Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
08-09-2017 10:09
Op het horloge zelf. Dus dat je een activiteit kiest en hij dan gaat zoeken naar GPS.

Op het horloge gevonden!

Maar in het app blijft het onveranderd.

Of zet hij het oude tempo niet om naar snelheid?
Ben er weer bij! Leuk :-) Deze week trouwens weinig gelopen. :-(
Ik heb een TomTom horloge. Bedoel je dat je in de app het km/h wilt zien? Volgens mij kan dat niet. Bij hardlopen gebruiken ze altijd het aantal minuten op een km of andere eenheid, omdat dat voor jezelf meetbaar is. Tenminste ik krijg bij het hardlopen op de baan altijd op hoelang ik over een rondje of kilometer mag doen.

Op je horloge is het tijdens het lopen een kwestie van naar boven of naar beneden klikken om je snelheid te zien, maar daar geeft hij ook aan hoelang je over een km doet.
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
08-09-2017 16:27
Ik heb een TomTom horloge. Bedoel je dat je in de app het km/h wilt zien? Volgens mij kan dat niet. Bij hardlopen gebruiken ze altijd het aantal minuten op een km of andere eenheid, omdat dat voor jezelf meetbaar is. Tenminste ik krijg bij het hardlopen op de baan altijd op hoelang ik over een rondje of kilometer mag doen.

Op je horloge is het tijdens het lopen een kwestie van naar boven of naar beneden klikken om je snelheid te zien, maar daar geeft hij ook aan hoelang je over een km doet.

Ik bedoel idd dat ik in de app de km/ h wilt zien. Eerder kon je dit instellen maar sinds de nieuwe update dus niet meer.
Wat een weer vandaag: ik ga duimen dat het morgen beter is. Baukje, Anke en Perzikboom: zet 'm op!
Alle reacties Link kopieren
Hier is het in elk geval een stuk droger dan gisteren, het waait nog wel aardig.

Vandaag niet echt een planning voor de training, dus dan loop ik meestal drie kwartier. Kwam vandaag uit op 8,2 km. Daarna nog een paar foto's gemaakt. Mijn speeltuin:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Prachtige foto's Tyche!

Hier vandaag 10k m met 200 meter wandelen tussendoor (een paar heuvels iets te enthousiast gepakt dus ik moest even op adem komen, maar daarna ging het weer). Nu regent het pijpenstelen en geniet ik ervan dat ik er niet meer uit hoef vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Is Baukje nu 100 km aan het hardlopen?

Hier nog steeds last van spierpijn (?) In mijn kuit. Als ik rustig aan doe voel ik me soms niet meer, maar gisteren feest en gestaan aantal uur en zojuist een lange wandeling gemaakt.
Als ik google kom ik uit op een verrekte kuitspier. Doordat ik te snel ben gegaan tijdens de wedstrijd twee weken geleden. Ik hoop dat ik volgende week weer langzaam kan beginnen. Ik mis het echt! Dinsdag met vriendinnen naar de sportschool andere spieren trainen.
Alle reacties Link kopieren
Jongensmama, of was het morgen dat ze de 100km liep?

Ik heb vandaag 18km (!!) km gelopen in iets meer dan 2 uur. Was niet het beste rondje, want ik was mijn vriend kwijt (en hij mij). Omdat mijn tempo veel lager ligt, liep hij extra lusjes, maar ik had ergens de verkeerde afslag genomen en zijn we elkaar 'kwijtgeraakt'. Rond de 1,5 uur, kwam hij weer achterop (hij was teruggegaan en vervolgens doorgelopen), want we hadden wel een route afgesproken alleen niet tot op de detail. Het punt was dat ik het water enzo bij mij had, dus hij had het best zwaar gehad. De arme schat. Moet hij maar niet weglopen hoor. ;-D

Gelukkig was het onderweg op een paar spatjes na droog! Nog twee weken!! Whohoe!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Afgelopen week lekker gelopen. Dinsdag interval, donderdag lekker in het zonnetje door een natuurgebied en vandaag een rondje langs het water. Toen ik begon waren de buien net over en tijdens het lopen brak het zonnetje door. Heerlijk!
Dag allemaal,

Ik val hier even gezellig in. Een nieuw topic is lekker om mee te lezen en te schrijven.

Ik ben in december als 'geintje' begonnen met hardlopen (in een impulsieve bui aangemeld voor een funrun van 5 km waar je anderhalf over mocht doen :-D ) en sindsdien niet meer gestopt. Het is lekker om even alleen te zijn en wat rond te rennen met een muziekje op.

Ik heb inmiddels vier 'wedstrijden' gedaan (inclusief twee funruns) en me in een overmoedige bui aangemeld voor de 10 km in Eindhoven in oktober. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Ik heb bij trainen wel de 9 km gerend (geen wereldtijd) en mijn doel is vooral om hem uit te rennen en niet als.laatste te eindigen :-).

Doen jullie regelmatig mee aan wedstrijden / runs (hoe noem je dat?) Of vooral voor jezelf aan het rennen?
Alle reacties Link kopieren
Dianaf klinkt wel leuk verder, alleen jammer van het water idd :p
Alle reacties Link kopieren
ZOZOZO baukje: nog een heel stuk sneller dan vorige editie! :worship: heel, heel knap! Diepe buiging. Groot respect. 100 kilometer lopen met een gemiddelde van meer dan 10 kilometer per uur. WOW.
Hoe was het? Hoe voelde het? Ben jij tevreden?
Viel het weer mee?

Ik heb de finish van de halve triatlon ook gehaald. 90% procent van de wedstrijd ging geweldig: zwemmen was leuk en genieten dat ik zomaar 2km weg kan zwemmen, fietsen viel me alleen maar mee omdat ik geen materiaalpech had en 30 kilometer lang heerlijk hard over de dijk kon flitsen met wind mee en ook wind tegen viel me op het einde niet meer verkeerd. De eerste 11 kilometer van de halve marathon had ik binnen een uur erop zitten, maar toen.... de laatste 10 kilometer waren afzien, hagelbui, afzien, doorbeuken, afzien, vooral-niet-gaan-wandelen, afzien en de finish halen.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, baukje en anke1211.... O_O

RESPECT.......!!! :kneel:
Mooi Baukje en Anke1211. :-)
Alle reacties Link kopieren
Super hoor anke die halve triathlon.

Wij gingen zaterdag in de stromende regen van start en die zou nog uren aanhouden. Zoals voorgenomen op ongeveer 11km/hr gestart wetende dat het verval na een km of 40 toch wel zou komen. Maar 11km/hr loopt nu eenmaal lekkerder dan 10km/hr. Maar dat tempo wist ik toch verbazend lang vast te houden. Eerste 7 rondjes van 10km in steeds ongeveer 54min.Vanaf 50km voelde het wel zwaarder maar bleef ik achteraf gezien toch tempovast. Pas vanaf 70km begon het fysiek wel zwaar te worden. Dat was van drankpost naar drankpost . 8ste en 9de ronde nog binnen het uur weten te lopen voor de laatste rond met 1hr01 net onder de 10km hr gekomen . Maar daarmee dus wel tot een zeer verrassende eindtijd van 9hr20 gekomen.
Derde op het NK , dus mijn derde NK medaille is binnen. En het limiet voor het het WK van volgend jaar gehaald. Dus al ik wil mag ik volgend jaar mee.
Super Baukje, wat een ontzettend goede tijd en wat heb je constant gelopen. Chapeau.

Anke, jij ook super gepresteerd zeg. Gewoon even een halve gefinisht! Geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Ik zit er zwaar over te denken om in training te gaan voor een marathon. Normaal loop ik altijd alleen. Dat vind ik heerlijk, even de 'kop leegmaken'. Maar dat is meestal een uurtje. Lange duurtrainingen in m'n eentje lijkt me erg saai. Bovendien moet je dan zelf het wiel uitvinden om goed voorbereid aan de marathon mee te doen. Weet iemand of er in Apeldoorn een loopgroep is die in training is voor een marathon en waar ik bij kan aansluiten?
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
10-09-2017 23:45
Hoi. Ik zit er zwaar over te denken om in training te gaan voor een marathon. Normaal loop ik altijd alleen. Dat vind ik heerlijk, even de 'kop leegmaken'. Maar dat is meestal een uurtje. Lange duurtrainingen in m'n eentje lijkt me erg saai. Bovendien moet je dan zelf het wiel uitvinden om goed voorbereid aan de marathon mee te doen. Weet iemand of er in Apeldoorn een loopgroep is die in training is voor een marathon en waar ik bij kan aansluiten?
Ben je al eens bij de atletiekvereniging geweest? Daar hebben ze loopgroepen ed en goede begeleiding.

Wow, echt super gedaan Baukje!! :cheer2:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
bridt, welkom! Als je het hele stuk kan rennen, zul je zeer waarschijnlijk niet de laatste zijn hoor! En als je nu al eens 9 km hebt gelopen gaat die 10 in oktober ook lukken, kwestie van heel blijven en blijven trainen.
Ik doe niet zo vaak mee aan wedstrijden, zo 2-3 keer per jaar. Daartussen loop ik gewoon om fit en gelukkig te blijven.

dianaf, lekkere lange duurloop zeg. Arme vriend. ;-D

anke, gefeliciteerd, wat geweldig gedaan! Hoe ging het met de zenuwen? Smaakt het naar meer?

baukje, gefeliciteerd met dit mooie resultaat. Wat heerlijk dat het zo lang goed voelde, dat geeft vertrouwen in je lijf lijkt me. Wil je mee naar het wk? Lijkt me een heel unieke kans, of botst het met plannen die je al hebt?

Ik heb vandaag weer een snelheidstraining gedaan, deze keer in de vorm van een halve piramide:
- 3 km inlopen
- 3 x 1600 m met tussendoor 2 minuten wandelen; de eerste 1600 moest op het tempo van een 10km-wedstrijd en twee daarna steeds 6 seconden sneller. Dat zou voor mij betekenen 5'00"/4'54"/4'48". Mijn horloge is alleen niet zo heel erg precies dus het ging niet op de seconden nauwkeurig, uiteindelijk liep ik ze op een tempo van 4'52"/4'50"/4'32".
- 3 km uitlopen (dat werd iets minder want toen was ik weer bij mijn fiets en vond ik het wel mooi geweest.
Intensieve training waar ik heel tevreden over ben.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
11-09-2017 10:06
Ben je al eens bij de atletiekvereniging geweest? Daar hebben ze loopgroepen ed en goede begeleiding.
Dank voor je reactie. Ik zal eens informeren wat de mogelijkheden zijn.

Je hebt hier van die 'start to run' groepjes om te trainen voor de acht van Apeldoorn. Heeft m'n vrouw ook eens gedaan en dat was haar goed bevallen. Had gehoopt dat 'r ook zoiets zou zijn als voorbereiding op R'dam, maar kan daar online nix over vinden.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
11-09-2017 15:58
Dank voor je reactie. Ik zal eens informeren wat de mogelijkheden zijn.

Je hebt hier van die 'start to run' groepjes om te trainen voor de acht van Apeldoorn. Heeft m'n vrouw ook eens gedaan en dat was haar goed bevallen. Had gehoopt dat 'r ook zoiets zou zijn als voorbereiding op R'dam, maar kan daar online nix over vinden.
Nee, die zal je niet snel vinden, maar dat is natuurlijk ook omdat het veel langer duurt voor je klaar voor een marathon bent dan voor 5km.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wow super prestaties Anke en Baukje !
Alle reacties Link kopieren
Zo gisteren heb ik 35 km. gefietst en tot mijn verbazing kwam ik dit dier tegen!
Wat een prachtig dier is dit toch. \\SSCDATA05.frd.shsdir.nl\LT_820248$\Mijn Afbeeldingen
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de finish van de hele triathlon gehaald! Het weer schijnt veel slechter te zijn geweest dan ineerdere edities. Wat mij betreft was het gewoon Welsh weer. Het zwemmen ging goed, heel ontspannen gezwommen, niet super snel maar daardoor wel helemaal zen en ontspannen het water uit. Alsbok voluit had gezwommen was ik misschien 10 minuten sneller geweest, maar 10 minuten makennhelmaal niks uit op een hele waarin je niet voor de prijzen gaat.
Fietsen was leuk. Een uitdagend parcours met om iedere bocht eenandere uitdaging. Windkracht 6 tegen, een heuvel van 16%, doordat om mijn knie te sparen met 1 ingeklikte voet fietste ging het allemaal niet zo hard als normaal, maar door het steeds afwisselende parcours werd ik het niet zat. Toen ik er mentaal wel zo'n beetje klaar mee was hoefde ik nog maar 30km te fietsen , wat eigenlijk gewoon van huis naar werk is.
Bij het lopen ook heel rustig aan gedaan waardoor ik volgens mij mijn langzaamste marathon heb gelopen maar wel met knie (en alle andere lichaamsdelen) over de finish ben gekomen.
Ik reageer morgen of vanavond op jullie. Mijn vliegtuig naar huis gaat vertrekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven