Benauwd tijdens hardlopen

22-08-2017 08:52 33 berichten
Hoi,

Ik bootcamp 3x per week en mijn conditie is dus best goed. Korte stukjes hardlopen gaat prima, maar soms ook we lange stukken moeten lopen krijg ik het zo benauwd, heb het gevoel dat ik steeds minder lucht binnen krijg.

Soms doe ik ook zelf een poging om de gaan hardlopen maar dan krijg ik het ook na een tijdje. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam nog best verder kan lopen maar ik moet gewoon stoppen omdat ik bijna geen lucht meer krijg.

Herkent iemand dit? Ik wil graag beter worden in hardlopen, moet je hier gewoon proberen doorheen te gaan? Ik probeer al zo goed mogelijk op m'n ademhaling te letten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je lichamelijk falen al uitgesloten door naar een (sport-)arts te gaan?
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Zorg inderdaad dat je zeker weet dat er geen lichamelijke oorzaak is, maar afgezien daarvan kan het ook zijn dat je te snel loopt. Probeer eens bewust langzamer te lopen als je alleen traint. Veel beginners lopen te snel (ik vroeger ook) en raken daardoor buiten adem. Naarmate je conditie beter wordt kan je die snelheid vanzelf op gaan voeren.

In het hardlooptopic schrijven mensen mee die veel meer ervaring hebben dan ik, dus kom daar vooral ook eens kijken :)
Ja dat herken ik. Maar ik heb dan last van hitte en/of luchtvochtigheid (longprobleem).
Ik zou het inderdaad eens met een arts bespreken.
Ik heb een kind met inspanningsastma. Is dat bij jou al uitgesloten? Of heb je nog helemaal geen arts hierover geraadpleegd?
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het met je ademhaling? Adem je niet te snel en/of te oppervlakkig? Probeer eens een ritme aan te houden van bijv inademen gedurende 2 stappen, uitademen gedurende 4 stappen. En inademen door je neus, uitademen door je mond. Koen de Jong en Bram Bakker zijn daar veel mee bezig, lees bijv hier: http://www.lopenenzo.nl/ademhalen-en-hardlopen/
Alle reacties Link kopieren
Zo snel mogelijk naar een sportarts.
Teveel focussen op je ademhaling kan ook veroorzaken dat je juist niet goed ademt.
Alle reacties Link kopieren
Zo snel mogelijk naar huisarts of sportarts
Je zal niet de eerste zijn die dood neer valt bij inspanning ... beetje hard gezegd misschien ... maar beter voorkomen dan genezen zeg ik maar.. en baat het niet schaad het ook niet
Ik zou naar de huisarts gaan. Dit zijn geen normale verschijnselen die bij sporten horen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste reactie is dat je te hard gaat. Een goede algemene conditie betekent namelijk niet dat dit geldt voor alle sporten! Ik had een goede zwem- en fietsconditie toen ik begon met hardlopen, maar toch was het de eerste tijd zwoegen.

Tips:

- loop rustiger, ook als het sprintjes zijn! Het heeft geen zin als je van de 10 sprintjes er 2 op volle kracht doet en de volgende 8 niet meer kunt doen omdat je op apegapen ligt.
- niet door je neus in- en uit ademen.
- kijk het even aan en als het echt heel ergs, is ga naar de dokter. Misschien is het iets lichamelijks.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hmm misschien dan toch maar een x naar de huisarts.

Ik lees bij inspanning astma dat je bij uitademen vooral moeite heb, ik heb het juist bij inademen.

Ik loop wel altijd best snel, miss inderdaad toch te snel. Door m'n neus ademen gaat helaas niet. Ik probeer altijd wel op m'n ademhaling te letten en daar een vast ritme in te krijgen, dat helpt wel tot een bepaalde hoogte..
Voor een sportarts heb je zeker een verwijzing nodig? Dan moet ik eerst naar de huisarts.

Ik heb laatste tijd ook vaak dat ik het effe koud krijg tijdens het sporten, ook wel raar..
Alle reacties Link kopieren
Noteer vantevoren ook de klachten en veranderingen die je voelt. Kijk ook of je zelf al een oorzaak-gevolg ziet, bijvoorbeeld als je een bepaalde oefening doet, dat je dan meer of minder last hebt van bepaalde klachten.

Ik merk altijd dat ik mijn hartslag met het sporten niet onder een bepaald getal kan houden als ik me gefrustreerd voel, al dan niet door mijn eigen lichaam. Als ik rustig in mijn hoofd ben, kan ik beter mijn hartslag reguleren.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
OpenHaardVuur schreef:
22-08-2017 10:17
Noteer vantevoren ook de klachten en veranderingen die je voelt. Kijk ook of je zelf al een oorzaak-gevolg ziet, bijvoorbeeld als je een bepaalde oefening doet, dat je dan meer of minder last hebt van bepaalde klachten.

Ik merk altijd dat ik mijn hartslag met het sporten niet onder een bepaald getal kan houden als ik me gefrustreerd voel, al dan niet door mijn eigen lichaam. Als ik rustig in mijn hoofd ben, kan ik beter mijn hartslag reguleren.
Ik heb geen hartslag meter of sporthorloge ofzo om. Dus daar let ik nooit op.
huisarts
daarna opbouwen in een veel rustiger tempo met een goed opbouwschema
elske1975 schreef:
22-08-2017 09:40
Ik zou naar de huisarts gaan. Dit zijn geen normale verschijnselen die bij sporten horen.
eh dat is ook veel te kort door de bocht het kan heel goed horen bij een conditieprobleem. TO doet bootcamp en traint dus kort intensief het kan zijn dat ze geen duurvermogen heeft en dat moet opbouwen

kan ook zijn dat ze inspanningsastma heeft

of verkeerde ademhaling

alles kan
en een sportarts heb je niks aan. Gewoon huisarts en als er echt iets aan de hand is zal hij wel verwijzen naar een longarts
Bootcamp is idd vooral kort en intensief.
Maar of het normaal is om benauwd te worden tijdens hardlopen? Ik weet ook niet wat andere voelen die beginnend zijn ze niet meer kunnen.

Ik moet binnenkort toch nog naar de huisarts voor een vaccinatie, ik ga dit dan wel gelijk aankaarten.
Ikje86 schreef:
22-08-2017 22:08
Maar of het normaal is om benauwd te worden tijdens hardlopen? Ik weet ook niet wat andere voelen die beginnend zijn ze niet meer kunnen.
Ik heb vorig jaar een hardloopschema gevolgd onder begeleiding van een trainer. Ik had het niet benauwd. Wij werden heel erg aangemoedigd om langzaam te lopen in het begin en goed op je ademhaling te letten. Ik zou het zeker aankaarten bij je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Zou het zeker ter sprake brengen bij de huisarts.

Maar daarnaast zou ik me persoonlijk niet al te veel zorgen maken. Bootcamp is een hele andere tak van sport dan hardlopen. Je duurvermogen moet je langzaamaan opbouwen. Dit doe je haast niet bij boorcamp, dat is toch allemaal veel explosiever. Voornamelijk door langzaam te lopen en niet te lang kan je dit rustig uitbouwen.
Neem hiervoor een goed schema en houdt je daaraan. (niet er vanuit gaan dat je het wel kan allemaal).
Hier word ik niet vrolijk van!
Alle reacties Link kopieren
duursport is echt anders dan bootcamp (is al gezegd). Ik zou me niet direct al te grote zorgen maken. Zorg dat je om de paar minuten ook eens diep inademt en vervolgens goed uitblaast. Als je te oppervlakkig ademt krijg je onvoldoende zuurstof binnen. Zorg ook voor een goede houding, dus schouders recht en borst vooruit. Zo kunnen je longen dieper inademen.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Ikje86 schreef:
22-08-2017 09:57
Voor een sportarts heb je zeker een verwijzing nodig? Dan moet ik eerst naar de huisarts.

Ik heb laatste tijd ook vaak dat ik het effe koud krijg tijdens het sporten, ook wel raar..
Dat ligt aan de doorbloeding en de benauwdheid op een gegeven moment na hardlopen. Het komt me bekend voor.Ik zou doorverwijzing vragen bij de huisarts naar de cardioloog voor een hartfilmpje om dat uit te sluiten.
Ikje86 schreef:
22-08-2017 22:08
Bootcamp is idd vooral kort en intensief.
Maar of het normaal is om benauwd te worden tijdens hardlopen? Ik weet ook niet wat andere voelen die beginnend zijn ze niet meer kunnen.

Ik moet binnenkort toch nog naar de huisarts voor een vaccinatie, ik ga dit dan wel gelijk aankaarten.
Ik ben ook beginnend bootcamper. Gestart met nul conditie.
Ik heb vooral dat ik klink als een lachende roker, zodra ik buiten adem raak. Dat heeft ook iets benauwd achtigs, maar ik heb bijvoorbeeld niet het idee dat ik echt geen lucht krijg. Daarom heb ik tot nu toe aangenomen dat dit gewoon hoort bij het conditie opbouwen. Wat bij mij soms helpt is puffend uitademen. Of hamsterwangen maken en dan blazend uitademen.
Ik had toen ik nog hard liep ook vaak ademhalingsproblemen in het eerste stuk van een rondje. Bij mij lag het aan lichte astma/allergie klachten. Sowieso heb ik nooit kunnen praten tijdens het hardlopen, terwijl heel veel anderen gewoon liepen te kletsen. Aangezien het 3 jaar lang hetzelfde is gebleven ondanks langzame opbouw naar 10 km, lag het echt aan mijn luchtwegen en niet aan mijn conditie.
Waarbij ik niet wil zeggen dat voor jou niet iets anders kan gelden. Het beste vraag je idd even advies aan de huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven