Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:felice71 schreef op 10 mei 2016 @ 17:42:

Hee, die versie is met muziek, dat is beter!! Je kan bij de app je eigen playlist toevoegen maar ik krijg het niet voor elkaar. Top!!



Ik heb neutrale schoenen gekocht om mee te beginnen..zit nu naar kleding te kijken. Die derriere van mij schudt zo in de fitnessbroek



Wanneer ben jij begonnen Streepjessokken?11 april. Dus 4 weken pas waarvan 1 week niet kunnen lopen die fikse verkoudheid.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
In december begonnen met hardlopen. Eerst snel wandeltempo(wel meteen5km in wandeltempo) daarna steeds stukjes joggen en zo opgebouwd tot 5 km hardlopen en verder. Ik loop nu twee X per week hard. 1x ongeveer 7-10 km en 1x meer. Ik wil in oktober een halve marathon lopen. Ik zit nu op 14 km en dat gaat goed. Geen spierpijn en snel weer op adem fris. Ik zou alleen mijn snelheid iets willen verhogen. Ik zit nu op ongeveer 8,5-9 km per uur. Hoe pak ik dit aan? Hoe train ik dit? Ik werk met hartslagmeter, maar deze geeft al vrij snel aan dat ik aan de top zit zeg maar. Tips zijn welkom, ik wil namelijk ook wat kortere wedstrijden lopen o.a ladiesrun en dan ik best iets sneller willen zijn. En hoe doen jullie dat met drinken? Na 7 km is mijn bidon leeg dus ik pas mijn route daar op aan met pitstop ergens om bij te vullen. Ik lees verl over van tevoren drinken maar dan moet ik weer tig keer naar de wc
Alle reacties Link kopieren
gizz, kun je vaker per week gaan lopen? Dan heb je meer profijt van de opbouw van je trainingen.

Het toverwoord om sneller te worden is interval. Herhalingen van korte stukken op hoog tempo, afgewisseld met dribbel- of wandelpauzes.



Drinken doe elke dag genoeg zodat ik altijd goed gehydrateerd ben; ik drink na het lopen. Tenzij het echt warm is, dan neem ik tussendoor wat water. In de duinen kan ik dat tappen bij de openbare waterpunten, of ik neem een flesje mee in mijn fietstas.
What a nuanced anxiety
Qua drinken net als tyche. Alle dagen genoeg drinken. Uur voor ik ga lopen glas water en Net voor ik ga hardlopen drink ik nog een glas dan plassen en daarna lopen nooit dat ik onderweg moet plassen. Neem eigenlijk nooit eten en drinken mee voor onderweg.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het toverwoord om sneller te worden niet zo zeer enkel interval is maar vooral gevarieerd trainen waaronder ook regelmatig intervallen rondom het omslagpunt , maar even zo belangrijk zijn de echt rustige loopjes , de tempo blokken of tempo duurloopjes, de wissel duurloopjes. Maar mogelijk ga je zoals de meeste lopers die zonder begeleiding trainen altijd net te snel om echt comfortabel te lopen en nooit zo snel dat je daadwerkelijk durft af te zien. Door altijd in het midden te blijven hangen krijgt je lichaam onvoldoende trainingsprikkels, intussen put je je wel uit. Begin om wat tempogevoel te krijgen eerst een bewust steeds bv 5 min in een heel rustig basis tempo te lopen en dat steeds afwisselen met een aantal minuten wat sneller. Probeer er op een gegeven moment een derde nog iets hoger tempo in te gooien. Een andere training loop je dan weer gewoon rustig. En als je het idee hebt wat tempowisselingen te kunnen maken probeer dan ook eens per week een gerichte interval. Probeer dan bv eens gericht een paar keer een 1000m op 10km/hr te lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem wel vaak drinken mee maar als ik niet gericht aan trainen ben om het drinken goed onder de knie te krijgen dan eigenlijk pas bij trainingen vanaf 90min. Ik neem dan een gordel met flesje mee of mijn camelbak. Het drinken wordt in de maag sneller opgenomen als het isotoon is (dus geen water wat dat is hypotoon) en als je het met iets grotere hoeveelheden tegelijk drinkt. Dus niet steeds een slokje maar met grotere tussenposen een 150-200cc. Dat lukt meestal niet gelijk maar daar moet je op oefenen.

Als je binnen een kwartier voordat je gaat lopen nog goed drinkt heb je meestal geen last van moeten plassen. Wel als je al een uur van te voren extra gedronken hebt.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de adviezen alvast. Ga er eens goed mee aan de slag. Drinken neem ik eigenlijk vooral mee ivm droge mond onderweg. Drink gedurende de dag meer dan genoeg water dus voor uitdrogen ben ik niet zo bang. Wbt wisselen van tempo, klinkt logisch. Loop eigenlijk altijd in zelfde tempo
Alle reacties Link kopieren
Kauwgom helpt ook tegen een droge mond.

Ik zou de lange loop op een laag tempo doen (dat je nog goed in korte zinnen kunt praten), en je kortere loop wat sneller. Dat kan dan één constante snelheid zijn die wat hoger ligt, of met blokjes versnelling (bijvoorbeeld om de 5 minuten 1 minuut sneller). Intervaltrainingen zijn heel intensief maar een voordeel: ze hoeven niet heel lang te duren.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip Tyche. Volgens mij is dit een app, ik heb geen smartphone, dus dat wordt lastig. Ik heb een paar podcasts van Evy gedownload en ik denk dat ik het daarmee wel aandurf. Maar eerst vandaag nog de laatste couch to 5k training. Ik ben best trots dat ik zo ver gekomen ben. Het afgelopen jaar heb ik met mijn gezondheid gesukkeld en een half uur achter elkaar rennen voelt als een enorme prestatie. Ik kan me op dit moment niet voorstellen dat ik ooit een (halve) marathon aan zal kunnen, maar iedereen is ooit ergens begonnen, dus wie weet.
Alle reacties Link kopieren
Net even 41 minuten hardgelopen. Ik besloot wel tijd, afstand en kcal te laten meten, maar zonder daarvan tussendoor op de hoogte te worden gehouden.



Ik wilde eens echt gewoon op gevoel lopen: zowel qua tempo als qua tijd. Gewoon genieten met een muziekje op. Wat was het heerlijk!
test
Alle reacties Link kopieren
@Runningsuus, welkom!

Gaaf zeg dat jij de marathon van Rotterdam heb gelopen. Mijn droom is om daar mijn eerste marathon te lopen!



Op dit moment train ik voor een 10 km. wedstrijd eind mei.



Wij zijn vaak in Marokko geweest, maar hardlopen daar is echt een uitdaging in juli. Wanneer is de Marathon des Sables?



@Gio, goed bezig.



@Kittens, welkom.

Gewoon lekker blijven trainen heeft bij mij wel even geduurd voordat ik echt van hardlopen kon genieten.



Gisteren heuveltraining in het bos gehad, heerlijk!



De 0-5 km. heb ik via een hardloopcursus van mijn werk opgebouwd.



@Ademes, welkom. Succes met trainen voor de halve marathon.

Helaas geen ervaring met sportrusten, heb jij op google gekeken?



@SueHeck, welkom. Succes met trainen voor de halve marathon.



@Rozebriefpapier, welkom. Ik heb mijn hardloopschoenen bij de hardloopwinkel in Den Haag gekocht.



@Jac, hoeveel km. loop jij dan?



@Ernstigeschade, welkom.

Ladiesrun, leuk succes met trainen.

Ik loop 2 keer in de week bij de hardloopgroep van mijn werk en soms 1 keer in het weekend.



@Tyche, de verkoopsters bij de run2day in Den Haag vond ik laatst niet aardig ben ook nooit meer teruggegaan.



Koffie en laxerend zo herkenbaar.



Ik wil ook een hardloophorloge, maar ik vind ze zo duur.



Ja, interval met mijn werk is echt zo gaaf! Ik hoef nergens aan te denken gewoon lopen en genieten.

Ik was gisteren tijdens heuveltraining wel te snel gestart. Gisteren had ik mijn drie kwart broek aan was best warm. Haha.



Topper goed bezig!



@Mandarijn, welkom.

Oh fijn, Baukje heeft je vraag al beantwoord.



@Baukje, lief dank je wel.



Zo knap om met je hond/ kind te gaan hardlopen!



Wings for live: ik vind het toch een knappe prestatie hoor! Gefeliciteerd.



Veel plezier in de ardennen.



@Anke, succes met trainen voor een triatlon.

Mijn dochter kan erg goed zwemmen. (borstcrawl)



Haha ik heb na 1 meter al een rood hoofd. Mijn kinderen liggen altijd in een deuk wanneer ik thuiskom van het hardlopen!



@Blondie, welkom.

Ik ben afgevallen door het hardlopen, maar ik ben sneller geworden door intervaltrainingen.



@Felice, welkom. Leuk dat je vorige week begonnen ben met hardlopen.



Ik wissel ook af, asfalt, onverhard in het bos.



@Gizz, welkom.

Goed bezig.



Vanaf morgen lekker vrij.



Zaterdag gaat mijn dochter meedoen aan een ingelaste korfbaltoernooi, gezellig.

Mijn zoon heeft vakantie.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Cerulli, dat dacht ik ook hoor van de halve marathon. Maar als je maar lang genoeg door blijft lopen blijkt dat toch mogelijk.

Ik heb een link gevonden met een schematische weergave van het programma: b210k. Al lees ik wel veel kritiek op dit schema: weer wandelpauzes eerder inde training, elke keer hetzelfde, en een te snelle opbouw.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag nog in de warmte mijn interval programma gedaan. Had beter tot vanavond kunnen wachten want nu is het al een stuk koeler. 3x(2000-1000) waarbij de 200 in 9min10 en de 1000 in 4min20. Eigenlijk had ik nog een vierde serie willen doen maar het was zo warm en ik had zo'n dorst (en geen drinken bij) dat ik het programma toch maar heb ingekort. Met in en uitlopen erbij toch nog 16,5km.

Morgen een extra rustdag (en de dagen erna) en dan kan ik vrijdag heerlijk in de Ardennen lopen. Toch wel lekker om nu nog wat tempo werk te hebben gedaan. Hoef ik komend weekend alleen maar km's te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 11 mei 2016 @ 18:26:

Vanmiddag nog in de warmte mijn interval programma gedaan. Had beter tot vanavond kunnen wachten want nu is het al een stuk koeler. 3x(2000-1000) waarbij de 200 in 9min10 en de 1000 in 4min20. Eigenlijk had ik nog een vierde serie willen doen maar het was zo warm en ik had zo'n dorst (en geen drinken bij) dat ik het programma toch maar heb ingekort. Met in en uitlopen erbij toch nog 16,5km.

Morgen een extra rustdag (en de dagen erna) en dan kan ik vrijdag heerlijk in de Ardennen lopen. Toch wel lekker om nu nog wat tempo werk te hebben gedaan. Hoef ik komend weekend alleen maar km's te maken.

Bij ME.

Sorry, is erin geramd, ben vlak bij jou opgegroeid



Het was warm ja. En Evy liet me flink schrikken! Ze zegt dat mijn aderen zich verwijderen!!!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Was idd erg warm! En dan is dit nog mAar het voorjaar! Vind het zo mooi hoe nu alles in bloei komt!



Niet gelopen vandaag maar keer op de racefiets weer gezeten en o o o wat was dat weer keer fijn om te doen maar ook zo dubbel. Vriendin traint voor lange tocht en vroeg of ik haar tijdens training keer gezelschap kon houden en evt wat tips kon geven. Uiteindelijk rondje van 60 km gedaan. Moet wel bekennen dat het fietsen veranderd is door het lopen. Benen kijken nog sterker geworden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tyche: leuk, welke ga jij lopen? Ik volg nog geen trainingsprogramma. Ik bouw nu eerst even voor mezelf op tot 12 km, dat ik die makkelijk kan lopen. Het lukt me nu ook wel en heb ook wel eerder 15/16 loopjes gedaan, maar echt makkelijk gaat het me nog niet af. Vanaf juli ga ik een trainingsprogramma volgen naar de 21 km. Jij hebt wel een mooi tempo trouwens. Ik loop gemiddeld 10 km/uur, maar wil ook wat sneller worden!



Deze week pas 1 keer hardgelopen, maar wel 2 keer 18 en 19 km gewandeld. Wat een lekker weer nu!
Leuk Jac-79, maar misschien ook wel weer confronterend voor jou. Ik heb de racefiets deze week ook weer onder het stof vandaan gehaald en ben een (klein) stukje gaan fietsen. En ik heb nu dus moeie benen, zal me benieuwen hoe het lopen vanavond gaat.
Alle reacties Link kopieren
candance, ik ga de Den Haag Marathon lopen (maar dan de halve dus), op 25 september. Na mijn 10km-wedstrijd in Leiden (22 mei) ga ik ook de langere afstanden weer opbouwen.

Het weer is heerlijk ja! Dat zijn flinke afstanden om te wandelen zeg.



baukje, veel plezier in de Ardennen!



Na het afzien in de duinen zondag en het tempowerk van dinsdag, heb ik vandaag een uurtje rustig gelopen in het bos. Iets meer dan 10 km de schaduw van de bomen, met overal vogels en weinig honden. Ideaal dus.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Na gedane arbeid in voorgaande trainingen kun je extra genieten van een rustig duurloopje, vind je ook niet Tyche.

Ben al helemaal gepakt en gezakt voor morgen. Voelt een beetje raar dat ik nu niet naar de baan vertrokken ben en op donderdag een rustdag heb. Maar dat ga ik de komende dagen vast goedmaken.
Wat zijn jullie goed bezig zeg! Ik heb nu 6x een intervaltraining gedaan. Vandaag was het 2 minuten rennen, 1 minuut wandelen enz. Tot 24 minuten.

Dat vond ik al zwaar zat (zo in de zon).

Ik kan me nog niet voorstellen dat ik ooit 5 km achter elkaar ren.



Ik merk wel dat ik ruim over mijn hartslag (hoe noem je dat ) kom als ik kijk waar ik tussen moet zitten, gemeten op de sportschool.

Moet ik het rustiger aan doen of maakt het niet uit?
Veel plezier in de Ardennen Baukje!
Alle reacties Link kopieren
Ik stop heel even met lopen, ga stevig wandelen. Sinds mijn laatste rondje dinsdag heb ik erg veel last van mijn knieën, kan nauwelijks hurken of op mijn knieën zitten.Vanmiddag naar runners world geweest en mijn schoenen bleken echt niet goed. Dus maar nieuwe laten aanmeten. Even herstellen en dan weer los!!!



Ik kan me ook niet voorstellen ooit 5 km te lopen dus laten we elkaar maar uitdagen
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Doen we!

Ik neem zelf ook een extra rustdag/dagen. Mijn knieën zijn ook erg gevoelig. En vandaag verbaasde ik me er over dat ze weer aardig hersteld waren, maar nu had ik last van mijn liezen. Misschien toch iets meer aandacht besteden aan de warming up/cooling down.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoenen waren echt niet goed, op het filmpje zag je bij iedere stap mijn enkels naar binnen klappen
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
quote:felice71 schreef op 12 mei 2016 @ 19:05:

Mijn schoenen waren echt niet goed, op het filmpje zag je bij iedere stap mijn enkels naar binnen klappen

Das niet goed nee.

Ik heb geen schoenen op maat. Ik wil eerst kijken of ik het lopen überhaupt een aantal weken vol houd.

Ik heb trailschoenen en ik heb de middenprijsklasse nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven