het roer om: start met sporten

23-05-2017 23:17 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik beken:

In mijn hele leven heb ik nog nooit echt gesport buiten de verplichte gymlessen om, het BBQ toernooi op de tennisbaan om het team vol te maken en een handvol mislukte hardlooppogingen van een a twee weken...

Ik wil dit graag anders en nu eens echt sporten in mijn leven integreren. Het gaat mij niet om het afvallen oid, puur de levensstijl aanvullen met sporten. Ik zoek motivatie en wellicht medeschrijfsters die iets dergelijks ook gaan oppakken zonder alle eetlijstjes e.d.

Starttijd 1 juli: om de hele simpele reden dat ik dan mijn werk om kan gooien om het ook echt goed aan te pakken en ik kan uitzoeken wat bij mij past.

Wie heeft er zin om mee te schrijven?
maestro wijzigde dit bericht op 25-05-2017 08:42
4.08% gewijzigd
samen sta je sterker
Niet gelijk hard van stapel lopen! Maar rustig in kleine stapjes opbouwen wil je het volhouden!
Wil je gaan hardlopen in je uppie, kies dan voor Evy, of dat programma van Renate ..... (vrouw van Erben Wennemars)

En waarom pas op 1 juli? Dat is net zoiets als 1 januari beginnen.... waarom niet nu gelijk al starten. Al is het tot 1 juli maar heel kort! K
Wat voor sport wil je gaan doen?

Ik deed al jaren met veel tegenzin aan fitness. Paar maanden geleden ben ik begonnen met bootcamp. Eerst 1x per week, na paas weken 2x per week en nog een paar weken later 3x per week.
Bootcamp is best wel heftig, door het zo op te bouwen was het te doen met spierpijn, want in het begin kreeg ik echt veel spierpijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan hardlopen, aangezien ik graag buiten ben, maar dit ook flexibel kan inzetten. Ik twijfel nog over een loopgroep of zelfstandig starten.

Love2hike: komende maand heb ik veel verplichtingen en ben ik 10 dagen in het buitenland. Dat werkt voor mij niet. Ik moet meer regelemaat creeren.
samen sta je sterker
Alle reacties Link kopieren
Ikje: wat is bootcamp precies? Ik ken de term, maar niet meer dan dat eigenlijk.....zal eens zoeken op internet!
samen sta je sterker
maestro schreef:
24-05-2017 08:10
Ikje: wat is bootcamp precies? Ik ken de term, maar niet meer dan dat eigenlijk.....zal eens zoeken op internet!
Buitensporten met een groep. Stukjes hardlopen afgewisseld met krach en conditietraining. Oefeningen met bankjes, hekjes, stoepranden enz.

Je hebt ook een grote organisatie die het door heel Nederland geeft, die club vind je heel snel op Google.
Maestro,
Kijk dan echt eens naar het MP3 van Evy. Als je dat volgt (of die van Renate) bouw je het langzaam op een verantwoorde manier op. Je heb een programma voor 5km en daarna kan je door naar 10km.

Bootcamp is ook leuk inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je dit wilt gaan oppakken! Ik heb me hetzelfde voorgenomen begin dit jaar omdat ik ook graag meer wilde gaan bewegen (niet vanwege afvallen), maar wel om fitter en sterker te worden. Fitnessen vind ik saai. Ik ben een cursus gaan doen van iets heel nieuws en vind dat superleuk, dus dat blijf ik doen en daarnaast ben ik pilates gaan doen. Ook ben ik meer gaan fietsen naar mijn werk, wat goed bevalt. Dus op die manier kan je ook nadenken over beweging integreren in je leven . Hardlopen wil ik ook graag meer doen maar dat lukt me minder consequent. Het helpt bij mij heel veel dat ik de sport echt leuk vindt of samen kan doen met iemand!
Hoi Maestro, wat een goed idee en leuk dat je er een topic over opent. Ik zou graag mee willen schrijven als dat mag.

Ik wil er wel graag 5 kilo af, maar ik wil vooral van sporten weer een gewoonte maken. Ik heb een zittend beroep en thuis zit ik nadat de kinderen op bed liggen ook graag op de bank. Niet goed eigenlijk. Terwijl ik me wel lekker ga voelen door sporten.

Ik wil graag 2x per week een half uur yoga doen, 3x per week fitness of hardlopen (waar ik zin in heb en wat het weer toelaat). Op woensdag en in het weekend ben ik vrij dus wil ik ook wat meer gaan wandelen. Ik ga er dadelijk dan ook even uit met mijn jongste.
Ik zit er ook over na te denken om het sporten weer op te pakken. Dat zal in mijn geval fitness worden, liefst 3 á 4 keer in de week. Door omstandigheden heb ik de laatste jaren niet meer gesport en ik merk dat ik steeds futlozer wordt. Ook mogen er wel weer een paar kilo's af. Dus ik schrijf graag mee! Is meteen een stok achter de deur om me nu echt aan te melden bij de sportschool. Daar hik ik al even tegenaan.

Eerder heb ik zelf hardgelopen, met Evy. Dat vond ik destijds wel fijn, omdat je dan gewoon een schema krijgt voorgeschoteld. Was ook wel behapbaar. Hoe is je conditie nu maestro? Als die heel slecht is zou ik eerst alleen starten en als je dan wat meer conditie hebt, zou ik gezellig bij een loopgroep gaan.
Alle reacties Link kopieren
He wat leuk, meer schrijfsters!

Ik herken dat futloze zeker verhip! Een sportschool doet mij geen plezier, maar ik kan mij voorstellen dat dit voor jou wel werkt.
Mijn conditie is best wel goed, ik ga in de vakantie vaak de bergen in en ben conditioneel vooral meer weinig gewend. Na twee dagen flink spierpijn ga ik dan wel. Longcapaciteit is wel erg goed heb ik ooit eens gehoord bij een meting in het ziekenhuis.
ik wil wel echt rustig opbouwen om niet gelijk teveel te willen en dus snel weer te stoppen. Ik ga dus echt vanaf nul beginnen, ook al gaat het wellicht makkelijker in het begin. Juist de regelmaat moet er in.
Evy heb ik wel van gehoord en ben ik van plan in te gaan zetten. Is daar een goede link van?

Fleet Ook ik heb een zittend beroep, hoewel ik soms ook veel onderweg kan zijn (met de fiets) en merk dat ik die energie soms lastig kwijt kan of juist soms niet meer heb. Yoga heb ik weinig mee, meditatie dan wel, maar het helpt mij verder weinig. Ik vind de rust niet die mensen daar wel kunnen vinden. Komt deels ook door mijn muziekachtergrond, waardoor ik moeilijker " ontspannen" kan luisteren naar dergelijke muziek die er vaak bij hoort. Wel lekker bezig door gelijk te starten met wandelen. :D

Ik vind het wel lastig om iets nieuws te gaan doen, omdat je dan vaak vaste lessen hebt, puntpaprika en mijn werk is daar te onvoorspelbaar voor. Hardlopen of bootcamp lijkt dan makkelijker te passen. Handbal vind ik ook leuk, maar is veel lastiger. Pilates heb ik echt heel weinig mee. Dus ik ga maar eens een rondje internet zoeken voor opties... :thunder:
samen sta je sterker
Ik heb Evy destijds via een torrent gedownload. Ik ga er vanuit dat er nog steeds wel torrents online staan. Heb echter zo geen linkje voor je. Wel goed kijken naar welke je download. Ze heeft een podcast van 0-5 km (start to run) en een podcast van 5-10 km (keep running). Ik vond wel de muziek die erbij zat trouwens wel echt verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
ik heb Evy wel al ontdekt op Spotify en even in de App Store gekeken. Run2day heeft goede loopschema's zag ik, dus ik ga maar eens rustig mij verder verdiepen....muziek is wel een dingetje, dus goed om te weten!
Morgen staat er iets heel sportiefs als verassing op het programma van werk, dus ben benieuwd!
samen sta je sterker
Het is dus voor jou nog even zoeken wat je leuk vind Maestro. Gelukkig kun je tegenwoordig bij een sportschool verschillende lessen volgen binnen je abonnement. Misschien is dat iets voor je?

Verhip, dat is ook de reden dat ik Evy nooit heb gebruikt. Ik heb op een iPhone ooit een Nike Run app gehad. Je kon dan je eigen muziek op zetten binnen die app. Eens in de zoveel tijd hoorde je dan een dame die aangaf dat je al 1 km had gelopen of hoe hard je liep. Die zal er vast nu nog zijn. Misschien ook het bekijken waard Maestro.

Ik heb trouwens dezelfde redenen als jij om weer te gaan sporten Verhip. :high5:

Man heeft een eigen sportruimte aan huis (of ja, wij dus :-) ) en die sport 5 keer per week ongeveer. We zijn deze week begonnen om op woensdag samen te sporten. Hij levert dan ook een schema voor me aan en dat is wat harder werken. :) Wel beter voor me. :whistle: Voelt ook weer als vanouds want we hebben elkaar leren kennen in de sportschool. Hij was mijn trainer. :heart:

Zit al op mijn tweede workout deze week, ben al trots op mezelf. Al zal ik morgen weer flink spierpijn hebben. :@@:
Wat leuk Fleet, dat je destijds je trainer aan de haak hebt geslagen. Handig ook. Dat is voor mij ook een reden om naar de sportschool te gaan en niet zelf wat aan te klooien. Ik kan denk ik wel wat advies gebruiken qua welk schema handig is voor mij en hoe ik oefeningen goed uit moet voeren.

Dit topic heeft voor mij in ieder geval al 1 positief iets opgeleverd: ik heb me zojuist maar online ingeschreven. :cheer2:
maestro schreef:
24-05-2017 08:09
Ik wil gaan hardlopen, aangezien ik graag buiten ben, maar dit ook flexibel kan inzetten. Ik twijfel nog over een loopgroep of zelfstandig starten.
Een loopgroep werkt motiverend. De meeste loopgroepers hebben ook speciale beginnersgroepen.
Leuk dat je begint met sporten! Neem de tijd om alles op te bouwen en raadpleeg het internet voor goede trainingschema's.

Zelf ben ik drie jaar geleden met sporten, maar sinds ik jaar geleden last aan mijn knie kreeg en daardoor niet meer zo intensief kon sporten, is mijn motivatie soms wat weg. Ik schrijf graag mee!
Alle reacties Link kopieren
Lekker bezig Fleet!! De eerste stappen heb je gezet! En wat een leuk verhaal over jou en je man, lijkt me dan opeens heel leuk om naar de sportschool te gaan :yes:

Verhip: gelijk actie bij het voornemen, gaat goed! Is het een sportschool met veel opties die je daar kunt doen?

Ik weet niet of ik bij een loopgroep wil Elske, wel vanuit de motiverende gedachte, maar deze loopgroepen hebben allemaal eenv vaste avond en ik heb deze door mijn werk niet. Daarom wil ik graag flexibel iets kunnen inzetten. Ik heb wel al gelezen dat de bootcamp dat wel heeft, dus ik ga straks even kijken bij de groep die hier in de buurt start voor een proefles. maar ergens nog niet geheel overtuigd.

Wel overtuigd: gisteren op werk kwam het over een Business Run van een groot hardloopevenement waarvoor je je alvast kon aanmelden als geïnteresseerde. Doel is dan om (met nog meer dan een half jaar te gaan) 10 kilometer te lopen. in elk geval krijg ik nu wel de informatie en kan ik straks dan kiezen of ik dat ga doen. Het spreekt mijzelf wel meer aan, maar wil mijzelf ook niet overbelasten.

MevrouwtjePeer Gezellig dat je meeschrijft! Jij hebt de eerste stappen al ooit gezet. Hoe heb jij dat aangepakt? Is je knie nu weer beter of nog steeds een zorg? Wat doe je nu nog wel?
samen sta je sterker
@meastro, wat goed dat je een doel hebt (10km). Dat geeft je iets om naartoe te werken.

Vaak is het een kwestie van beginnen en dan gewoon gaan. Er vooral niet te veel over nadenken.

Zelf ben ik samen met een vriendin begonnen. Eerst in keer in de week en dat langzaam uitgebreid.
Mijn knie speelt nog af en toe op, maar in plaats van me er tegen te verzetten stop ik en doe ik een andere oefening.
Eigenlijk doe ik vanalles. Het is net hoe het me uit komt. Over het algemeen zwem ik, volg ik verschillende lessen van de clubjoy en doe ik krachttraining.

Mijn ervaring zegt dat beginnen in een groepje of met iemand samen zorgt voor een stok achter de deur
Ik denk dat MevrouwtjePeer gelijk heeft en dat het inderdaad slimmer is om met anderen te sporten. Mijn vrienden doen echter al aan andere sporten, of hebben niks met fitness. Vandaar dat ik het ook maar goed wil aanpakken door samen met een instructeur van de sportschool een schema op te stellen. Daarnaast ben ik ook wel dusdanig gemotiveerd dat ik denk dat dat wel goed komt.

De sportschool waar ik me heb aangemeld heeft genoeg opties, als ik de site bekijk. Grote cardio en krachttraining zalen, veel groepslessen en een aparte spinning zaal. Al denk ik niet dat dat laatste echt iets voor mij is. Maar we gaan het meemaken. Maandag start ik. :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me!
Doe wel aan 'sport' maar vrij weinig en wil toch iets vinden wat ik echt leuk vind eigenlijk waardoor ik strakker en fitter word.
Fitness valt voor mij sowieso af. Hardlopen ook niet.
Zit te denken aan volleybal of tennis maar vraag me af of ik daar niet te oud voor ben met mijn 25 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Foodisgood! Leeftijd is helemaal niet zo belangrijk hoor, tenzij je nog ultieme top wilt halen :)
Zeker bij tennis zijn er vaak veel meer ouderen die starten, vaak ook in speciale groepen met lessen e.d. Dus dan zit je niet tussen de 7-jarigen...Gewoon lekker gaan spelen!

Vandaag de eerste knoop doorgehakt: we gaan voor de 10 kilometer, waarbij ik eens per week mee ga lopen met een loopgroep via een hardloopzaak. Dat is geheel vrijblijvend, maar wel erg nuttig als stok achter de deur.
Daarnaast van de zomer lekker beachvolleyballen, vanochtend een clinic gedaan en dat ging prima. Voelt weer goed!
samen sta je sterker
Leuk maestro! Heb je eerder aan beachvolleybal gedaan? Dat lijkt mij ook echt leuk om te doen. En goed dat ook jij de knoop hebt doorgehakt. 10 kilometer, dat lijkt me echt pittig...

Welkom foodisgood. Voor wat betreft je leeftijd zou ik me echt niet druk maken hoor. Er zijn ongetwijfeld meer meiden van jouw leeftijd die met een nieuwe sport willen beginnen. Gewoon eens googelen en/of bellen met wat volleybal- en tennis verenigingen. :)
Alle reacties Link kopieren
Beachvolleybal is heel leuk om te doen, speelde soms een toernooitje met vrienden in de zomer als dat georganiseerd werd. Vriend vond het ook leuk en dus maar gelijk drie opties gepakt. Nu nog goed weer :sun:

Die 10k komt wel goed, heb er ook ruim de tijd voor. Dus gewoon gaan doen. Nu eerst de spierpijn van gisteren kwijt raken...
samen sta je sterker
Ik schrijf graag mee! Wil ook rond die periode weer aan de bak na m'n zwangerschap, ben nu nog herstellende van een keizersnede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven