Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
@tyche: de 10 nog niet geprobeerd; denk dat dat begin september wordt (geen wedstrijd hoor, gewoon in training). Rustig aan opbouwen, vind het lopen zo leuk dat ik het zonde vind om blessures te gaan krijgen. Maar het komt in de buurt; ik weet dat ik het nu wel zou kunnen, maar dan waarschijnlijk flink spierpijn zal krijgen achteraf.
In de duinen lopen lijkt me zwaar; losse ondergrond en heuvels. Hier in de buurt geen duinen of heuvels te bekennen, alles vlak.

@pupsel: klinkt leuk, die bostraining! Fijn dat je zo op je plek bent in de groep.

@louhi: nog gelukt om dit weekend wat te lopen? Die motivatie komt wel weer, een keer jezelf forceren om toch met tegenzin te lopen en waarschijnlijk valt het dan achteraf heel erg mee en heb je de smaak weer te pakken. Tenminste, zo werkt het bij mij.

@ikbenik: wat knap wat je al bereikt hebt! Ik merk dat ik met het lopen niet afval (ook niet mijn doel trouwens), maar wel merkbaar strakker word. Mooie bijkomstigheid dus. Doe voorzichtig met je knie; maar ook met je eten. Bij 1200 kcal per dag zou ik omvallen.

@dianaberrigan: week 5, dat schiet goed op! En het gaat je nog steeds makkelijk af lees ik; een nieuwe verslaving is aan het ontstaan dus?

@cerulli: yoga; typisch iets wat op mijn lijst van goede voornemens staat maar wat er nooit van komt. Misschien ook maar eens kijken naar youtube-yoga voor op de rustdagen.

@dianaf: knap gedaan, 95 minuten! Gewoon meer dan anderhalf uur. En een netjes tempo hoor voor zo'n afstand, ik doe het je niet na.

@baukje: goede instelling: als je weg bent zie je het toch niet. Die ga ik van je overnemen, klinkt als een goede oplossing. Vervelend dat je hartslag weer eens niet meewerkte, maar wel knap hoe je dan de knop omzet en er maar het beste van maakt.

Ik heb iets leuks ontdekt, citystrides, kennen jullie dat? Dat kan je koppelen aan bijvoorbeeld Runkeeper en dan houdt het bij welke straten je allemaal gelopen hebt. Zo zie je op een plattegrond precies waar ik je stad je allemaal al lopend bent geweest. Gelijk een doel: alle straten hier lopen. Daar ben ik nog wel even mee bezig...

Gisteren 8km gelopen. Eerste stukje echt rustig, toen wat meer tempo, daarna weer rustig afsluiten. En tussendoor nog een pauze omdat het uitzicht zo mooi was en er precies daar een bankje stond, dat het zonde was om daar niet even van te genieten.

Heerlijk weer, had meer mensen op straat verwacht, maar geen een loper gezien en maar een paar wandelaars.
Alle reacties Link kopieren
@dianaberrigan;

Ik heb poolhonden, een middelmaatje. Een niet veel voorkomend ras in ieder geval :proud: Een sportief ras maar ik doe ze geen plezier met een hardloop sessie, ze zijn een beetje eigenwijs aangelegd dus ze willen geregeld even ergens snuffelen. Geen goede combi met hardlopen Haha! Heb het een paar keer geprobeerd om ze mee te nemen. Aan de lijn gaan ze verveeld achter mij lopen... los blijven ze gewoon bij een bosje snuffelen tot ik uit beeld ben... ze halen mij wel weer in wanneer ze zin hebben Haha.


Als ik moet werken loop ik alleen s avonds met ze een klein rondje, mijn man loopt dan overdag met ze.

Als ik thuis werk loop ik tussendoor een uurtje merk ze. Dit zal niet meer dan 3 a 4 km zijn ivm hun gesnuffel overal :D

In het weekend zoek ik echter grote losloopgebieden op waar ik ze lekker 2 uur tekeer laat gaan. Loop zelf dan ook wel 10 km.

Verder gaan mijn man en ik graag op onderzoek uit in grote natuurgebieden wat verder van huis. We zijn dan zo een hele dag zoet, hondjes lekker mee. Dit gebeurd wel een paar keer per maand :)

Door het vele op pad zijn hebben we wel een beetje hetzelfde probleem als baukje, het huishouden schiet er wel eens bij in :A:
pupsel wijzigde dit bericht op 21-08-2017 17:49
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@bubblesjoy;

Cityrides, nooit van gehoord! Klinkt leuk als je in de stad woont. Ik woon in een simpele wijk in het bos, dus wellicht niet bruikbaar voor mij. Ik ga er wel even naar kijken wie komt het eens van pas !

Klinkt als een heerlijk loopje wat je hebt gedaan !
Alle reacties Link kopieren
https://m.gearbest.com/smart-watches/pp_335971.html

Hebben jullie ervaring met een goedkoop fitbit achtig ding die alleen simpele dingen meet ?

Deze meet km, stappen, hartslag, calorieën en tijd. Vriendin van mij is tevreden en de app die ze heeft ziet er ook goed uit.

Het meet de simpele dingen waar ik geïnteresseerd in ben (km, hartslag en tijd). Maar wellicht zijn er wel hele fijne opties die ik nu mis en jullie echt zouden aanraden.. want anders spaar ik liever even door naar een fitbit/Garmin tzt.
Alle reacties Link kopieren
Pupsel geen ervaring.

Bubbles Joy is doe juist moeite elke straat in dorp en stad te vermijden. Ik train enkel in het buitengebied en een keer per week op de baan.

Vanmorgen toch wel stram en stijf wakker geworden. Eerst een grote ronde met de hond gefietst, toe gaan lopen. De eerste km had ik echt zoiets van ik kan beter omdraaien. Maar ik wilde het zeker eerst 2 km proberen en dan pas omdraaien als het niet goed voelde. Maar vanaf de eerste km ging het lekker dus toch gewoon het schema kunnen volgen en een rustig duurloopje van (ruim)12km gedaan. En daarna was alle stram en stijfheid verdwenen.
@pupsel: je bent duidelijk gemotiveerder om te lopen dan je honden zijn. Wel jammer; lijkt me echt zo leuk om met je honden te kunnen lopen. Hier geen hond helaas, daar hebben we de tijd niet voor. En om nu met de katten te gaan lopen...
Voor die prijs kan je altijd kijken of het je bevalt. Als je dan over een paar maanden toch iets anders wil, weet je dan misschien beter wat je precies wil dus kan je dan een goede aankoop doen.

@baukje: slimme zet dus, jezelf 2km geven om te proberen. Fijn dat de stram en stijfheid nu weg is. Wat voor tempo heb je bij een rustig duurloopje?
Buitengebied is mooi, maar bebouwde kom heeft ook wat hoor. Plekken ontdekken waar je nog nooit geweest bent. Ik doe nu een combi; soms in de stad, soms buitengebied. Met steeds meer buitengebied, maar dat heeft er ook mee te maken dat het nu qua afstanden een beetje kan, zal toch eerst de bebouwde kom uit moeten lopen en eerst waren de rondjes natuurlijk zo klein dat ik nauwelijks de bewoonde wereld uit kon komen.
Afgelopen zondag zelfs echt "off road" geweest in het bos/op de heide; buiten de zandpaden om. Het loopt zacht, maar merk dat er ook veel wordt gevraagd qua evenwicht van je enkels. Misschien juist goed dus om vaker dat te trainen. En heerlijk genieten van de natuur. Zelfs zo dichtbij blijkt er veel moois te zien.
Alle reacties Link kopieren
Pupsel; ik ook geen ervaring, maar ik lees ff mee.
Alle reacties Link kopieren
Pupsel schreef:
20-08-2017 14:40
(...)

Wel stom, toen ik nog rond de 60 woog ergerde ik mij al aan bepaalde vetjes, terwijl als ik foto's terug kijk echt niet snap waar ik mij druk om maakte :facepalm:

Gevoelsmatig ren ik nu iig voor mijn conditie en plezier en als mijn figuur er ook iets beter van wordt is dat een mooie bonus :-D
(...)
Herkenbaar ja :biggrin:
Ik heb al 52 kilo gewogen, (op m'n 16 de of 17 de ofzo), maar ook 97 :facepalm: met mijn 1.61 m :-$
Een jaar later woog ik weer 60 kg (37 kilo kwijt), toen werd ik zwanger van de tweede, liet alles weer los, en woog in no time weer 94. En nu -jaren later- dus weer richting de 60 aan het gaan. Hele tijd redelijk langzaam aangekomen, en nu dus vanaf februari 15 kilo kwijt.

Als ik door mijn foto album blader zie ik mezelf met de meest uiteenlopende gewichten.
En toch herinner ik me maar al te goed hoe ik me voelde, óók in mijn lichte fases; steeds onzeker over mijn lichaam en 'te dik' . Onafhankelijk van wat ik woog. Zelfs als Puber v 52 kilo beleefde ik mezelf als 'te dik'.
Heel raar. :nope:

Dus nu vertrouw ik maar op het voedingscentrum en de bmi als richtlijn. En hoop ik een punt van acceptatie of tevredenheid te bereiken. Een leven zonder ge-jojo lijkt me heerlijk.

Wat jij schrijft over lopen voor je plezier, dat klinkt imo geweldig en als een ideaal streven.
Gewoon, lekker bewegen, daarvan genieten, en niet 'omdat het nu eenmaal moet'.

Moet zeggen dat ik daar al wel flinke stappen in gezet heb. Sporten vind ik echt leuk inmiddels. Zeker in de sportschool, als ik me lekker heb uitgesloofd en mezelf dan na afloop beloon met een sauna rondje en bijv een fijne bodylotion na afloop. Daar kan ik dan écht van genieten.
ikbenik wijzigde dit bericht op 21-08-2017 21:44
8.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bubbles: over citystrides heb ik wel eens wat gehoord geloof ik; dan kun je ook 'figuren' gaan lopen, die je dan weer met je vrienden kunt delen enzo. Dan krijg je dus jouw 'blok' te zien, het bovenaanzicht/ plattegrond van wat je gelopen hebt, maar dan probeer je dus een soort figuur te maken. (Niet alleen n rondje, maar bijv een sneeuwpop, krokodil of whatever)
Dat bedenk je dan wrs vooraf ofzo, (?) anders weet je niet precies meer waar je linksaf moet voor de hoed vd sneeuwpop/ BEK v krokodil :-D

(Zelf geen ervaring mee :-D )
Wat zonde dat je altijd ontevreden bent geweest. Blijkbaar zit die ontevredenheid over je lichaam echt 'in' je, als je schrijft dat altijd al gehad te hebben, ook bij 52 kilo. Verder afvallen lost die ontevredenheid m.i. dan niet op. Al heel erg knap wat je nu hebt bereikt, je hebt nu een hartstikke gezond gewicht. Misschien kan je met focussen op fit blijven meer voor jezelf bereiken? Dat je dan wel trots kan zijn op je bereikte resultaat, als het resultaat niet in kilo's is uitgedrukt maar bijvoorbeeld in x kilometer achter elkaar hardlopen? Ik noem maar wat hoor, probeer een beetje met je mee te denken omdat het me heel vervelend lijkt om ontevreden te zijn, zelfs wanneer je veel hebt bereikt. Je doel in andere dingen zoeken kan dan misschien wel leiden tot tevredenheid :-D

Bij citystrides zie je alle lopen die je hebt gedaan 'over' elkaar heen. Figuren lopen zou dus kunnen, maar dan moet je ook rekening houden met wat je vorige keren hebt gelopen :@@:

Met de app figurerunning (what's in a name) kan je wel makkelijk figuurtjes rennen. Wie weet dat ik dat nog eens ga doen op een creatieve dag ;-)

Met citystrides kijk ik vooraf een beetje welke wijk ik wil lopen of welke straten nog open staan. Maar niet elke training is een citystrides gebeuren, maar net of ik zin heb om in de bewoonde wereld te lopen of juist niet.
Alle reacties Link kopieren
Bubbles, ik moet mezelf even een beetje nuanceren. Nu lijkt het wel héél ernstig. :-D
Het is niet zo dat ik al mijn hele leven ontevreden ben hoor. Ik heb ook gewoon een leven met pieken en dalen en leuke gebeurtenissen waarvan ik geniet. :) Gelukkig!
Wil alleen zeggen dat 'dik zijn', of 'je dik voelen' vaak ook tussen je oren zit, onafhankelijk van je gewicht.
Maar het klopt wel dat ik vaker 'trots' zou mogen zijn op bepaalde dingen die ik doe, resultaten die ik behaal, etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik idd in de war ben met die app 'figure running' waar je het over hebt.


Morgen sta ik wat vroeger op, kan ik nog naar de sportschool vóór mijn werk.
Weet nog niet of het slim is om de loopband op te gaan, of dat ik beter het bij de crosstrainer kan houden. Knie heeft zich nauwelijks gemeld vandaag. Kijk wel ff hoe t gaat...
Alle reacties Link kopieren
Succes ikbenik! Hopelijk krijg je geen last van je knie.

Ik ga vanavond weer naar de baan, zin in!
baukje schreef:
21-08-2017 19:19
Vanmorgen toch wel stram en stijf wakker geworden. Eerst een grote ronde met de hond gefietst, toe gaan lopen. De eerste km had ik echt zoiets van ik kan beter omdraaien. Maar ik wilde het zeker eerst 2 km proberen en dan pas omdraaien als het niet goed voelde. Maar vanaf de eerste km ging het lekker dus toch gewoon het schema kunnen volgen en een rustig duurloopje van (ruim)12km gedaan. En daarna was alle stram en stijfheid verdwenen.

Bij mij gaan de eerste drie kilometers ook vaak erg beroerd, daarna gaat het wel.
Alle reacties Link kopieren
Geen tijd om op iedereen individueel te reageren vandaag (sorry, jullie kletsen te veel :) ). Wel inspirerend die verhalen!

Hier gisteren 7.5 km, ging lekker. Wel doodmoe na afloop, om half 10 in bed gekropen omdat ik bijna op de bank ik slaap viel, maar dat kan ook andere oorzaken hebben. Afgelopen week erg slecht geslapen dus ik ben er alleen maar blij mee.
Alle reacties Link kopieren
@Baukje, dank je wel.

@Anky, ja je hoeft idd. niet zoveel boodschappen te doen.

@DianaBerrigan, welkom, goed bezig.
Ik kijk altijd hoeveel graden het is en doe daar 10 graden bij. Haha.

@Bubblesjoy, dank je wel.
Raar he dat het weer ineens kan omslaan.

@Tyche, ik loop met runkeeper, sorry.

@Dianaf, goed bezig.

Zo, even een up-date over mijn enkel. Ik heb 2 dagen pijn gehad en daarna was het over.
Gisteren voor het eerst 7 km. gelopen en het ging goed, ik ben zo blij.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn de berichten die wel willen horen mother. Fijn dat het lopen weer goed gaat mbt de enkel.

Cerulli ja soms moet je gewoon even bijslapen. Als het enig sinds kan slaap ik in het weekend overdag altijd een paar uurtjes extra bij.

Patty ik neem de eerste 10-15min altijd voor inlopen. Niet dat het dan beroerd gaat maar ik kan echt niet zomaar uit het niets op tempo gaan lopen. (daarom loop ik voor een wedstrijd ook altijd een kwartier in voor de start). Maar gisterenmorgen was ik nog stram en stijf van de lange duurloop van de dag ervoor.
Alle reacties Link kopieren
Pfff, Baukje, dus naast die extreme afstanden, begin je dus ook nog eens een kwartier eerder...? Jeetje. Bovenmenselijk.
Respect hoor!

Veel plezier op de baan vanavond, Pupsel!

Vanmorgen op de sportschool 45 min crosstrainer in rustig tempo gedaan. Knie meldde zich steeds lichtjes bij elke 'draai'. Werd na een tijdje wel iets beter. Dacht ik.
Kon het niet laten om toch ff kort de loopband op te gaan.
25 minuutjes maar, waarvan 18 in rustig tempo gerend. Knie zeurde licht, maar het viel te negeren.

Het was heeeeeeeerlijk! Ik liep echt relaxed, kwam al snel in dat ritme waar ik altijd op hoop. Had het gevoel dat ik nog genoeg over had om nog 3x zo lang te rennen. Mezelf toch gedwongen om te stoppen. (Moest inmiddels ook haast maken om op tijd op m'n werk te zijn)

Morgen wordt het warm; 28 graden geloof ik.
Gaan jullie rennen met die warmte? Of juist niet?
(Ikke niet, ik heb n dagje sauna in de planning :sun: Beetje zonnen en elk kwartier het ijskoude dompelbad in. :-D )
Alle reacties Link kopieren
Ikbenik bij een marathon op tempo loop ik wel een kwartier in maar voor een ultra of een trainingsmarathon niet hoor. Bij een marathon als training begin ik gewoon de eerste km's op inloop tempo en bij een ultra dan kom ik niet sneller dan gewoon het rustige duurloop tempo.
Fijn dat het lopen vandaag lekker ging.
Normaal gesproken zou ik gewoon gaan trainen bij 28 graden met het idee dat het bij een wedstrijd ook warm zou kunnen zijn. Maar na het incident onlangs met die warmte ben ik wat voorzichtiger geworden. Ga dus morgen wel trainen maar zet dus de wekker om kwart over vijf zodat ik nog voor het werk kan trainen. Zondag wordt het gelukkig maar 22 graden zie ik net.
Alle reacties Link kopieren
Zo! Weer veel geschreven, wat gezellig!

Morgenavond had ik wel in de planning om te gaan lopen, maar dan ga ik pas s avonds, dan is de ergste hitte wel weer weg.

Gisteravond een bootcamp training gedaan met daarin tempo blokken, dus ik voelde me lekker afgemat daarna. En beetje stijfjes, dus ga zo nog maar vraag wat yoga oefeningen doen, haha.
Alle reacties Link kopieren
Dag dames wat een leuk topic. Ik krijg weer helemaal zin in hardlopen.Ik loop al vanaf mijn 16 e ( ben nu 52)
Maar nooit meer dan 10 km 8km is mijn gemiddelde. En ook met wisselende periodes. Helaas krijg Ik áltijd last van een bilspier en moet Ik steeds weer een poos stoppen. Dan wandel Ik veel. Maar door hier mee te lezen heb Ik ineens weer heel veel zin in rennen. Ik heb Evy weer gedownload. Super bedankt streepjes sokken dat je het linkje naar Evy hier neer hebt gezet. Want via playstore moet je gaan betalen . En daar heb ik natuurlijk geen zin in. Ik heb ooit eerder gelopen op Evy en vond dat erg plezierig, maar ik was de bestandjes kwijt en ben erg blij dat ik ze weer heb. Ik lees hier enorme afstanden. Respect erg knap vind ik dat. Mijn partner gaat binnenkort 50 km rennen. Onwaarschijnlijk veel vind ik dat. Bij mij blijft het toch een moeten en ben ik erg happy als het voorbij is. Verslaving is het nooit geworden. Jammer vind ik zelf. Ik ben wel jaloers op mensen die er echt van hardlopen kunnen genieten. Wanneer werden jullie verslaafd aan het hardlopen?
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren
Sorry misschien zijn er ook wel heren bij. Dan herstel ik mijn vorige bericht met dag dames en heren :angel:
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren
jojojanneke, het belangrijkste is dat je iets loopt waar je zelf een goed gevoel bij hebt. Of dat nu 3 km is of 30 km.

Ik loop nu veel omdat ik echt voor een halve marathon aan het trainen ben, normaal haal ik deze afstanden echt niet! Maar ik vind bewegen gewoon heel fijn en op dit moment is het ook echt een ingesleten gewoonte om te gaan. Net zoiets als het huishouden. ;-D

En dat je niet verslaafd bent aan sport is misschien ook misschien wel goed, degenen in mijn omgeving die zeggen dat wel te zijn, zijn vaak een tijdje bloedfanatiek mbt een bepaalde sport of gewoonte en op een gegeven moment zijn ze er helemaal klaar mee en dan is het op zoek naar de volgende sport. Meestal is dit ook maar voor een relatief korte periode, in ieder geval geen jaren. (Nu ik het zo terug lees, klinkt het heel onaardig of een beetje neerbuigend, maar dat is niet zo bedoeld. Het is een constatering van wat ik in mijn omgeving zie gebeuren en het viel mij gewoon op.)

Gisteren nog bijna 50 minuten gelopen, maar het ging op een gegeven moment heel moeizaam. Lage hartslag maar onwijs buiten adem. Ik was al later op de avond gaan lopen ivm de warmte. Maar ik moest 2x echt even stoppen omdat ik echt niet meer kon (hartslag was op dat moment weer relatief hoog). Maar na 30 seconden en een slokje water ging het eigenlijk weer prima. Heel vaag.
Als ik mijn horloge op stop zet, volgt hij je hartslag nog een minuut of zo en geeft dan een score voor de daling. Deze is gelijk aan de daling van de gemete bpm in die minuut. Ik was geeindigd met 185 en in die periode was hij met 45 bmp gedaald. o_o Dat is voor mij niet normaal, meestal is het maar max 30, ook als ik met een sprint eindig (nu was het maar een versnelling).
Enfin, gek einde van een gekke loop. Je lijf is soms maar een gek iets.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je uitleg dianaf. Klonk niet neerbuigend hoor, meer verhelderend.
Vervelend dat het gisteren niet lekker ging naar inderdaad is je lijf een soms onnavolgbaar geheel. Hopelijk gaat het de volgende keer weer gewoon.
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht nog steeds totdat het een verslaving gaat worden :whistle:
Tot die tijd sleep ik me telkens van de bank en ben ik trots op mezelf dat ik weer gegaan ben...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven