Speed pedelecs en "gewone" elektrische fietsen

05-08-2017 20:38 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een fietsvakantie met een elektrische fiets (met een begrenzing bij 27 km/h) heb ik de smaak behoorlijk te pakken! Ik wil ook voor een elektrische fiets gaan, maar ik zit te twijfelen tussen ondersteuning tot 25 km/h of tot 45 km/h. De eerste wordt een "gewone" elektrische fiets genoemd, de tweede een speed pedelec. Ik hou van zeer hard fietsen, maar niet van wielrennen. Er zitten echter enkele nadelen van een speed pedelec (die een 25 km/h fiets niet heeft): helmplicht, rijbewijs met AM (een autorijbewijs heeft B en daarmee automatisch AM), kenteken, opvolgen van bromfietsregels.

Ik wil niet over één nacht ijs gaan en een goede keuze maken, ook gezien de financiën, hoewel het mogelijk is om te leasen of in termijnen te betalen. Ik kan het hele bedrag ophoesten, maar ik hou ook liever wat spaargeld over, voor onvoorziene gebeurtenissen. Als ik een dure speed pedelec in één keer op, is al mijn spaargeld op. Dat is m.i. onverstandig.

Ik

Wie heeft een speed pedelec? Wat zijn jullie ervaringen?
Wat zien jullie als belangrijke voor- en nadelen van een 25 km/h en een 45 km/h fiets? Vinden jullie de voor- en nadelen zwaar wegen om zo'n fiets wel of niet te kopen?
World of Warcraft: Legion
Fiets je veel in de bebouwde kom / stad is een gewone ebike goed genoeg. Moet je lange stukken buiten de bbkom is een pedelec wel fijn. Mij fietst dat overigens te hard.
En een helm vind ik ook niets
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend fietst nu bijna twee jaar met een speed pedelec naar zijn werk. O.m. omdat het een filegevoelig traject is. De afstand is zo'n 20 km. Hij vindt het zelf super fijn, maar de nieuwe wetgeving verpest het wel enigszins. Hij fietst gewoon met zijn wielrenhelm, en waar het fietspad smal is op de weg om andere fietsers te ontzien maar daar wordt hij vaak toegeroepen of uitgescholden door automobilisten die niet op de hoogte zijn van de nieuwe wetgeving. Ook voelt hij zich dan erg onveilig. Gelukkig is een groot deel van de route snelfietspad en daar blijft hij wel op fietsen. Hij kent ook een aantal mensen die het nummerbord van hun fiets gesloopt hebben, omdat ze het op de weg fietsen gewoonweg te gevaarlijk vinden.

Het eerste jaar had hij een Sparta via een grote online fietsenwinkel. Verkozen tot fiets van het jaar. Alleen maar problemen mee gehad. Was echt een ramp. Nu bijna een jaar een Haibike, gekocht bij een lokale fietsenwinkel. Even afkloppen, maar tot nu toe heel blij mee.
Heb er zelf als fietser geen ervaring mee. Maar als automobilist denk ik: in de stad heb je er niets aan. Zo hard kun je daar toch nergens fietsen. Buiten de stad, lijkt het mij vrij link. Waarom? Ik rijd dagelijks zowel binnen als buiten de stad en het valt mij op hoeveel bijna-ongelukken ik zie gebeuren met speed pedelecs. Veel automobilisten, maar ook fietsers en bromfietsers zien een 'gewone' fiets en schatten in dat je zo ongeveer halve snelheid rijdt. Daardoor ontstaan veel bijna-ongelukken. Als ze iemand op een racefiets zien, schatten ze de snelheid veel beter in.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de gebruikers van speed pedelecs hun kenteken erop moeten laten. Daarnaast vind ik ook dat ze zouden moeten kiezen tussen:
- op de rijbaan en dan maximumsnelheid 45 km/h;
- op het fietspad en dan maximumsnelheid 25 km/h, op het moment dat ze fietsers passeren, anders zoals de wet nu is: 30 km/h in de bebouwde komen en 40 km/h daarbuiten.
Het is iets te simpel om een speed pedelec te zien als een bromfiets, zoals de wetgeving is sinds januari 2017.

Ik bedenk me ook dat mensen met een speed pedelec op dezelfde manier richting moeten kunnen aangeven zoals bestuurders van snorfietsen (?), bromfietsen en motorfietsen dat ook doen, met oranje knipperlichten links en rechts van het achterlicht/remlicht. Dit i.p.v. het hand uitsteken (wat ik liever doe op een gewone fiets, of op een elektrische fiets met een snelheid niet veel hoger dan ongeveer 20 km/h). Met een hoge snelheid houd ik liever beide handen aan het stuur.

De komende weken heb ik heel veel tijd om dit goed uit te zoeken. Ik ga naar een experience center van enkele belangrijke merken die daar speed pedelecs beschikbaar stellen om vrijblijvend te testen. Een besluit neem ik over enkele weken, of in december/januari.

Voor mij is dit een soort bezuiniging: de speed pedelec neemt de plaats in van gewone fiets, trein en wandelen in. Het abonnement op de OV-chipkaart stop ik. Bij betaling ineens bereik ik over een paar jaar een break even point. Ik betaal nu ruim 1150 euro per jaar aan OV. Een speed pedelec kost tussen 3000 en 5000 euro, waarbij de Gazelle Cityzen Speed opvallend goedkoop is, ver onder de 3000 euro.
hans66 wijzigde dit bericht op 05-08-2017 21:45
3.85% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Het lijkt mij niet prettig dat je straks verplicht op de rijbaan moet en niet meer op het fietspad mag. Ik denk dat dat heel onveilig is.
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan de te overbruggen afstand. Tot ongeveer 20 km zou ik voor een e-bike gaan, denk ik. Daarboven voor een pedelec. Als je het hebt over woon-werkverkeer. Voor recreatief gebruik altijd een e-bike.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op een speed-pedalic rijden veel te gevaarlijk vinden i.v.m. het rijden op de rijbaan. Er zullen vast wel plekken zijn waar het prima kan, omdat fietsers in feite toch al op de rijbaan rijden, en met de tijd zullen automobilisten er steeds meer aan wennen. Maar waar ik woon vind ik het echt levensgevaarlijk, en ik zie de speed-pedalics dan meestal ook gewoon op het fietspad rijden. Dubbelbaans rotondes trotseren op je fiets, terwijl daarnaast een onwijs breed tweebaans fietspad ligt is ook wel de goden verzoeken.
Alle reacties Link kopieren
k bedenk me ook dat mensen met een speed pedelec op dezelfde manier richting moeten kunnen aangeven zoals bestuurders van snorfietsen (?), bromfietsen en motorfietsen dat ook doen, met oranje knipperlichten links en rechts van het achterlicht/remlicht. Dit i.p.v. het hand uitsteken (wat ik liever doe op een gewone fiets, of op een elektrische fiets met een snelheid niet veel hoger dan ongeveer 20 km/h). Met een hoge snelheid houd ik liever beide handen aan het stuur.

Ik neem aan dat je niet op volle snelheid de bochten door gaat. Dus daar waar je je hand moet/hoort uit te steken om richting aan te geven.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel,

Ik maak deze week een testrit op een speed pedelec (bij een testcentrum), dus kan ik het richting met de hand aangeven, uittesten. Verminder ik eerst de snelheid en steek ik dan de hand uit, of doe ik dat andersom? Sommige speed pedelecs hebben een achterlicht die bij afremmen feller gaat branden, net zoals bij andere voertuigen.

Op een gewone fiets, of op een elektrische fiets met ondersteuning tot 25 km/h steek ik eerst de hand uit, verminder de snelheid en neem dan de bocht. De hand houd ik uitgestoken totdat ik bijna in de bocht zit. Daarna fiets ik weer met beide handen aan het stuur.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
06-08-2017 12:00
Tickel,

Ik maak deze week een testrit op een speed pedelec (bij een testcentrum), dus kan ik het richting met de hand aangeven, uittesten. Verminder ik eerst de snelheid en steek ik dan de hand uit, of doe ik dat andersom? Sommige speed pedelecs hebben een achterlicht die bij afremmen feller gaat branden, net zoals bij andere voertuigen.

Op een gewone fiets, of op een elektrische fiets met ondersteuning tot 25 km/h steek ik eerst de hand uit, verminder de snelheid en neem dan de bocht. De hand houd ik uitgestoken totdat ik bijna in de bocht zit. Daarna fiets ik weer met beide handen aan het stuur.
Dan zou ik kijken of er knipperlichten opgezet kunnen worden.
Ik mis op de fiets trouwens echt mijn spiegels die ik op mijn scooter heb.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Of je zet deze erop
https://www.ditverzinjeniet.nl/iggi-sig ... r-je-fiets
Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Wat is het verschil tussen een speedpedelec en een gewone scooter die 45 per uur haalt?
Behalve dat je in de tweede brandstof gooit.

En waarvoor ga je dat ding gebruiken en welke afstanden denk je af te leggen?
En hoe sterk is de batterij?
Want effe een uur heen en een uur terug aan 45 en je batterij is toch wel plat of quasi plat.
.
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 11-08-2017 11:39
97.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
06-08-2017 16:45
Wat is het verschil tussen een speedpedelec en een gewone scooter die 45 per uur haalt?
Behalve dat je in de tweede brandstof gooit.

En waarvoor ga je dat ding gebruiken en welke afstanden denk je af te leggen?
Ik denk ongeveer 30 km per dag, soms een paar kilometer meer. Maar ik ben nu veel tijd kwijt aan naar het station fietsen, de trein, wandelen en fietsen. Dat duurt snel een dik uur.
En hoe sterk is de batterij?
Geen idee. Ik heb een Gazelle Cityzen Speed op het oog. Lange afstanden zal ik er niet mee fietsen. Ik hoef geen grote accu.
Want effe een uur heen en een uur terug aan 45 en je batterij is toch wel plat of quasi plat.
Ik zal niet constant 45 km/h fietsen. Soms fiets ik zachter.
World of Warcraft: Legion
.
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 11-08-2017 11:40
94.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
06-08-2017 17:25
Ik denk ongeveer 30 km per dag, soms een paar kilometer meer. Maar ik ben nu veel tijd kwijt aan naar het station fietsen, de trein, wandelen en fietsen. Dat duurt snel een dik uur.
Gaat het om woon-werkverkeer met een afstand enkele reis van ongeveer 15 km? Dan lijkt mij een gewone fiets of gewone elektrische fiets handiger (en dan dus het hele stuk fietsen ipv een stuk met de trein). Een speedpedelec heeft volgens mij vooral meerwaarde bij wat langere afstanden (>25 km enkele reis), waarbij je een groot deel buiten de bebouwde kom rijdt over een goed en rustig fietspad. Op mijn traject (krap 15 km) zou ik er weinig aan hebben, want het fietspad (buiten de bebouwde kom) is in elk geval 's ochtends zo vol met scholieren dat ik continu zou moeten inhalen en echt niets heb aan de hogere snelheid van een speedpedelec.
Alle reacties Link kopieren
Ik leen over een paar weken, wanneer de schoolvakantie voorbij is, de elektrische fiets (limiet 25 km/h) van mijn vader en ik ga daarmee enkele dagen naar mijn werk. Ik fiets dan de route die ik later met een speed pedelec wil gaan fietsen.

Mijn hobbyïsme is speelt hier overigens ook in mee. Ik haal soms wel 30 km/h op een 25 km fiets, waarbij ik de begrenzing eruittrap.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met een speed pedelec als testrit door Amsterdam gefietst. Op doorgaande wegen is het wat onwennig, voor de auto's meer dan voor mij. Dat harde rijden vind ik echt heel leuk, maar de drukte in de stad en de verkeersveiligheid laat mij niet altijd toe 45 km/h te fietsen.

Ik fiets voorzichtig en ik scheur niet overal langs met een idioot hoge snelheid zoals ik dat weleens op YouTube-video's zie.

Ik moet er ook aan wennen dat ik voor de wet op een bromfiets zit, dus met een geel kentekenplaatje. Als ik buiten adem ben, fiets ik tussen 30 en 35 km/h. Uitgerust en met een betere conditie (heb nu meer last van astma dan anders) zou ik langer 45 km/h kunnen fietsen.

In het oordeel probeer ik mijn kortademigheid weg te denken, en dan is mijn oordeel positief. Ik zou waarschijnlijk voor de Stromer ST1 45 km/h kunnen gaan, maar de Gazelle Cityzen Speed wil ik ook nog uitproberen. Dat gebeurt volgende week.
World of Warcraft: Legion
.
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 11-08-2017 11:38
Reden: geen reactie.
91.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
05-08-2017 21:44
Ik bedenk me ook dat mensen met een speed pedelec op dezelfde manier richting moeten kunnen aangeven zoals bestuurders van snorfietsen (?), bromfietsen en motorfietsen dat ook doen, met oranje knipperlichten links en rechts van het achterlicht/remlicht. Dit i.p.v. het hand uitsteken (wat ik liever doe op een gewone fiets, of op een elektrische fiets met een snelheid niet veel hoger dan ongeveer 20 km/h). Met een hoge snelheid houd ik liever beide handen aan het stuur.
Een tijdje geleden schreef ik dit bovenstaande. Nu wordt dit door de minister voorgesteld: richtingaanwijzers bij speed pedelecs. Daarover werd in een forum over speed pedelecs, een topic opgestart. Berijders staan daar niet negatief tegenover. Met een hoge snelheid houd ik liever de handen aan het stuur dan dat ik één hand uitsteek. Bij een lage snelheid is er geen probleem om een hand uit te steken, want dat doe ik op een niet-elektrische en gewone elektrische fiets (maximum 25 km/h) ook.

Over de verlichting heb ik ook het idee opgevat om het altijd aan te doen, ongeacht de weersomstandigheden, dus ook bij stralend zonnig weer (ik zie ook heel vaak motorrijders met licht aan). Omdat je een speed pedelec-rijder niet hoort, wil ik altijd met verlichting zichtbaar zijn. De meeste andere motorvoertuigen kun je vooral op de fiets, goed horen.
World of Warcraft: Legion
Pientjexxxx schreef:
05-08-2017 21:44
Het lijkt mij niet prettig dat je straks verplicht op de rijbaan moet en niet meer op het fietspad mag. Ik denk dat dat heel onveilig is.
Dat denk ik ook.

Al je spaargeld kwijtraken aan een fiets lijkt mij ook onverstandig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een speedpedelec (sparta ion) met fietstassen en ben begonnen op een gewone elektrische fiets. De gewone elektrische fiets gebruik ik nu zelf niet meer daar rijdt mijn dochter regelmatig op. In het begon vond ik de gewone elektrische fiets geweldig, ik ben veel frequenter gaan fietsen. Ik rij zelden in de stad, vaker op ventwegen en buiten de bebouwde kom op fietspaden en op de openbare weg. Ik heb het kenteken er niet op en draag geen helm omdat ik in de 2,5 jaar dat ik de fiets heb letterlijk maar 3 keer de 43 km per uur heb aangetikt. Gemiddeld rij ik 29 km per uur en dat vind ik hard zat. Met flinke tegenwind heb je met een speedpedelec net even meer power. Waar ik woon zijn weinig fietspaden maar als ik op een fietspad rijd dan pas ik mijn snelheid aan aan de andere fietsers. Het nare van de nieuwe regels vind ik dat men er vanuit gaat dat je steeds 45 km per uur rijdt, maar mijn sparta ion wil speedpedelec haalt "slechts" 43 en dan moet ik echt superhard en sneltrappen. Dat houd je hooguit 5 minuten vol.
Ik raad iedereen een speedpedelec aan, de mijne is geen sportief ogend ding maar echt een moederboodschappenfiets en zo wordt ie ook bereden. Ritjes waarvoor ik voorheen standaard de auto voor pakte doe ik nu op de fiets.
Alle reacties Link kopieren
In de sociale contacten geeft het soms gedoe als ik zeg een speed pedelec aan te willen schaffen. "Veel te gevaarlijk", "Je moet op de rijbaan", "Als er iet op de weg gebeurt kun je niet tijdig remmen", enz. Ik denk juist: Ik heb de route met de gewone elektrische fiets gefietst, ik rij voorzichtig (en dus ook met de speed pedelec), en i.t.t. een bromfiets rij ik niet constant 45 km/h. De argumenten zijn wel te weerleggen of door de te fietsen route niet erg relevant.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven