Lijf & Lijn alle pijlers

afvallen met hulp van een diétiste,ervaringen??

04-09-2010 21:37 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Ik kamp al jaren met overgewicht,een aantal keren afgevallen,maar het blijft een probleem.

ik ben 1m68 en weeg nu 83 kilo.



na veel verschillende diëten,die weliswaar wel hielpen,tijdelijk,

heb ik vorige week mijn huisarts opgebeld en een verwijsbrief voor een diëtiste gekregen.

volgende week vrijdag kan ik bij haar terecht.



Hopelijk val ik nu niet alleen af,maar geeft ze me handvatten om het er ook af te houden.

met name mijn onregelmatige levensstijl doet geen goed(zit voor 28 uur in de nachtdienst,zorgsector).



ik ben een doorzetter,ben 10 jaar geleden gestopt met roken,ben 18 jaar geleden uit een slechte relatie gestapt(was toen 19 jaar)en haalde mijn diploma ziekenverzorging.

kan ook met alles maat houden,drink heel af en toe een rosé heb geen financiële problemen etc

maar wat eten betreft ben ik zo'n ontzettende loser,weg doorzettingsvermogen en weg maat kunnen houden.



wie heeft ervaringen met een diëtiste?
Alle reacties Link kopieren
Ik niet, maar ik lees mee: ook hetzelfde probleem en dezelfde gedachten erover. Stoppen met roken, check. Gestopt met een relatie die bepaald niet goed voor me was, check. Maar ook geen enkele zelfkritiek als dat pak koekjes tegen koffietijd uit de kast begint te lonken en te roepen.



Ik zoek dus (en jij misschien ook?) iemand die me niet zozeer vertelt wat ik op een dag moet eten, maar hoe ik mezelf zover krijg om ook eten (nou ja, vooral het snaaien) op een positieve manier minder belangrijk te gaan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik, en die ervaringen zijn niet positief.



Morgen zal ik uitgebreider posten
Ik vond het niks. Er werd alleen gekeken naar eten, en niet naar de emotionele kant van eten, terwijl die zoooo ontzettend belangrijk is. Ik mocht geen kaas meer eten, terwijl ik niet echt voorstander ben van dingen rigoureus verbieden. En ik kreeg bijna een hartaanval toen ik de rekening kreeg... Hoop echt dat het bij jou wat beter gaat, succes!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met dit onderwerp bij een diëtiste, wel met genoeg andere. Belangrijkste is dat je een diëtiste vindt waarmee je een klik hebt. Heb je die niet, dan is het gedoemd een negatieve ervaring te worden.



Heb je de klik wel, dan kun je kritiek beter opvangen. Dan kun je makkelijker sturen in wat voor jóu belangrijk is. Of dat nu het oplossen van eten tijdens wisseldiensten is, het zoeken naar iets dat je blijvend kunt volhouden of het zoeken naar een nieuwe eetwijze die bij jóu past, dat krijgt dan pas echt ruimte.



Onder de diëtisten heb je kaf en koorn, naar mijn bescheiden mening. Het kan dus zijn dat je even moet zoeken naar diegene met een totaalblik die bij jou past. Durf daarin dus ook door te zoeken en medder niet door met iemand waar het niet mee klikt.



Qua kosten; je krijgt per jaar 4 uur vergoed vanuit de basisverzekering. Kan zijn dat diëtiste ergens bij aangesloten is, kan verzekeraar je verder vertellen. Ben je aanvullend verzekerd dan kan het zijn dat je meer vergoed krijgt tot onbeperkt. Die 4 uur klinkt heel weinig, maar na het eerste consult zijn vervolgafspraken vaak maar 15 minuten. Tel er wat administratietijd bij en that's it. Dan is die 4 uur alweer ruimer dan het op eerste oog lijkt.





Zoek je echter eigenlijk vooral naar iemand die jou helpt doorgronden waarom je iets doet of laat, gedrag te veranderen etc. dan zou ik het eerder in de hoek van psycholoog of -therapeut zoeken.
when you wish upon a star...
Ik ben ook wel eens bij een dietiste geweest. Dat ging aanvankelijk heel goed, ik ben ruim 10 kg afgevallen en wist dit er zeker 2 jaar ook af te houden. Maar omdat ik blijkbaar een emotionele eter ben, heb ik er zo'n 15 kg aangegeten sinds mijn vader vorig jaar overleden is. Weg resultaat. Hallo jojo-effect.



Mijn moeder is met een dietiste zo'n 20 kg afgevallen en dat is er na (volgens mij) 5 jaar (in ieder geval al heel lang, jaren) nu nog steeds af. Het kan dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom sinds december bij de diëtiste en ik ben nu 8 kilo kwijt. Eén kilo in de maand. En ik heb niet eens een zwaar dieet. Het is goed vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wisselende ervaringen met dietisten. De beste ervaring had ik met een vrouw die naast dietiste ook psycholoog was. We keken dus niet sec naar mijn eetpatroon, maar ook met de gevoelens die daarbij horen. Zij heeft me handvatten gegeven waardoor het nu nog steeds heel goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
hi,



bedankt voor de vele reacties.

jullie hebben wisselende ervaringen dus.

en inderdaad krijg ik 4 uur vergoedt,wat al mooi meegenomen is.



Ik trek me voornamelijk op aan de verhalen van Zoebie en Ubuntuuu.



Fransisca,hoop dat je verhaal nog neerpent hier.



Septembergirl,daar ben ik dus ook bang voor,ik vind dat je alles moet kunnen eten,alleen dan wel in gezonde porties zeg maar.



ik ga ervoor!er moet minstens 15 kilo af,liefst 20.

en dan het gezonde gewicht zien vast te houden.



liefst Petra
Alle reacties Link kopieren
p.s Tia Dalma,over een jaar:.........slank figuurtje en eetbuien onder controle..CHECK! haha
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf niet maar mijn man wel,en heeft niets geholpen.Vaak weet je zelf ook wel wat goed voor je is en wat niet.Waar het mis gaat.

Eet boekje moest die bijhouden,van dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Van 140+ naar 65 kilo het eerste jaar bij een diëtiste geweest. Ik had daarnaast alleen wel therapie om over mijn ex/mishandeling heen te komen waarbij mijn (vr)eetbuien ook onderdeel werden van de gesprekken. Ik denk dat bij mij vooral die combinatie gewerkt heeft.



En diëten werken NIET. Het saaie maar o zo werkzame gezond, niet te veel maar ook niet te weinig, eten met af en toe iets dat je echt heel lekker vindt, dat werkt wel. Met daarnaast wat meer beweging en sporten uiteraard. Maar ook alleen maar als je daar je eet- en leefgewoonten van maakt en het de rest van je leven volhoudt. Anders ben je zo weer terug bij af.



Ik moest van therapeut ook voor iedere maaltijd/snack nadenken over het waarom. Waarom wil ik dit nu eten? Heb ik honger? Ben ik boos of gefrustreerd dat ik dit nu wil eten? Enz... En dat heeft gewerkt dus. Niets meer gedachteloos in mijn mond proppen.



En ook niet onbelangrijk, als je een keer de fout ingaat en een zak chips leeg(vr)eet. Ga daar dan niet dagenlang over zitten miepen en jezelf voor slappeling of weet ik veel zitten uitmaken. Ga daarna gewoon een rondje extra wandelen, fietsen of zo en ga verder met je nieuwe, gezonde manier van eten! Je zult de eerste niet zijn die na de eerste chocoladereep het afvallen overboord gooit want "nu heeft het toch geen zin meer".



Succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven