Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Sterkte voor de tijdelijk minder fitte lopers hier. Niet leuk om een pas op de plaats te moeten maken. Hoop dat jullie weer snel lekker lopen.

Het is vandaag heerlijk weer voor een rondje. Een langzaam, maar goed duurloopje van 8,5 km gedaan. Ik kom van zo ver dat ik af en toe nog steeds versteld sta dat mijn lijf dit (aan)kan.
I choose happy!
EssentialBliss schreef:
20-01-2019 16:49
Sterkte voor de tijdelijk minder fitte lopers hier. Niet leuk om een pas op de plaats te moeten maken. Hoop dat jullie weer snel lekker lopen.

Het is vandaag heerlijk weer voor een rondje. Een langzaam, maar goed duurloopje van 8,5 km gedaan. Ik kom van zo ver dat ik af en toe nog steeds versteld sta dat mijn lijf dit (aan)kan.
Ik weet natuurlijk niet wat je bedoeld met dat je van ver af komt, maar 8,5 km is sowieso een hele prestatie hoor vind ik :).
Alle reacties Link kopieren
Ja vind ik ook, Eva :-)

Ik heb een heftig ongeluk gehad, waarvan ik jarenlang gerevalideerd heb. Naast mijn gewone leven was er geen energie over voor sporten. Maar toen ik een jaar of 3 geleden iets minder uren ging werken, heb ik die ruimte gepakt om weer voorzichtig echt te gaan trainen (ipv doen alsof in de sportschool 😂). Sindsdien ben ik gaan hardlopen en ik doe dat in mijn eigen langzame tempo, maar ik heb sindsdien een stijgende lijn te pakken in mijn energieniveau :cheer:
I choose happy!
EssentialBliss schreef:
20-01-2019 16:49
Ik kom van zo ver dat ik af en toe nog steeds versteld sta dat mijn lijf dit (aan)kan.


Herkenbaar! :high5:

Ondanks dat ik een trage loper ben, heel hardlopen lag niet in de lijn der verwachtingen een jaar of 5 geleden. Sterker nog, wandelen lag al niet eens in de lijn der verwachtingen. Maar hey kijk mij nu eens massa’s trage kilometers wegtikken! :yes:

Ik heb vanmiddag 10,5 km gelopen. Had wel wat buikpijn, een of ander virusje of iets verkeerds gegeten. Anders was het waarschijnlijk wel iets van 13 of 15 km ofzo geworden. Maar toch maar mooi die 10,5 km in de pocket.

Het was heerlijk loopweer! :heart:
EssentialBliss schreef:
20-01-2019 17:32
Ja vind ik ook, Eva :-)

Ik heb een heftig ongeluk gehad, waarvan ik jarenlang gerevalideerd heb. Naast mijn gewone leven was er geen energie over voor sporten. Maar toen ik een jaar of 3 geleden iets minder uren ging werken, heb ik die ruimte gepakt om weer voorzichtig echt te gaan trainen (ipv doen alsof in de sportschool 😂). Sindsdien ben ik gaan hardlopen en ik doe dat in mijn eigen langzame tempo, maar ik heb sindsdien een stijgende lijn te pakken in mijn energieniveau :cheer:
Wat heftig :hug: !
Super veel doorzettingsvermogen heb je dus.
En door jouw bericht sta ik er bij stil dat het niet altijd vanzelfsprekend is om te kunnen hardlopen.
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan, Perzik! Tikt lekker aan :-)

Eva, ja klopt en het is mooi om te zien wat een lichaam dan kan. Ook bij helemaal gezonde mensen vind ik het bijzonder dat je in een maand of 3 van bankzitter naar 5km achter elkaar rennen kan. Een teken dat ons lijf is gemaakt om te bewegen.
I choose happy!
Vandaag rondje van 5km gemaakt (onder 30min), wilde langer maar wilde ook wandeling met man maken door de duinen/strand dus gecombineerd.

Lekker 5km, met 2x brug over (1x met de trappen, 1x met helling) , was interessant en uitdagend. Mooi loopweer.

Daarna 7,5km gewandeld met man bij Hoek van Holland, met zonsondergang uiteindelijk, was echt heerlijk weer. Zelfs konijntje in de duinen gespot.

Blij met deze keus zo.
Spieren vonden het fijn en hoofd is leeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de pasfrequentie gevonden in mn trainingsoverzicht van Polar. Zal eens kijken of ik kan achterhalen of dat dan misschien nog verdubbeld moet worden.
Heb namelijk niet het idee dat ik grote stappen zet, ben eerder een snelwandelaar als ik foto's van mezelf terugzie.
Helaas pas over een week weer training ivm werk en afwezigheid trainer. Hopelijk kan een van mn maatjes mee en eens meekijken
Alle reacties Link kopieren
Multomap je kunt je pasfrequentie ook gewoon een minuut tellen he. Heb je geen dure gadgets voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Klopt maar had er tot vandaag nog helemaal niet van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan alle hardlopers;

Wat voor handschoenen dragen jullie tijdens het hardlopen?!

Vorige week liep ik met de tranen in mijn ogen omdat mijn handen zo’n pijn deden door de kou. Vanavond staat er 8 km op de planning dus ik ben wel een tijdje buiten. Ben aan het opbouwen tot de 15 km. Niet echt slim gepland gezien de tijd van het jaar. O_o

Ik kleed mij goed aan en heb het niet echt koud tijdens het hardlopen,behalve mijn handen. Dat is echt een drama! Vorig jaar ben ik om deze reden een paar weken gestopt,maar ik wil nu graag doorzetten want ik vind het hardlopen veelste leuk om te stoppen.

Wie heeft dé tip! Moet het wel online kunnen bestellen want tijd om te shoppen is er voorlopig niet.

Alvast bedankt!
anoniem_380517 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 09:25
0.27% gewijzigd
Ik heb nike dry-fit hardloophandschoenen, voornamelijk omdat die het beste aansluiten - kleine handjes blijkbaar want kleinste maat -. (ik heb ook kleinste maat hardloophandschoenen van H&M maar die zijn te groot en daar irriteer ik me aan tijdens het lopen).
Daarnaast heb ik ook de muts van Nike (was setje) en fijne daarvan is dat die gaatje heeft voor je staart. Echt uitvinding.
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
21-01-2019 09:03
Ik heb nike dry-fit hardloophandschoenen, voornamelijk omdat die het beste aansluiten - kleine handjes blijkbaar want kleinste maat -. (ik heb ook kleinste maat hardloophandschoenen van H&M maar die zijn te groot en daar irriteer ik me aan tijdens het lopen).
Daarnaast heb ik ook de muts van Nike (was setje) en fijne daarvan is dat die gaatje heeft voor je staart. Echt uitvinding.
Mijn hardloophandschoenen zijn van Rogelli.
Materiaal is 85% polyester - 15% polyamide.

Weet jij zo wat het materiaal van de jouwe zijn?
NoExcusesJustRun schreef:
21-01-2019 09:33
Mijn hardloophandschoenen zijn van Rogelli.
Materiaal is 85% polyester - 15% polyamide.

Weet jij zo wat het materiaal van de jouwe zijn?
88% polyester - 12% elastaan
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
21-01-2019 09:38
88% polyester - 12% elastaan
Okee,dank je wel.

Ik heb inmiddels deze besteld;

https://www.bol.com/nl/f/asics-winterha ... 021240392/

Hopen dat het wat is.
Bezorging is uiterlijk 23 jan, dus ik ga ze woensdagavond meteen uittesten.

Vanavond ga ik met mijn broertje mee sporten (hij mag 1x gratis iemand meenemen) dan heb ik ieder geval geen koude handen tijdens het hardlopen. Hij gaat ook op de loopband,ik ga meedoen met zijn oefeningen. Dus dat word gezellig samen sporten en morgen gegarandeerd spierpijn. :biggrin:
Volgens mij heb ik handschoenen van de decathlon
Net bij de fysio geweest. Bovenbeen gemasseerd dus voel me bont en blauw nu.
Ergens vanmiddag nog een rondje lopen. Las ergens in een opbouwschema dat je door de weeks twee korte rondjes miet doen en dan het derde rondje in het weekend als opbouw duurloop moet oppakken. En die dan iedere twee weke max twee km uitbreiden.
Eens kijken of ik dat kan volhouden
Alle reacties Link kopieren
@Perzik, goed bezig!

@NoExcusesJustRun, zo dat zijn mooie handschoenen. Ik loop altijd zonder.

Gisteren lekker alleen gelopen, zonder muziek iets met op gevoel lopen. Brrr. best koud maar ondanks de kou toch een rood hoofd, haha.
11 km. ik denk dat ik vaker zonder muziek ga lopen!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Mother2009 schreef:
21-01-2019 14:24
@Perzik, goed bezig!

@NoExcusesJustRun, zo dat zijn mooie handschoenen. Ik loop altijd zonder.

Gisteren lekker alleen gelopen, zonder muziek iets met op gevoel lopen. Brrr. best koud maar ondanks de kou toch een rood hoofd, haha.
11 km. ik denk dat ik vaker zonder muziek ga lopen!
Zónder handschoenen. :O Bikkel!

Ik kan dat echt niet. Heb het syndroom van Raynaud,bij een snelle overgang van warm naar koud verkrampen tijdelijk mijn vingers,dat duurt gelukkig nooit zolang maar is ontzettend pijnlijk! Eigenlijk moet ik kou aan mijn handen voorkomen,tenminste dat zegt de huisarts. Daarom loop ik in de winter veel ipv dat ik met de fiets ga want tijdens het lopen kan ik mijn handen in mjn jaszakken steken,als ik dan handschoenen aan heb dan blijven mijn handen wel warm. Maar met hardlopen gaat dit nogal lastig. :-D Vorig jaar ben ik hierdoor gestopt met hardlopen en naar de huisarts gegaan, hij begon over een operatie of injectie om bepaalde zenuwbanen die naar de bloedvaten lopen te onderbreken. Mijn moeder heeft 11 jaar terug zo’n operatie gehad aan haar rechterhand en die is niet goed gegaan,weet niet wat er mis is gegaan maar ze kan bijna niks meer met rechts. De linkerhand heeft zij dus maar gelaten voor wat het was. Doordat het bij haar mis is gegaan durf ik de stap niet te zetten. En ik heb er nu alleen last van met hardlopen.
(Okee,dit was off-topic :biggrin:)
Vandaag rustdag, maar wel 26km gefietst en wandeling van 7km gemaakt. Eerst vroor het nog en daarna met dooi/boven nul weer terug.

Morgen, even weersverwachting afwachten ivm sneeuw, als het kan rondje rennen, anders binnen oefenen en woensdag poging doen tot rennen. :)
Alle reacties Link kopieren
NoExcusesJustRun schreef:
21-01-2019 15:22
Zónder handschoenen. :O Bikkel!

Ik kan dat echt niet. Heb het syndroom van Raynaud,bij een snelle overgang van warm naar koud verkrampen tijdelijk mijn vingers,dat duurt gelukkig nooit zolang maar is ontzettend pijnlijk! Eigenlijk moet ik kou aan mijn handen voorkomen,tenminste dat zegt de huisarts. Daarom loop ik in de winter veel ipv dat ik met de fiets ga want tijdens het lopen kan ik mijn handen in mjn jaszakken steken,als ik dan handschoenen aan heb dan blijven mijn handen wel warm. Maar met hardlopen gaat dit nogal lastig. :-D Vorig jaar ben ik hierdoor gestopt met hardlopen en naar de huisarts gegaan, hij begon over een operatie of injectie om bepaalde zenuwbanen die naar de bloedvaten lopen te onderbreken. Mijn moeder heeft 11 jaar terug zo’n operatie gehad aan haar rechterhand en die is niet goed gegaan,weet niet wat er mis is gegaan maar ze kan bijna niks meer met rechts. De linkerhand heeft zij dus maar gelaten voor wat het was. Doordat het bij haar mis is gegaan durf ik de stap niet te zetten. En ik heb er nu alleen last van met hardlopen.
(Okee,dit was off-topic :biggrin:)
Zo dan, heftig om te lezen ik had nog nooit van syndroom van Raynaud gehoord.
Ja wat erg voor jouw moeder, ik snap dat je zo'n operatie niet wilt ondergaan.
Respect dat je toch weer met hardlopen bent begonnen! :hug:
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Mother2009 schreef:
21-01-2019 15:45
Zo dan, heftig om te lezen ik had nog nooit van syndroom van Raynaud gehoord.
Ja wat erg voor jouw moeder, ik snap dat je zo'n operatie niet wilt ondergaan.
Respect dat je toch weer met hardlopen bent begonnen! :hug:
Zo ernstig is het ook niet hoor,valt prima mee te leven. :-D Alleen deze tijd van het jaar is het wat minder en dan eigenlijk alleen met het hardlopen. Mijn moeder heeft er nooit echt moeite mee gehad en kan zich aardig goed redden en nu zelfs met links schrijven. XD Zij is nogal nuchter ingesteld; het is zoals het is zegt ze altijd. Voor mij zou het een drama zijn als ik mijn beide handen niet meer kan gebruiken.

Dank je! :hug:

Ik ben halverwege februari 2018 gestopt vanwege mijn handen en in april 2018 weer begonnen. Dat ik tussentijds een tijdje stop gaat al jaren zo,het was te warm/te koud/ te nat etc. Ik had altijd wel een excuus. Nu heb ik dat niet meer,ik vind het hardlopen veelste leuk om te stoppen. :biggrin:
Inmiddels loop ik (op onweer na) in alle weersomstandigheden en minimaal 3x per week. Ik sla het hardlopen alleen over als ik hele erg hoofdpijn heb of buikgriep. Dus qua discipline zit het nu wel goed! :jump:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hardloophandschoenen in allerlei soorten. Van odlo , asics tot goedkope van de wibra en hema. Ik baseer de keuze op droog koud weer of koud nat weer. Maar ik gebruik ze ook soms als onderhandschoen op de fiets. Want ja ik heb ook altijd last van 'dode' vingers. Op de fiets zelfs in de zomer maanden. Dan blijf ik er soms de hele dag last van houden na een lange fietstocht. Maar nu met dit weer op de fiets naar het werk springen de tranen soms in mijn ogen van de pijn.
Zaterdag een tempotraining gedaan, zondag een lange duurloop van 2 uur. Eigenlijk vandaag dus rustdag maar met het oog op de verwachtte sneeuw vandaag alvast mijn interval training die voor morgen gepland stond gedaan. Want morgen avond op de baan gaat hem niet worden met die sneeuw.
Vandaag een kort rondje van 5 km op tempo gedaan. Ik vorder richting de 6minuut per km. Ik merk wel dat ik wat moeite met ademhalen heb met dit weer. Van mij mag het dus we iets warmer worden
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal! Ik heb een paar jaar geleden een tijdje hardgelopen, maar ben gestopt na een blessure. Ik had me altijd weer voorgenomen om opnieuw te beginnen, maar tegen de tijd dat de blessure over was was ik weer zwanger (en doodmoe), toen druk met een baby, enfin, de jongste is nu een jaar en dus heb ik geen excuus meer om het uit te stellen. En ik vond het eigenlijk ook wel erg lekker de vorige keer. Nu dus weer opnieuw begonnen met Couch to 5k en pas twee lessen gehad, maar het gaat me een stuk gemakkelijker af dan de vorige keer. Ik ben benieuwd of dat zo blijft (de vorige keer was één minuut rennen al loodzwaar en dat valt nu heel erg mee).

Ik vraag me alleen af (excuses als dit onderwerp al geweest is, ik kon het zo snel niet vinden): volgens mijn programma moet ik beginnen met een wandeling van 5 min om op te warmen en af te koelen. Het is echter zo koud dat ik me afvraag of dat wel zin heeft. Met rennen blijf ik wel warm maar vijf minuten is best lang. Is het niet verstandiger om thuis wat rek- en strekoefeningen te doen? Zo ja, welke? Of kan ik juist beter toch gaan wandelen en moet ik me gewoon warmer kleden? Ik heb wel een thermo-hardloopbroek aan, een muts of haarband, en straks een dik vest over mijn loopshirt gedaan, maar het was toch nog behoorlijk koud...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje ik zo gewoon vooraf binnen wat oefeningen doen. 5 min in enkel je hardloop kleding wandelen levert inderdaad meer afkoeling op dan dat je lichaam en spieren opwarmen. Goed dat je de draad weer opgepakt hebt.

Lisbeth mooi dat je vooruitgang boekt. Hele koude lucht inademen kan inderdaad je normale ademhaling verstoren. Bij een rustige duurloop heb ik er geen last van maar op tempo heb ik er ook wel nadeel van. En een buff voor mijn mond vind ik dan toch echt te benauwd tijdens het lopen. (op de fiets weer wel lekker-maar goed dan heb ik schijnbaar niet zoveel zuurstof nodig)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven