Help , hoe zit het met hardloopschoenen ?

15-05-2017 19:35 16 berichten
Graag wil ik jullie iets vragen.
Ik probeer vaak sportief te zijn maar dat lukt niet zo vaak.
Zo heb ik 3 paar, nagenoeg nieuwe, onversleten paar hardloopschoenen staan.

De VERKOPERS 8-. ....................zijn van mening dat je om de paar maanden , of liever gezegd, zodra de air eruit is,
een nieuw paar aan moet schaffen.

Omdat ik dan zolang niet liep kocht ik dan maar braaf een nieuw paar, en nu staan er inmiddels al 3.

Terwijl ik eigenlijk denk, het is onzin, want hoelang staan ze in China wel niet in een magazijn en hoelang duurt het
dan wel niet voor ze hier in de winkels staan.

Wat denken jullie ? En zijn zooltjes misschien een oplossing ?

Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Om de paar maanden is denk ik zwaar overtrokken, althans die verhalen hebben mij nooit bereikt. Wel schijnt in de loop der jaren bij niet gebruik van schoenen door uitdroging de demping wel minder te worden. Anderzijds zijn minimalistische schoenen helemaal hot en als je onverhard loopt hoeven je schoenen sowieso niet echt een goede demping te hebben.
Ik vervang mijn schoenen ongeveer iedere 1500-1800km. Maar dat is bij mij al een iedere 4 maanden. De laatste km's verslijt ik daarvan wel in het bos.
Alle reacties Link kopieren
De schoenverkopers willen tegenwoordig vaak ook doen geloven dat ze met een 800-1000km al op zijn. Maar dat is mijn ervaring niet en ik denk dat dat ook wel een beetje een verkoop praatje is.
Dankjewel Bauke , nou misschien heb ik die paar maanden wat overdreven.
Maar ze zeggen eigenlijk zodra de demping eruit is.

En dat is het, ook al heb ik er misschien maar 20 keer nog geen 3 kwartier opgelopen.

Je weet wel , het Belgische loopprogramma, met telkens een minuutje of wat opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Laat het dan in ieder geval een stok achter de deur zijn om niet steeds die schoenen op de plank te laten staan maar door te zetten. Maar ik durf ook best een hardloopschoen te kopen van een versie van een jaar terug als die goed beviel (en in de aanbieding is). Wellicht is de begin demping wat minder maar de eerste weken schijnt de demping van de schoenen bij gebruik toch heel snel te verminderen en dan steeds wat langzamer.
Kan mij niet voor stellen dat bij 20 keer nog geen drie kwartier erop lopen als ze niet echt jarenlang tussen door op de plank hebben verstaan de demping echt weg is. Het lopen op kussentjes gevoel is er bij mij altijd al na twee trainingen uit. Maar dan is de demping echt nog prima hoor.
Oja, ze hebben zeker tussendoor jaren in de kast gestaan.
Maar wat je zegt, het op kussentjes lopen gevoel, ik dacht dat dat onder demping verstaan werd.
En inderdaad , nu mensen ook op blote voeten lopen kunnen deze zolen ws nog best mee.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat erom dat, mocht je ze dus gebruikt hebben, dat je ze steeds door moet gebruiken en tot maximaal een jaar en/of 1000 - 1500 km. Heb je ze dus wel een paar keer gebruikt, dan is de demping al in beweging zeg maar en is de demping niet meer zo goed als wanneer ze nieuw zijn. Gebruik je ze daarna weer, is het prima maar op een gegeven moment kan zo'n schoen die rek van de demping niet meer aan.
. Ik heb vorig jaar een paar gekocht en kon door blessures niet hardlopen en toen ik mijn schoenen eindelijk weer aantrok, merkte ik direct dat het niet goed was met de demping.
Het is dan misschien geen paar maanden, maar een jaar zeker wel in mijn ervaring.

Ik merk ook direct wanneer de demping uit de schoenen is, ze lopen niet meer fijn en ik krijg last van mijn knieen en enkels.
Ik koop ook schoenen in de aanbieding van het vorig jaar, maar omdat ze nog niet gebruikt zijn, maakt dat niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat erom dat, mocht je ze dus gebruikt hebben, dat je ze steeds door moet gebruiken en tot maximaal een jaar en/of 1000 - 1500 km. Heb je ze dus wel een paar keer gebruikt, dan is de demping al in beweging zeg maar en is de demping niet meer zo goed als wanneer ze nieuw zijn. Gebruik je ze daarna weer, is het prima maar op een gegeven moment kan zo'n schoen die rek van de demping niet meer aan.
. Ik heb vorig jaar een paar gekocht en kon door blessures niet hardlopen en toen ik mijn schoenen eindelijk weer aantrok, merkte ik direct dat het niet goed was met de demping.
Het is dan misschien geen paar maanden, maar een jaar zeker wel in mijn ervaring.

Ik merk ook direct wanneer de demping uit de schoenen is, ze lopen niet meer fijn en ik krijg last van mijn knieen en enkels.
Ik koop ook schoenen in de aanbieding van het vorig jaar, maar omdat ze nog niet gebruikt zijn, maakt dat niet uit.
Nu ik terugdenk hebben deze 3 paar wel 4,5 jaar in de kast gestaan.
En allen zijn echt maar heel kort gebruikt.

Als ik jullie zo lees misschien toch verstandig om een nieuw paar te kopen.

Misschien nog suggesties voor winkels welke tegen redelijke prijzen goede schoenen verkopen of is echt een runnerstore aan te raden ivm loopparcour ?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je zeker goed laten adviseren aan de hand van een goede analyse dus dan moet je toch in een speciaal zaak zijn. Maar je kunt er ook tegen betaling een analyse laten maken en een schoenadvies krijgen en ze vervolgens elders kopen. Of je daar financieel dan vele mee opschiet is de vraag. Wel belangrijk is een goed onderzoek. Dus dat ze niet alleen naar je voetstand en voetafwikkeling kijken. Want om nu een afwijkende voetstand te gaan corrigeren mbv schoenen terwijl die afwijkende stand niet uit de voeten zelf voort komt maar bv een afwijkende knie stand of nog hogerop het bekken of de rug kan juist een bron van heel veel blessure ellende zijn.
Ik heb zelf goede ervaringen met starshoe.
Goede info, bedankt Baukje.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop die van mij altijd online voor een veel betere prijs, maar ik heb altijd dezelfde en die lopen erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Om de drie maanden is iets dat je niet kunt zeggen. Als je ze in drie maanden 2 keer gebruikt dan verslijten ze natuurlijk veel minder snel dan als je ze drie keer per week gebruikt. Je kunt beter naar het aantal kilometers kijken dat je erop gelopen hebt. Daarnaast loopt iedereen op een andere manier en verslijt het bij de ene sneller dan bij de ander. Ik merk altijd dat ik nieuwe schoenen nodig heb, wanneer ik er gewoon niet fijn meer op hardloop :).

O ja ik koop ze ook altijd online, scheelt in de prijs (eventueel eerst een aantal schoenen passen in de winkel)
My life, my way
Alle reacties Link kopieren
De zolen van hardloopschoenen gaan erg snel achteruit als ze niet gebruikt worden. Dan krijg je hetzelfde effect als een elastiekje dat uitgedroogd is.

Overigens zijn hardloopschoenen op internet vaak goedkoper, omdat de productiedatum al een behoorlijk eind in het verleden ligt. Deze zijn dus niet gebruikt en al achteruit aan het gaan. In de winkel heb je vaak verse aanvoer. De productiedatum staat overigens in de tong. Effe kijken naar bijv 09/16,
Alle reacties Link kopieren
Meestal komt er ieder jaar en soms zelf eerder een nieuwe opvolger uit en die zijn dan ook gelijk op internet al verkrijgbaar. De voorganger daalt dan inderdaad vaak gelijk in prijs terwijl in sommige winkels de voorraad en dus de oudere versie nog voor de volle prijs op de planken staat.
Maar ik zou als beginnend loper toch echt voor een goed advies van een speciaal zaak gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je kan nieuwe schoenen kopen of (met een groep) op de atletiekbaan gaan hardlopen. Op de baan gebruik ik juist oude schoenen. Omdat de baan zelf al voldoende demping heeft en demping + demping pijn op de raarste plekken veroorzaakt ben ik niet de enige die haar oude schoenen bewaart voor baantrainingen.
Zoek een atletiekvereniging of triathlon vereniging met een beginnersgroep en ga het hardlopen langzaam opbouwen op de baan. Als je regelmatig op de baan traint en ook behoefte hebt om op de weg te lopen kan je altijd nog naar die speciaalzaak voor een nieuw paar schoenen. Het voordeel van met een vereniging trainen is dat je gemotiveerd wordt om daadwerkelijk te gaan, en niet steeds na een paar trainingen stopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven