Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Succes Lily!!
Alle reacties Link kopieren
@Bubblesjoy, ja daar heb jij natuurlijk gelijk in maar toch. Komt vast goed gewoon lekker blijven lopen.
Nee ik heb niet meegedaan aan een Urban Trail maar aan een Mud Masters/ 6 km. en in september ga ik nog een keer meedoen maar dan 12 km.
Oh wat leuk dat jij je gaat aanmelden voor de Urban Trail, pas op, het is verslavend!

@Jojojanneke, maakt niet uit je hoeft niet op iedereen te reageren hoor. En heb jij al gelopen?

@Pupsel, fijn he dat er tijdens zo'n training goed op je gelet wordt. Tuurlijk nog even en jij loopt met gemak 10 km. achterelkaar.
Leuk ik ga straks je filmpje even bekijken.

@Juultje, sterkte heb jij nog met de fysio gesproken?

@Ikbenik, oh, nu snap ik dat jij hardlopen om een loopband fijner vind. Wat een topper ben jij zeg!
Ik loop met runkeeper en kan daar precies op zien wat ik heb gelopen.

@Tyche, zo goed bezig.

@Baukje, zo dat klinkt idd. erg pittig. Topper je hebt het maar weer gedaan.

@Anky, ja fijn he dat de scholen weer begonnen zijn!

Tuurlijk is fietsen wel een soort van training, niet zwaar maar toch. Tegenwoordig vind ik fietsen erg leuk, laatste 30 km.
Wat leuk om samen met je dochter te trainen.

@Gio, fijn dat de verbouwing goed gaat.

Zo, gisteren intervaltraining gehad met loopgroep, wat was het warm maar het was lekker en het ging goed: 6.6 km. echt zo raar getal als ik alleen loop moet ik 7 km. lopen heb ik die tik alleen of doen jullie dat ook?
s' Avonds met dochter naar haar korfbaltraining geweest.

Mijn dochter is vandaag weer op kamp gegaan en mijn zoon is vandaag begonnen met zijn vervolgopleiding: Sport en Bewegen, spannend.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Pfoe, liever jullie dan ik gisteravond hoor.

Vandaag lang gewacht op een gaatje in de wolkbreuk, om in elk geval droog te kunnen beginnen met rennen. Regenjasje en pet zorgden dat het ook in de regen goed te doen was, zeker onder de bomen. Kwam pas na 4 kilometer in een lekker ritme, heb in totaal 8 km gelopen. Of eigenlijk iets meer want mijn Garmin had moeite met de gps; volgens de kaart heb ik een stuk dwars door een vijver gelopen en hoewel ik nat thuiskwam, was het nou ook weer niet zo erg. Realiseerde me ineens dat ik onder een boom vol rode blaadjes doorliep. Nu al... :|

Daarna nog even een pitstop bij de supermarkt, waar het chocolade-assortiment helemaal vernieuwd bleek te zijn. Heb nu een reep van Tony in de smaak donkere melkchocolade. Die ga ik na het eten bij de koffie proeven, lekker op de bank met kaarsjes aan.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, hier een beginnend loper (loop nu 28 minuten aan een stuk door). Ik wilde via Zalando een regenjasje bestellen maar het valt me op dat de meeste regenjasjes geen kap hebben... In ieder geval niet in de prijscategorie dat ik zoek (max 50 euro ongeveer). Kost een kapje dan zoveel extra |-) Of is het gewoon niet handig om met een kapje te lopen?
Alle reacties Link kopieren
Oh mijn jasje heeft ook geen kapje, nooit bij stilgestaan.

Lijkt mij niet handig, maar ik weet niet wat gangbaar is eigenlijk!
Alle reacties Link kopieren
Maar is het dan niet vervelend als het regent dat je haar helemaal nat wordt? Of ben ik nu de drama queen aan het uithangen :-$
Een petje is ook een optie natuurlijk... Maar dan lijkt een kapje me toch handiger omdat je dat al "bij" hebt wanneer het plots gaat regenen.
Alle reacties Link kopieren
akioli schreef:
31-08-2017 09:34
Maar is het dan niet vervelend als het regent dat je haar helemaal nat wordt? Of ben ik nu de drama queen aan het uithangen :-$
Een petje is ook een optie natuurlijk... Maar dan lijkt een kapje me toch handiger omdat je dat al "bij" hebt wanneer het plots gaat regenen.
Tja, bij mij wordt het toch wel nat van het zweet. ;-D
Ik draag bij regen een petje omdat dát beter de regen uit je gezicht houdt. Misschien is dat een optie?
Nu ik er over nadenk, ik draag tegenwoordig altijd een zonneklep. Voor de zon en de regen en om niet te snel afgeleid te raken.
dianaf wijzigde dit bericht op 31-08-2017 12:33
11.23% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik draag bij regen ook altijd een pet. Beter zicht en door de klep wat minder regen in je gezicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een regenjasje van de Lidl met een kapje, maar ik gebruik dat kapje eigenlijk nooit tijdens het hardlopen. Ik vind dat niet prettig lopen, en m'n haar wordt toch nat van het zweet inderdaad (zeker met dat kapje!). Ik draag ook geen pet bij regen, ik vind regen in m'n gezicht niet zo erg. Gisteren ook heerlijk gelopen door de regen tijdens m'n looptraining. Van tevoren zag ik er tegenop maar als je dan eenmaal warm bent dan is die regen juist lekker vind ik!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Oke, dan ga ik het jasje zonder kap alvast bestellen. Moet mijn eerste run in de regen nog meemaken, zal even afwachten of een petje nodig is. Bedankt iedereen ;)
Alle reacties Link kopieren
gioia82, de regen an sich vind ik niet erg, maar de combinatie regen/zweet prikt nogal in de ogen. ;-D
Poe, wat was het gisteren benauwd buiten, net alsof je dikke lucht in ademde. Lopen zelf ging prima, 6,5 km gelopen met 5.50 min/km gemiddeld. Waren net voor de bui thuis! Uitzweten hebben we binnen gedaan, want buiten ging het gewoon niet, veel te warm.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag zelfs nooit een jasje tijdens het lopen. Hoogstens voor de warming up of het inlopen. Of als het heel koud is als derde laag en bescherming tegen de wind. Echt waterdicht zijn die jasjes nooit dus bij een stortbui houden ze het niet. Als de bui over is ben je zonder jasje sneller droog gelopen.
Een capuchon lijkt mij niet handig tijdens het lopen. je verliest het meeste zweet via je hoofd en dat kan dan niet weg plus dat je zicht bij omkijken bij oversteken zeer beperkt wordt.
Voor lange ultratochten zou ik wel een echt waterdichte jack willen hebben. Maar die moet dan ook nog eens superlicht zijn en niet super duur en die variant ben ik nog nooit tegengekomen.
Ik draag een jas (+ lange broek), wanneer het onder de 20 graden is, anders word ik helemaal naar van de kou. Belangrijk vind ik vooral dat ze redelijk winddicht zijn, waterdicht vind ik iets minder belangrijk. Maar vooral van die wind koel ik enorm af (maar ik heb het gewoon heel snel koud tijdens het sporten).

En ik ga maar eens kijken of ik dit najaar eindelijk een wedstrijd kan plannen. Het zit dit jaar niet zo mee met de wedstrijden: of ik moet met de kinderen naar een wedstrijd, of man is naar een wedstrijd of ik heb een lichte blessure. 1 Plaatselijke wedstrijd lijkt zowaar te gaan lukken, nu fit en gezond blijven.

Ik vind dat wedstrijden plannen wel heel lastig met een man die veel wedstrijden doet en kinderen die bijna elk weekeinde ergens moeten sporten. Gelukkig kunnen we in het crossseizoen allemaal samen lopen, omdat alle afstanden gesplitst zijn (en nog even en dan is onze jongste ook wat zelfstandiger).
Alle reacties Link kopieren
Anky je man en kinderen zijn toch niet belangrijker dan jij zelf. Gewoon een schema maken waar een ieder aan zijn trekken komt en niemand zichzelf weg hoeft te cijferen.
Heb je helemaal gelijk in Baukje, maar de praktijk is soms wat weerbarstig. Dat heeft overigens niet alleen met man te maken, maar ook nog met een aantal andere externe factoren.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Heb weer 5 km gelopen na mijn vakantie. Ik heb keurig alles mee genomen maar het was gewoon te warm in Frankrijk om te lopen. Overdag was het rond de 34 graden en 's avonds koelde het ook niet snel af.
Dus vandaag maar weer begonnen, moet toch in beweging blijven ivm de Dam tot Dam by Night.
Ik zal binnenkort wel ff bijlezen.
Alle reacties Link kopieren
Capuchon lijkt mij ook irritant want te warm en slecht zicht. Pet is vooral op de fiets handig voor het zicht. Mijn haar wordt daar doorheen toch wel nat van de regen. Zonneklep lijkt me ook ideaal.
Mijn jasje (van Le Coq Sportif) heeft tot nu toe ook flinke stortbuien prima doorstaan. Het is een wielrenjasje, ooit gekocht voor 25 euro. In de winter gebruik ik hem ook veel omdat hij winddicht is, dat scheelt vooral op de fiets veel kou.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik geniet nog van een vakantie. We komen zaterdag pas terug. De afgelopen twee weken was ik op hoogtestage. Maandag begint school& werk weer.
Ik heb hier wel degelijk getraind: mijn fiets kon helaas niet mee, dus het was zwemmen en hardlopen. Hallelujah, wat is hardlopen met hoogtemeters totaal anders dan hardlopen door de vlakke polders. Wat ik aan klimmen verlies, maak ik afdalend niet meer goed. Ik heb een keer 700meter gestegen over tien (hele langzame) kilometers. En afgezien in kleine, koude zwembadjes om vervolgens weer (6km) terug te rennen. Van de week rende ik 14km de berg over om een uur baantjes te crawlen in een 50m bad bij 30graden! En omdat het een familievakantie is, wandelen we hier ook veel.
Toen ik (pas 5,5 jaar geleden) begon met hardlopen had ik nooit gedacht dat ik ooit zo sportief zou worden! Maar ik vind het erg verslavend.

Ik lees mee, maar kan niet op iedereen persoonlijk reageren. Onwijs leuk om al die nieuwe namen te zien. Ik vind IEDEREEN die begint met hardlopen dapper. Dat is de grootste stap die je zetten kunt. En elke keer weer een stukje meer, ietsje harder, een wedstrijdje, jezelf uitdagen. Daar wordt je sterker van als mens. Ongeacht of je stopt bij 3 kilometer, 8 kilometer of 100 kilometer. Ongeacht of je over de 3 kilometer een kwartier doet of een half uur. Respect.


@ baukje: wat doe jij die laatste week? is dat kalm aan of pak je nog wat mee? Hoe doe je dat met voeding 'onderweg', leef je dan de dag op gels?
@ anky: succes met het uitzoeken van je wedstrijdje. En heel veel fietsplezier samen! Geniet ervan, nu je hem nog kunt bijhouden ;)
Alle reacties Link kopieren
anke is wel een goede krachttraining daar met die hoogteverschillen. Goed he wat er in een aantal jaren tijd kan veranderen. Zelf loop ik eind november inmiddels al weer 12 jaar waarvan dus 6 jaar bij mijn huidige trainer. De aren zijn omgevlogen.
Het taperen is nu echt wel begonnen. Gisteren avond een korte interval training van 6x1000m dus met in en uitlopen erbij nog maar 12km. Wel nog even lekker op tempo. (4min21-4min22).
Morgen nog een extensieve duurloop van 25km , zondag een intensieve duurloop van 15km dinsdag een tempoduurloop van 5km (met in en uitlopen een 10km in totaal en donderdag nog een ontspannen rondje van 10km. Zaterdag is dan de wedstrijd.
gels gebruik ik al jaren niet meer. Als ik voldoende isostar endurance drink krijgik daarmee voldoende koolhydraten binnen.
de marsjes en de zachter caffeine repen zijn meer voor het idee (en de caffeine). ga van het weekend nog dadels proberen. Af en toe wat cola als de maag/darmen van streek dreigen te raken en eventueel wat bouillon voor de zoutbehoefte.
Baukje, ook alweer 12 jaar lopen. Ik zat even te rekenen en ik weet helaas niet meer exact wanneer ik begonnen ben, maar ik loop nu in ieder geval minimaal 27 jaar hard. Ik voel me nu net een fossiel, als ik dat zo schrijf X-D .

Anke, trainen op hoogte in de bergen vind ik zalig. Helaas reageerde ik altijd heel slecht op hoogte (ik vermoed dat ik weleens een zogenaamde non-responder zou kunnen zijn).

Baukje en Anke, beiden succes met afbouwen en taperen!

Ik had vandaag ook een training op de planning staan, maar ik houd maar een extra dag rust. De dag van gisteren was niet voldoende. Eerst wou ik wel, omdat er dit weekeinde van trainen niets gaat komen, maar dat is natuurlijk geen goede reden als ik nú moe ben. Vanavond met de beentje op de bank dus maar en mentaal voorbereiden op een druk weekeinde. Loopwedstrijdje staat voor over twee weken op de planning: waarschijnlijk een 5EM, nu zelf heel blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag dat ze bij de Zeeman deze week een neutraal loopjasje te koop hebben voor een tientje. Gewoon zwart, met 2 van die reflecterende strepen erop. Was wel ff aan het twijfelen. Ms dat ik die toch maar ga halen. Ik loop wel voornamelijk binnen op de band nu, maar toch handig voor het geval DAT ik de moed en zin heb om buiten te gaan lopen en het wat frisser is.
Niet op gelet of er een capuchon op zit.
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik lees ook mee, dank je wel Anke.
Ik ren nu sinds 1,5 jaar. Ben toen begonnen met tien kilo overgewicht en vijf jaar niet gesport ivm kleine kinderen had ik daar geen tijd voor. Ik heb onlangs meegedaan aan een eerste officiële loop van vijf km en daarover deed ik een paar seconden meer dan 30 minuten 😁 mijn normale training is rond de viereneenhalve km drie keer per week. Ik geniet er echt van, het hardlopen is iets voor mezelf en mijn figuur is veel beter geworden. Mijn doel is sneller en iets verder te kunnen rennen. Ik ben begonnen op de loopband maar nadat iemand mij een keer steeds heeft lopen aanstaren (wauw net baywatch! Zei hij, Stom jochie) ben ik buiten gaan rennen. Ik heb cup 75 e dus dat is wel een uitdaging om goed vast te snoeren (ik draag nu de ultimate shock absorber) Misschien dat het door afvallen nog wat minder wordt. Ik vind het wel vervelend. Wordt vaak nagetoeterd. Bij die loop zag ik ook dat de meeste vrouwen heel slank zijn en weinig borsten hebben. Het maakt mij onzeker dus ben blij dat ik straks weer een jasje aan kan buiten.

Ik vind het echt zo knap dat jullie zoveel km kunnen rennen! Die ultra tochten die lijken me fantastisch als je dat kunt!
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen gestart op de crosstrainer, dit in stevig tempo gedaan, hartslag lekker op laten lopen tot 165, wisselend tempo en zwaarte. Na een half uur over gestapt naar een loopband. Ik had nieuwe muziek op mijn ipod dus had er zin in.
67 minuten op de loopband geweest. Waarvan 35 minuten rustig begonnen met 8,3 km/u. Daarna stevige berghellingen opgestapt, (tempo niet onder de 6 km/u laten zakken ) en een aantal blokken gelopen op 9,7 en zelfs paar keer (minuutje) op 12 km/u :yes: (Dat laatste hou ik natuurlijk maar kort vol maar dat voelt dan heerlijk! Alsof je VLIEGT! :cheer: )

Helemaal tevreden, kletsnat gezweet, moe maar voldaan, en bijna zwevend van de endorfine kwam ik de loopband af. Had moeite om de kleedkamer (trap omhoog) te bereiken :facepalm:

Terug naar huis kwam ik praktisch langs een sport artikelen winkel. Ben er even binnen gewipt om mezelf te trakteren op twee nieuwe loop shirtjes. Ik had er nu steeds maar 1 die ik fijn vond, dus die moest elke keer meteen de was in zodat ik m weer zsm kon gebruiken. Nu kan ik ze rouleren. :)

Ook had ik bij de Aldi een grotere drinkfles gekocht voor 3 euro. Ik gebruikte een klein wegwerp waterflesje dat ik hervulde. Maar dat was eigenlijk steeds te klein. Had ik het laatste half uur geen water meer. (Of je moet je training onderbreken om bij te gaan vullen, wat ik niet wil.) In de nieuwe fles kan 0,7 liter, dus daar red ik het wel mee. Had er zelfs nog een bruistablet in opgelost met speciale sport vitamines en mineralen, dus voelde me vandaag helemaal iemand die zichzelf serieus nam..! :-D

(Ik sport toch zeker 3x p wk, maar heb altijd het gevoel dat anderen 'echt serieus trainen', en ik maar een beetje 'speel ', of doe alsof. :facepalm: Zal wel met mijn lage zelfbeeld te maken hebben ofzo, maar ik voelde me helemaal 'meetellen' toen ik de winkel uitliep met mijn sportshirtjes, die ik kocht omdat ze HELEMAAL LEUK :cheer: waren, en niet toevallig ergens in de aanbieding ofzo. )
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk dat hardloopjasjes altijd felle/lichte kleur moeten hebben als je ze werkelijk gebruikt om in te trainen. Ik doe tijdens donkere/gauwe dagen (en als het echt donker is) altijd lichte kleren aan, of wit of fel geel. dan ben je toch zichtbaarder. Een reflectie hesje in het donker en een lampje alleen is vaak toch niet voldoende.

Leuk anky weer een wedstrijdje in de planning.

Jongensmama jammer van die paar seconde. Dat wordt de uitdaging voor de volgende keer!

Ikbenik leuk die enthousiasme. Goed bezig.

Vanmorgen een duurloop van 25,5km door het bos . Volgende week dus vier keer zo ver. Geweldig loopweer overigens vandaag.
Jongensmama2009 schreef:
01-09-2017 19:08
Hoi ik lees ook mee, dank je wel Anke.
Ik ren nu sinds 1,5 jaar. Ben toen begonnen met tien kilo overgewicht en vijf jaar niet gesport ivm kleine kinderen had ik daar geen tijd voor. Ik heb onlangs meegedaan aan een eerste officiële loop van vijf km en daarover deed ik een paar seconden meer dan 30 minuten 😁 mijn normale training is rond de viereneenhalve km drie keer per week. Ik geniet er echt van, het hardlopen is iets voor mezelf en mijn figuur is veel beter geworden. Mijn doel is sneller en iets verder te kunnen rennen. Ik ben begonnen op de loopband maar nadat iemand mij een keer steeds heeft lopen aanstaren (wauw net baywatch! Zei hij, Stom jochie) ben ik buiten gaan rennen. Ik heb cup 75 e dus dat is wel een uitdaging om goed vast te snoeren (ik draag nu de ultimate shock absorber) Misschien dat het door afvallen nog wat minder wordt. Ik vind het wel vervelend. Wordt vaak nagetoeterd. Bij die loop zag ik ook dat de meeste vrouwen heel slank zijn en weinig borsten hebben. Het maakt mij onzeker dus ben blij dat ik straks weer een jasje aan kan buiten.

Ik vind het echt zo knap dat jullie zoveel km kunnen rennen! Die ultra tochten die lijken me fantastisch als je dat kunt!
Als ik jouw verhaal lees, vind ik dat juist erg knap!
Allereerst dat je het roer om hebt gegooid en zo fanatiek bent gaan trainen. En daarnaast dat je het hebt volgehouden ondanks de nare reacties die je tegen komt! Knap!
Ik hoop over een poos ook zo'n eerste wedstrijd te kunnen ervaren! Ik ben zelf nu een maand geleden gestart met 2x pw bootcamp en ga er voortaan ook een keer per week bij hardlopen. Vandaag 3km in 22 min (2x wandelen) en dat vond ik al een flinke uitdaging. Heb helaas nu ook pijn in mijn enkel.
Maar respect dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven