Tips aanschaf mountainbike

17-07-2017 20:35 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Samen met mijn zoon (9 jr) wil ik gaan mountainbiken door het bos.

Nu ben ik me aan het oriënteren op een fiets van marktplaats. Vol goede moed gaan kijken en Googlen... maar inmiddels ben ik het spoor bijster. Pfff zoveel keus!

Ik zit te denken aan een budget tot zo'n 300 euro. En ik vroeg me af of ik daar nou een redelijk goede fiets voor kan aanschaffen?

Hebben jullie tips voor bepaalde merken?
Tips wat ik vooral niet moet doen?

En ik hoop dat ik een fiets tref waar schakelen goed verloopt, want het schakelgebeuren met 24 versnellingen in de heetst van de strijd in combinatie met mijn onhandigheid, moet vanuit de fiets zo goed mogelijk gefaciliteerd worden zullen we maar zeggen.

Dus, waar moet ik qua schakelwerk goed op letten?

Verdere voldoe ik aan de volgende doelgroep:
- beginnend;
- lang postuur;
- een tot twee maal per week door bosrijk gebied;
- onhandig met 24 versnellingen;
- niet langer dan 2 uur vermoed ik.

Hebben jullie tips voor mij voor merken en types?
Lijkt mij een te klein budget voor een goede mountainbike.
Alle reacties Link kopieren
Ook voor een tweede hands fiets Gizzmo?
Aan wat voor budget moet ik dan eerder denken schat je in?
Kun je niet een fiets van iemand lenen om eens te proberen?
Je budget is veel te laag voor wat je wilt. Voor €300,- koop je net een stads 'mountainbike' met slechte versnellingen of een heel afgeragt iets. Versnellingen en derailleur zijn juist 1 van de dure dingen aan een mtb. Goedkoop met goede versnellingen die tegen een stootje kunnen bestaat niet.

Shimano en SRAM zijn de 2 bedrijven die voor mtb's de versnellingen leveren. Daarbinnen zijn weer allerlei groepen in 'kwaliteit' van de derraileurs. Voor recreatievelingen is Deore wel het absolute minimum, maar XTR is wel echt beter en gaat minder snel stuk. Ik heb zelf nu SRAM-9. Als je onhandig bent met schakelen zou je denk ik voor een fiets kunnen gaan met 2 tandwielen voor en 9 of 10 achter. Daar heb je echt wel voldoende aan en juist het wisselen van voorblad en lekker blijven fietsen is het meest lastig.

Bedenk ook wat je wilt met wiel maten. 26 inch is snel wendbaar, maar lastig (zwaar) fietsen over wortels of door los zand. 29 inch gaat soepel over kuilen, over wortels en je kunt er goed door bossen met losser zand fietsen (vooral met bredere banden), maar zijn minder wendbaar. 28 inch zit er tussen in.

Over maten: ga eens googlen. Er zijn op internet veel tabellen te vinden waar je je maat mee kan berekenen. Of loop eens een goede mtb winkel binnen en vraag advies.

Over het budget: voor wat jij wilt moet je al snel minimaal €500,- neerleggen voor een tweedehands. En dan heb je al mazzel. Ik denk niet dat jhe het voor onder de €600 zal vinden. Als ze goedkoper zijn dan €500 zou ik het sowieso niet vertrouwen. Kijk ook eens bij Decathlon. Die hebben relatief goedkope nieuwe fietsen die nog best leuk zijn voor beginners en dan heb je hulp. Lees je sowieso even goed in. Er is op het World Wide Web heeel veel info te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!

Qua schakel werk is het dus zaak om daar niet op te bezuinigen. Ik denk ook echt dat het plezier me snel vergaat als dat iedere keer mis gaat.

Op de termen txr en sram heb ik zojuist redelijk kunnen Googlen.

Qua tweede hands moet ik dus rekening houden met het dubbele budget.
En ik ga nu even online alvast snuffelen bij decathlon.

Wat betreft wielmaat: is helemaal nieuw voor mij, maar ik geloof dat ik ee maar tussenin ga zitten.
300 euro is inderdaad weinig als je een goede, nieuwe mountainbike wilt. Verder er rekening mee houden dat er nog kosten voor helm, bidon e.d. bijkomen. Nu zijn dat niet de grootste kosten, maar goed om rekening mee te houden.
Wat al gezegd werd; letten op wielmaat. Verder ook letten opje lengte, ruglengte en model en framemaat die daarbij passen.Mijn ruglengte is bijvoorbeeld te lang voor de damesmodellen framemaat die bij mijn lengte passen. Als je lang bent (vooral lange rug hebt), grote kans dat je op de herenmodellen uitkomt. Eigenlijk vind ik dat ook prettiger voor een mountainbike; damesmodellen worden ook weinig verkocht; meeste dames kiezen voor herenmodel aldus verkoper.
Er zijn cursussen schakelen/behendigheid voor mountainbikers. Decathlon biedt ze soms zelfs kosteloos aan (geen idee hoe de kwaliteit is, nooit gevolgd nl.)
Wat mij het meest heeft geholpen met aanschaf mountainbike, is proefritjes maken. Was direct duidelijk welke fiets het werd.
Zo kwam ik er al snel achter dat ik het handig vond om voorvork lock out aan het stuur te hebben; kan dit bedienen zonder handen van handvat/stuur te halen. Switch best vaak nl. tussen vering aan/uit met klimmen of door stad/bos etc.
Qua wielmaat zou ik er echt nooit 'zomaar' tussenin gaan zitten. Maak een proefrit om te kijken wat jij het prettigst vindt.
Voor 300 euro ga je het dan nog niet redden, maar als je een goede mtb wilt voor een wat goedkopere prijs, kijken wanneer er uitverkoop is en bijv. een model van vorig jaar kopen. Dat kan best veel geld schelen. Heb mijn mountainbike ook gekocht toen er veel nieuwe modellen arriveerden en er fikse korting op andere modellen zat (wel uit hetzelfde jaar, maar ze moesten ruimte maken in de winkel). Heb zowel op uitverkoop als nieuwste modellen proefrit gemaakt en de fiets die het best fietste (en ook nog mijn lievelingskleur had), was gelukkig in de aanbieding!
Alle reacties Link kopieren
Dank tijdschrift!
Tweede hands zat ik meer aan te denken. Of zou je me dat afraden?

Kijk zelf nu ook voornamelijk naar herenmodellen. Bij mijn damesfiets heb ik grootste framemaat.

Mooi dat precies de fiets die je wilde in de aanbieding was!

Proefritten maken: dan is het goed om een zaak hier in het noorden te vinden met veel van die fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zelf geen verstand van maar mijn buurman is fietsenmaker van met name mtb's en racefietsen.
Een tijd terug wilde ik ook een mountainbike kopen en hij zei dat je nooit een tweedehands via mp moet kopen, omdat je nooit weet wat er mee gebeurd is en vooral mtb's vaak slecht behandeld worden, slechte vering, kapotte voorvork, niet goed schoongemaakt etc. Als je tweedehands koopt kun je beter proberen om met garantie bij een fietsenmaker te kopen, maar een goedkope nieuwe is beter.

Ik kwam toen met viavia korting uit op 750 euro voor een degelijke nieuwe. Uiteindelijk nooit gedaan omdat er een tegenvaller was en het geld ergens anders heen moest.
Graag gedaan hoor. Ik zou inderdaad nooit een tweedehands mountainbike kopen, om de redenen die Rosalie ook noemt. Of ik zou iemand goed moeten kennen en weten hoe die de mtb behandelde. Maar van een onbekende? Vooral niet vanwege het risico. Hoe is de mtb onderhouden? Is iemand er herhaaldelijk mee gevallen waardoor (op het oog niet zichtbare) schade is ontstaan, als je mtb niet goed schoonmaakt, gaat ketting bijv. snel slijten e.d. Kortom: kan je nog best veel geld gaan kosten; dat geef ik dan direct liever uit aan een nieuwe mtb met garantie een een fietsenwinkel waar ik ook met vragen of voor het goed afstellen van de fiets, naar terug kan gaan.

O ja; vertrouw de fietsenwinkelier niet, van wie je geen proefrit mag maken. Zo één trof ik er in mijn woonplaats ook. Voor mij direct een reden om daar geen fiets te kopen. Vaak vragen ze wel om ID-bewijs, daar verzekeraar anders de schade niet dekt, als iemand de fiets niet meer terugbrengt. Verder is het handig om er tijdens een proefrit rekening mee te houden dat een mtb veel harder remt dan je gewone stadsfiets.
Ook weet ik niet of dat bij alle fietsenwinkels zo is; maar hier verkoopt iedere fietsenwinkel een bepaald merk mtb's, zoals Cube, Giant, Merida etc. Ben daarom zelf ook bij verschillende fietsenwinkels gaan kijken.

Ja... die aanbieding was fijn! Desondanks was ik inderdaad ook meer geld kwijt dan ik vooraf dacht hoor ;) Maar kon nu zoveel betere kwaliteit kopen en vooral een mtb die tenminste echt fijn fietste.
Succes met je zoektocht; laat je het weten als je er één gekocht hebt?
O ja... bedenk me ineens dat het belangrijk is om juist het eerste jaar de onderhoudsbeurten goed op te volgen. Vaak is dat voor garantie verplicht. Daarnaast heeft een fiets juist in de eerste periode het meest onderhoud nodig als bijstellen versnellingen, vering e.d.
Bij ons in de buurt huur je voor EUR 15 een mtb met helm voor een dagdeel. Dat zou je ook eerst kunnen proberen.

Ik zie genoeg mensen op Decathlonfietsen bij ons in de buurt mtb'en. Die staan echt niet constant langs de kant met stukken en ik woon in een heuvelachtig gebied.

Of je veel dure versnellingen nodig hebt, hangt af van het bos waarin je wilt rijden. Is dat grotendeels vlak met een paar heuveltjes, dan kun je best met een goedkoop schakelset een hoop plezier beleven. Is het een parcours dat veel schakelen vergt, dan ligt dat anders. Om welke omgeving gaat het?
Alle reacties Link kopieren
Huren is wat betreft opzich een idee, maar het is de bedoeling dat we "spontaan" op kunnen stappen en weg kunnen rijden. Huren wordt dan vrees ik wel een drempel.

Qua gebied: hier in de directe omgeving, voornamelijk bos en redelijk vlak.

Misschien is een goede tussen weg inderdaad tweedehands bij een goede fietsen zaak met bepaalde garantie. En anders nieuw inderdaad.

Qua schakelwerk en mijn onhandigheid ga ik denk ik toch voor een iets hogere klasse in de hoop dat dat helpt mijn onhandigheid wat te compenseren.

Ik heb nu een aantalfietszaken in mijn hoofd waar ik eerst maar eens langs ga.

Als ik een exemplaar gevonden heb, zal ik het zeker melden!
Ik heb jaren mtb gedaan op een instapbike. Op een gegeven moment heb ik een duurdere gekocht. Als je op een goedkope fiets niet kunt schakelen kun je dat op een dure ook niet. Dat is gewoon een kwestie van techniek. Hier staan mensen met fietsen van meer dan drieduizend euro aan de voet van de heuvel, omdat ze het schakelen niet snappen.
Een duurder schakelset vergt minder onderhoud en schakelt iets vlotter. Als je echt onhandig bent of er ook geen tijd in wilt steken om het te leren, dan zou ik niet aan mtb'en beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn ook beginnend mountainbikers en hebben gekozen voor de mountainbikes van TREK model: marlin 4. Deze kosten rond de 400 Euro. Omdat wij er 2 kochten kregen we korting. Wij zijn erg tevreden over de fietsen, schakelen goed en goede kwaliteit.
Appreciate the little things in life
Alle reacties Link kopieren
Na flink wat snuffelen en rond kijken is mijn oog gevallen op een cube attention 29 Sl, nieuw.

Ik wacht nog even tot na onze vakantie met de aankoop. Hopelijk kan ik dan ook een interessante aanbieding vinden.
Ik zie je bericht nu pas. Leuk dat je een MTB op het oog hebt! Fijne vakantie gewenst!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven