Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Leuk weer een geheel nieuw topic. Hopelijk komen er weer veel mensen meeschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik hoop het ook! Het vorige deel eindigde in elk geval lekker actief.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik check alvast even in! Donderdag avond en zaterdagochtend niet naar training geweest aangezien ik lekker een lang weekend weg ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook weer van de partij! Bedankt voor de lieve opmerkingen in het vorige deel!
Ivm spierpijn die niet overging in mijn kuit nu vier dagen niet rennen.. morgen weer lekker hardlopen. Dan ga ik eerst de kinderen naar school brengen, een uur wandelen naar de tandarts en daarna rennend terug. Zin in!!
Happy new topic! Ik ga vanmiddag weer een rondje doen, met flinke spierpijn van een workout die ik vrijdag heb gedaan. Hopelijk kan ik mn spieren een beetje loslopen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook weer van de partij. Kreeg gister mijn startnummer binnen van de Dam tot dam nu Nicht. Mijn eerste loop. Best spannend. Gister avond nog een rondje gelopen, alleen die muggen daar had ik geen rekening mee gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic!

Ik was zo goed begonnen deze week (maandag 6 km en dinsdag 8) en toen gebeurde er van alles waardoor lopen er even bij inschoot. Gelukkig is de week nog niet voorbij dus vanmiddag wil ik toch nog even een rondje maken.

Ik zag iemand in het vorige topic schrijven het gevoel te hebben maar wat te doen en geen "echte" sporter te zijn. Dat herken ik wel: ik ga regelmatig en krijg ook wel eens complimenten van anderen maar voor mijn gevoel doe ik maar wat. Ik heb plezier in het sporten (niet alleen lopen) en ik merk dat ik er beter door in mijn vel zit maar een fitgirl ben ik niet en zal ik ook nooit worden, zowel qua lichaam als qua prestaties.
Alle reacties Link kopieren
Mijn taper week afgesloten met toch nog 86,5 km. Gisteren een rustige duurloop van 25,5km en vandaag nog een rondje bos bijna 15,5km. Heerlijk loop weer. En wat was het rustig in het bos.
Nu gaat het de komende week tot zaterdag echt rustig worden met nog maar twee hele korte trainingen. Nu dus een kwestie van uitrusten, heel blijven, soepel blijven en niet ziek worden. En dan over zes dagen 'even' een dagje afzien.
Inmiddels al wel weer voor 3 hele leuke marathons ingeschreven voor in de maand november. En dan heb ik er eind oktober ook nog eentje ingepland om iemand te begeleiden op haar eerste marathon.

Travelgirl nu wordt het echt he nu het startnummer binen is.

Pupsel heerlijk een weekendje weg. Ik vind het juist altijd zo leuk om tijdens die weekendjes in een vreemde omgeving mijn loopje te doen.
Alle reacties Link kopieren
cerulli schreef:
03-09-2017 11:02
Happy new topic!
(...)

Ik zag iemand in het vorige topic schrijven het gevoel te hebben maar wat te doen en geen "echte" sporter te zijn. Dat herken ik wel: ik ga regelmatig en krijg ook wel eens complimenten van anderen maar voor mijn gevoel doe ik maar wat. Ik heb plezier in het sporten (niet alleen lopen) en ik merk dat ik er beter door in mijn vel zit maar een fitgirl ben ik niet en zal ik ook nooit worden, zowel qua lichaam als qua prestaties.
Ja, dat was ik :) :$

Als ik dan probeer te omschrijven waarom ik sommige mensen WEL meteen zonder te twijfelen zou omschrijven als 'sportief' of idd een 'fitgirl' (leuke term :) ), dan zou ik dingen omschrijven als "eh...ja, dat zijn van die mensen die zeker 2 a 3x p wk gaan sporten, die al een stevige basis conditie hebben, die zich kleden en gedragen alsof ze weten wat ze doen, echte hardloop of fitness kleding aanhebben, gadgets hebben waarvan ze ook nog weten hoe die werken, vrouwen die echt hard trainen (als in dat je ze nat van het zweet voorbij ziet lopen), en die dat al langere tijd doen en volhouden."

Nou, als ik deze definitie dan vervolgens op mezelf leg, dan voldoe ik eigenlijk redelijk aan die criteria. (Alleen van die gadgets en weten hoe het werkt niet :-P ). Toch voel ik me alsof ik maar-wat-doe.
Ik wil mezelf daarin langzamerhand ook wat serieuzer gaan nemen. :-D
(Gedachtes durven hebben van: "Ik heb dat hardloop shirtje van dat officiële lekkere snel drogende spul óók verdiend. Ik mag ook gewoon een drinkfles kopen waarin voldoende water past. Ik mag trots zijn op mezelf, op wat ik dit jaar bereikt heb." Etc :cheer: )
Alle reacties Link kopieren
Baukje, je schrijft ' nu even een kwestie van heel blijven, niet ziek worden', is dat vaker na een drukke ren periode, dat je dan daarna ineens bijv de griep krijgt ofzo..?
Alle reacties Link kopieren
Mooie foto toegevoegd, Tyche! :-D
Alle reacties Link kopieren
ikbenik schreef:
03-09-2017 14:08
Baukje, je schrijft ' nu even een kwestie van heel blijven, niet ziek worden', is dat vaker na een drukke ren periode, dat je dan daarna ineens bijv de griep krijgt ofzo..?
Nee dat niet maar in deze periode is het natuurlijk extra zuur. Heb je de hele voorbereidings periode goed doorstaan en dan is de grootste vrees dat door iets onbenulligs je toch niet van start kunt gaan terwijl je er al een half jaar naar toe leeft. Een 10km wedstrijd of een halve marathon kun je dan een paar weken later ook nog wel lopen maar voor deze is het nu of anders volgend jaar pas weer een kans. Dus ja de laatste dagen doe of laat ik dingen bewuster. Ga deze week dan ook niet paarrijden en ben net iets voorzichtiger als ik op een wankel trapje moet gaan staan.
Alle reacties Link kopieren
Ikbenik naar uiterlijk en gadgets zou ik mij maar niet al te veel verkijken. Mijn ervaring is dat ik op de startstreep mij vooral niet moet verkijken op de dames die er zo veel sportiever uitzien. Die verdringen zich wel op de eerste rij maar ik zie ze daarna nooit meer terug. En niet omdat ze zo snel zijn maar omdat ik ze na hun eerste stuiptrekking al zonder dat ik het gezien heb voorbij ben gegaan en ze dan ver achter mij blijven. Terwijl voor diegene waar je op het oog geen concurrentie van verwacht je vervolgens het onderspit moet delven.
En de enige reden dat ik denk wel goed en serieus bezig te zijn is niet omdat ik het allemaal zo goed weet maar omdat ik er volop in vertrouw dat mijn trainer het wel weet en ik daarin begeleid wordt. Tussen zelf weten en doen zit namelijk ook nogal vaak een hiaat. En voor mij is het dan ook gemakkelijker gewoon te doen wat een ander die het weet voor mij verzint dan dat ik zou doen wat ik zelf bedacht heb wat goed zou zijn. Al blijf ik altijd wel kritisch op mijn schema. Het is niet zo dat ik klakkeloos doe wat er staat.
Alle reacties Link kopieren
Even een berichtje zodat het topic in mijn overzicht komt zodat ik weer mee kan lezen met jullie
Alle reacties Link kopieren
Haha Baukje!
Hoeveel km ga je volgende week rennen? En wat is bij jou een korte training?
Ik ben ik en cerulli ik herken dat ook hoor wat jullie zeggen. Heb 30 minuten gedaan over vijf km, maar iedereen ging zoveel sneller! En ik zie er niet zo sporty uit (geen strakke buik,)
Vraagje wat zouden jullie doen;
Ik had zaterdag zo hard mogelijk gerend, kreeg zondag of maandag spierpijn in mijn linkerkuit binnen kant been. Maandag en donderdag heb ik vier km gerend, best last van spierpijn behalve tijdens het rennen. Inmiddels dag drie rust en spierpijn is flink afgenomen maar niet helemaal weg. Kan ik morgen wel of niet rennen?
Ben bang mijn conditie kwijt te raken!
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:13
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem123456123456 schreef:
03-09-2017 16:27
Hoe kiezen jullie je route uit? Ik wil graag beginnen met hardlopen, maar ik woon in een heuvelachtig gebied.
Toen ik op vakantie was in Limburg heb ik afstandmeten.nl gebruikt om een route te lopen. Ik doe dat thuis ook wel om eens een andere route te lopen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:45
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem123456123456 schreef:
03-09-2017 17:00
Bedankt voor de site! De route die ik in gedachte had is 3,77km, dat lijkt me meer dan genoeg voor een beginner maar hij heeft wel behoorlijk wat heuvels. Kijk jij daar nog naar?
Nee maar hou er rekening mee dat boeren weggetjes en heuvels zwaarder lopen dan plat asfalt. Wees niet te streng voor jezelf. :)
Alle reacties Link kopieren
Jongensmama2009 schreef:
03-09-2017 15:55
Haha Baukje!
Hoeveel km ga je volgende week rennen? En wat is bij jou een korte training?
Ik ben ik en cerulli ik herken dat ook hoor wat jullie zeggen. Heb 30 minuten gedaan over vijf km, maar iedereen ging zoveel sneller! En ik zie er niet zo sporty uit (geen strakke buik,)
Vraagje wat zouden jullie doen;
Ik had zaterdag zo hard mogelijk gerend, kreeg zondag of maandag spierpijn in mijn linkerkuit binnen kant been. Maandag en donderdag heb ik vier km gerend, best last van spierpijn behalve tijdens het rennen. Inmiddels dag drie rust en spierpijn is flink afgenomen maar niet helemaal weg. Kan ik morgen wel of niet rennen?
Ben bang mijn conditie kwijt te raken!
Ik vind 30 minuten doen over 5 km een prachtig resultaat. Ik vind 10 km per uur een stevig tempo.
En als je zaterdag loopt, zondag rust, maandag loopt, di en wo rust, donderdag loopt, 3 dagen rust, dan heb je dus 1x één dag rust er tussen, dan 1x twee dagen rust en nu dus drie dagen rust er tussen. Lijkt mij dat dat moet kunnen. Wel ff de tijd nemen om rustig 'in' te lopen. Niet meteen vanuit stilstand naar vol tempo.
En ook ff rustig n paar minuutje uit wandelen. Vind ik zelf tenminste wel lekker. En heb de indruk dat ik daarna minder spierpijn heb.
Alle reacties Link kopieren
Jongensmama2009 schreef:
03-09-2017 15:55
Haha Baukje!
Hoeveel km ga je volgende week rennen? En wat is bij jou een korte training?
Ik ben ik en cerulli ik herken dat ook hoor wat jullie zeggen. Heb 30 minuten gedaan over vijf km, maar iedereen ging zoveel sneller! En ik zie er niet zo sporty uit (geen strakke buik,)
Vraagje wat zouden jullie doen;
Ik had zaterdag zo hard mogelijk gerend, kreeg zondag of maandag spierpijn in mijn linkerkuit binnen kant been. Maandag en donderdag heb ik vier km gerend, best last van spierpijn behalve tijdens het rennen. Inmiddels dag drie rust en spierpijn is flink afgenomen maar niet helemaal weg. Kan ik morgen wel of niet rennen?
Ben bang mijn conditie kwijt te raken!
100km en de korte trainingen zin van om en de nabij 10km.
wat je omschrijft klinkt eigenlijk niet als gewoon spierpijn maar meer een lichte blessure. Als je morgen ochtend nog voelt jou ik nog een extra rustdag nemen en de eerste keer dat je gaat lopen enkel kleine blokjes rennen om te kijken achteraf hoe het uitpakt.
Even wat conditie verliezen daar kom je niet omheen als je gedwongen langer rust moet nemen. Maar als je tegen wil en dank gaat en straks misschien een maand uit de running bent zal het conditie verlies nog groter zijn.
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen loop je nog maar zo'n korte afstand dat je zo uit je hoofd toch wel een geschikte locatie weet om te lopen. Zou even voor de allereerste opbouw een redelijk vlak terrein zoeken. En dan desnoods maar kortere heen en weertjes.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:45
0.00% gewijzigd
Zo ik ben net terug van mijn rondje, weer lekker gelopen met Evy. Ben over de hei gegaan, 32 minuten, week 6 van Evy. Uiteindelijk een rondje geworden van 4.3 kilometer. Ik vond het wel zwaar over de hei, toch veel hoogteverschil. Wel prachtige omgeving om in te lopen in deze tijd van het jaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven