Lijf & Lijn alle pijlers

Banenzwemmen

04-08-2021 12:07 1052 berichten
Volgende week ga ik beginnen met banenzwemmen. Ik denk dat dit bijdraagt aan een fitter leefstijl (naast het fitnessen). En ik vind zwemmen gewoon super leuk, vandaar dat het me leuk lijkt om dit als sport erbij te doen. In eerste instantie wil ik beginnen met één keer per week. Maar ik heb totaal geen ervaring hiermee. Ik heb wel een badpak gekocht die chloorbestendig is. Maar waar moet ik nog meer op letten? Heeft iemand tips? Is bijvoorbeeld een brilletje nodig voor één keer per week zwemmen? Daarnaast heb ik van mezelf sluik, dun haar. Natuurlijk is chloor ook gewoon niet al te best en dat weet ik ook. Na het zwemmen afdouchen ga ik dus ook zeker doen. Welke shampoo/ conditioner is aan te raden om mijn haar toch zoveel mogelijk te beschermen tegen het chloor?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je badpak thuis even uitspoelen met water. Nooit in de wasmachine.
Een zwembril kan prettig zijn als je ook daadwerkelijk met je gezicht in het water zwemt. Anders is het niet zo nodig.

Ik zwem iedere dag 1 of 2 keer, heb lang haar, douche vrijwel nooit af in het zwembad, was thuis mijn haar met goedkope shampoo, en mijn haar is altijd prima.

Kies wel een baan waarin mensen van jouw snelheid zwemmen (dus niet de snelle baan), en leer verdere baanetiquette.
Je haar vastzetten in een staart of een badmuts voorkomt dat je haar in je gezicht of tussen je brilletje komt.
zx123 schreef:
04-08-2021 12:13
Je badpak thuis even uitspoelen met water. Nooit in de wasmachine.
Een zwembril kan prettig zijn als je ook daadwerkelijk met je gezicht in het water zwemt. Anders is het niet zo nodig.

Ik zwem iedere dag 1 of 2 keer, heb lang haar, douche vrijwel nooit af in het zwembad, was thuis mijn haar met goedkope shampoo, en mijn haar is altijd prima.

Kies wel een baan waarin mensen van jouw snelheid zwemmen (dus niet de snelle baan), en leer verdere baanetiquette.
Ah, goede tips, dankje! Mijn haar is alleen wel echt dramatisch en gaat het waarschijnlijk niet akkoord met wekelijks chloor erin (lees: nog doffer en droger).
forumfossiel schreef:
04-08-2021 12:24
Je haar vastzetten in een staart of een badmuts voorkomt dat je haar in je gezicht of tussen je brilletje komt.
Goede tip. Ik ga een staart dragen. Dankje!
Ik waste wel altijd meteen mijn haar in zwembad, voor corona dan, daarna mocht je soms niet eens afspoelen na het zwemmen. Nu weer wel. Doe meteen een leave -in er achteraan. Ik heb wel anders touwhaar.

Dus gewoon doen wat je nodig acht voor je haar. Ik heb nooit een zwembril gehad maar ik doe ook niet aan borstcrawl baantjes zwemmen. Degene die dat wel doen hebben meestal wel een brilletje.
Ik zwem 2x per week een kilometer schoolslag zonder kopje onder te gaan. Geen brilletje dus en m'n haar wordt alleen aan de onderkant nat (m'n haar zit in een knot). Ik heb een fijn Adidas zwempak dat ik onder de kraan was. Na het zwemmen douche ik uitgebreid. Ik was meestal ook mijn haar, maar doe verder niets speciaals.

Enige tip: Neem een horloge met een banentracker want de tel ben je zo kwijt. Ik in ieder geval wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik leefde vroeger in het zwembad en deed niks bijzonders. Spoelde je niet af, kocht geen bijzonder badpak en zwom ook nooit met een brilletje. Dat was een buitenzwembad, trouwens. Toen ik veel en lang in het binnenzwembad ging zwemmen heb ik wel een brilletje gekocht, maar voor die 1x in de week gebruik ik hem gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Joh eerst gewoon gaan en dan merk je vanzelf wel wat jij gemakkelijk vindt.
kindrebel schreef:
04-08-2021 12:30
Ik zwem 2x per week een kilometer schoolslag zonder kopje onder te gaan. Geen brilletje dus en m'n haar wordt alleen aan de onderkant nat (m'n haar zit in een knot). Ik heb een fijn Adidas zwempak dat ik onder de kraan was. Na het zwemmen douche ik uitgebreid. Ik was meestal ook mijn haar, maar doe verder niets speciaals.

Enige tip: Neem een horloge met een banentracker want de tel ben je zo kwijt. Ik in ieder geval wel.
Dankjewel! Horloge zat ik inderdaad naar te kijken. Ik heb nog niks besteld maar was geïnteresseerd in de Fitbit Versa 3. Deze schijnt ook voor oa zwemmen te zijn. Alleen nog even uitzoeken welke functionaliteiten die precies allemaal heeft.
zx123 schreef:
04-08-2021 12:13
Je badpak thuis even uitspoelen met water. Nooit in de wasmachine.
Een zwembril kan prettig zijn als je ook daadwerkelijk met je gezicht in het water zwemt. Anders is het niet zo nodig.

Ik zwem iedere dag 1 of 2 keer, heb lang haar, douche vrijwel nooit af in het zwembad, was thuis mijn haar met goedkope shampoo, en mijn haar is altijd prima.

Kies wel een baan waarin mensen van jouw snelheid zwemmen (dus niet de snelle baan), en leer verdere baanetiquette.
Wat is er nog meer voor baanetiquette?
Athena1905 schreef:
04-08-2021 12:56
Wat is er nog meer voor baanetiquette?
Ik had al iets gelezen over rechts zwemmen, links inhalen (net als in het verkeer) en dat soort dingen
Alle reacties Link kopieren Quote
kindrebel schreef:
04-08-2021 12:30
Ik zwem 2x per week een kilometer schoolslag zonder kopje onder te gaan. Geen brilletje dus en m'n haar wordt alleen aan de onderkant nat (m'n haar zit in een knot). Ik heb een fijn Adidas zwempak dat ik onder de kraan was. Na het zwemmen douche ik uitgebreid. Ik was meestal ook mijn haar, maar doe verder niets speciaals.

Enige tip: Neem een horloge met een banentracker want de tel ben je zo kwijt. Ik in ieder geval wel.
Hoeveel banen is een kilometer?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook sinds kort begonnen met zwemmen en ik heb eigenlijk niks bijzonders gedaan. Heb geen brilletje, had in het begin zelfs niet eens een badpak maar gewoon mijn bikini waar ik ook mee naar het strand ga aan, en ondanks dat ik biracial ben en dus curly haar heb doe ik behalve even afspoelen in het zwembad niks speciaals.

Ik zwem meestal in mijn lunchpauze dus vaak heb ik dan ook bij thuiskomst geen tijd om direct te gaan douchen, dus ik douche meestal 's avonds pas en was dan mijn haar en doe er een leave in conditioner in. Maar dat laatste doe ik sowieso elke dag. Mijn haar is verder prima nog, ondanks dat ik eigenlijk wel 2 keer per week en regelmatig vaker zwem.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
04-08-2021 13:03
Hoeveel banen is een kilometer?
Dat ligt aan het zwembad;)
Is deze 25 meter of 50 meter lang...
Alle reacties Link kopieren Quote
Because schreef:
04-08-2021 13:15
Dat ligt aan het zwembad;)
Is deze 25 meter of 50 meter lang...
:facepalm:

Oh ja, suf van me.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Athena1905 schreef:
04-08-2021 12:56
Wat is er nog meer voor baanetiquette?
voor beginners:

- Voordat je erin gaat eerst even kijken of er niemand gaat afzetten,
- ook als je een keerpunt wil maken even achterom kijken (of rechtdoor naar de hoek en dan pas kijken), dus niet zomaar zonder te kijken naar het midden of naar links,
- voordat je na een keerpunt afzet ook even kijken of niet iemand anders dat al aan het doen is,
- snellere mensen voor laten gaan, dus als je merkt dat iemand achter je sneller is, even wachten bij de muur en die voorlaten,
- rechts houden uiteraard,
- niet op je rug gaan zwemmen zonder te weten wie er voor je zwemt en hoe hard die gaat,
- niet in een te snelle of in een te langzame baan (ook niet in een te snelle als daar maar 1 persoon ligt en in de langzamere baan 3),
- alle bejaarden te vriend houden ;-) dus mocht je wel in een langzame baan terecht komen, vriendelijk lachen en groeten (zodra je genoeg credits hebt opgebouwd krijg je de ruimte)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zwem 6 km in de week, spoel mijn badpak uit onder de kraan, nooit in de wasmachine. Ik spoel mij alleen af voor het zwemmen, dat zouden meer mensen moeten doen. Na het zwemmen kleed ik mij snel om, haar zit altijd in een knot en ik heb ook een badmuts, kies ik soms voor. Brilletje heb ik ook en gebruik ik ook, als ik veel en lang zwem krijg ik anders toch last van mijn ogen.

Ik heb trouwens lang geleden fors in gezet op het minder wassen van mijn haar, zit nu op 1 x per week ( halleluja) en dan de laatste 2,3 dagen zet ik droog shampoo in. Ik gebruik wel een goede shampoo en conditioner, van L’occitane.
Zwemmen is heerlijk, veel plezier!
Muurbloempje115 schreef:
04-08-2021 12:47
Dankjewel! Horloge zat ik inderdaad naar te kijken. Ik heb nog niks besteld maar was geïnteresseerd in de Fitbit Versa 3. Deze schijnt ook voor oa zwemmen te zijn. Alleen nog even uitzoeken welke functionaliteiten die precies allemaal heeft.

Ik heb de Fitbit versa 2. Deze houdt alleen de km bij en niet de banen (hij weet immers niet hoe lang het zwembad is). Ik tel zelf gewoon tijdens het zwemmen continu. Na een baan lang hetzelfde nummer herhaald te hebben in m'n hoofd, weet ik wel hoe ver ik ben.

Volgens mijn Fitbit kan ik trouwens beter wandelen dan zwemmen, dan verbrand ik dubbel zo veel calorieën (als ik een beetje doorwandel).
Alle reacties Link kopieren Quote
MarvelousMrsMaisel schreef:
04-08-2021 13:35
Ik heb de Fitbit versa 2. Deze houdt alleen de km bij en niet de banen (hij weet immers niet hoe lang het zwembad is). Ik tel zelf gewoon tijdens het zwemmen continu. Na een baan lang hetzelfde nummer herhaald te hebben in m'n hoofd, weet ik wel hoe ver ik ben.

Volgens mijn Fitbit kan ik trouwens beter wandelen dan zwemmen, dan verbrand ik dubbel zo veel calorieën (als ik een beetje doorwandel).
Maar voor je longinhoud is zwemmen wel weer beter.
Donewithit schreef:
04-08-2021 13:30
Ik zwem 6 km in de week, spoel mijn badpak uit onder de kraan, nooit in de wasmachine. Ik spoel mij alleen af voor het zwemmen, dat zouden meer mensen moeten doen. Na het zwemmen kleed ik mij snel om, haar zit altijd in een knot en ik heb ook een badmuts, kies ik soms voor. Brilletje heb ik ook en gebruik ik ook, als ik veel en lang zwem krijg ik anders toch last van mijn ogen.

Ik heb trouwens lang geleden fors in gezet op het minder wassen van mijn haar, zit nu op 1 x per week ( halleluja) en dan de laatste 2,3 dagen zet ik droog shampoo in. Ik gebruik wel een goede shampoo en conditioner, van L’occitane.
Zwemmen is heerlijk, veel plezier!
Douchen voor het zwemmen, ook een heel goede tip. Nog niet aan gedacht maar neem ik zeker mee! En ik ga even kijken naar die shampoo en conditioner. Mijn haar minder wassen is bijna niet te doen. Ik heb heel dun haar wat dicht op mijn hoofdhuid zit, na één dag is het al vet. Dan kan ik nog wel droogshampoo inzetten maar de dag erna moet het echt gewassen worden :( En bedankt!
Zwemmen is heerlijk maar die verrekte bejaarden met zijn drieën naast elkaar :mad: zou verboden moeten worden.

Ik kom geen baan fatsoenlijk vooruit, elke baan twee keer mijzelf erlangs manoeuvreren.
MarvelousMrsMaisel schreef:
04-08-2021 13:35
Ik heb de Fitbit versa 2. Deze houdt alleen de km bij en niet de banen (hij weet immers niet hoe lang het zwembad is). Ik tel zelf gewoon tijdens het zwemmen continu. Na een baan lang hetzelfde nummer herhaald te hebben in m'n hoofd, weet ik wel hoe ver ik ben.

Volgens mijn Fitbit kan ik trouwens beter wandelen dan zwemmen, dan verbrand ik dubbel zo veel calorieën (als ik een beetje doorwandel).
Oh dankje! Iemand die ervaring heeft met de Fitbit, heel fijn. Alleen de afstand bijhouden vind ik ook helemaal prima. Ik heb een actieve hond dus wandelen doe ik ook, tussen 8 en 12 km per dag. Zwemmen wil ik vooral doen als afwisseling en omdat ik het heel fijn vind in het water.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom geen badpak in de wasmachine? Ik vis net mijn bikini uit de wasmachine, daar ga ik gewoon mee het zwembad in, hoef geen badpak.

Ik wil mijn haar graag in een knot dragen zodat het grotendeels droog blijft. Wil, want mijn haar zakt meestal uit naar een staart irritant genoeg en dan wordt de onderkant nat.

En ik heb de Samsung Galaxy Active 2, die is ook geschikt voor in het water. Erna wel goed de chloor eraf spoelen en droog maken.
Ugli schreef:
04-08-2021 13:45
Waarom geen badpak in de wasmachine? Ik vis net mijn bikini uit de wasmachine, daar ga ik gewoon mee het zwembad in, hoef geen badpak.

Ik wil mijn haar graag in een knot dragen zodat het grotendeels droog blijft. Wil, want mijn haar zakt meestal uit naar een staart irritant genoeg en dan wordt de onderkant nat.

En ik heb de Samsung Galaxy Active 2, die is ook geschikt voor in het water. Erna wel goed de chloor eraf spoelen en droog maken.
Ik heb toch speciaal hiervoor een badpak gekocht omdat ik bang ben dat mijn 'mooie' bikini, die ik gebruik voor af en toe het strand, ed, na een tijdje vaal wordt. Waarom het niet gewassen mag worden weet ik ook nieten! En thanks voor de tip over de smartwatch, ik ga even vergelijken!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven