Schoenen voor krachttraining

12-06-2017 14:13 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha dames,

Ik ben nu een half jaar bezig met krachttraining. Vind het fantastisch en heb dan ook het plan om me hier de komende tijd verder in te verdiepen. Ik merk wel dat schoeisel, nu ik steeds zwaarder train steeds belangrijker wordt, dus ik wil nu graag schoenen kopen die speciaal bedoeld zijn voor krachttraining. Welke dragen jullie? Of kunnen jullie een bepaald merk of winkel aanbevelen? Heb al wat zitten googlen, maar de meningen verschillen nogal.

Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Hey Amuniverse,

Wat voor krachttraining doe je precies?
Alle reacties Link kopieren
zijn daar speciale schoenen voor? Ik zie iedereen in mijn sportschool gewoon op sport/hardloopschoenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb enkel speciaal op maat gemaakte zooltjes voor in mijn sportschoenen. Mijn rechter been staat een beetje gedraaid en is iets korter, en maakt anders een vreemde knik met squatten en liften. Vanwege de zooltjes heb ik hardloopschoenen met een wat hogere en stevigere hiel (Nike Air Zoom Structure 19). Dus niet van die lichte, soepele modelletjes, daar past mijn voet dan niet meer in.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Voor krachttraining heb je geen aparte of bijzondere schoenen nodig. Gewone sportschoenen volstaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb skechers maar volgens mij maakt het niet uit voor in de sportschool
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn krachtsport gebruik ik goedkope platte witte gympen van Eur 5,-
Squats en deadlifts gaan daar goed in, draag ze omdat het op blote voeten niet echt fris is.

Wat ik wel zie is dat men bij dit soort kracht oefeningen ook wel gebruik maakt van schoenen waarbij men hoger op de hiel staat, hakken zeg maar, dit doordat men dan bij de squat meer in de kniebuiging gedrukt wordt voor mensen die anatomisch qua enkels hun knieën niet ver vooruit kunnen duwen. Door de hakken te verhogen kan men rechterop blijven qua rugstand terwijl het gewicht op de hakken blijft rusten waardoor de squat uiteindelijk dieper gaat en de gehele krachtverdeling beter is. Ook handig bij deadlifts, cleans en jerks.

Voor dat soort schoenen moet je toch even goed kijken wat je kiest omdat stabiliteit belangrijk is want ze zijn wel bedoelt om het plaatsen van je gewicht op je hakken te bevorderen. Dan moet je alleen nog je instinct tegen gaan tijdens de squat die je het gevoel geeft dat je achterover valt wanneer je jouw gewicht op je hakken zet terwijl je jouw rug recht houdt en je rechtstandig in de squat zakt. Zelf gebruik ik voor deze juist een latje waar ik met mijn hielen op steun tijdens de squat.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe aan gewichtheffen en daarvoor draag ik lifters. (zoals Jaw hierboven beschrijft!)

Deze heb je bijvoorbeeld van Nike, Reebok of Adidas. Google maar eens :)

Voor deadlifts kun je beter hele platte schoenen dragen, of geen schoenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook hele goedkope schoenen, juist zodat ik mijn lichaam zou gebruiken om de balans te houden en dit niet af zou laten hangen van schoenen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
In het begin droeg ik Nike Air omdat ik dat mooi vond staan bij mijn outfit maar het zat niet fijn bij mijn tenen als ik veel kracht moest zetten.

Nu heb ik al ruim een half jaar simpele sneakers van mesh van Adidas, de lite racer meen ik. Perfect! Die dingen wegen niks en de zool is gewoon dun en plat. Zeker met squats en deadlifts zijn deze heel fijn. Mijn voeten hebben alle ruimte. Ik zweer bij deze sneakers.
Ik heb gewoon simpele gympies van de Van Haren. Kosten geen drol, werken prima.
Alle reacties Link kopieren
Nike Metcons
FemmeForte schreef:
19-06-2017 12:38
Nike Metcons
Deze heb ik ook. Het scheelt echt. Je houding is beter. Ik had er vooral last van dat mijn knieën te veel naar binnen bleven draaien. Met deze schoenen sta ik stukken stabieler.
Alle reacties Link kopieren
sandra1905 schreef:
20-06-2017 00:01
Deze heb ik ook. Het scheelt echt. Je houding is beter. Ik had er vooral last van dat mijn knieën te veel naar binnen bleven draaien. Met deze schoenen sta ik stukken stabieler.
Ik vermoed dat deze dan een hoge hak hebben waardoor de hiel wat hoger staat, dat geeft bij squat net iets eerder de impuls om je knieën in de buiging naar buiten te duwen. Handig om de benodigde enkel flexibiliteit op te bouwen wanneer je die nog niet hebt.
Bij een squat op platte zolen/ondergrond is het knieprobleem op te vangen door de squat mentaal op een andere manier in te zetten, door ipv te zakken met de stang op je schouders, juist je knieën naar buiten te buigen met de stang op je schouders (waardoor je zakt) Je start de beweging vanuit een ander mentaal impuls waardoor deze beter verloopt. Daarna is het een kwestie van heel veel doen zodat het erin slijt als automatisme.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven