Paaldansen als sport

20-07-2017 02:36 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames,

Ik zou graag willen beginnen met paaldansen, heb al eerder een proefles gevolgd. Maar het was niet echt een les waar je veel van uit krijg. Ik vroeg mij af of er dames hier aan paaldansen doen zo ja, is het een moeilijke sport om te leren?
Alle reacties Link kopieren
Wat is je doel er uiteindelijk mee? Voor een strakke core heb je niet per se paaldansen nodig nl.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik paaldans nu ongeveer een jaar (sinds september) en ik vind het zo ongelooflijk leuk!
Moeilijk om te leren is lastig te zeggen, dat is voor iedereen anders namelijk. Over het algemeen is het wel zo dat de oefeningen langzaam worden opgebouwd naar jouw niveau. Je hoeft dus niet ineens het moeilijkste van het moeilijkste te kunnen maar het wordt aangepast op jouw lenigheid- en kracht.
Motorisch gezien vind ik het soms wel echt moeilijk. Je hangt in allerlei manieren (op z'n kop, horizontaal, verticaal) waardoor ik dan het verschil tussen links en rechts en voor en achter moeilijk uit elkaar kan houden hahaha.

Omdat je kracht en lenigheid traint tijdens de training wordt je wel steeds beter en merk je echt na een paar weken al verschil dat iets wat eerst heel lastig was, ineens een stuk makkelijker wordt.

Het is wel erg goed voor vooral je spierkracht. Verwacht niet dat je ineens veel gaat afvallen als je blijft eten zoals je nu eet. Als je er effectief bij wil afvallen zul je bijna altijd je eetpatroon wel moeten aanpassen. Ik ben in een jaar ongeveer 1,5 tot 2 kilo afgevallen maar ben dus wel blijven eten als normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik doe al 5 jaar aan paaldansen.
Moeilijk ? Soms wel, vaak is het net de techniek doorkrijgen en voldoende kracht opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo'n 4 jaar geleden begonnen met paaldansen. Ga nog steeds met heel veel plezier naar m'n lessen.
En ja, sommige technieken kan ik na 3 jaar nog steeds niet, frustrerend (maar ook eigen schuld, want het is natuurlijk veel minder leuk om aan iets te werken wat nog niet lukt, dan iets doen wat je wel kan). Maar daar staat tegenover dat ik bij sommige moves wel in 1 keer in een pretzel kan hangen.

Of het moeilijk is om te leren? Als je een goede docent hebt dan houden ze inderdaad rekening met je capaciteiten en blijft het altijd leuk. Zeker wanneer je eindelijk een techniek onder de knie krijgt. Daarbij is het ook fijn om met elkaar te leren, want de tip van een mede cursist of andere instructeur kan net datgene zijn waardoor je de techniek ineens door hebt.
Alle reacties Link kopieren
Paaldansen als sporten wordt echt veel te erg onderschat. Althans, vind ik. Voordat ik begon met paaldansen was ik, sportief gezien, ook echt helemaal niks gewend want ik heb veel sporten geprobeerd maar geen één vond ik leuk of uitdagend genoeg om vol te blijven houden. Paaldansen heb ik toch 1,5 jaar volgehouden en dat is voor mij echt een mijlpaal! (pun intented).

I.v.m. privé-omstandigheden moest ik stoppen maar het begint weer enorm te kriebelen bij mij. Nooit gedacht dat ik dat ooit over een sport zou zeggen ;).

De eerste paar maanden had ik echt enorme blauwe plekken over mijn hele lichaam en voelde ik spierpijn op plekken waarvan ik niet eens wist dat er spieren zaten. Ik zou je dus niet aanraden om te beginnen als je binnenkort een vakantie gepland hebt :P.

Ik vond het zwaar, je tilt vaak je eigen lichaamsgewicht op en soms duurt het maanden voordat je een bepaalde move of techniek onder de knie hebt, maar mán! wat gaf het mij een kick als het dan eindelijk wél lukte! Ik wil binnenkort weer gaan beginnen.

Waar ik les kreeg, werd paaldansen overigens ook echt als ''krachttraining'' gezien, er was niks seksueels aan dus: geen hakken, haar vast, sportbroekjes dus geen rokjes en al helemaal geen kronkelende ''sexy moves'' tegen de paal aan of rollen op de grond :P.
Er zijn helaas nog heel veel mensen die denken dat je één of andere sloerie bent als je zegt dat je aan paaldansen doet. Er zijn ook veel sportscholen die wel erotisch getinte paaldanslessen geven maar daar kan en wil ik niet over mee praten.
I'm a goal digger.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg verschillende soorten paaldans lessen (en aanverwanten). De "gewone" lessen zijn inderdaad gericht op techniek, kracht en lenigheid. Lekker op blote voeten en in sportkleding.
Maar ik ga ook naar lessen waar de nadruk ligt op choreografie en dat kan dan in de vorm van moderne dans (ook op blote voeten en in sportkleding) of meer de sexy kant (dus meer gekronkel in en rond de paal) en dat is meestal op (hoge) hakken, maar nog steeds gewoon in sportkleding. Bij beide varianten zijn kniebeschermers onmisbaar.
Ook zijn er lessen gericht op lenigheid (veel rekken en strekken) of op kracht (bootcamp).

We hebben lessen waar mannen gewoon welkom zijn (bijna alle lessen, en ja, er zijn bij ons ook mannelijke cursisten). Maar sommige lessen zijn alleen voor vrouwen (of alleen voor mannen).

Ik vind het wel verslavend. Mijn collectie danskleding en -schoenen groeit gestaag...
biebeltje wijzigde dit bericht op 21-07-2017 11:14
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh ja inderdaad, blauwe plekken en pijn!!! Vooral in het begin, daarna bij een nieuwe move. Maar dat went en dan doet het vrijwel geen zeer meer en de blauwe plekken worden minder. Een ''gezegde'' binnen de paaldanssport: they aren't bruises, they are pole kisses'' vind ik wel heel leuk haha.

Biebeltje, waar haal jij de kleding vandaan? Vooral broekjes vind ik lastig want die zijn al gauw te lang natuurijk. En het liefst wil ik nog wat leuke, betaalbare, tops.
Alle reacties Link kopieren
wauw als ik dit allemaal hoor, denk ik....hmm is het wel allemaal waard. Ik wil zo graag op een sport, maar geen fitness vind ik erg saai.
Alle reacties Link kopieren
Ja het is het zeker waard. Op het moment dat die ene move lukt waar je al weken op traint, geeft zo'n kik.
Je daagt jezelf steeds meer uit en gaat je grenzen verkennen.
En je krijgt nog een hoop vriendinnen erbij vaak:)

Ik zou na de zomervakantie gewoon paar weken gaan proberen . Weet zeker dat je dan doorzet:)
Alle reacties Link kopieren
Hoe bedoel je, wat houdt je tegen?
Het is echt onwijs leuk, juist ook goed vol te houden omdat er altijd vooruitgang is, je kunt alleen maar beter worden en je leert steeds meer waardoor je nooit, maar dan ook nooit, ''klaar'' bent en dus gestimuleerd blijft om door te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Woepsie96 schreef:
20-07-2017 18:04

Biebeltje, waar haal jij de kleding vandaan? Vooral broekjes vind ik lastig want die zijn al gauw te lang natuurijk. En het liefst wil ik nog wat leuke, betaalbare, tops.
Ik haal de laatste tijd voornamelijk m'n sportkleding bij Forever21. Die hebben veel keus en dus ook wat kortere broekjes.
Verder heb ik een kleine verzameling broekjes van Cleo the Hurricane en een setje van Mika Yogawear.
Bij onze studio wordt geregeld in het buitenland een groepsbestelling geplaatst en dan bestel ik vaak mee, of er zijn nog wat kledingstukken over die dan in de studio verkocht worden.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar echte paaldanskleding, dan heb je de beste grip en het ziet er ook nog eens leuk uit.
Maar eigenlijk haal ik mijn sportkleding overal en nergens vandaan.
(En zoeken op pole wear geeft al een aardig aantal hits).
Alle reacties Link kopieren
Ja, paaldansen is een sport, maar het niveau verschilt per paaldansles.

Bij het universitair sportcentrum is het vaak vooral erg gericht op beginners die even 11 weken willen paaldansen. Zou daar niet teveel mee doen. 11 weken is ook lang niet voor iedereen genoeg om de basis te leren (draaien, helicopter, vertical break.)

Bij een echte paaldansschool heb je vaak meer mogelijkheden om echt te groeien in niveau. Ik zou wel een lichte voorkeur hebben voor paaldansscholen waar ook andere lessen worden geboden zoals aerial silk, yoga en aerial hoop. Dit omdat je juist door af en toe wat anders doen juist sneller het kwartje bij je kan laten vallen om een bepaalde oefening ook bij paaldansen te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
En het is wel een lastige sport. In het begin is het vooral lastig met hoe je een paal moet vastpakken zonder weg te glijden. Later gaat dat beter. (Vaak moet je de paal naar je toe trekken ipv je hand maar laten hangen of onbewust naar beneden duwen) In het begin heb je ook veel spierpijn. Maar dan minder. En als je weer wat truukjes kent en nieuwe dingen gaat doen wel weer een beetje. Dat wordt dan ook weer minder etc.
Alle reacties Link kopieren
Doe het ondertussen alweer 3,5 jaar.
En heb af en toe nog steeds baaldagen als iets niet lukt, maar met goede begeleiding is het vaak alleen nog een mentale switch die je om moet zetten als je iets "engs" leert of nog kracht op moet bouwen.

Wilde het al super lang, maar heb mezelf altijd tegengehouden door het beeld wat andere mensen ervan hebben.
Uiteindelijk ben ik bij een aantal studio's geweest voor een proefles, maar degene waar ik gebleven ben was degene die geen etiket of richting aan het paaldansen vastplakten.
Begrijp me niet verkeerd, maar krijg altijd een beetje de bibbers van mensen die gruwelen van de sexy kant van paaldansen en dan al helemaal als het de docent of eigenaar is van een dansschool.

De school waar ik nu train maakt het niet uit of je elke les op je hakken of blote voeten doet, mag je zelf bepalen.
Ook zijn er bootcamp lessen, stretch, lessen voor bijvoorbeeld handstanden en balanceren, choreo en de reguliere lessen. Maar ook wedstrijdtrainingen en sexy/exotic lessen.

Kleding koop ik meestal bij Rad of bad kitty. Die broekjes blijven tenminste zitten waar ze horen haha
Alle reacties Link kopieren
Het is veel moeilijker dan aerial silk!
anoniem300720172108 schreef:
30-07-2017 17:12
Ja, paaldansen is een sport, maar het niveau verschilt per paaldansles.

Bij het universitair sportcentrum is het vaak vooral erg gericht op beginners die even 11 weken willen paaldansen. Zou daar niet teveel mee doen. 11 weken is ook lang niet voor iedereen genoeg om de basis te leren (draaien, helicopter, vertical break.)

Bij een echte paaldansschool heb je vaak meer mogelijkheden om echt te groeien in niveau. Ik zou wel een lichte voorkeur hebben voor paaldansscholen waar ook andere lessen worden geboden zoals aerial silk, yoga en aerial hoop. Dit omdat je juist door af en toe wat anders doen juist sneller het kwartje bij je kan laten vallen om een bepaalde oefening ook bij paaldansen te kunnen.
Er bestaan helemaal geen echte paaldansscholen. Er bestaan niet eens diploma's om les te mogen geven. Er bestaat gewoon niks want het is niet erkend als sport en dus geen sport.
Alle reacties Link kopieren
paalballet schreef:
19-11-2018 23:26
Er bestaan helemaal geen echte paaldansscholen. Er bestaan niet eens diploma's om les te mogen geven. Er bestaat gewoon niks want het is niet erkend als sport en dus geen sport.
En waarom zijn er dan kampioenschappen?
Alle reacties Link kopieren
Het is niet echt een sport die je uitsluitend uitkiest om fit te worden/zijn/blijven. Maar: doe er je voordeel mee.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind echt goede seks ook best een sport maarja, de Olympische Spelen zal het niet halen
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Nee klot, maar hier zijn wel nederlands en wereld kampioenschappen in.

Daarbij word je er echt wel fit van. Als jij een choreo gaat maken van 3 minuten, kost je veel kracht en uithoudingsvermogen.
Het is erg goed voor je spieropbouw.
Waarom paaldansen wel een sport is ....
http://www.womenshealthmag.nl/Fitness/p ... le-fitness
Alle reacties Link kopieren
Weet je, zie paaldansen zoals jij het wil zien. Als er maar mensen zijn die er lol in hebben, misschien geld mee verdienen en tegelijkertijd een fit lijf krijgen ;)
Yongpeople schreef:
19-11-2018 23:31
En waarom zijn er dan kampioenschappen?
Tsja, ik denk dat ze bedoelt dat het een nieuwe sport is en er nog geen normen voor zijn ontwikkeld.
Door bv de olympische spelen wordt paaldansen ook niet als sport erkend.
Je kan voor alles een kampioenschap organiseren dus dat heeft ook niks te maken met of iets een echte sport is
DanaJoe72 schreef:
24-11-2018 20:30
Weet je, zie paaldansen zoals jij het wil zien. Als er maar mensen zijn die er lol in hebben, misschien geld mee verdienen en tegelijkertijd een fit lijf krijgen ;)
Je krijgt van paaldansen geen fit lijf. Het is dor de blessuregevoeligheid jusit dat je al een fit lijf moet hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven