Fitness hoelahoep met of zonder bobbels

19-06-2017 12:51 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een fitness hoelahoep gaan kopen. Nu heb je helemaal gladde zoals de kinder hoelahoeps maar dan verzwaard, maar ook vooral die met die grote bobbels erin (ik bedoel dus niet de massage hoelahoeps met allemaal kleine bobbels). Ik neig eigenlijk meer naar de vlakke. Ik lees op internet dat die grote bobbels voor blauwe plekken en beursheid kunnen zorgen, waardoor je het rustig moet opbouwen.
Maar verder kan ik echt geen positieve toevoeging gevonden krijgen van die bobbels. Bij de massage hoelahoeps dienen de vele kleine bobbels om je spieren te stimuleren (waar ik niet echt in geloof), maar die grote voegen volgensmij helemaal niks toe en lijken me vooral erg onhandig/pijnlijk.

Iemand hier die ook zo'n ding heeft en haar ervaringen kan vertellen? Ik krijg er nu niet echt veel wijs uit of die vlakke hoelahoeps ook gewoon net zo effectief zijn. :?:
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem met grote hobbels erin. Het is inderdaad vrij pijnlijk en daarom moet je langzaam opbouwen. Maar als je het eenmaal gewend bent, heb je er geen last meer van hoor!
Alle reacties Link kopieren
Roshak schreef:
19-06-2017 13:03
Ik heb hem met grote hobbels erin. Het is inderdaad vrij pijnlijk en daarom moet je langzaam opbouwen. Maar als je het eenmaal gewend bent, heb je er geen last meer van hoor!
Ja maar ik vraag me dan juist af of die hobbels ook echt een meerwaarde hebben. Want waarom zou ik eerst pijn gaan lijden als je precies hetzelfde effect ook met een lekker gladde hoepel kan bereiken :proud:. Dat is mijn dilemma..
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met een hoepel zonder hobbels. Maar ik weet wel dat ik met deze onwijs mijn spieren aanspan en ze dus 'harder train'. Dus misschien is dat juist de meerwaarde van een hoepel met hobbels.
Alle reacties Link kopieren
Roshak schreef:
19-06-2017 13:59
Ik heb geen ervaring met een hoepel zonder hobbels. Maar ik weet wel dat ik met deze onwijs mijn spieren aanspan en ze dus 'harder train'. Dus misschien is dat juist de meerwaarde van een hoepel met hobbels.
Dat klinkt idd wel logisch. Ik heb net het bedrijf gebeld, en die dame vertelde dat het echt geen reet uitmaakt (dat zei ze natuurlijk wel op een nette manier haha). Met hobbels val je niet eerder af en train je ook je spieren niet harder dan zonder, het is dus maar net wat je zelf prettig vindt zei ze.

Maar jouw uitleg doet mij daar dan weer aan twijfelen :rofl:. Maar goed, zij zal het wel weten. Ik ga er nog even over nadenken en evt meer ervaringen hier afwachten, bedankt voor je reactie!
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook zo'n ding met hobbels, hoepen ons elke dag suf maar je merkt er echt geen ene reet van. Nix nada verschil. Ja pijn in je nieren krijg je ervan. Rotding :@
Ja en?
Met een hoepel zonder hobbels span je je spieren ook hard aan, dus daarvoor maakt het niet uit denk ik. Ik heb alleen maar met gladde hoepels gehoepeld, dus ik kan het niet vergelijken.
Ik heb eerst met een lichte hoepel gehoepeld en nu heb ik een zwaardere, maar ik vond de lichtere eigenlijk fijner. De zwaardere doet alleen maar meer zeer, maar ik heb niet het idee dat je daarmee beter je spieren traint. Dus ik raad je aan om een lichtere te kopen.
De enige meerwaarde die ik 'denk' te hebben ondervonden was een ietsje meer 'grip' op dat ding. Ik weet niet of me hetzelfde gelukt was met een gladde hoepel, maar heb dat dan ook sinds de basisschool of misschien de middelbare niet meer gedaan (en das 13 jaar terug op z'n minst).

Verder geloof ik niet dat die bobbels echt veel doen doen, maar m'n moeder krijgt er inderdaad blauwe plekken van. Of dat nu (na de nodige oefening) nog steeds zo is weet ik niet, ik had er in ieder geval geen last van.
Wel kan ik me voorstellen dat het bij lage snelheid meer moeite kost dat ding in beweging te houden omdat 'ie door de bobbels niet zo vlot ronddraait als een gladde. Zelf ging ik zo hard dat ik geen verschil merkte.
Voor mij was de enige factor het gewicht: ik hoepelde veel sneller dat mijn moeder en ik kan gerust stellen dat ik het met een lichtere (die van m'n moeder is geloof ik 2 kilo) niet had gered: dat gewicht had ik echt nodig en ik denk ook dat dat de grootste trainingsfactor is: hoe harder je draait, hoe groter de krachten.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de uitgebreide reacties, het wordt toch een gladde hoepel :proud:
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Werkt zo'n ding een beetje? Ik heb er een staan die mijn zusje niet meer gebruikte. Ik heb wel eens wat gehoelahoept maar dat past alleen in de tuin :-) Word je er echt strakker van?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 met bobbels, maar geen idee of het beter of fijner hoepelt dan een gladde. Ben pas 1 week aan het hoepelen nu.
Alle reacties Link kopieren
Minkedewit op google staat een onderzoek waaruit blijkt dat het niet perse vet verbrandt, maar meer verplaatst. De taille en de heupen werden 3 cm en 1.5 cm slanker van de 13 testvrouwen, maar dat was er dan schijnbaar ergens anders bijgekomen :?:

http://www.fitsociety.nl/cardio/een-sma ... hoelahoep/

Dat is het onderzoek, je moet even doorscrollen naar "werkt de hoelahoep?".

Bij mij gaat het er niet echt om dat ik een dikke buik heb, in tegendeel. Ik vind het gewoon fijn om een strakke buik te hebben, slank is 'ie gelukkig al. Dus als dat beetje vet van mijn lovehandles zich dan verplaatst naar mijn dijen vind ik dat helemaal niet erg, is juist welkom.

Nu ben ik er alleen nog niet uit welk gewicht ik moet bestellen haha. Als je bijna nooit sport wordt een 1.4kg aangeraden, als je gemiddeld beweegt 1.8kg. Ik beweeg niet veel maar heb wel sterke buikspieren, zit ook onder buikdansen. Moeilijk dit zeg O_O
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Ik heb er een van 1,4 en die vind ik al best zwaar. Het ging prima met een lichtere vond ik. 1,8 lijkt me echt heel zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Maura ja ik denk dat 1.8 kilo ook echt niet lekker hoepelt. Het wordt dus een gladde van 1.4 kg, bedankt allemaal!
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
20-06-2017 23:42
Werkt zo'n ding een beetje? Ik heb er een staan die mijn zusje niet meer gebruikte. Ik heb wel eens wat gehoelahoept maar dat past alleen in de tuin :-) Word je er echt strakker van?
Als je meerdere keren per week 45 minuten hoelahoept, dan word je er vast strakker van. Omdat je dan actief bezig bent en dus calorieën verbrandt. Meer zou ik er echt niet van verwachten, het is geen wondermiddel :-). Er zijn zeker sporten waar je veel meer resultaat mee bereikt. Bij mij verdween ie al snel in de kast.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben thuis een met hobbels. Wat een afschuwelijk ding. Doet zoveel pijn en altijd blauwe plekken na gebruik. Gelukkig heb je gekozen voor een zonder. Succes!
Hier een met bobbel/golvende binnenkant.
De mijne weegt 2,3 kilo,ik ben begonnen met de 1,8 kg maar die vond ik al snel te licht.
Ik hoepel dagelijks een uurtje nu en krijg geen blauwe plekken.
De eerste dagen kun je er wel last van hebben, even door de pijn heen bijten!
Muurhanger schreef:
21-06-2017 23:45
Maura ja ik denk dat 1.8 kilo ook echt niet lekker hoepelt. Het wordt dus een gladde van 1.4 kg, bedankt allemaal!
Het gewicht zal ook vooral in combinatie met de snelheid die je kan halen samenhangen. Een te lichte is moeilijk op hoge snelheid, een te zware is moeilijk als je in het begin weinig snelheid op kan bouwen.
Hetzelfde had ik met touwtje springen: in het begin kon ik met het dunne, lichte snoer uit de voeten, maar op een gegeven moment ging ik zo snel dat ik dat niet meer betrouwbaar rond kon slingeren. Toen stapte ik over naar het beduidend zwaardere, dikke snoer en dat werkte prima.
suuz393 schreef:
22-06-2017 13:11
Als je meerdere keren per week 45 minuten hoelahoept, dan word je er vast strakker van. Omdat je dan actief bezig bent en dus calorieën verbrandt. Meer zou ik er echt niet van verwachten, het is geen wondermiddel :-). Er zijn zeker sporten waar je veel meer resultaat mee bereikt.Bij mij verdween ie al snel in de kast.
Ik fiets 5 dagen per week naar m'n werk (zo'n 200 km in de week) en zit op Ierse dans: vooral de laatste is extreem pittig en is zwaar voor je buik- en beenspieren.
Hoewel ik m'n moeder en broer grandioos 'versloeg' toen ik dacht 'laat ik eens kijken of ik dat nog kan... hoela-hoepen' had ik na een minuut of 5 of zo, toch forse spierpijn. En ik ben wat gewend, dat mag ik echt wel zeggen.
Hoewel ik inderdaad denk dat je met sommige sporten verder komt, zou ik het niet onderschatten: op hoge snelheid neemt de kracht flink toe.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je positiviteit melany :bonk:

Het is bedoeld om op een leuke manier in beweging te blijven.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
melany13 schreef:
24-06-2017 20:20
Lekker naief om te denken dat een steeds zwaardere fitnesshoepel kopen je sterker maakt
Tja, er zit gewoon een stukje natuurkunde aan vast: Hoe harder je een gewicht rondslingert, hoe zwaarder dat zal lijken te worden bij toenemende snelheid, omdat (volgens mij) de middelpuntvliedende kracht het voorwerp in een bocht trekt.

Dat is met die hoepel niet anders: hoe zwaarder je 'm maakt, hoe meer kracht het kost dat ding in beweging te brengen én te houden en hoe sneller je 'm ronddraait, hoe zwaarder het zal worden: die hoepel zal immers steeds harder aan je lichaam trekken en je zal met je lichaam dus ook sterker compenseren om de draaibeweging van de hoepel gaande te houden.

Ik kan me best voorstellen dat je uiteindelijk geen verschil kunt meten bij lang met een lichte hoepel en korter met een zware hoepel trainen, maar dat er geen verschil tussen zit, maak je mij niet wijs.
melany13 schreef:
24-06-2017 20:20
Uhm je weet dat er geen enkel wetenschappelijk onderzoek is waarin wordt aangetoond dat de zware fitnesshoepels effectief zijn? Het enige wat aangetoond kan worden is dat er met zo een normale hoepel van 500 gram en een fitnesshoepel die zwaarder is geen enkel verschil is in de corespieren na x weken intensief gebruikt omdat je moeite moet doen om de hoepel hoog te houden. Dat je spieren sterker zou worden door erop te slaan is een leugen. Je gaat toch ook niet met een baksteen herhaaldelijk op je arm slaan zodat de spieren daar sterker worden omdat je het na een tijd minder voelt wtf O_o

Lekker naief om te denken dat een steeds zwaardere fitnesshoepel kopen je sterker maakt
Een zwaardere hoepel maakt wel degelijk verschil. Met een baksteen op je arm slaan is een vergelijking die nergens op slaat.
Een zwaardere hoepel kost meer inspanning dus meer verbranding. Door het ronddraaien span je je spieren aan om de hoepel op te vangen en rond te draaien,heel iets anders dan wat dom op je spieren slaan.

To heb je de hoepel al in huis en hoe bevalt hij?
Alle reacties Link kopieren
Jillinada nee ik heb hem nog niet gekocht. Heb onverwachts best een dure maand gehad, die hoepel kan er nog wel vanaf hoor maar het voelt nu even niet zo lekker om geld uit te geven zegmaar :rofl:. Aankomende zaterdag schoonmoeder jarig dus daar moet ik ook nog iets voor kopen, zojuist weer de Nuvaring opgehaald kleine €40 weer weg.. het voelt een beetje alsof mijn pinpas overuren draait deze maand :proud:. En oja ik moet deze week nog zo'n €300 overmaken voor een werkgerelateerde training (eigen bedrijf aan het opbouwen). Gelukkig woon ik nog thuis :@@:


En toen ik gisteren even met mijn kinder hoelahoep stond te draaien twijfelde ik toch wel een beetje "ga ik dit echt iedere dag doen?". Maar het wordt wel sowieso een gladde. Vriendin van mij heeft er een met hobbels, en zij was de dag erna echt flink beurs bij haar rug en buik.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
De eerste week wordt je idd blauw en beurs maar dat is daarna echt helemaal weg.
Ik heb drie hoepels gehad en die zonder bobbels deed bij mij helaas helemaal niks.
Die met zag ik met een week al resultaat,vandaar nu ook een zwaardere omdat het went,ging mij te licht op laatst.
Je moet echt doen wat bij jou past,iedereen is anders ;-)
Succes met je kosten allemaal.

Oja, ik ben verslaafd aan hoepelen geworden en doe het elke dag,had bij mij sneller resultaat dan de sportschool ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik hoepel nu ook iedere dag. Merk het echt wel aan m`n buikspieren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem binnen en net geprobeerd. Voorgenomen om niet langer dan 5 minuten te doen, maar die haalde ik niet eens :rofl:. Man wat doet dat ding pijn! En dan heb ik nog wel een helemaal gladde gekocht. Hij is wel 1.8 kilo, ik ben bang dat 1.4 te snel te licht wordt. En die hoepels zijn al niet goedkoop, dus dan maar liever wat langer wennen aan een zwaardere.

Maar als de pijn weg is vind ik het denk ik heel leuk, nu word ik er vooral chagrijnig van :proud:. Bedankt allemaal voor de hulp!
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven