Hardlopen, pijn aan knie

25-05-2017 18:54 9 berichten
1 van de bekendere blessures las ik al😏

Sinds een paar jaar ben ik een gelegenheidshardloper. Enkele blessures gehad waaronder knie, lage rug en enkel klachten na gescheurde enkelbanden. Een paar weken terug ben ik weer gestart en vanuit een basis van 3,5 km gaan opbouwen. Een tijdje onder de 5 km blijven hangen maar twee weken terug had ik een goede dag en tikte ik de 7,5 km aan. Toen begon het gedoe, last van mijn knie. Aan de buitenkant. Een week later 8,3 en toen moeten stoppen van de pijn. Wandelen erna gaat zonder pijn.
Ik baal als een stekker. Eindelijk weer goed bezig en krijg ik weer ergens last van. Ik koel mijn knie nu tussendoor.
Ik heb eigenlijk weinig zin in huisartsen en fysiotherapeuten. Was zelf aan het denken aan een bandage voor de versteviging of een zooltje in mijn schoen.
Wie heeft ervaring ermee of zoiets helpt.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring want ik ga bij klachten gelijk naar de fysiotherapeut voor gericht advies zodat ik de belastbaarheid wel heb op kunnen bouwen. Maar iemand met wel ervaring kan jou hierin ook niet adviseren want wie zegt dat diegene hetzelfde probleem heeft als jij. Er kunnen zoveel oorzaken aan knieklachten ten grondslag liggen.
Maar behalve van de klachten afkomen is het als je wil blijven lopen vooral belangrijk dat je gericht de belastbaarheid van die knie (of wat dan ook de oorzaak is van de pijn in de knie) opbouwt. Dat bereik je niet met een bandage of een zooltje.
Alle reacties Link kopieren
Als je wilt blijven lopen dan wil je toch wel de oorzaak weten zodat je hier vervolgens rekening mee kan houden en op een juiste veilige manier kan trainen.
Bedankt.
Ik ben gisteren naar de renwinkel geweest om naar mijn schoenen te laten kijken en die bleken volledig versleten te zijn. Waardoor ik heel erg naar binnen liep. Gisteren dus al eens begonnen met nieuwe schoenen. ik geef mijn knie nu maar even een paar dagen rust en als ik een dag geen last heb bouw ik weer rustig op.
Ik zou zeggen dat je ook te snel op wil bouwen. Je spieren en pezen hebben meer nodig dan een paar weken om van 3 naar 8 kilometer te gaan ook al kun je het conditioneel al wel aan. Pluk ergens een 0-5 en een 5-10 opbouwschema vandaan en begin ergens halverwege het eerste schema.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
30-07-2017 08:49
Ik zou zeggen dat je ook te snel op wil bouwen. Je spieren en pezen hebben meer nodig dan een paar weken om van 3 naar 8 kilometer te gaan ook al kun je het conditioneel al wel aan. Pluk ergens een 0-5 en een 5-10 opbouwschema vandaan en begin ergens halverwege het eerste schema.
Dit, je bouwt te snel op. Je zult geduld moeten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Naast de mogelijkheid van een te snelle opbouw, is een veel voorkomende oorzaak van kniepijn het in de stress zitten van een spier in de billen, deze staat dan continue onder spanning en klemt de zenuwbanen naar je been af waardoor o.a. je knie pijn gaat doen bij belasting.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Doe zelf ook aan hardlopen elke ochtend.

Inderdaad bouw het rustig op en ga naar een huisarts dan wel fysiotherapeut voor de juiste advies. Vanuit hun advies kan je beste schoenen kopen en ondersteuning.

Zal nooit uit mijn eigen een bandage of een zooltje nemen, meestal word het erger. Vooral als je ervoor al een medische geschiedenis hebt.
Klinkt als een lopersknie. Boven de 5 km kreeg ik ook een stekende pijn in de buitenkant van de knie, zodra ik ging wandelen was het over. Heel vervelend en frustrerend.
Ga naar een fysio inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven