(team) sport inspiratie gezocht. Welke sport doe jij?

04-06-2017 17:00 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen jaren heb ik vooral gesport in groepslessen in de sportschool. Best leuk, maar toch ging dat altijd met een beetje tegenzin.
Onlangs zijn we verhuisd, baby is inmiddels een jaar oud, en ik krijg weer tijd/zin om het sporten op te gaan pakken. Ik wil wat gezonder/fitter/strakker worden.

Het meest voor de hand liggende is om hier een sportschool op te zoeken, maar mijn man zei me laatst: waarom kies je niet iets wat je echt leuk vindt? En daar heeft hij wel een punt. Toen ging ik nadenken, wat dan leuk zou zijn en ik weet het niet zo goed. Er zijn zoveel sporten. Ook een teamsport lijkt me erg leuk, vanwege het competitieve element en socale karakter. Maar eigenlijk zou ik dan wel graag de trainingen doen, maar heb ik niet zo'n behoefte aan wedstrijden. Met 2 kleine kinderen heb ik daar simpelweg de tijd niet voor (over) in de weekenden. Dus ik weet helemaal niet of je dan een teamsport kan doen. Bovendien ben ik halverwege de 30 en lijkt me dat best oud om nog te starten in een team.

Kortom, ik zoek wat inspiratie.
Welke sport doe jij?
Is het eventueel mogelijk om niet deel te nemen aan eventuele wedstrijden?
Is het mogelijk om als dertiger nog in te stappen?

Alvast bedankt!
Misschien niet voor de handliggend maar heb je al eens aan rugby gedacht? Ontzettend sociale sport met veel respect voor elkaar!

Jammer genoeg hebben ze in de buurt waar ik woon wel een rugbyclub, maar geen dameselftal dus dat zou nog wel een probleem kunnen zijn...
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van me is op latere leeftijd nog gestart met hockey, in een nieuw team met allemaal meiden die net begonnen. Laat je dat dus zeker niet afschrikken! Tegelijkertijd zit aan al die sporten zeker ook een wedstrijd element. Trainen zonder wedstrijden heb ik bij geen enkele sport nog gezien. Maar misschien vergis ik me...

Maar er zijn genoeg alternatieven!! Is bootcamp anders niet iets voor je? Wel met een groep, lekker buiten, maar ook de flexibiliteit als het een keer niet uitkomt en geen wedstrijden. Of boksen, die heeft zeker ook dat competitieve element (sparren tegen elkaar) zonder meteen de wedstrijden te moeten doen. Bijna elke boksschool heeft vrouwengroepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een soort crossfit, competitie voer je met jezelf en enorm sociaal. Bovendien is het enorm effectief en makkelijk planbaar. Is dat niet iets?
Ik ben op mijn 45ste begonnen met paaldansen. Dus laat je vooral niet weerhouden om op welke leeftijd dan ook nog met iets nieuws te beginnen.

Hier kan je wel hockeyen en voetballen zonder wedstrijden, alleen trainen, maar dan kom je niet in een team.

Lijkt tennis of badminton je niet leuk ?
Alle reacties Link kopieren
Geen teamsport, wel met anderen en instappen op latere leeftijd geen probleem: aikido. Is een zelfverdediging gebaseerd o techniek en ontspanning.
Ik heb altijd gehandbald, maar ben dit seizoen toevallig even gestopt. Bij alle verenigingen waar ik heb gespeeld hadden ze ook altijd een recreantenteam. Daar startten vaak nieuwe leden die nog nooit een handbal van dichtbij hadden gezien. Wedstrijden zitten er wel bij, maar weet zo even niet of die verplicht zijn. Echter zijn die wedstrijden thuis op de trainingsavond en uit op de trainingsavond van de tegenstander. Ik weet dat ze uit vaak man tekort kwamen en bij de senioren gingen ronselen, dus waarschijnlijk waren wedstrijden dan niet verplicht ;)
Zoals ik jouw verhaal lees, gaat het je namelijk niet expliciet om geen wedstrijden willen spelen, maar om niet in het weekend tijd daaraan kwijt te zijn. Dat zou dus gewoon kunnen.
Ik doe CrossFit. Je traint in een groep, maar wel voor jezelf, onder begeleiding van een trainer. De sfeer is gezellig, competetief en behulpzaam. Voor mij ideaal omdat trainen in groepsverband mij motiveert maar ik heb geen zin in wedstrijden. Als kind/tiener heb ik aan wedstrijdzwemmen gedaan, zoiets zou ik nooit meer willen. Doe nog wel trimzwemmen een keer in de week.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je bij hockey ook trimhockey, op een doordeweekse dag, dus ben je ook geen weekdnd aan kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik zo'n 2 jaar na de bevalling weer wilde gaan sporten ben ik ook begonnen met paaldansen (ben nu 35).
Vaak kun je een keer een proefles doen om te kijken of het je leuk lijkt. Ik was gelijk verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Voetbal! Er zijn tegenwoordig veel 30+ teams, of voetbalmoeders. Woon je in het midden van het land? Ik train 1x per week 's avonds en af en toe een toernooitje op vrijdagavond. Maar dat hoeft niet als je niet wilt. Het is supergezellig!
Alle reacties Link kopieren
Volleybal!
De verenigingen die ik ken hebben allemaal een vrij grote recreantengroep die wel samen trainen maar verder geen wedstrijden spelen
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke ideeën zitten erbij! Bedankt voor de reacties!

Even voor mezelf op een rijtje zetten:

Rugby --> heeft me altijd heel gaaf geleken, maar had er nu niet zelf aan gedacht. Geen idee of het hier in de buurt ook is, ik vrees van niet, maar ik ga het uitzoeken.

Hockey --> trekt me niet zo, maar is misschien meer omdat het redelijk onbekend is voor mij. Ga me er in verdiepen.

Boksen --> ook niet zelf kunnen bedenken, maar lijkt me ook leuk (als kind vechtsport gedaan en altijd leuk gevonden).

Crossfit --> ken ik helemaal niet. Kan iemand er iets meer over vertellen? Hoe zien die trainingen eruit? Is het een kracht of conditie training? of juist een combinatie?

Paaldansen --> trekt me niet direct, maar is me ook redelijk onbekend als sport. Kan iemand daar nog iets meer over vertellen? Merk je dat je er fitter door wordt? Wat vindt je er het leukste aan?

Voetbal --> lekker buiten en gezellig (denk ik ;-). Als dat zonder wedstrijden mogelijk is, zou ik het erg leuk vinden (Herfstdag, ik woon niet in het midden van het land).

Aikido --> ken ik helemaal niet; ik ga het opzoeken.

Tennis/badminton --> trekt me niet direct. Ik heb het idee dat je bij tennis zelf met iemand af moet spreken en ik ken niemand die tennist.

Handbal --> ook een leuke optie.

Volleybal --> durf ik niet zo goed, was ik niet zo goed in toen we dat met gym deden op de middelbare school. Maar misschien toch ook een kans geven.

Nogmaals bedankt en informatie of ideeën blijven welkom!
Alle reacties Link kopieren
Crossfit is een combinatie van kracht en conditie, waarbij nauwelijks sportschoolapparaten worden gebruikt (alleen roeimachines) maar wordt gewerkt met lichaamsgewicht of losse gewichten. Het zijn vooral functionele bewegingen (springen, rennen, duwen, (op-)trekken, tillen, stoten) met als doel om snel gezond en fit te worden (het lijkt wel wat op bootcamp, maar dan binnen en met materiaal). Het resultaat is hierdoor heel snel zichtbaar en merkbaar: je wordt sterker en strakker. In het dagelijks leven merk je dat ook: zware boodschappen tillen wordt appeltje eitje. Je traint in een groep onder leiding van een trainer en gaat daarbij vooral de uitdaging met jezelf aan (moeilijker oefeningen, meer herhalingen of meer gewicht). Crossfit is hierdoor echt op alle niveaus te beoefenen. Tijdens de trainingen leer je om oefeningen goed uit te voeren. Een workout duurt vaak tussen de 45 minuten en een uur en bestaat uit een warming up, techniektraining en een WOD (workout of the day). Geen wedstrijden, geen verplichtingen, wel heel verslavend! :D

De crossfitboxen die ik ken zijn groot, maar niet heel luxe (verwacht geen sauna-complex). De sfeer is er goed en ondanks dat je de training voor jezelf doet is het een erg sociale sport. Ga je echter vooral naar de sportschool om wat rond te hangen en te kletsen dan zou ik crossfit overslaan. Het idee van de trainingen is dat ze kort en zwaar zijn, dus ga ervan uit dat je verder gaat dan het einde van je comfortzone (of eigenlijk dat je ontdekt dat dat punt veel verder ligt dan je dacht).

Ik doe zelf een variant van crossfit met een trainer in een klein groepje. Ondanks mijn fysieke beperkingen merk ik in anderhalf jaar tijd ontzettend veel verschil. Ik heb vaker spierpijn dan ooit, maar ben ook strakker en sterker dan ik dacht te kunnen worden. Ik ben begonnen met 1x per week en train nu ongeveer 4x per week. In totaal besteed ik nog altijd minder tijd aan trainen dan eerder in een sportschool, juist omdat de trainingen kort zijn.

Volgens mij kun je bijna overal een (gratis) proefles volgen. Probeer het gewoon want behalve sportschoenen en normale sportkleding heb je niks nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een poosje op dansen gezeten. Niet stijldansen, maar een soort dat vroeger jazzballet zou heten.
Dan studeer je met een hele groep een dans in. We deden 2x per jaar een show met de dansclub, maar je hoefde er niet perse aan mee te doen.
Ik vond het op zich erg leuk en vaak ook gezellig. Maar qua conditie opbouwen vond ik het nogal tegenvallen in vergelijking met andere sporten.
Helaas om gezondheidsredenen moeten stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Binnen paaldansen heb je verschillende stromingen, maar in de basis is het een complete body workout. Erg acrobatisch. Het werkt op je spierkracht en lenigheid.
Tijdens een gemiddelde les begin je met een warming up. Vervolgens ga je technieken doen (denk aan draaien, klimmen, zitten, op de kop, leren hoe je verschillende figuren aan elkaar knoopt etc.). En dan sluit je af met een cooling down.
Er zijn ook dansscholen waar je de meer sexy variant kunt doen, dan leer je een choreo met verschillende technieken en bewegingen op de vloer. Maar voor dit soort lessen moet je over het algemeen wel al enigszins wat basistechnieken onder de knie hebben.

Je hebt les in een groep en deelt soms/vaak (afhankelijk van het aantal deelnemers in een les) een paal. Je kan dus ook elkaar helpen. En het is vooral heel erg grappig. Je zit/hangt soms in de meest vreemde houdingen in en om de paal.

Ik merkte echt wel vooruitgang in mijn lichaam. Als je het een beetje regelmatig doet dan wordt alles wel gestroomlijnder en je ziet je spieren beter. Je bent lekker bezig op muziek, vaak ook op je eigen tempo. En het is zo tof als je ineens een techniek onder de knie hebt!
Ik ga er altijd super opgewekt weer weg.

Qua sportkleding begin je gewoon met een sportbroekje en een shirtje, lekker op blote voeten. In het begin kun je ook nog wel in een legging komen, maar zodra je gaat leren klimmen dan heb je echt de blote huid van je benen nodig.

Als je de mogelijkheid hebt eens een proefles te volgen: zeker doen!
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
08-06-2017 01:37
Crossfit is een combinatie van kracht en conditie, waarbij nauwelijks sportschoolapparaten worden gebruikt (alleen roeimachines) maar wordt gewerkt met lichaamsgewicht of losse gewichten. Het zijn vooral functionele bewegingen (springen, rennen, duwen, (op-)trekken, tillen, stoten) met als doel om snel gezond en fit te worden (het lijkt wel wat op bootcamp, maar dan binnen en met materiaal). Het resultaat is hierdoor heel snel zichtbaar en merkbaar: je wordt sterker en strakker. In het dagelijks leven merk je dat ook: zware boodschappen tillen wordt appeltje eitje. Je traint in een groep onder leiding van een trainer en gaat daarbij vooral de uitdaging met jezelf aan (moeilijker oefeningen, meer herhalingen of meer gewicht). Crossfit is hierdoor echt op alle niveaus te beoefenen. Tijdens de trainingen leer je om oefeningen goed uit te voeren. Een workout duurt vaak tussen de 45 minuten en een uur en bestaat uit een warming up, techniektraining en een WOD (workout of the day). Geen wedstrijden, geen verplichtingen, wel heel verslavend! :D

De crossfitboxen die ik ken zijn groot, maar niet heel luxe (verwacht geen sauna-complex). De sfeer is er goed en ondanks dat je de training voor jezelf doet is het een erg sociale sport. Ga je echter vooral naar de sportschool om wat rond te hangen en te kletsen dan zou ik crossfit overslaan. Het idee van de trainingen is dat ze kort en zwaar zijn, dus ga ervan uit dat je verder gaat dan het einde van je comfortzone (of eigenlijk dat je ontdekt dat dat punt veel verder ligt dan je dacht).

Ik doe zelf een variant van crossfit met een trainer in een klein groepje. Ondanks mijn fysieke beperkingen merk ik in anderhalf jaar tijd ontzettend veel verschil. Ik heb vaker spierpijn dan ooit, maar ben ook strakker en sterker dan ik dacht te kunnen worden. Ik ben begonnen met 1x per week en train nu ongeveer 4x per week. In totaal besteed ik nog altijd minder tijd aan trainen dan eerder in een sportschool, juist omdat de trainingen kort zijn.

Volgens mij kun je bijna overal een (gratis) proefles volgen. Probeer het gewoon want behalve sportschoenen en normale sportkleding heb je niks nodig.
ik doe dit ook maar dan met een personal trainer (samen met mijn man). Ik vind het helemaal top. Deed eerst aan bootcamp maar merkte dat ik toch sjaakafhaak ben zodra het wat kouder/natter is. Indoor is voor mij beter.

Als je doel is om wat strakker te worden dan zou ik hockey overigens afraden, zeker als je dit buiten competitie speelt dan zet het geen zoden aan de dijk, geloof me; ik heb ruim 20 jaar gehockeyed.
Bootcamp!
Hartstikke leuk, heerlijk om buiten te sporten en het is vooral erg gezellig.
Bij ons zijn er speciale programma's om te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op een bootcampgroep. Net als Sophiax heb ik fysieke beperkingen. Ik sport nu ruim een jaar, daarvoor heb ik echt jaren helemaal niets gedaan aan sport. Ik sport bij een niet al te grote sportschool met een hele sociale cultuur, er wordt hard gewerkt, maar er is ook tijd voor gezelligheid en lekker samen lachen. Omdat er meerdere trainingen per week worden aangeboden, is het ook heel makkelijk om sporten te combineren met werk en andere zaken. Kan ik een avond niet of ben ik te laat thuis, dan ga ik een andere avond.
In het begin vond ik het een drama: ik was altijd de laatste en de traagste en kon niet mee komen. Maar dat werd vanzelf beter, al was dat wel even doorzetten.
Sinds ik sport, heb ik een veel betere conditie, mijn pijnklachten zijn een stuk minder en ik zit een stuk lekkerder in mijn vel.
Mijn investeringen in kleding waren een hardloopbroek, goede schoenen en toen het winter werd een winddicht jack en een winter hardloopbroek.
Ik bootcamp ook. In mijn stad kan ik elke avond wel op mindere plekken bootcampen. Heb een abbo, kan gaan wanneer ik wil. Na jaren in de sportschool aan de apperaten hangen heb ik nu eindelijk iets leuks gevonden.

Ken ook iemand die op d'r 40e is begonnen met handbal, het kan allemaal!
ik vind klimmen superleuk en ontspannend, maar je hebt wel een maatje nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik wandel graag, veel en lang ... en lekker met oordopjes in, muziekje aan ... heerlijk!
Ik ben geen sociale sporter. Heb jarenlang op een sportschool gezeten, en vond er niet veel meer aan. Ik wil geen gekwebbel om me heen en andermans sweet vlekken zien, daar wordt ik ook niet vrolijker van. Ook ooit Pilates gedaan, maar zonder reden er mee gestopt.

Fietsen doe ik ook graag (zonder oordopjes :proud: )

Als ik TOCH een echte sport zou moeten kiezen, dan snowboarden. Heb ik ooit 1 winter gedaan in Oostenrijk. Was echt niet goed, maar ik had er ontzettend veel plezier in. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Behalve boksen kun je ook kijken naar kickboksen. Extra lekker voor je beenspieren en buikspieren ook. Ook daar heb je vast wel groepjes die alleen maar trainen maar verder niet gaan vechten in de ring ofzo. Ik vind het echt heerlijk voor mijn conditie, stabiliteit (je 'core'), spierkracht. En het heeft ook een sociaal aspect, wij doen vrijwel alle oefeningen in tweetallen of als hele groep (bv. jumping jacks, buikspieroefeningen), bijna nooit op een bokszak.

Aikido lijkt mij ook erg leuk. Daar komt volgens mij ook wat levensfilosofie bij kijken, je kan dat 'meegeven' en 'gebruik maken van de beweging van de ander' ook toepassen op dingen in je dagelijks leven zoals omgang met je kinderen of collega's. Althans wij hadden een keer een aikido-sessie met het werk, juist over die koppeling. Hard terugduwen werkt niet met vechten, maar ook niet bij een ruzie in woorden. Meebewegen of juist jezelf helemaal slap houden, heeft een heel ander effect.

Wat betreft fietsen, door het hele land heen heb je ook wel fietsclubjes, bijvoorbeeld meidengroepjes die gaan racefietsen samen, of juist fietsen en kamperen.

Roeien kan ook leuk en lekker zijn, kies dan natuurlijk voor roeien in een boot met meerdere mensen. Tegenwoordig kan je vaak ook wel eerst wat proeflessen volgen.

Zelf beachvolleybal ik ook, heel fijn ook voor je beenspieren, dodelijk vermoeiend, heerlijk buiten zijn en vies worden met zand tot in je oren, soms toernooitjes spelen in de zilte zeelucht (helemaal zelf kiezen wanneer wel of niet). Maar jij vindt volleybal wat eng begreep ik. Beachvolleybal gaat vooral heel erg om tactisch spelen en goed kijken. En natuurlijk wel techniek. Maar echt hard rammen zoals in de zaal is er nauwelijks bij, bij de dames op lager niveau.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
11-06-2017 17:28
ik vind klimmen superleuk en ontspannend, maar je hebt wel een maatje nodig.
Ja ook heel leuk! Maar inderdaad, toen mijn maatje stopte, ben ik er ook niet mee verder gegaan...
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens aan roeien gedacht?
Dat kun je zo fanatiek doen als je zelf wilt en al dan niet ook wedstrijden starten.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven