is bodybuilding gezond?

19-07-2017 11:57 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man doet redelijk intensief aan bodybuilding.
Ik vraag mij eigenlijk af of dit allemaal zo gezond is...?

Ik heb het niet over het soort bodybuilding waarin epo en stimulerende middelen de normaalste zaak van de wereld zijn. Maar over de natuurlijke manier, waarin veel eiwitten gegeten worden en enkele eiwitshakes ingenomen worden... Maar daar stopt het dan wel.

Hij traint 4 dagen per week telkens ongeveer 60 minuten en daarnaast nog gemiddeld een uur of 2 cardio.
Er zijn wat tegenstanders in mijn omgeving die beweren dat het ongezond is (ook al is het natuurlijk) en de bloeddruk zou verhogen, risico op hartfalen verhogen...enzovoort...

Mijn man zegt van zijn kant dat mijn vriendinnen niet weten waarover ze spreken en dat ze enkel maar jaloers zijn. Als de oefeningen met een correcte techniek uitgevoerd worden is bodybuilding volgens hem de veiligste sport die er is.
Hij houd zich aan een dieet van zo'n 3000 kcal/dag met allemaal gezonde voeding (lees: veel kip/zalm/tonijn/rijst/pasta/groenten...) en 2 eiwitschakes per dag.
Hij zegt dat onze levensstijl waarbij ik af en toe eens uitga met een bijhorende kebab of een pakje friet nuttig, veel ongezonder is dan wat hij doet.

Ik ken er persoonlijk niets van, maar maak hij hier wel wat zorgen over... Zijn er hier mensen die er wat van af kennen en hier ervaring mee hebben?
Is het ongezond of weten mijn vriendinnen inderdaad niet waarover ze spreken?
Alle reacties Link kopieren
heeft hij gezondheidsproblemen?
hoge bloeddruk?
oid?

ik zie niet wat er ongezond is aan zijn trainen (zolang hij, als hij wil afbouwen, dat maar rustig doet)

Jullie af&toe een frietje is ook niks mis mee trouwens
Alle reacties Link kopieren
Zolang er geen anabolen worden gebruikt is het niet ongezond hoor.
Zo te lezen eet hij voldoende. Hij is gewoon gezond bezig.

Ik sport 5x in de week en voel me super. Eet veel en gezond en af en toe wat ongezonds
Alle reacties Link kopieren
En er zit wel een verschil tussen bodybuilding en gewoon fitness
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of het zo gezond is om extreem veel eiwit te eten. Lijkt me niet goed voor je nieren.

edit: Volgens deze site valt dat trouwens wel mee, maar zijn er wel andere nadelen verbonden aan teveel eiwit eten
https://www.fit.nl/voeding/voedingstheo ... schadelijk
impala wijzigde dit bericht op 19-07-2017 12:05
48.07% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
19-07-2017 12:02
Ik vraag me af of het zo gezond is om extreem veel eiwit te eten. Lijkt me niet goed voor je nieren.

Wat is extreem veel eiwit?

Sporters houden ongeveer 2 gram per kilo lichaamsgewicht aan voor eiwit.
Ik weeg 60 en eet 120 gram eiwit op een dag. Zoveel is dat niet hoor
Alle reacties Link kopieren
mano28 schreef:
19-07-2017 12:05
Wat is extreem veel eiwit?

Sporters houden ongeveer 2 gram per kilo lichaamsgewicht aan voor eiwit.
Ik weeg 60 en eet 120 gram eiwit op een dag. Zoveel is dat niet hoor
Ik weet niet of alle sporters dat aanhouden. Ik denk dat er ook zijn die gewoon zoveel mogeijk shakes, eieren en proteinerepen naar binnen gooien. Op dit forum zit ook iemand die extreem veel eiwit eet en denkt dat dat gezond is.
.
impala schreef:
19-07-2017 12:02
Ik vraag me af of het zo gezond is om extreem veel eiwit te eten. Lijkt me niet goed voor je nieren.
Oppassen moet je altijd, maar bodybuilders hebben dat nodig vanwege spierafbraak.

TO, mijn man sport ook veel en is ook bezig om zich competitie klaar te maken. Ik maak me er weinig zorgen om eigenlijk want hij heeft ook nog een zittend beroep en we hebben twee kleine kinderen dus hij wisselt beweging en rust prima af.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
19-07-2017 12:06
Ik weet niet of alle sporters dat aanhouden. Ik denk dat er ook zijn die gewoon zoveel mogeijk shakes, eieren en proteinerepen naar binnen gooien. Op dit forum zit ook iemand die extreem veel eiwit eet en denkt dat dat gezond is.
Die zullen er wel zijn ja,maar degene die wel wat ervan af weten doen dat niet hoor. Die hebben een uitgebalanceerd voedingsschema.
Teveel eiwitten kan invloed hebben op je nieren. Dus regelmatig een bloedtest zodat je je waarden in de gaten kunt houden is aan te bevelen. Door die bloedtest kun je ook de hoogte van je hartslag in de gaten houden die moet tussen 60/100 zijn. Bij constant verhoogde hartslag heb je kans op hartritmestoornissen.Sommigen zijn daar gevoelig voor anderen niet.
Dus er is niets mis met bodybuilding maar doe wel om de zoveel tijd een bloedtest ter controle.
Alle reacties Link kopieren
Zoals jij het beschrijft klinkt het prima. en overal waar te voor staat is niet goed. dus teveel eiwit ook niet. het is geen wondermiddel. maar het klinkt alsof hij zich erin heeft verdiept en onder begeleiding traint dus ik zou mij geen zorgen maken. en als het goed is zal het sporten je bloeddruk verlagen, tevens je hartslag verlagen in rust en je hartspier versterken. Mits hij verder gezond is en geen hartpatient
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Zo te horen voelt hij zich er prima bij. Niks aan de hand dan toch?
Alle reacties Link kopieren
de manier waarop hij het doet klinkt niet ongezond. althans voor zijn lijf, misschien wel voor jullie relatie.

wanneer je vriend verder geen gezondheidsklachten heeft, en verantwoord traint is er niets mis mee om dagelijks uur tot anderhalf uur per dag te trainen.

het zijn de foute middelen, onvoldoende rust nemen, geen hersteltijd, etc wat slecht is voor je lijf.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Zoals jij het beschrijft is hij nu niet ongezond bezig. Je kunt hier en daar vraagtekens zetten bij het nut van sommige zaken, maar dan moet men eerst precies weten wanneer wat precies gegeten wordt voor welke sport actie.
Die eiwit shakes zijn gewoon een makkelijke manier om snel veel eiwitten binnen te krijgen voor herstel, over het algemeen neemt men die in direct na de zware kracht inspanning om zo meteen de bouwstoffen binnen te krijgen welke nodig zijn voor het herstel van de spieren na een uitgebreide krachtinspanning. En zo'n shake is makkelijker dan bijvoorbeeld vlees eten. Tegenwoordig wel erg duur helaas.

Ja, je bloeddruk neemt toe, maar alleen op het moment van de daadwerkelijke krachtsinspanning. Daarom wordt men ook licht in het hoofd nadat men een zwaar gewicht heeft verplaatst, omdat de bloeddruk dan weer heel snel afneemt. Genoeg krachtsporters die daardoor flauwvallen. En die hoge bloeddruk kan ook aderen laten springen wanneer men deze niet heeft "meegetraind". Gedurende een normaal trainingsschema echter zal dat nooit gebeuren.

Maar bodybuilding, zoals men als presentatie sport doet, is niet natuurlijk en kan ongezond zijn. Simpelweg omdat het menselijk lichaam zich niet in een natuurlijke toestand bevind wanneer men zulke massale spieren met zo weinig lichaamsvet creëert. Krachtsport daarentegen is weer wat anders dan bodybuilding en een stuk gezonder.

Is wat jij doet dan ongezonder? Misschien, wel als dat het enige is wat je doet. Maar een keertje, dat kan dan gewoon deel uitmaken van een gebalanceerd dieet verdeelt over een hele week, zolang men maar genoeg gezonde andere dingen doet. Dat hij zoveel kCal dagelijks naar binnen werkt is ook alleen omdat hij zo'n hoog onderhoud en verbruik heeft. En bij hem zijn het tenminste geen loze calorieën.

Voor de rest is het voor hem waarschijnlijk vooral ijdelheid. Hij is blijkbaar heel onzeker over zijn lichaam, simpelweg doordat men in de media keihard wordt afgerekend op uiterlijk als man zijnde, met name uit de hoek van vrouwen. Waar vrouwen op een gegeven moment naar chirurgische ingrepen of anorexia grijpen om aan een ideaalbeeld te voldoen, moeten mannen tegenwoordig allemaal maar een sixpack hebben, breed geschouderd en dik gespierde bovenarmen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
19-07-2017 13:04
Zoals jij het beschrijft is hij nu niet ongezond bezig. Je kunt hier en daar vraagtekens zetten bij het nut van sommige zaken, maar dan moet men eerst precies weten wanneer wat precies gegeten wordt voor welke sport actie.
Die eiwit shakes zijn gewoon een makkelijke manier om snel veel eiwitten binnen te krijgen voor herstel, over het algemeen neemt men die in direct na de zware kracht inspanning om zo meteen de bouwstoffen binnen te krijgen welke nodig zijn voor het herstel van de spieren na een uitgebreide krachtinspanning. En zo'n shake is makkelijker dan bijvoorbeeld vlees eten. Tegenwoordig wel erg duur helaas.

Ja, je bloeddruk neemt toe, maar alleen op het moment van de daadwerkelijke krachtsinspanning. Daarom wordt men ook licht in het hoofd nadat men een zwaar gewicht heeft verplaatst, omdat de bloeddruk dan weer heel snel afneemt. Genoeg krachtsporters die daardoor flauwvallen. En die hoge bloeddruk kan ook aderen laten springen wanneer men deze niet heeft "meegetraind". Gedurende een normaal trainingsschema echter zal dat nooit gebeuren.

Maar bodybuilding, zoals men als presentatie sport doet, is niet natuurlijk en kan ongezond zijn. Simpelweg omdat het menselijk lichaam zich niet in een natuurlijke toestand bevind wanneer men zulke massale spieren met zo weinig lichaamsvet creëert. Krachtsport daarentegen is weer wat anders dan bodybuilding en een stuk gezonder.

Is wat jij doet dan ongezonder? Misschien, wel als dat het enige is wat je doet. Maar een keertje, dat kan dan gewoon deel uitmaken van een gebalanceerd dieet verdeelt over een hele week, zolang men maar genoeg gezonde andere dingen doet. Dat hij zoveel kCal dagelijks naar binnen werkt is ook alleen omdat hij zo'n hoog onderhoud en verbruik heeft. En bij hem zijn het tenminste geen loze calorieën.

Voor de rest is het voor hem waarschijnlijk vooral ijdelheid. Hij is blijkbaar heel onzeker over zijn lichaam, simpelweg doordat men in de media keihard wordt afgerekend op uiterlijk als man zijnde, met name uit de hoek van vrouwen. Waar vrouwen op een gegeven moment naar chirurgische ingrepen of anorexia grijpen om aan een ideaalbeeld te voldoen, moeten mannen tegenwoordig allemaal maar een sixpack hebben, breed geschouderd en dik gespierde bovenarmen.
Bedankt voor uw reactie.
Kan die hoge bloeddruk op het moment van zo'n krachttraining dan geen kwaad?


Tgoja, ik zou hem nu niet ijdel noemen. Maar hij vind een sterk lichaam gewoon horen bij "het man zijn"...
Vroeger zat hij uren op de koersfiets. Sinds we een dochter hebben vond ik dit niet meer aanvaardbaar. Dus doet hij nu een sport die veel minder tijd in beslag neemt en die hij lekker thuis kan doen in zijn "man-cave". Hij doet het ook enorm graag en zegt dat hij dat uurtje na een werkdag nodig heeft om zijn hoofd leeg te maken.

Dan zet ik onze dochter van 5 maandjes in de hoek van de kamer en kan ze het ganse uur gefascineerd kijken hoe haar papa met die gewichten sleurt... uberschattig! :hihi: :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Jc2 schreef:
19-07-2017 13:47
Bedankt voor uw reactie.
Kan die hoge bloeddruk op het moment van zo'n krachttraining dan geen kwaad?


Tgoja, ik zou hem nu niet ijdel noemen. Maar hij vind een sterk lichaam gewoon horen bij "het man zijn"...
Vroeger zat hij uren op de koersfiets. Sinds we een dochter hebben vond ik dit niet meer aanvaardbaar. Dus doet hij nu een sport die veel minder tijd in beslag neemt en die hij lekker thuis kan doen in zijn "man-cave". Hij doet het ook enorm graag en zegt dat hij dat uurtje na een werkdag nodig heeft om zijn hoofd leeg te maken.
doet hij dit helemaal zonder begeleiding?
dat lijkt me niet heel verstandig. Toch wel handig als je intensief sport, dat er af&toe iemand meekijkt die weet waar hij op letten moet
Alle reacties Link kopieren
Gewichten tillen is inderdaad ideaal om je hoofd leeg te maken. Je bent namelijk heel erg doelbewust bezig met een enkele simpele taak in perfectie uit te voeren. Net zoals kata's (zo heten die toch) te lopen bij sommige oosterse vechtsporten. Of in een Yoga houding zakken.

Wanneer ik 170 kg deadlift, dan worden mijn spieren maximaal gebruikt, staan die helemaal onder spanning en wordt er dus best wel een bloeddruk opgebouwd om dan nog bloed naar alles toe te pompen. Mijn aderen aldaar zijn door de training al die jaren naar dat niveau toe echt wel steviger geworden. Zodra ik dan dat gewicht weer loslaat en mij ontspan, dan openen al die kanalen zich weer en daalt de opgebouwde druk heel snel. Wat voor duizeligheid kan zorgen. Dat effect had ik vroeger al bij de 140kg terwijl ik die nu probleemloos pak. Het is gewoon training en je lichaam past zich aan.

Jouw man is dus altijd al een sporter geweest. Dan is toerfietsen of gewichten misschien wel een andere manier van sporten, maar beide zijn dus iets dat hij graag doet. En ja, dat beetje competitie dwang, die drive om jezelf te verbeteren, die zat er altijd al bij hem in, dat maakt hem tot wie hij nu eenmaal is.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-07-2017 13:56
doet hij dit helemaal zonder begeleiding?
dat lijkt me niet heel verstandig. Toch wel handig als je intensief sport, dat er af&toe iemand meekijkt die weet waar hij op letten moet
In de eerste paar maanden heeft hij een personal trainer laten langskomen die hem de knepen van het vak geleerd heeft... hopelijk voert hij alles perfect uit want goedkoop is zo'n trainer niet :-)
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
19-07-2017 14:04
Gewichten tillen is inderdaad ideaal om je hoofd leeg te maken. Je bent namelijk heel erg doelbewust bezig met een enkele simpele taak in perfectie uit te voeren. Net zoals kata's (zo heten die toch) te lopen bij sommige oosterse vechtsporten. Of in een Yoga houding zakken.

Wanneer ik 170 kg deadlift, dan worden mijn spieren maximaal gebruikt, staan die helemaal onder spanning en wordt er dus best wel een bloeddruk opgebouwd om dan nog bloed naar alles toe te pompen. Mijn aderen aldaar zijn door de training al die jaren naar dat niveau toe echt wel steviger geworden. Zodra ik dan dat gewicht weer loslaat en mij ontspan, dan openen al die kanalen zich weer en daalt de opgebouwde druk heel snel. Wat voor duizeligheid kan zorgen. Dat effect had ik vroeger al bij de 140kg terwijl ik die nu probleemloos pak. Het is gewoon training en je lichaam past zich aan.

Jouw man is dus altijd al een sporter geweest. Dan is toerfietsen of gewichten misschien wel een andere manier van sporten, maar beide zijn dus iets dat hij graag doet. En ja, dat beetje competitie dwang, die drive om jezelf te verbeteren, die zat er altijd al bij hem in, dat maakt hem tot wie hij nu eenmaal is.
170 kg deadlift? Damn....
Dat is toch die oefening waarbij je die stang omhoog tilt hé?
Alle reacties Link kopieren
Ja. stang met schijven die als dood gewicht op de vloer ligt, stang beetpakken en dan omhoog rechtop staan. 100% eigen lichaamsgewicht tillen daarbij is iets wat ieder mens eigenlijk zou moeten kunnen. 150% wanneer je erin geoefend bent. 200% wanneer je sterk wilt zijn. Al is het niet voor iedereen verstandig om dat zomaar te doen, sommige mensen hebben er de bouw (qua flexibiliteit en houding) niet meer voor, dat moeten ze dan eerst terug trainen.

Je lichaam is gemaakt om in de richting van de zwaartekracht belast te worden, en door die dan ook op die manier regelmatig te belasten blijf je fysiek jong.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Jezus, Jaw, wat vet dat je dat kunt! Ik ben nu nog aan het opbouwen vanaf 25kg (50% van m'n lichaamsgewicht) ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven