Tiet op fiets kan niet?!

04-06-2017 15:32 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Typische zondagochtend: beetje uitslapen, kop koffie gezet en broodjes in de oven. Ondertussen begeef ik me op social media en kom ik meerdere keren soortgelijke koppen tegen: ‘’Als eerste Nederlander wint Tom Dumoulin de Giro d'Italia’’ , aldus de Volkskrant. Nu.nl schrijft: ‘’Dumoulin wint als eerste Nederlander ooit Giro d'Italia’’. En uitgerekend Libelle schrijft ‘’Tom Dumoulin is de eerste Nederlander óóit die de Giro d'Italia wint’’. Libelle is toch bij uitstek een feministisch platform die zich richt op de ‘kortpittige kapsel’ dames en ‘oppas-oma’s’ die zich elk jaar massaal begeven richting de Huishoudbeurs?

Wat de media zich niet lijkt te realiseren is dat Tom helemaal niet de eerste Nederlander ooit is die de Giro d’Italia wint. Gelukkig zijn ze bij het AD wat alerter, en wellicht feministischer ingesteld? Zij publiceren een stuk met als kop ‘Sorry Tom, zij was de eerste’. En wie is zij dan? Marianne Vos. Ze won de Giro d’Italia maar liefst drie keer! En Anna van der Breggen deed dit óók, in 2015.
Dit zet me aan het denken, waarom is het zo dat wanneer een man iets soortgelijks wint, dit als veel belangrijker, beter, groter, mooier, historischer wordt gezien dan wanneer een vrouw dit doet? Anno 2017 hebben we het wel over hé!
Hoe komt het dat vrouwen vandaag de dag nog steeds als ‘minder, slechter, onbelangrijker’ beschouwen? Niet alleen in de sport hoor, ook op de werkvloer of in de politiek zie ik het veel voorbij komen. Vrouwen worden minder snel aangenomen (straks is ze volgend jaar zwanger) en in de politiek staan vrouwen gemiddeld lager op de kandidatenlijst.
Inmiddels zien we hierin misschien meer verandering, Hillary Clinton had bijvoorbeeld de nominatie in de wacht gesleept voor het presidentschap van Amerika. Toch is zoiets nog steeds heel bijzonder en ziet Donald Trump kansen om haar hiermee weer naar beneden te schoppen, want wie vertrouwt Amerika toe aan een vrouw? Hij laat zich ook van zijn allergrofste kant zien in 2005. "Grijp ze in hun .... Als je een ster bent kom je overal mee weg." zei hij. Dit wordt blijkbaar toegelaten en inmiddels is deze man president. Is hij president geworden doordat hij een vrouw tegenover zich had? Dat hij wist dat de kans heel groot was dat hij toch wel gekozen werd?

Een glazen plafond zou vrouwen niet hoeven te belemmeren. Het heeft te maken met doorzettingsvermogen.
Alle reacties Link kopieren
Je eerste post en dan een soort van opiniestuk? En waarom het woord "tiet" in de titel van je OP? Kon je nou niets anders verzinnen?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Is dit wederom het werk van een Hanzehogeschool-scholier? Wat een gedrocht van net-niet column.
Ook behoorlijk gedateerd met pussy-gate van Trump, het feit dat Hillary niet president is geworden en de discussie dat een wielrenster de eerste Nederlander was die een Giro won.


Ik mis nog:


Het verschil in loon
Zwangerschapsdiscrimatie
Vertrek Helga van Leur bij het weer
De menstruatiecup
De plastuit
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ik vind het erg bijzonder dat je op Social media oude berichten leest.
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft Marianne Vos zelf al op gereageerd in de media, en ze is het niet met je eens.
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
04-06-2017 16:41
Is dit wederom het werk van een Hanzehogeschool-scholier? Wat een gedrocht van net-niet column.

Ik mis nog:

Het verschil in loon
Zwangerschapsdiscrimatie
Vertrek Helga van Leur bij het weer
De menstruatiecup
De plastuit
Ik mis nog een stuk over dat nieuwe programma van Gordon waarin hij gaat trouwen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Beste Tom88,

Waar het forum niet uiterst sterk is, vind ik dat u een correct onderwerp heeft gekozen. Anno 2017 blijft de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen bestaan. Zelf ben ik sportvrouw geweest en kan ik mijn sport helaas niet meer uitvoeren. Waarbij ze veel hulp bieden bij mannen, blijven de vrouwen achter en 'moet ik nu voor de kinderen zorgen' concept. Drastische verandering in mijn leven: alleenstaande vrouw, feministisch als de pest en kom op voor de vrouwen! Wat fijn dat een MAN dit stuk schrijft en de mensen die hier op reageren GESLACHT ONDUIDELIJK.
Ga zo door!
IndraDijkema46 schreef:
06-06-2017 10:23
Beste Tom88,

Waar het forum niet uiterst sterk is, vind ik dat u een correct onderwerp heeft gekozen. Anno 2017 blijft de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen bestaan. Zelf ben ik sportvrouw geweest en kan ik mijn sport helaas niet meer uitvoeren. Waarbij ze veel hulp bieden bij mannen, blijven de vrouwen achter en 'moet ik nu voor de kinderen zorgen' concept. Drastische verandering in mijn leven: alleenstaande vrouw, feministisch als de pest en kom op voor de vrouwen! Wat fijn dat een MAN dit stuk schrijft en de mensen die hier op reageren GESLACHT ONDUIDELIJK.
Ga zo door!
Klasgenootje? :proud: Lid sinds 06/06: Welkom op het viva forum!! :hello:
Alle reacties Link kopieren
Libelle feministisch? :HA:
Daarna haakte ik af...
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Tom is de eerste Nederlander die wint.
Marianne was de eerste Nederlandse.
Het vrouwenwielrennen is minder zwaar. Maar dat is omdat het is aangepast aan de fysieke mogelijkheden van vrouwen. Zo bekeken is het dus geen mindere prestatie van M. Vos en A. vd Breggen. En Tom is inderdaad de eerste NederlandER. Maar het had best even genoemd mogen worden.

Zo snap ik ook nooit waarom het WK voetbal voor mannen altijd zo breed wordt uitgemeten. Terwijl het WK vrouwenvoetbal bijna onopgemerkt voorbij gaat.
Voor vrouwen is geen gelijkwaardige bewondering omdat ze niet evenveel kunnen als de mannelijke sporters? Alsof ze daar iets aan kunnen doen :nope:
Alle reacties Link kopieren
Libelle is toch bij uitstek een feministisch platform die zich richt op de ‘kortpittige kapsel’ dames en ‘oppas-oma’s’ die zich elk jaar massaal begeven richting de Huishoudbeurs?

hoe heb je deze zin nou kunnen maken, dat vraag ik me echt af.
Alle reacties Link kopieren
'tiet'?
Afgehaakt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Tja... tiet, omdat dat zo mooi rijmt op 'niet' denk ik :)

En ja, ik vind de prestaties van sportvrouwen ook zeker knap, maar kijk eigenlijk vooral naar mannensport. Geen idee waarom. Vind het toch heel anders om naar te kijken. Omdat mannen zich ook heel anders gedragen tijdens een sportwedstrijd of zo, dat speelt ook mee denk ik.
Tja en misschien heeft een downie ook wel eens iets gewonnen als eerste Nederlander op de paralympics.

Get over it.
SinDudas schreef:
06-06-2017 18:27
Zo snap ik ook nooit waarom het WK voetbal voor mannen altijd zo breed wordt uitgemeten. Terwijl het WK vrouwenvoetbal bijna onopgemerkt voorbij gaat.
Dat snap ik ook niet. Omgekeerd snap ik weer niet waarom vrouwenhockey heel groot is, maar je over de mannen weer minder hoort (verder niets negatiefs, er is in ieder geval nog enige compensatie voor 'ut voetbal' )
SinDudas schreef:
06-06-2017 18:27
Voor vrouwen is geen gelijkwaardige bewondering omdat ze niet evenveel kunnen als de mannelijke sporters? Alsof ze daar iets aan kunnen doen :nope:
Ik heb, toen ik nog hockeyde, ooit ingevallen als keeper in een meiden-elftal. Dat vrouwen minder kunnen, zal ik niet beamen. Ik zal het eerder andersom zeggen: de mannen vinden dat ze heel wat kunnen, maar gaan niet zo snel tot het gaatje.

In die hockeywedstrijd werd er echt hard om hard gespeeld en dat had ik mijn eigen team (jongens) nog nooit meegemaakt. Steeds als ik dacht dat ik alles wel gezien had, werd er nog een tandje bijgezet.
En Tom is inderdaad de eerste NederlandER
eh, wat is de vrouwelijke term dan precies? Nederlandster? Nederlanderes? Was ik ziek, die dag op school?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
07-06-2017 21:15
eh, wat is de vrouwelijke term dan precies? Nederlandster? Nederlanderes? Was ik ziek, die dag op school?
Nederlandse?
o ja!
strikjemetstippels schreef:
07-06-2017 11:43
Tja en misschien heeft een downie ook wel eens iets gewonnen als eerste Nederlander op de paralympics.

Get over it.
Nee joh, dat is niet belangrijk. Het gaat om die arme VROUWEN! Dat er ook veel minder vrouwelijke putjesscheppers zijn, of vuilnisvrouwen, schoffelaars, of soldaten aan de frontlinie in het midden oosten, tjonge, ik hoor die feminsten er nooit over. Hoe kan dat nou?! Of dat een homostel GEEN verlof krijgt als zij een kindje adopteren, maar twee vrouwen elk vier maand? Ook niet eerlijk. Dat mannen nog altijd keihard moeten knokken in voogdijzaken, is ook niet eerlijk. Kan nog wel even doorgaan?

Wat. Een. Gezeik. Ik ben een vrouw en doe mij maar mannenvoetbal en herenwielrennen. Waarom? Het is traditie, gezellig samen naar het WK/Giro/TDF kijken. Het is ook traditie dat Sinterklaas een man is, en de Kerstman. Ik denk echt oprecht dat het te maken heeft met traditie en niet over de daadwerkelijke, objectieve prestatie. Bovendien, kan mij het verroesten. Ik ben een vrouw uit een arm gezin, heb kromgelegen voor mijn studie en me 6 jaar kapot gestudeerd en gewerkt. Ik heb nu een goede baan. Ik verdien daarmee mijn eigen centen en betaal mijn eigen hypotheek. Er werken mannen 'onder' mij en 'boven' mij. Hetzelfde geldt voor vrouwen. Ik heb geen minuut in mijn leven in deze 'jankmodus' gestaan en gewoon geknokt voor mijn eigen carriere en dat kan ieder ander ook. Dat is niet om mijzelf op de borst te slaan, maar echt, ik word zo moe van dit soort huilie huilie verhalen.

Er is voor een vrouw geen betere plek op de wereld dan Europa. Ik zou zeggen: zullen we ons eerst druk maken over onderdrukking, uithuiwelijking, genitale verminking, steniging van vrouwen, noem maar op? Dan kunnen we het daarna misschien hebben over Marianne Vos. Man, man, man.
Nav__ schreef:
08-06-2017 00:38
Nee joh, dat is niet belangrijk. Het gaat om die arme VROUWEN! Dat er ook veel minder vrouwelijke putjesscheppers zijn, of vuilnisvrouwen, schoffelaars, of soldaten aan de frontlinie in het midden oosten, tjonge, ik hoor die feministen er nooit over. Hoe kan dat nou?!

Dat is ook echt hetzelfde natuurlijk.

Of dat een homostel GEEN verlof krijgt als zij een kindje adopteren, maar twee vrouwen elk vier maand? Ook niet eerlijk. Dat mannen nog altijd keihard moeten knokken in voogdijzaken, is ook niet eerlijk. Kan nog wel even doorgaan?

Inderdaad, dat is ook allemaal niet eerlijk. Ben ik het ook heel erg mee oneens. Maar daar gaat het in dit topic dacht ik niet over.
Was het andersom geweest, dat mannen in de sport minder aandacht kregen, dan had ik dat ook oneerlijk gevonden.


Wat. Een. Gezeik. Ik ben een vrouw en doe mij maar mannenvoetbal en herenwielrennen. Waarom? Het is traditie, gezellig samen naar het WK/Giro/TDF kijken. Het is ook traditie dat Sinterklaas een man is, en de Kerstman. Ik denk echt oprecht dat het te maken heeft met traditie en niet over de daadwerkelijke, objectieve prestatie. Bovendien, kan mij het verroesten. Ik ben een vrouw uit een arm gezin, heb kromgelegen voor mijn studie en me 6 jaar kapot gestudeerd en gewerkt. Ik heb nu een goede baan. Ik verdien daarmee mijn eigen centen en betaal mijn eigen hypotheek. Er werken mannen 'onder' mij en 'boven' mij. Hetzelfde geldt voor vrouwen. Ik heb geen minuut in mijn leven in deze 'jankmodus' gestaan en gewoon geknokt voor mijn eigen carriere en dat kan ieder ander ook. Dat is niet om mijzelf op de borst te slaan, maar echt, ik word zo moe van dit soort huilie huilie verhalen.

Wat heeft het er nou mee te maken dat je voor je eigen carriere knokt? Dat doen die sportvrouwen toch ook? En hou eens op met het huilie huilie te noemen, stomme uitdrukking. Waarom wordt iedereen die tegen de algemene vaststaande meningen ingaat toch altijd zo genoemd? Het gaat gewoon om een andere mening, ik zie niemand huilen.

Er is voor een vrouw geen betere plek op de wereld dan Europa. Ik zou zeggen: zullen we ons eerst druk maken over onderdrukking, uithuiwelijking, genitale verminking, steniging van vrouwen, noem maar op? Dan kunnen we het daarna misschien hebben over Marianne Vos. Man, man, man.

Waarom kan het niet allemaal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven