Nijmeegse Vierdaagse 2017

16-01-2017 18:43 393 berichten
Vorig jaar zag het er zó gezellig uit dat ik het dit jaar zelf wil proberen: de Vierdaagse van Nijmegen! Vandaag heb ik me ingeschreven via Viavierdaagse, zodat ik in ieder geval verzekerd ben van een startbewijs. En ook een overnachtingsadresje heb ik al gereserveerd.

Ik loop wel regelmatig, maar nooit echt lange afstanden. Op dit moment haal ik die veertig kilometer echt niet, laat staan vier keer veertig. Dat wordt dus nog flink trainen het komende half jaar. Gelukkig kan ik dat samen met mijn man doen, want die heeft zich ook ingeschreven. We gaan er dus gezellig samen tegenaan.

Zijn er meer forummers die dit jaar willen meelopen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ga dit jaar weer meelopen. Vorig jaar had ik mij ook via de via vierdaagse ingeschreven. Fijne begeleiding vond ik. Een mooie ervaring was t. Gezellige sfeer en Eén groot feest.

Mijn overnachtingen zijn ook al geregeld en heb vorige week 12 km gelopen en komende woensdag ga ik weer lopen, als dit lekker gaat dan pak ik er in t weekend ook een wandeling bij. Of kijk of er een leuke tocht in de buurt is. Veel plezier met trainen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog niet of ik hem ga lopen, wel vrij gevraagd voor die week.



Dat je nu geen 40 km kan lopen is ook helemaal niet erg! Overhaast niets en bouw t langzaam op, dat is veel beter. Als je ergens eind maart 30km loopt is dat vroeg genoeg. En zo voorkom je overbelasting!

Daarnaast gaat het niet alleen om het fysieke gedeelte, maar zit het ook tussen je oren!

Trainen is zwaarder dan de 4daagse zelf want dat doe je in je eentje of met je man maar zonder al die toeschouwers!



Zorg dat je voldoende drinkt, ook al heb je geen dorst! Neem regelmatig een slokje. En eet, ook als je 's ochtends om 4u eigenlijk geen trek in je ontbijt heb!



Bedenk/probeer nu uit wat je het lekkerst vind lopen. Zelf loop ik met een heuptas de 4daagse, want met een rugzak sjouw ik allemaal dingen mee die achteraf helemaal niet nodig zijn!



Zorg ook dat je een/twee keer een weekend loopt en dan flinke afstanden zodat je weet hoe het is om dagen achter elkaar te lopen.



Mocht je last van dikke vingers krijgen, hoe dan wat vast in je handen, een wandelstokje of een drinkflesje.



Ik vind het fijn om mijn voetzolen in te smeren met Gewohl voetenbalsem, dat voorkomt dat mijn voeten heel erg gaan branden.



Zelf loop ik nauwelijks een 40 km als voorbereiding, maar ik loop wel vaak meerdaagse trektochten met bepakking (tent, slaapzak etc.), maar dan zijn de afstanden 25km - 30 km. Maar als ik dan Nijmegen loop, dan loop ik heerlijk licht! Als ik 1x 40km in de voorbereiding loop is dat veel. Maar dit is voor iedereen persoonlijk!



Zoek je routes of weet je niet hoe je nu weer moet gaan lopen? Kijk eens naar de Lange aafstandswandelpaden zoals het Pieterpad of het Trekvogelpad. Daarnaast heb je nog Groene Wisselwandelingen en NS wandelingen. De NS heeft een tweedaagse wandeling van Cuijk naar Nijmegen waarbij je een klein gedeelte over het officiele parcours gaat. Wij hebben hem in 1x gelopen, goede voorbereiding op de 3e dag! En ontzettend mooi!



Ik hoop je zo wat tips te hebben gegeven, maar mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel!



En o ja, heb je medische verzorging nodig onderweg en staat er een grote rij bij het Rode Kruis kom dan gerust langs op de militaire rustplaats bij de burgergroep met knal oranje t-shirts en de Nederlandse en Engelse vlag die er staat! Als je geen lid van ons ben kan je tegen een kleine onkostenvergoeding bij ons ook blaren door laten prikken etc. Onze EHBO is echt supergoed, en je hoeft hooguit maar heel kort op je beurt te wachten tov het Rode Kruis (met alle respect voor de medewerkers van het Rode Kruis).



Succes!!
quote:xandora schreef op 16 januari 2017 @ 19:03:

Vorig jaar had ik mij ook via de via vierdaagse ingeschreven. Fijne begeleiding vond ik. Goed om te lezen! Wij hebben gisteren ook zo'n 11 km gelopen, we liggen dus al voor op het trainingsschema van Via Vierdaagse (dat begint volgend weekend met 5 km).
Bedankt voor de tips koekie! Die groep waar jij het over hebt heb ik al op internet gevonden, nadat ik er iets over las in oudere topics (ook geschreven door jou?). We hebben zelfs nog even getwijfeld of we ons bij hen zouden aansluiten, maar we moeten er niet aan denken om op een slaapzaal te liggen. We hebben onze slaap hard nodig denk ik, dus we hebben lekker een tweepersoonskamer geboekt.
Alle reacties Link kopieren
Trotter,

Je kan altijd nog besluiten om je bij ons aan te sluiten, ook al heb je een eigen slaapplek. En zoals gezegd, mocht je medische hulp nodig hebben en is er bij het rode kruis een wachttijd van 2 uur, schroom dan niet om eens bij ons binnen te wandelen!



Zelf heb ik geen moeite met de slaapzaal. Na 1 dag wandelen val je als een blok in slaap en de sfeer is echt supergaaf. Ik heb er vrienden voor het leven gemaakt. Elk jaar is het een reunie!! ????
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit keer ook luxe doen. Vorig jaar in een tentje op een tijdelijke camping en s,morgens vroeg en s, avonds mijn eigen eten regelen. En in de rij voor de douche. Nu een 1 persoons kamer in de hotel waar alles geregeld is.
Ik loop dit jaar ook mee. Niet afgelopen jaar, maar jaar daarvoor de 40 gedaan. Ik ga nu voor de 50. Spannend!

Ik ga komend weekend beginnen met trainen.



Ik sta trouwens op een camping
Alle reacties Link kopieren
Ik loop ook mee, (op papier) voor de 13e keer alweer. Ik woon in Nijmegen, dus ik slaap lekker thuis en ga op de fiets naar de start. Heb vorige week nieuwe wandelschoenen gekocht, dus die ga ik de komende tijd maar eens inlopen.



Tips voor bij het trainen: als je langere afstanden loopt, varieer dan ook eens met je pauzeschema. Zelf vind ik het prettig om één of heel soms twee langere pauzes te hebben (van een half uur of zo). Anderen zweren bij 4 - 5 korte stops. Probeer eens wat dingen uit en kijk wat voor jou werkt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tr0tter , ik ga dit jaar ook voor het eerst meelopen. Hoe kom jij al aan een slaapplek? De hotels zijn mega duur en voor een gastgezin kun je nog niet inschrijven , hoe heb jij dat gedaan ?
Wij overnachten in een soort hotel/vakantieverblijf buiten Nijmegen. Ze bieden een speciaal vierdaagse-arrangement met vroeg ontbijt, lunchpakket, dinerbuffet en vervoer naar de start/vanaf de finish. Het is inderdaad redelijk duur, maar dat hebben we er wel voor over. We weten.zo in ieder geval zeker dat we een goede, rustige slaapplek hebben. Ik had eerst ook naar hotels in Nijmegen gekeken, maar naast dat die (ook) duur zijn heb je 's avonds waarschijnlijk laat van het feestgedruis. Een gastgezin trekt ons niet, ik houd er niet van om bij vreemden in huis te zitten. En slapen op een slaapzaal met zo'n wandelclub lijkt ons ook nogal onrustig. We hechten aan een goede nachtrust (en al helemaal als we de dag er na weer fit moeten zijn), dus dan maar een iets duurdere optie.
Alle reacties Link kopieren
Eerste nacht in slaapzaal is lastig omdat je dan nog niet moe ben, daarna geen problemen meer mee. Slaap dan als een os!

Ben blij dat ik tijdens de 4daagse niet in een tentje slaap hoe leuk ik camperen ook vind!
Ik ga dit jaar voor mijn vierde kruisje, vorig jaar was ik nota bene uitgeloot!! Normaal gesproken loop ik gedurende de winter elke paar weken wel een 40 km maar dat heb ik dit jaar niet gedaan. Gisteren voor het eerst weer 25 km gelopen en dat moest ik direct bezuren, pijn aan mijn knie (een oud kwaaltje).

Gelukkig behoud je je loopconditie toch wel redelijk dus verwacht ik weinig problemen, als ik maar blijf lopen.



Mijn schoonouders wonen in Nijmegen dus dat is heel luxe, echt een mini vakantie.

Zoals al gezegd hier zijn de trainingen veel zwaarder dan de echte Vierdaagse; niemand staat je bij de trainingen tenslotte toe te juichen. Ik bouw mijn training meestal wel op naar 40+ kilometer, zeker na juni omdat de vierdaagse zelf dan wat lichter voelt.

Je kunt overigens prima lopen op het fietsknooppuntennetwerk; zo kun je van tevoren een route uitstippelen waarbij je weet hoe ver je loopt.



Qua pauze loop ik de Vierdaagse altijd in 1x 20km en dan 2x 10 (op vaste plekken op de route pauzeren); dat werkt voor mij goed maar anderen zweren bij vaker even pauzeren. Het op gang komen na een pauze valt mij altijd behoorlijk zwaar, vandaag zo weinig mogelijk. Wel blijven drinken én eten inderdaad!
quote:koekkie schreef op 24 januari 2017 @ 13:22:

Ben blij dat ik tijdens de 4daagse niet in een tentje slaap hoe leuk ik camperen ook vind!Kamperen lijkt me inderdaad niets; ik lig graag op een goed bed, zeker als ik misschien spierpijn heb.
quote:De_Freule schreef op 24 januari 2017 @ 13:42:

Qua pauze loop ik de Vierdaagse altijd in 1x 20km en dan 2x 10 (op vaste plekken op de route pauzeren); dat werkt voor mij goed maar anderen zweren bij vaker even pauzeren. Het op gang komen na een pauze valt mij altijd behoorlijk zwaar, vandaag zo weinig mogelijk. Wel blijven drinken én eten inderdaad!We moeten nog even uitproberen wat voor ons werkt, maar ik heb er denk ik ook wel een voorkeur om na 20 en na 30 km te pauzeren. Dan heb je het grootste deel van de route al achter de rug, loop je zoveel mogelijk als het misschien nog wat koeler is en kun je vaker pauzeren als je vermoeid begint te raken. Ik kan ook beter doorlopen dan elke keer korte pauzes houden, dat opstarten gaat bij mij ook altijd moeizaam. Nou ja, de keren dat ik een kilometer of twintig liep, ik heb nog niet meegemaakt hoe ik me bij veertig kilometer voel. Die fietsknooppunten is een goede tip!
Alle reacties Link kopieren
@Pientje, hotels zijn inderdaad aan de prijs, ikzelf zit in een hotel in Arnhem in de buurt van t station. en die was goedkoper dan de hotels in Nijmegen zelf, en ik denk/hoop iets rustiger. Daar is een vierdaagse arrangement 550 euro voor een 1 pers kamer incl ontbijt, ik heb een week gereserveerd en ben dus 800 euro kwijt. Dit vroegen ze in veel hotels in Nijmegen voor de 4 dagen alleen al.

Ja voor een hotel moet je er op tijd bij zijn, ik heb die van mij in augustus vorig jaar al geboekt en toen liep ik al tegen hotels aan die al vol waren.

Dus mijn tip is kijk ietsjes buiten Nijmegen.
Alle reacties Link kopieren
550 euro?? Pffft.... wat een geld! ????
Vandaag begon het eerste deel van de officiële inschrijving. Spannend (en zenuwslopend) dat mensen pas in april horen of ze mee mogen doen.



Ik heb mijn eerste blaar te pakken! Ik heb nooit blaren, dus ik baal er wel van. Maar tegelijkertijd nieuwe podologische zooltjes en nieuwe schoenen was blijkbaar iets teveel van het goede voorbeeld mijn hiel. Ik heb er nu flink last van, ook met goed ingelopen schoenen. Maar ja, liever nu dan in juli...
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Nijmegen....en ik haat de vierdaagse. Wat een overlast hebben wij van jullie. En wat vreselijk saai......elk jaar hetzelfde rondje....Een echte wandelaar loopt in de natuur. En niet tussen de vieze zwetende mensen.
Wat ben je toch een lekker zuur mens Peecee.

Je bent zo zuur dat het gewoon onwerkelijk is dat iemand zo kan zijn.

Gelukkig wonen er meer dan genoeg mensen in de omgeving van Nijmegen en zelfs ver daar buiten die de 4daagse prachtig vinden en blij zijn als het zover is.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop dit jaar ook mee, voor de eerste keer!

Via mijn werk ben ik ingeloot, samen met 2 collega's. En aangezien die 2 collega's mannelijk zijn heb ik me aangemeld voor de 50 km.



De planning is om 3x per week te trainen. En ik heb voor elke maand 1 of 2 wandelevenementen gepland staan om te wennen aan de lange afstand.
Stoer hoor, vrijwillig 50 km lopen! Wij hebben een trainingsschema waarin we uiteindelijk ook twee keer per week anderhalf uur lopen, en regelmatig in het weekend een lange tocht (dat begon vorige week met een kippeneindje van 5km, maar bouwt op tot 40 en 30 km in een weekend).
Alle reacties Link kopieren
Leuk!



Ik heb 4 tochten van 50 km en 6 tochten van 40 km op de planning staan, voorafgaand aan de vierdaagse. Wil me écht goed voorbereiden, omdat ik de 50 eigenlijk binnen 11/10 uur uit wil lopen per dag...



5 maart staat de 1e gepland, 23km. Die ga ik samen met mijn (60 jarige!) moeder lopen
Alle reacties Link kopieren
Stoer hoor pinaco, zat zelf ook nog even te twijfelen maar blijf toch bij de 40 km. Heb mij van de week ook ingeschreven en betaald. Heb er zin in. De afstand van 12 km nu 4 keer gelopen, van werk naar huis. Volgende week eens kijken of ik de route kan verlengen met een paar km. Ik kijk uit naar de dagen die gaan lengen. Misschien ook maar eens wat georganiseerde tochten uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Langer licht zou ik ook wel heel handig vinden! Nog eventjes...



Wel ideaal dat je zo'n afstand naar je werk kunt lopen! Loop je dan 6 heen en 6 terug?



Ik loop ook elke dag naar m'n werk, maar dat is 1,1 km enkele reis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven