon een extra vervoermiddel. Als ik tijd heb, loop ik naar de stad, naar het station, naar alles wat binnen ongeveer 45 minuten loopafstand ligt. Want je moet ook nog terug. ;) En soms heb ik geen zin en dan spring ik op de fiets. Ik liep altijd al wel veel, maar sinds corona zijn zoveel mensen gaan lopen, het is niet normaal...!

@Hogwarts: Welkom! Wat grappig dat je ooit voedingsconsulent was. Heb je daar na het afronden van de opleiding ooit nog wat mee gedaan? En wat maakte dat je dat toen ging doen? Mij lijkt het wel een interessant werkveld, maar eigenlijk vooral het werk van een diëtist, omdat daar ook een medisch gedeelte bij komt kijken. (ik werk als verpleegkundige)
Hoe lang eet je nu plantaardig? Ik eet alles, maar eet wel bewust heel veel minder vlees. Ik denk dat het nu neerkomt op 2x per week nog. En ik eet ook regelmatig veganistisch 's avonds, maar niet de hele dag, omdat ik dan meestal ook nog wel kwark of soms kaas eet. Heftig dat je door lichamelijke klachten/medicatiegebruik zoveel bent aangekomen. Word je nu nog steeds beperkt in de mate waarin je kunt bewegen, of gaat dat inmiddels weer makkelijker?

@Theamuts: Welkom! Ben benieuwd of je plan van jaarlijks wegen haalbaar gaat zijn. Zeker omdat je schrijft dat je denkt dat het lastiger gaat zijn om vol te houden als je duidelijk bent afgevallen. Ik zou niet weten waarom je jezelf dat zo streng moet ontzeggen. Als je nieuwsgierig bent, ga je gewoon op die weegschaal staan... Je gewicht is nu eenmaal een gegeven. Zolang wegen geen obsessie gaat worden. Want natuurlijk is het veel belangrijker dat je je goed in je vel voelt, dan dat getal op de weegschaal. En tzt zul je het aan je kleren zien als je inderdaad afvalt. Maar het hebben van een gezond BMI is uiteindelijk voor de meeste mensen een mate van gezondheid. En om te weten of je dat al hebt bereikt, zul je je ook af en toe moeten wegen. Leuk dat je een dagboekje gaat bijhouden voor jezelf. Dat kan motiverend werken, en sowieso is het fijn om je gedachten/soms frustraties neer te kunnen pennen. Maar wat voor regels ga je dan voor jezelf stellen? Want daar kun je ook weer te streng in worden uiteraard...

@Vipi: Als je wegen vervelend vindt, doe je het dus minder vaak...ik ben er echt voorstander van dat iedereen moet doen wat bij hem/haar past. Qua wat je wel/niet eet, hoe vaak je wel/niet weegt... De dooddoener het beste dieet, is het dieet dat je volhoudt, is natuurlijk waar. Het is nooit echt langdurig onderzocht hoe mensen die veel zijn afgevallen, hun gewicht gezond en stabiel houden, maar wat wel bekend is, is dat de mensen die regelmatig wegen, dat beter lukt. Maar wat regelmatig is en hoe dat komt (zijn de wegers bijv meer doorgeslagen in obsessief gedrag?) dat is niet duidelijk.

@Yoehoe: Yes, je startgewicht is er nu. Goed om te weten waar je aan toe bent. Zet hem op vandaag!

@Gya: Wat goed dat je gisteren zelf moussaka hebt gemaakt en dat je het lekker vond! Daar kun je trots op zijn. Aubergine gaart soms lastig, het moet vrij lang pruttelen. Je zou het eerst in de pan kunnen gooien de volgende keer, maar goed je aardappels waren wel goed gaar, toch?
Wat betreft je eten: aangezien wij jou niet kennen, kunnen we niet zeggen of je voldoende eet. Ben je daar onzeker over/wil je persoonlijk advies, ga dan naar een diëtist, zoals inderdaad al is gezegd. Volgens mij zit dat standaard in de basisverzekering. Mocht je een hoger risico hebben op oa diabetes of hart- en vaatziekten, laat je dan door de huisarts verwijzen want dan gaat het ook niet van je eigen risico af. Op het eerste gezicht, is er wat mij betreft weinig mis met wat je gisteren hebt gegeten, (al zou je nog wat puntjes op de i kunnen zetten wat mij betreft) maar je ziet dat iemand anders daar weer heel anders over denkt. Laat je je daar alsjeblieft niet door van de wijs brengen. Je moet een manier van eten gaan vinden die bij jou past, want jij moet het gaan volhouden. Overigens ben ik groot fan van het boek Eet als een expert. Daarin wordt uitgelegd waarom iets wel/niet in gezonde keuze is, op basis van wetenschappelijk bewijs, maar dan zeer leesbaar en toegankelijk uitgelegd. Wie weet heb je er wat aan.
Succes met de soep! Het lukt je vast. En heel stoer, dat je meer zelf wil gaan leren koken!


Het is vast geen verrassing dat ik zelf wel een diëtist heb - ook nu nog, nu ik een gezond gewicht heb. Ik vind het fijn dat er iemand met me meekijkt en bij wie ik terecht kan met al mijn eet/voedingsvragen. Juist omdat er zoveel tegenstrijdige methodes en adviezen zijn. Ik heb een fijne, relaxte diëtist die in de gaten houd dat ik volwaardige eet, ook al heb ik mijn voedingspatroon eigenlijk zelf uitgepuzzeld. (de eerste afspraak had ze een paar adviezen, die ervoor hebben gezorgd dat ik bijv. nu dagelijks een handje ongezouten noten eet en fruit of groente bij iedere maaltijd) Op mijn verzoek blijf ik haar de rest van mijn leven zien, vooral omdat ik nooit meer zo uit de bocht wil vliegen als was gebeurd. (voor de nieuwe meelezers: in 2019 kreeg ik na een lange periode van niet lekker in mijn vel voelen en allerlei vage lichamelijke klachten (oa na zelf ziek worden/operatie/dealen met de gevolgen en daarna een periode van rouw na het overlijden van een dierbare) de diagnose diabetes type 2, en ik wist zeker dat dat bij mij leefstijlgerelateerd was én dat er iets aan te doen was, namelijk afvallen...dat is gelukt, want sinds ongeveer een half jaar heb ik officieel geen diabetes meer, hoewel dat voorlopig nog jaarlijks gecontroleerd moet worden)
@anijsblokje, wat ontzettend lief dat je zo uitgebreid op iedereen antwoord zeg!
Ik heb nooit als voedingsconsulent gewerkt, deed het gewoon voor de lol. Ben eigenlijk neuropsycholoog, maar kan helaas al een tijd door persoonlijke omstandigheden niet meer werken. Zelf ben ik ook meer geïnteresseerd in de medische kant van zaken. Dus dat delen we.
Ik eet sowieso vegetarisch al jaren en heb in het verleden ongeveer een jaar plantaardig gegeten. Ben nu weer een paar dagen bezig met plantaardig eten. Is een goed voornemen en hoop het nu ook weer voor langere tijd te doen. Ik merk wel dat ik het lastig vind te combineren met afvallen, omdat ik het makkelijker en lekkerder vind om eieren en kwark te eten. Maar ik doe het voor de dieren.
Wat betreft mobiliteit zit er niet veel meer in dan nu helaas. Het helpt alleen niet om 30 kg overgewicht erbij te hebben. Ben ook diep ongelukkig met mijn lichaam. Ben tot mijn zwangerschap altijd slank geweest. Woog me praktisch niet en at alles wat ik wilde. Toen kwam er een zwangerschap, diastase en een postpartum depressie en medicatie....
Ik heb wel echt geleerd van deze situatie. Waar ik vroeger heel hard kon zijn over overgewicht, begrijp ik nu dat het allemaal niet zo simpel is. Ook heb ik geleerd dat iedereen er mag zijn dik of dun. Daar ben ik wel dankbaar voor dat ik zo'n hele nieuwe kijkwijze en mildheid heb ontwikkeld. Toch een fijne boodschap ook om aan mijn dochter mee te geven.
Alle reacties Link kopieren
@anijsblokje, wat lief dat je zo uitgebreid op iedereen hebt gereageerd zeg! Ik reageer even gericht vandaag, maar ik zie eerlijk gezegd wat op tegen de laatste dagen van dit jaar, en ook tegen de eerste dagen van het volgende jaar. Merk dat het slechte eten mijn lichaam aan het opbreken is, wat natuurlijk logisch is. Jij schreef iets in je bericht over boos zijn op jezelf en verdrietig zijn, en dat raakt me, want juist nu speelt dat bij mij heel erg. Ik begin lichamelijk steeds meer te merken dat dit niet oké is, maar durf het inderdaad met niemand te bespreken. Begin januari is er dus als het goed is dat overleg tussen mijn diëtiste en behandelaar, ik hoop dat daar een nieuw plan uit komt hoe we dit kunnen aanpakken, want ik wil heel heel heel graag dat dit stopt en dat het me wel lukt om gezonder te eten/drinken en meer uit bed (en uit huis) te komen weer.
jemmer wijzigde dit bericht op 01-03-2021 12:07
27.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag meeschrijven als het nog kan.

Bijna 3 jaar geleden ben ik ongeveer 19 kilo afgevallen (ben begonnen met 87 kilo en op het eind woog ik 68), inmiddels een dochter gekregen en is het makkelijker en niet zo gezonde eten er weer ingeslopen,en zit nu op de 74,4 alleen was dit nog voor de kerst en hoewel ik me heb ingehouden ga ik er wel vanuit nu op de 74,9 te zitten.

En ik denk door hier mee te praten, we elkaar kunnen motiveren en dingen met elkaar kunnen delen.

Vorige keer ben ik begonnen met shakes van modifast, elke dag 1 uur minimaal bewegen en geen chocolade e.d. (heb echt een chocolade verslaving) dit keer wil ik het wel wat anders aanpakken, proberen 2 liter per dag te drinken, geen ander drinken, geen tussendoortjes en bijna geen chocolade, af een toe een stukje moet kunnen.

Ik wil elke zaterdag ochtend wegen, dus 1× per week.

Wat ik wel moeilijk vind is ontbijt, wat ontbijten jullie? Brood krijg ik in de ochtend echt niet weg.

Ik ben 29, 1,70 en streefgewicht 68.
Calimero88 schreef:
29-12-2020 13:45
Ik wil graag meeschrijven als het nog kan.

Bijna 3 jaar geleden ben ik ongeveer 19 kilo afgevallen (ben begonnen met 87 kilo en op het eind woog ik 68), inmiddels een dochter gekregen en is het makkelijker en niet zo gezonde eten er weer ingeslopen,en zit nu op de 74,4 alleen was dit nog voor de kerst en hoewel ik me heb ingehouden ga ik er wel vanuit nu op de 74,9 te zitten.

En ik denk door hier mee te praten, we elkaar kunnen motiveren en dingen met elkaar kunnen delen.

Vorige keer ben ik begonnen met shakes van modifast, elke dag 1 uur minimaal bewegen en geen chocolade e.d. (heb echt een chocolade verslaving) dit keer wil ik het wel wat anders aanpakken, proberen 2 liter per dag te drinken, geen ander drinken, geen tussendoortjes en bijna geen chocolade, af een toe een stukje moet kunnen.

Ik wil elke zaterdag ochtend wegen, dus 1× per week.

Wat ik wel moeilijk vind is ontbijt, wat ontbijten jullie? Brood krijg ik in de ochtend echt niet weg.

Ik ben 29, 1,70 en streefgewicht 68.
Goed dat je 19 kilo afgevallen was..dat gaat je nu vast ook lukken om die 5 kilo eraf te krijgen dan.

Wat ik ontbijt is een kommetje Brinta appel&rozijn met melk.
En als ik haast heb 3 crackers met beleg.
...
anoniem_63edd59e7d22c wijzigde dit bericht op 11-02-2021 20:21
98.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tante-paardje schreef:
29-12-2020 12:42
Welk van deze werkt het prettigst? Misschien voor mij ook wel handig. Dan kan ik ook meer vooruit plannen misschien, dat vind ik nog wel lastig
Ik heb lang myfitnesspall gebruikt en nu sinds kort yazioo wel de betaalde versie. Vind de vormgeving fijner en veel recepten die er in staan. Plus je kan voedingsmenu’s krijgen, gebruik het vooral ter inspiratie.

Food heb ik nog nooit geprobeerd.

Wel aan te raden is een kleine keuken weegschaal digitaal, ik verkijk me er vaak op hoeveel iets weegt!
Alle reacties Link kopieren
Ik ontbijt meestal met havermout. Soms maak ik pap en soms maak ik overnight oats met water en kefir. In beide gevallen gaan er stukjes fruit, noten en soms dadels bij. En dan afmaken met bijvoorbeeld kaneel, kokos of cacaonibs.

In het weekend maak ik weleens boekweitpannenkoeken: boekweitgrutten de avond van tevoren in de week zetten en dan 's ochtend wat zout en een rijpe banaan erbij en dan de staafmixer erop. Ik eet ze meestal met pindakaas.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
MyFitnessPal vind ik heel fijn
En idd een keukenweegschaal, op gegeven moment weet je het wel.
Maar vooral als weer eens opnieuw start goed om te doen.
Ik doe aan zowel onderschatten als overschatten :hihi:
Vandaag 3,6km gewandeld, vind echt ongelooflijk om te merken hoe bevalling in 1 klap al je conditie wegneemt.
Iemand schreef over 10000 stappen onmogelijk, daarom bouw ik het op, dan blijf ik successen halen. Nu op 5000 stappen per dag. Ik doe pas omhoog als me een volle week is gelukt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven