Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht vandaag: laat ik eens spontaan een andere route nemen. Resultaat: de weg kwijt en in een wijk beland waarvan mensen toen ik hier kwam wonen zeiden dat ik er maar beter weg kon blijven. Wel goede motivatie om door te rennen :biggrin:. Uiteindelijk ruim 11 km, zo ver ben ik in tijden niet geweest en ik voel het wel, want veel heuvels meegepakt. Maar het ging goed en blij dat ik mezelf van de bank af heb gesleept.
Alle reacties Link kopieren
Leuk een nieuw topic!

Ik heb vandaag weer eens door de duinen gelopen en ik heb genoten! Het was perfect loopweer en ik heb geprobeerd de rustige paadjes op te zoeken. Ik was namelijk niet de enige die het een mooie dag vond om naar de duinen te gaan ;-D Maar het was heerlijk, heb uiteindelijk 17km gelopen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
03-09-2017 17:45
100km en de korte trainingen zin van om en de nabij 10km.
wat je omschrijft klinkt eigenlijk niet als gewoon spierpijn maar meer een lichte blessure. Als je morgen ochtend nog voelt jou ik nog een extra rustdag nemen en de eerste keer dat je gaat lopen enkel kleine blokjes rennen om te kijken achteraf hoe het uitpakt.
Even wat conditie verliezen daar kom je niet omheen als je gedwongen langer rust moet nemen. Maar als je tegen wil en dank gaat en straks misschien een maand uit de running bent zal het conditie verlies nog groter zijn.
wauw héél knap!
Ik vreesde al voor dat antwoord.. ik heb zaterdag niet goed uitgewandeld denk ik, en het was net iets te veel.
Denk je dat ik wel een km of 8 kan wandelen als ik geen pijn voel tijdens wandelen? Bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Anoniem123456123456 schreef:
03-09-2017 18:06
Heen en weer zou ik inderdaad wel kunnen lopen, ik zat echt aan ronde rondjes te denken. Maar daar moet ik goed over nadenken hoor, niet overal is het landschap zoals in de randstad bijvoorbeeld :)
En misschien gewoon een blokje om lopen? Als ik een korte afstand wil lopen (onder de 4km) dan loop ik gewoon een blokje in de wijk. Dus vier keer naar rechts en ik ben weer op het beginpunt. Vooral toen ik net begon vond ik dat makkelijk, omdat ik dan ook beter kon zien dat ik vooruit ging. Want opeens bedenk je je dat je nu tot het 2e kruispunt loopt, terwijl je vorige keer maar tot het 1e kruispunt kon of zo. En je hoeft niet zo op te letten waar je loopt, dus je kunt je beter concentreren op je lopen.

@ikbenik, ik zie mijzelf ook niet als een fitgirl of super sportief. Maar dat is omdat ik mijzelf niet zo heel serieus vind qua sporten. Veel mensen om mij heen zijn veel fanatieker. Maar als ik kijk naar wat ik doe, ben ik wel sportief, het voelt alleen niet zo, omdat het gewoon een onderdeel van mijn routine is.
En er sportief uitzien... ja ik zie er vrij sportief uit, in mijn sportkleding. ;-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic! Ik heb in deel 5 een tijd meegeschreven maar ben eigenlijk een beetje afgehaakt van heel viva toen het nieuwe forum verscheen. Dat werkt totaal niet prettig op mijn telefoon.
Inmiddels zit ik een paar dagen voor de Ironman, waar een marathon lopen een onderdeel van is. Door een val en gedeeltelijk gescheurde pees in mijn knie is mijn training totaal niet gelopen zoals het de bedoeling was en is mijn doel veranderd van "sneller dan gemiddeld" naar "net binnen de cut off time over de finish komen zonder die pees verder te scheuren".
Hoe is het verder met iedereen? Baukje staat ook vlak voor een grote wedstrijd las ik? En waar traint de rest voor?
Ik las iets over of je jezelf een fitgirl vindt. Eigenlijk zie ik mijzelf totaal niet zo. Bij een fitgirl denk ik aan iemand voor wie uiterlijk het belangrijkste doel in sporten is. Iemand die constant foto's van zichzelf in sportkleding op Instagram en Facebook post. Dat ik door het gesport een platte buik krijg is fijn maar geen doel op zich. Ik deel geen foto's van mijn buik op Facebook (Instagram heb ik niet). Ik deel wel foto's van prijzen als ik die wil, of van als ik op het podium eindig.
Bovendien vind ik mijzelf te oud om mij "girl" te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat al beter met mijn kuit, heb er warmte gel van action op gesmeerd. voorlopig ga ik geen wedstrijd meer lopen, dan ga ik toch te hard. Het was leuk om mee te doen maar ook spannend en een blessure is het mij niet waard. Misschien volgend jaar ofzo 🤣 als ik een heel goede conditie heb. ik train dus puur voor mijzelf.
Perzikboom veel succes met Ironman!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net begonnen met start2run (en Spotify) na bijna 40 jaar carrière als couch potato.

Lopen doe ik in het bos dat aan de overkant van mijn straat ligt en ik ren in het wilde weg rond, de eerste keer had ik de hulp van gps nodig om terug thuis te raken :mrgreen:

Zaterdag les 3 gelopen dus nog wel een weg te gaan :)
Alle reacties Link kopieren
Zo dat gaat alweer lekker snel, leuk dat iedereen het topic weer weet te vinden!

Over de fitgirl-discussie: een fitgirl is voor mij een jonge vrouw die van haar sportieve lifestyle haar beroep heeft gemaakt met het gebruik van sociale media. Iemand die serieus met sport bezig is en anderen kan inspireren, maar wel met veel aandacht voor de uiterlijkheden en mooie plaatjes. Er zijn best leuke blogs die ik graag lees, zoals Eat.Run.Love
(Nederlands; zij is de laatste tijd meer bezig met triatlons, ook leuk!), Girls Love 2 Run (Nederlands; ik vind Francien heel grappig) en Lazy Girl Running (Engels; zij is personal trainer).
Ik zie mijzelf niet als een fitgirl (no way dat ik mijn training ga onderbreken/vastleggen voor een foto of filmpje, en de wereld kan best zonder mijn piekhaaren resting bitch face die altijd het resultaat zijn van intense trainingen), maar wel als iemand die zichzelf sportief mag noemen. Er zullen altijd mensen zijn die sneller en verder kunnen dan ik, maar hardlopen is zo'n belangrijk deel van mijn leven, ook al loop ik alleen recreatief, dat ik mezelf wel zo zie.

Anoniem, ik zou gewoon dat rondje gaan dat je in gedachten hebt, en er dan rekening mee houden dat heuvel op natuurlijk wat zwaarder en langzamer is dan heuvel af. Dus pas je tempo aan en als je merkt dat het toch een te zwaar rondje is, zoek je de volgende keer een andere.
Ik let alleen op ondergrond/heuvels als ik een bepaald tempo strak wil lopen, dat kan beter op een vlakke baan dan in het bos of de duinen. Maar meestal train ik op duur of intensiteit en dan zijn heuvels alleen maar goed.

Gioia, lekker zeg, 17 in de duinen! Goed bezig.

Perzikboom, welkom terug! Wat jammer dat die val roet in het eten heeft gegooid. Heb je wel veilig kunnen trainen op een aangepaste manier?
Ik heb eind september een 5km-loop, daar wil ik in elk geval onder de 25 minuten maar dat heb ik vorige week in een training ook al gedaan dus nu wil ik onder de 24. Weet nog niet of ik me nog voor een najaarswedstrijd ergens ga inschrijven.

Ik heb vandaag een training gedaan die in de Runners World stond als goede snelheidstraining voor 5-10 km-lopers.
- 10 minuten inlopen (ik had eerst even een warming upje gedaan)
- 15 x 1 minuut op wedstrijdtempo / 30 seconden dribbelen
- uitlopen
Was pittig, natuurlijk, maar omdat het steeds van die korte eenheden waren, kon ik mezelf pushen om toch steeds weer die versnelling te doen. Droop daarna wel van het zweet. Benen waren nog een beetje moe van 40 km fietsen gisteren, maar al met al was het een fijne training. De snelle minuten liep ik op een tempo tussen de 4.12 en 4.55, gemiddeld zo'n 4.30 maar ik moet echt nog leren om mezelf secuurder te pacen. In totaal 35 minuten / 6,3 km. Voor herhaling vatbaar!
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
@perzikboom, fijn dat je er weer bent. Wow, een Ironman, dat is nogal een uitdaging. Jeetje, een gescheurde pees, dat duurt toch ook een eeuwigheid voor dat weer hersteld is??
Ik ga over 3 weken een halve marathon doen! Ik heb er zin in!

@MonicaG, verdwalen zou mij ook kunnen gebeurd. Maar op mijn nieuwe sporthorloge kun je zien waar je je bevindt tov je startpunt, dus nooooit meer verdwalen. ;-D

Afgelopen weekend gewoon 110 minuten gelopen! :cheer2: Nou ja, 2 minuten meer omdat ik de 17km vol wilde maken (wat volgens strava niet gelukt is :@ ) Ik kan merken dat ik wat 'harder' ben geworden tov de vorige keer dat ik voor een HM trainde (vorig jaar). Ja, ik was wel moe en mijn benen waren moe, maar ik was niet stuk. Ik word alleen 's nachts nog wel af en toe wakker en dan voelen mijn benen extreem moe aan. Na wat strekken en rekken gaat het dan wel weer goed. Heel vaag.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag: ik ben begonnen rennen om een beetje conditie te kweken (en als ik wat vet verbrand is dat leuk meegenomen maar niet mijn hoofddoel) maar ik heb begrepen dat ik daarvoor 'traag' moet rennen.

Qua karakter ben ik eerder een spurter: een minuut of twee alles geven en dan een half uur als een vis op het droge naar adem happen :bonk:

Nu had me ik me bedacht om na het Evy-lesje effectief nog een minuut de longen uit m'n lijf te rennen en daarna mijn weg naar huis te zoeken te wandelen tot ik weer lucht krijg.
Maar ik vraag me af, doet zoiets ook iets nuttigs voor mijn lijf of maak ik daar alleen maar dingen mee kapot of is het soort van neutraal?

O ja en nog eentje: ik heb ongeveer 350 dagen per jaar wel ergens pijn/stijve spieren. Dat was altijd een excuus om niet te bewegen maar ik heb nu de klik gemaakt dat ik niet doodga van door de pijn heen te gaan en ik merk wel dat tijdens het bewegen de pijn weggaat.
Maar kan ik verder nog iets doen om die stramheid uit m'n lijf te krijgen? Ik had gedacht aan yoga maar ik wil eigenlijk niks doen in een les/klas/groep, ben dus op zoek naar iets wat ik gewoon thuis kan doen op tijd die mij het beste uitkomt.
Heeft iemand hier tips voor of word het vanzelf beter naarmate ik actiever word?
Alle reacties Link kopieren
Perzikboom alvast heel veel succes met je wedstrijd.

Dianaf heerlijk he dat e voelt dat e gewoon gaanderweg belastbaarder wordt.

MonicaG gelijk even een fabeltje wegwerken, door traag te lopen ga je niet meer vet verbranden. Sterker nog hoe sneller je loopt
hoe groter de vetverbranding. Of te wel als je een uur op 15km per uur loop verbrand je meer dan dat je een uur op 10km/hr loop. Het fabeltje komt voort uit het feit dat op een lage intensiteit je percentage gewijs meer vet verbrand dan op een hoge intensiteit. Maar omdat je op een hoge intensiteit zoveel meer verbrand zorgt het kleinere percentage absoluut gezien toch voor een hoger getal. Plus dat je na intensieve inspanning een hogere na verbranding hebt.
Dat gezegd hebbende zou ik mij daar even niet mee bezig houden en eerst gewoon rustig de duur opbouwen. En er even nog geen sprintjes en zo bij verzinnen. De bedoeling is dat je het volhoud, eerst conditie en belastbaarheid opbouwt en niet dat e over een paar weken al geblesseerd bent. want dan verbrand je helemaal niets meer met het lopen.

Regelmatig bewegen kan stramheid deels tegengaan. Zo ook yoga oefeningen. En daar hoef je natuurlijk niet perse voor na een les. Er zijn wel eenvoudige oefeningen die je e zonder begeleiding aan kunt leren.
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
04-09-2017 18:27
Perzikboom alvast heel veel succes met je wedstrijd.

Dianaf heerlijk he dat e voelt dat e gewoon gaanderweg belastbaarder wordt.

MonicaG gelijk even een fabeltje wegwerken, door traag te lopen ga je niet meer vet verbranden. Sterker nog hoe sneller je loopt
hoe groter de vetverbranding. Of te wel als je een uur op 15km per uur loop verbrand je meer dan dat je een uur op 10km/hr loop. Het fabeltje komt voort uit het feit dat op een lage intensiteit je percentage gewijs meer vet verbrand dan op een hoge intensiteit. Maar omdat je op een hoge intensiteit zoveel meer verbrand zorgt het kleinere percentage absoluut gezien toch voor een hoger getal. Plus dat je na intensieve inspanning een hogere na verbranding hebt.
Dat gezegd hebbende zou ik mij daar even niet mee bezig houden en eerst gewoon rustig de duur opbouwen. En er even nog geen sprintjes en zo bij verzinnen. De bedoeling is dat je het volhoud, eerst conditie en belastbaarheid opbouwt en niet dat e over een paar weken al geblesseerd bent. want dan verbrand je helemaal niets meer met het lopen.

Regelmatig bewegen kan stramheid deels tegengaan. Zo ook yoga oefeningen. En daar hoef je natuurlijk niet perse voor na een les. Er zijn wel eenvoudige oefeningen die je e zonder begeleiding aan kunt leren.

Baukje, tnx voor je uitleg.

Yoga ga ik zoeken op youtube, ik wou geloof ik vooral even bevestiging dat dat gewoon kan zonder lessen volgen :)
Alle reacties Link kopieren
Succes met Iron Man Perzikboom!

Welkom Monica. Ik spam hier altijd Yoga with Adriene (ik heb echt geen aandelen) omdat ze veel videos heeft voor beginners en hardlopers. Zelf merk ik dat regelmatig stretchen helpt tegen spierpijn en stijfheid, elk lichaam is natuurlijk anders maar je kunt het allicht eens proberen.

Hier niets bijzonders vandaag: 6km (maar wilde niet te hard van stapel lopen na de 11 km van gisteren). Geen zin maar ging snel voorbij en het heeft mijn hoofd lekker opgeklaard. Wel voel ik mijn benen behoorlijk, morgen maar een rustdag inlassen.
@MonicaG: welkom! Start2run vond ik heel leuk, ik ben in maart daarmee begonnen. Je zal merken dat het opbouwen echt heel snel gaat.

Verder goed bezig allemaal! Wat een positiviteit, leuk om te lezen hoe goed het gaat bij iedereen.

Ik ben verre van een fitgirl. In plaats van alles te willen delen, wil ik het liefste onzichtbaar zijn tijdens het lopen. Inmiddels durf ik te lopen terwijl het licht is (kon niet anders in de zomer met de lange dagen toen), maar eerst durfde ik echt alleen in het donker zodat zo min mogelijk mensen het zouden zien. Raar hersenspinsel, want bij anderen vind ik het er nooit stom uitzien als ze lopen.

Vorige week 'gespijbeld' qua trainingen, wegens omstandigheden kwam het er even niet van. Zondag had ik weer de mogelijkheid, niet helemaal fit maar toch een poging gewaagd omdat ik er echt aan toe was weer wat te gaan doen. Ging helaas niet zoals ik wilde, dus vanavond gaat het hopelijk beter.
Alle reacties Link kopieren
BubblesJoy schreef:
05-09-2017 09:32
@MonicaG: welkom! Start2run vond ik heel leuk, ik ben in maart daarmee begonnen. Je zal merken dat het opbouwen echt heel snel gaat.

Verder goed bezig allemaal! Wat een positiviteit, leuk om te lezen hoe goed het gaat bij iedereen.

Ik ben verre van een fitgirl. In plaats van alles te willen delen, wil ik het liefste onzichtbaar zijn tijdens het lopen. Inmiddels durf ik te lopen terwijl het licht is (kon niet anders in de zomer met de lange dagen toen), maar eerst durfde ik echt alleen in het donker zodat zo min mogelijk mensen het zouden zien. Raar hersenspinsel, want bij anderen vind ik het er nooit stom uitzien als ze lopen.

Vorige week 'gespijbeld' qua trainingen, wegens omstandigheden kwam het er even niet van. Zondag had ik weer de mogelijkheid, niet helemaal fit maar toch een poging gewaagd omdat ik er echt aan toe was weer wat te gaan doen. Ging helaas niet zoals ik wilde, dus vanavond gaat het hopelijk beter.
Dat onzichtbaar lopen, ik dacht dat ik daarin de enige was :high5:

'Mijn' bos is nogal onbekend, daar zijn nooit veel mensen, maar als ik van 100m ver iemand in mijn richting zie komen dan sla ik gauw een andere weg in.
In het donker lopen, zeker in het bos, durf ik niet, ik heb daar te veel verbeeldingskracht voor :facepalm:

Ik denk ook algauw dat ik er als een prutser uitzie met mijn rooie kop (waar alle onzuiverheden in m'n gezicht nog 's fijn door geaccentueerd worden) en gewoon katoenen shirt en goedkope schoenen in tegenstelling tot andere lopers met tig superduper accessoires die er altijd errug hip en alsof ze net gewassen en gestreken zijn uitzien :whistle:
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
04-09-2017 18:54
Baukje, tnx voor je uitleg.

Yoga ga ik zoeken op youtube, ik wou geloof ik vooral even bevestiging dat dat gewoon kan zonder lessen volgen :)
Houdt er wel rekening mee, dat als je alleen yoga gaat beoefenen, er niemand is om je eventueel uit de knoop te halen als je iets te fanatiek bent geweest... :hihi:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
MonicaG: geen secret eaters dus maar secret runners :high5:
Door het bos zou ik ook niet in het donker lopen, ik kies wel voor wegen met verlichting. Maar nu ik ook overdag durf te lopen, ben ik erachter dat het stiekem veel fijner is als het buiten licht is. Maar nog geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om selfies of zelfs filmpjes te maken en die uitgebreid te delen op social media. Ben altijd verbaasd hoe knap sommige vrouwen zijn tijdens of na het sporten, of dat ze misschien alleen een sportoutfit aantrekken voor de foto, niet om te sporten. Ik zie er tijdens en na het sporten uit als een verrotte tomaat.

Ik heb mezelf wel beloond met leuke sportkleding na het behalen van bepaalde doelen. Werkt erg motiverend! En speciale sportkleding blijkt geen verkooptruc maar echt heel veel fijner dan een katoenen shirt. Moest van mezelf wel eerst bepaalde afstanden halen (bijvoorbeeld 3km aan een stuk) voordat ik iets 'mocht' kopen, eerst mezelf maar eens bewijzen dat ik het lopen langer bleef volhouden dan drie weken. Maar met de motiverende en inspirerende posts van iedereen hier vliegt de tijd voorbij en is volhouden een fluitje van een cent.
Alle reacties Link kopieren
Ja voila, ik ben anderhalve week bezig en heb het gevoel dat het deze keer wel een blijvertje is, maar ik mag van mezelf nu nog geen extra spullen kopen.
Enige wat ik wel heb gekocht was zo'n armband om je mobiel mee te nemen, bij de Action voor €5 of zo :biggrin:
Goedkope sneakers (al 5 jaar in mijn kast, nog zo goed als nieuw :bonk: ), oortjes, een t-shirt en een katoenen broekje had ik nog wel.

Vind het wel een idee om aankopen te verbinden aan het halen van een doel :)

Ik neem wel een foto van mijn omgeving en ik zet mijn 'prestatie' op fb, maar dan meer als een soort dagboek. Als er geen reactie op komt is het ook goed :)
Selfies, ik denk dan dat die genomen worden voor de inspanning maar dat vind ik een soort van vals spelen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor; dat 'onzichtbaar' willen zijn tijdens het lopen buiten.

Op de loopband moest ik trouwens ook echt een drempel over om van wandelen naar rennen te gaan, de allereerste keren. Ik was al bijna alle overgewicht kwijt voordat ik met rennen begon, maar dan nog had ik het gevoel dat ik 'drilde ' en 'kwabbelde', en er dom uitzag. Voelde me heel erg onzeker, zelfbewust en bekeken.
Dat is wel iets dat snel slijt gelukkig. Ik kies nu nog steeds het liefst een loopband die NIET precies voor zo'n grote spiegel geparkeerd staat, maar mochten die allemaal bezet zijn, dan maar voor de spiegel.

Ben vandaag voor het eerst in de avond naar de sportschool gegaan. Meestal sport ik in de ochtend, dus dat was wel heel anders ineens. Sowieso veel drukker, maar ook de sfeer was heel anders.
Niet dat ik daar veel v mee krijg; ik sluit me toch af met m'n muziek.

Vanavond een uur op de crosstrainer gestaan, beetje tv kijken; dan vliegt de tijd.
Daarna een uur op de loopband. Ongeveer 30 minuten gerend (slechts 8,4 km/u) daarna beetje vrij gespeeld. :) Minuutje op 12 km/u, daarna weer rustiger, dan weer 5 min op 9,5 km/u zomaar vanalles wat.
Mezelf beloond met n rondje sauna en een rondje infrarood cabine.

Thuis alleen water gedronken, niets gegeten.
Nu maar hopen dat gedurende de nacht mijn vetverbranding lekker doorgaat..! :sheep:
Ik wil verdulleme die laatste paar hardnekkige kilo's er óók nog af. (Ben 1.61m en 62kommanogwat kilo; maar 59 of 60 zou mooi zijn)
Ik ben nu een maand bezig en gister zelfs op vakantie een stukje gelopen. Wel maar 2,6 km, maar met maar 1x wandelen heel klein stukje) is dat voor mij al een hele prestatie. Dat kon ik een maand terug absoluut niet!
Alleen ik blijf zo'n last hebben van mijn voeten en benen. Binnen een paar minuten voelen mijn voeten en kuiten echt vermoeid aan en dat blijft de hele rit zo. Mijn ademhaling gaat nog lekker en ook mijn hartslag is prima, maar die voeten/benen! Super frustrerend.
En als ik google krijg ik alleen maar tips over rustig inlopen als warming up. Maar ja, met mijn 7,5 a 8km/u kan ik amper langzamer inlopen. Plus dat dat voor de pijn weinig verschil maakt.
Iemand nog tips? Moet ik iets anders doen als waming up? Maar wat dan?
Schoeisel en sokken zijn al van de officiele hardloopzaak.
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend les 3 start2run gelopen en het lukte me niet om traag te lopen, paar keer bijna op het punt van kotsen gegaan :-?

Gemiddelde snelheid was 12.4km/u (in totaal 10 min. stappen 10 min. rennen), daarna weer de weg kwijt geraakt en nog een kleine 2 km. gewandeld om thuis te raken :)

Hoop dat jullie het niet erg vinden als ik hier af en toe wat foto's post?
Ik woon al jaren vlakbij het bos en ben er misschien hoop en al 10 keer in geweest. Nu kom ik er 2 keer per week om te lopen en ik vind het uitzicht enorm genieten :heart:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Leuk juist Monica, foto's van je loopomgeving.
Die gemiddelde snelheid is extreem hoog, zeker in de opbouwfase. Weet je zeker dat dat klopt? Ik kan me niet voorstellen dat dat lekker gaat, zeker als je je duur wilt uitbreiden. Richtlijn is dat je korte zinnen kunt zeggen tijdens het lopen. Sprinten is niet zo nuttig in deze fase.

Kwartje,vervelend zeg dat je kuiten en voeten moe voelen. Een keer zware benen is niet gek, maar ik weet niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij vermoeide voeten na een paar minuten lopen,of wat de oorzaak en oplossing zijn. Doe je een dynamische warming up? Jumping jacks, walking lunges, knie naar de borst trekken, enkels, knieën en heupen losdraaien; dat soort dingen?

Baukje en perzikboom, alvast heel veel succes gewenst!

Ik heb vandaag heerlijk gelopen en 11 km afgelegd in 01:01:01. Daar word ik blij van, en ook van het feit dat het een negatieve split was en de hele training goed en gecontroleerd voelde.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Succes met je Iron Man Perzikboom: welke gaat het worden? Laat het tijdsdoel voor wat het is en ga ervoor om te genieten en heelhuids aan te komen.

baukje: Zet je beste beentje(s) voor komende zaterdag. het weer zit niet mee, hopelijk heb je het zwaarste deel van het rondje de wind in de rug!

Super kwartje: als je ook op vakantie gaat lopen heeft het virus je al te pakken!

Dianaf: Sträva kan nu eenmaal wat zuinigjes uit de hoek komen. Succes met je trainingen! Het gaat elke keer een beetje beter.

Ikbenik: pas wel op, gewoon gezond blijven eten en dan gaan de kilo's er ook af. Langzamer misschien, maar wel blijvender
En je meet niet alles in kilo's: spieren wegen nu eenmaal zwaarder!

Tyche: Zet jij die snelle superhoede trainingen nu eens om in een supersnelle wedstrijd waarin het gewoon meezit. Wat een tempo's, wat een kracht joh!

Ik ben verre van een fitgirl: goedkope kleding (van de Lidl), geen briljante techniek, zie er nauwelijks leuk uit en hou mijn blog voor mezelf.
En de komende dagen ga ik dood in aanloop naar mijn halve triatlonnetje: ik kan er veel te zenuwachtig voor zijn. Gelukkig weet ik al dat het over is als ik van start ben. maar daar heb ik nu (en morgen) niks aan.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
06-09-2017 14:46
Leuk juist Monica, foto's van je loopomgeving.
Die gemiddelde snelheid is extreem hoog, zeker in de opbouwfase. Weet je zeker dat dat klopt? Ik kan me niet voorstellen dat dat lekker gaat, zeker als je je duur wilt uitbreiden. Richtlijn is dat je korte zinnen kunt zeggen tijdens het lopen. Sprinten is niet zo nuttig in deze fase.
Ik heb nog even gekeken op de kaart in de app en volgens mij heb ik effectief die afstand gedaan :)
Merkte wel van bij het begin dat ik moeite had met me inhouden, ben altijd al een strovuur geweest - in 1 keer alles geven en dan plat gaan :bonk:
Eerste les had ik gemiddeld 9.8km/u en tweede les 7.9.
Ben benieuwd wat het met me doet als ik langere stukjes ga rennen :)

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Anke ik zaterdag de halve triathlon? Heel veel succes! Ik vrees dat bi mij de zenuwen niet over zin als ik eenmaal van start ben. want ik weet wat mij te wachten staat. Op sommige stukken best wel een open rondje dus inderdaad de wind kan wel killing gaan worden. En ik hoop dat de hoeveel heid regen meevalt. Ik vind het niet erg om in de regen te lopen maar om nu 10 tto 12 uur met natte kleding te lopen, geloof niet dat het lijf daar soepeler van wordt.

Tyche mooie training.

Monica ik sluit mij helemaal bij tyche aan wat tempo in de opbouw betreft. leuk voor een kort sprintje en een aantal herhalingen maar het doel is duur opbouwen dus eigenlijk moet je een comfortabel tempo aanhouden dat je in principe nog langer vol zou kunnen houden maar wat e nu om de belastbaarheid nog op te bouwen beperkt tot een aantal minuutjes. Met sprintjes train je heel wat anders maar daar heb je in deze fase nog niets aan.

Kwartje ik kan mijn niet zo veel voorstellen bij de klachten die je omschrijft dus ik kan je hierin niet adviseren.

Ikbenik ook weer ee mooie training achter de rug.

Ik had gisteren og een tempo duurloopje. Om het lichaam toch nog een trainignsprikkel te geven zonder het echt te vermoeien dus maar kort en krachtig. 5 km op 4min39/km. Met in en uitlopen erbij ruim 10km. nu donderdag enkel nog een heel rustig duurloopje van 10km.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven