Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Bedankt voor de adviezen wbt muziek en verkoudheid.
Nu de radio op mijn telefoon gezet en dat vind ik eigenlijk wel prima. Ook al stoort soms een beetje midden in de polder .
Ik weet inderdaad van de nek check. Maar ik hoest al een week en dat zit onder de nek, vandaar twijfel.
Maar ik voel me verder gewoon fit dus ben toch geweest.

Net 6 km hardgelopen in 36 min.
Wat een zalig hardoopweer.
Deze week 16 km hardgelopen.
Ongesteld dus mijn hele onderlijf doet pijn. Ik vertroetel mezelf vandaag even met comfortabele kleding en warme kruiken. Morgen zal het grotendeels over zijn dus dan ga ik rennen
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar Lisbeth!
Ik heb een stukje gelopen (interval) en dat was op zich wel lekker en geen pijn gehad, maar de rest van de dag heb ik ook een trainingsbroek en ruime trui verdiend!
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen een 19,5km met oplopende tempoblokken. Heerlijk hardloopweer inderdaad. Morgen een rustig rondje bos.
Verkoudheid weerhoud mij niet ervan te gaan lopen. Wel algemeen ziek zijn en zeker icm koorts. na een verkoudheid blijf ik altijd nog weken na hoesten, dat is dan voor mij zeker geen reden niet te lopen. Sterker nog ik heb dan altijd het idee dat het een beetje los komt.
Baukje ja dat is zo ondanks de verkoudheid voel ik me juist beter na gelopen te hebben .
Ook lekker gelopen vandaag dus !
Morgen doe ik ook een rustig loopje in het bos, waarschijnlijk wat minder km dan jij ;) .
Ze beloven morgen weer een lekker zonnetje.

Sterkte voor de ongestelden.
Het is niet altijd makkelijk om een vrouw te zijn :)
Ik kom hier ook weer even gluren. Vandaag pas Mn eerste hardlooprondje van 2019 :-$ wel in de sportschool bezig geweest maar dat is toch anders. Was wel meteen een heerlijk rondje, wat een fantastisch loopweer. 6,3 km in 41 minuten, met tussendoor 2x 1 minuut wandelen. Voor mijn doen een lang en snel rondje dus ik ben blij :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Eva, ik ben nog steeds onder de indruk door je opmerking over geen computer. Dat hoor je niet vaak.
Gewoon rustig aan doen morgen; als je toch minder lekker bent dan gedacht kun je altijd stoppen maar grote kans dat je je achteraf idd juist beter voelt.

Thuis, goed dat je ondanks tegenzin wel gegaan bent. Bij extreem weer (voor Nederland dan hè) lopen geeft mij altijd een extra stoer gevoel, had jij dat ook?

Multomap, jij vroeg over eten. Ik eet wat ik zelf 'gewoon' vind, meestal drie maaltijden en geregeld wat lekkers. Ik houd qua hardlopen alleen rekening met de timing, ik loop niet zo veel dat extra voeding nodig is. Ik drink nauwelijks alcohol, en voor een wedstrijd vermijd ik vet eten als pizza. Verder houd ik de balans tussen voedzaam en lekker in de gaten (en negeer hem soms). Ik denk dat het heel veel scheelt dat eten/gewicht voor mij nooit een issue is geweest, ik heb het een stuk makkelijker dan iemand die daarmee worstelt.

De laatste drie trainingen waren langzame duurlopen, vandaag heb ik wat sneller gelopen. Dat viel nog niet mee (ik had het tegelijk te warm en te koud...) maar uiteindelijk liep ik 8 km in 43 minuten in de duinen.
In maart ga ik meedoen aan een loop van 12,5 km die grotendeels onverhard is, ben heel benieuwd. Hiervoor heb ik alleen maar wegwedstrijden gelopen.
What a nuanced anxiety
tyche schreef:
19-01-2019 19:27
Eva, ik ben nog steeds onder de indruk door je opmerking over geen computer. Dat hoor je niet vaak.
Gewoon rustig aan doen morgen; als je toch minder lekker bent dan gedacht kun je altijd stoppen maar grote kans dat je je achteraf idd juist beter voelt.

Thuis, goed dat je ondanks tegenzin wel gegaan bent. Bij extreem weer (voor Nederland dan hè) lopen geeft mij altijd een extra stoer gevoel, had jij dat ook?

Multomap, jij vroeg over eten. Ik eet wat ik zelf 'gewoon' vind, meestal drie maaltijden en geregeld wat lekkers. Ik houd qua hardlopen alleen rekening met de timing, ik loop niet zo veel dat extra voeding nodig is. Ik drink nauwelijks alcohol, en voor een wedstrijd vermijd ik vet eten als pizza. Verder houd ik de balans tussen voedzaam en lekker in de gaten (en negeer hem soms). Ik denk dat het heel veel scheelt dat eten/gewicht voor mij nooit een issue is geweest, ik heb het een stuk makkelijker dan iemand die daarmee worstelt.

De laatste drie trainingen waren langzame duurlopen, vandaag heb ik wat sneller gelopen. Dat viel nog niet mee (ik had het tegelijk te warm en te koud...) maar uiteindelijk liep ik 8 km in 43 minuten in de duinen.
In maart ga ik meedoen aan een loop van 12,5 km die grotendeels onverhard is, ben heel benieuwd. Hiervoor heb ik alleen maar wegwedstrijden gelopen.
Haha echt?!
Ik had wel een computer maar die is kapot en nu internet ik op telefoon.
Een hele simpele telefoon.
Ik heb echt helemaal niks met high tech snufjes .
Je hebt nu zeker zo'n beeld van me van een niet hip persoon met geitenwollen sokken en een gebreide trui met een beer erop? :facepalm: .
Nou integendeel hoor :). Altijd make-up op en leuk hip jurkje aan.... :hihi: Maar computers/ telefoons etc heb ik gewoon niks mee.
Alle reacties Link kopieren
DianaBerrigan, goed dat je al in januari gegaan bent. Nu lekker volhouden!

Tyche, is dat de Zandvoort Circuit Run? Die ga ik ook doen.


Als dan op zondag om 7.30 de wekker gaat dan vraag ik me toch echt af waar ik mee bezig ben en weet ik echt heel zeker dat ik hardlopen niet leuk vind.
Nu ik m'n boterham op heb vind ik het nog wel een minpuntje dat ik zo op de fiets moet stappen maar heb ik toch wel zin om een blokje te lopen. Het is een klein rondje, 3km en gewoon voor de fun. Voor mij ook een moment om te proberen wat sneller te lopen dan normaal
Zet m op multomap !
Ik heb ook weleens niet zo'n zin, maar nooit achteraf spijt gehad dat ik ben gaan hardlopen!
Ik ga ook een klein rondje doen van 3 km in het bos :).
T is echt heerlijk loopweer denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat was een leerzame ronde. Geprobeerd om wat sneller te lopen maar na 1.5km stukje moeten wandelen. Ademhaling lukte niet goed. Uiteindelijk 20.04 over gedaan.
Aan het eind nog een stukje opgepikt door een teamgenoot die me uitleg heeft gegeven over sneller lopen en pasfrequentie. Ik ga eens uitzoeken hoe ik m'n pasfrequentie kan verhogen, die zit nu op 85 zo'n beetje en zou richting het dubbele moeten.

Kan dus niet zeggen dat ik lekker gelopen heb maar dit was wel leerzaam en komende weken lekker trainen en volgende maand opnieuw deze ronde.
Geweest maar kwam niet goed in mijn ademhaling. Alsof ik te snel begonnen ben. Ook te warm aangedaan wat ne begon te iriteren en toen bleek mijn telefoon moeite met de kou te hebben. Strava deed niet mee en de telefoon vloog uit.
Na 7 km maar rondje afgebroken en naar huis gegaan. Morgen nog een keer
Alle reacties Link kopieren
Eva, nee hoor dat beeld heb ik niet.

Multomap, nee het is een andere loop, in de bossen.
Een pasfrequentie van 85 is wel heel laag ja, klopt dat echt? Het is ook weer niet zo dat iedereen naar 180 moet streven, want iedereen heeft een eigen ritme en vorm, maar bij een te lage frequentie loop je niet efficiënt.
What a nuanced anxiety
Hoe weet je wat je pasfrequentie is?
multomap schreef:
20-01-2019 11:01
Nou, dat was een leerzame ronde. Geprobeerd om wat sneller te lopen maar na 1.5km stukje moeten wandelen. Ademhaling lukte niet goed. Uiteindelijk 20.04 over gedaan.
Aan het eind nog een stukje opgepikt door een teamgenoot die me uitleg heeft gegeven over sneller lopen en pasfrequentie. Ik ga eens uitzoeken hoe ik m'n pasfrequentie kan verhogen, die zit nu op 85 zo'n beetje en zou richting het dubbele moeten.

Kan dus niet zeggen dat ik lekker gelopen heb maar dit was wel leerzaam en komende weken lekker trainen en volgende maand opnieuw deze ronde.
Ik kreeg ook de tip om beter kleine pasjes te nemen . Ook ivm kans op blessures.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
20-01-2019 12:57
Hoe weet je wat je pasfrequentie is?
Een minuut lang bijhouden hoe vaak je met dezelfde voet op de grond komt, en dat verdubbelen.
What a nuanced anxiety
Dubbel
anoniem_377600 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 13:08
98.96% gewijzigd
multomap schreef:
20-01-2019 11:01
Nou, dat was een leerzame ronde. Geprobeerd om wat sneller te lopen maar na 1.5km stukje moeten wandelen. Ademhaling lukte niet goed. Uiteindelijk 20.04 over gedaan.
Aan het eind nog een stukje opgepikt door een teamgenoot die me uitleg heeft gegeven over sneller lopen en pasfrequentie. Ik ga eens uitzoeken hoe ik m'n pasfrequentie kan verhogen, die zit nu op 85 zo'n beetje en zou richting het dubbele moeten.

Kan dus niet zeggen dat ik lekker gelopen heb maar dit was wel leerzaam en komende weken lekker trainen en volgende maand opnieuw deze ronde.
Kun je niet beter eerst oefenen met een snellere 0,5 of 1 km.
3 km is gelijk een heel stuk als je sneller loopt dan normaal.
Als je normaal bijvoorbeeld 7 min over één kilometer doet (bij een duurloop van 5 km bijvoorbeeld) , dan zou je eens kunnen proberen om alleen 500 meter te versnellen naar tempo 6,5 min per kilometer.
En die stukken steeds verder uit te breiden (langzaam) , totdat je dat tempo aan één stuk op 3 km kan volhouden.
3 kilometer is niet niks .
tyche schreef:
20-01-2019 13:02
Een minuut lang bijhouden hoe vaak je met dezelfde voet op de grond komt, en dat verdubbelen.
Ben benieuwd, ga het zo ook eens meten .
Heb erg lange benen en neem grote passen .
Alle reacties Link kopieren
Pasfrequentie en pasgrootte zijn verschillende dingen, je kunt ook met kleine passen een lage frequentie hebben. En een sprint is het omgekeerde: grote passen op een hoge frequentie.
Kleine passen verminderen wel het risico op overstrekken en dus overbelasting.

Mijn tip is om in de warming up pasfrequentie-oefeningen op te nemen. Bijvoorbeeld op de plaats om en om de hielen van de grond, tenen blijven op de grond. Je imiteert daarmee de beweging van hardlopen, maar in lichte vorm. Je kan dan overgaan op de voet helemaal los laten komen van de grond (denk aan de beweging die je maakt bij touwtjespingen) , en de meest intensieve versie is high knees (daar is een Nederlands woord voor waar ik even niet op kom).
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Multomap weet je wel zeker dat je goed telt en dat je niet maar een been geteld hebt dus dat het geen 85 is maar 170. Bij 85 kan ik mij namelijk helemaal niets voorstellen.

Wat een heerlijk loopweer. rustig duurloopje door het bos gedaan van twee uur/22km.
Eva_1983 schreef:
18-01-2019 08:43
Ik ben neusverkouden en hoest een klein beetje.
Is het verstandig om te gaan hardlopen?
Hoe is het gegaan?
Ik vind het altijd heel moeilijk om het juiste moment te kiezen na of tijdens een verkoudheid. De 'nek check' is natuurlijk bekend. Maar wanneer ben je voldoende hersteld? Als ik op elk kuchje moet letten dan loop ik weken niet!

In de aanloop naar een verkoudheid (alleen maar wat symptomen boven de nek) gaat het lopen overigens prima bij mij, vaak voel ik me na het lopen weer een stuk beter.

Ná een verkoudheid heb ik helaas de neiging om te snel de draad weer op te pakken, zelfs met mijn persoonlijke harde regel van minstens twee dagen geen pijn/actieve hoest/verhoging. Ik voel me dan op zich weer prima aan het begin, maar halverwege het loopje kom ik er meestal toch achter dat ik net zo goed thuis had kunnen blijven: hartslag te hoog, longen die als een blok cement aanvoelen, tempo van niks etc. En met een beetje pech, zoals van de week, verergeren de symptomen zich weer en zit je weer een paar dagen vast. Het blijft dus een beetje giswerk bij mij. Misschien moet ik mijn harde regel verhogen naar drie dagen :)

(edit: oeps, ik zie net dat je al lang weer aan het lopen bent)
Nou kadanz precies hoe jij het zegt.
De training moeten afbreken net .
Gisteren 6 km gedaan en dat ging prima, maar werd vanmorgen echt met vol hoofd wakker, maar wilde perse vandaag ook een rondje doen vanwege mooi weer en nu tijd en komende dagen ff niet .
Maar ja, weer eens te hard van stapel gelopen. Letterlijk.
Want tijdens het lopen werd de hoofdpijn erger en daardoor ook eerder moeten stoppen ...
Jammer dat je nog niet hebt gelopen dit jaar. Niet benauwd dat je achteruit gaat?
Edit excuus ik lees nu ook pas goed en zie dat je van de week geprobeerd hebt .

Ik ben nogal TE fanatiek en heb daardoor nog geen week niet hardgelopen vanaf 1 april 2018.
En ga vaak ook teveel van mezelf vragen
Echt een valkuil.

Net terug van een rondje van 4 km waarvan maar 2,5 hardgelopen en de rest gewandeld.

Met een pasfrequentie van 158 trouwens.
Eva_1983 schreef:
20-01-2019 16:05
Nou kadanz precies hoe jij het zegt.
De training moeten afbreken net .
Gisteren 6 km gedaan en dat ging prima, maar werd vanmorgen echt met vol hoofd wakker, maar wilde perse vandaag ook een rondje doen vanwege mooi weer en nu tijd en komende dagen ff niet .
Maar ja, weer eens te hard van stapel gelopen. Letterlijk.
Want tijdens het lopen werd de hoofdpijn erger en daardoor ook eerder moeten stoppen ...
Jammer dat je nog niet hebt gelopen dit jaar. Niet benauwd dat je achteruit gaat?
Edit excuus ik lees nu ook pas goed en zie dat je van de week geprobeerd hebt .

Ik ben nogal TE fanatiek en heb daardoor nog geen week niet hardgelopen vanaf 1 april 2018.
En ga vaak ook teveel van mezelf vragen
Echt een valkuil.

Net terug van een rondje van 4 km waarvan maar 2,5 hardgelopen en de rest gewandeld.

Met een pasfrequentie van 158 trouwens.
Mijn Garmin zegt nog steeds dat ik in 'detraining-mode' ben (lekker opbeurende informatie, not) dus ik vrees het ergste :).
Ik heb nu drie weken niet noemenswaardig kunnen trainen, maar de eerst volgende 'wedstrijd' is pas over drie maanden, dus dat loopt wel los met een beetje geluk.

Jammer dat het niet zo goed ging vandaag, ik weet er alles van. Beterschap!


Wat pasfrequentie en dergelijke betreft, ik heb van Garmin de Running Dynamics POD, een miniscuul zendertje die je aan je broek bevestigt en informatie als stapfrequentie, staplengte, staphoogte en daarmee de loop-efficientie doorgeeft aan m'n hardloophorloge. Leuk speelgoed voor iemand die van loop-gadgets houdt.
Jij ook beterschap nog!
Soms is uitzieken verstandiger en dan fris en fruitig aan de start over drie maanden.
Ik ga nu ook even in de rustmodus tot donderdag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven