Friese doorlopers

29-09-2017 16:04 27 berichten
Hoi wie heeft er ervaring met schaatsen op Friese doorlopers als volwassene? Als kind kon ik alleen op dat type schaatsen maar bij volwassenen heb ik ze nooit gezien. Zou deze winter best graag met mijn nieuwe vriend schaatsen
anoniem_355588 wijzigde dit bericht op 29-09-2017 16:23
Reden: Schrijffout
0.44% gewijzigd
Nou ja, in 1929 schaatsten alle volwassenen op Friesche Doorlopers dus ik denk wel dat het moet kunnen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
29-09-2017 16:05
Nou ja, in 1929 schaatsten alle volwassenen op Friesche Doorlopers dus ik denk wel dat het moet kunnen hoor.
:rofl:
Hilarisch.
Jolleke17 schreef:
29-09-2017 16:04
Zou deze winter best graag met mijn nieuwe vriend schaarsen
kan zomers denk ik ook wel :jump:
Wat een kutforum. Laat maar zitten, topic closed.
Jolleke17 schreef:
29-09-2017 16:24
Wat een kutforum. Laat maar zitten, topic closed.
:rofl:

Ik wens je nieuwe vriend heel veel geluk met jou. En vooral heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Friese doorlopers zijn fijn laag, wat het makkelijker maakt om erop te schaatsen. Nadeel is dat je altijd loopt te klieren met die bandjes. Te los en je schaatsen fladderen om je voeten, te strak en je knelt je voeten af.

Voor als je weinig schaatst zou ik vooral combinoren aanraden: Stevige schoenen, lekker warm, en meer steun om de enkels. Niet ideaal omdat je niet zo diep kunt zitten als bij echte noren, maar goed genoeg, zeker op natuurijs.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Jolleke, trek het je niet aan. Er zijn hier een paar figuren die op allerlei topics hun eigen lolligheid willen tonen, ten koste van de vraagstellers.
Wat betreft schaatsen heb ik niets te melden, sorry. Ik ben vooral blij dat het nog even zomer is, en moet niet dénken aan gevulde speculaas, chocoladeletters (nu al bij de Hema :facepalm: ), en schaatsen.
Misschien dat je wat te vroeg bent met zo'n vraag, en krijg je over twee maanden wél antwoorden die hout snijden :)
nounou
Ik heb als kind op Friese doorlopers leren schaatsen. Het fijne ervan was dat je voet dichtbij het ijs is, en ook dat ze niet perse aan een bepaalde schoenmaat zijn gebonden, dus als je het als volwassene wilt proberen: gewoon doen. Wie weet kun je ergens een paar lenen. Als er natuurijs is, zie ik af en toe nog wel volwassenen op doorlopers schaatsen. Ikzelf heb er als volwassene geen ervaring mee. Qua nadelen sluit ik me bij bovenstaande post van handigmetgeld aan, zo ervoer ik het als kind ook.
Bij de meeste indoor ijsbanen kun je schaatsen huren, dat is misschien ook handig. Dat zijn weliswaar geen Friese doorlopers, maar die schaatsen zijn over het algemeen zeker geschikt voor mensen die niet veel schaatsen en eventueel zwakke enkels hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een van de bekendste schaatsdorpen van Nederland en ik zie nog best wat volwassenen op houten schaatsen rijden. Er wordt vol bewondering naar gekeken, geenszins meesmuilend. 'Dat is nog echt schaatsen', wordt daarover gezegd. Dus je staat echt niet voor paal als je daar bang voor zou zijn. Zandstra maakt ze ook nieuw, onder de naam easy glider. Het is wel bijzonderder dan gewone noren of combi-noren, die je tegenwoordig veel ziet.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Veel dank voor jullie reacties, handigmetgeld, zazamaenade, MissLotus17 en ninanoname. Combinoren zal ik zeker eens bekijken maar die Zandstra gliders die klinken ook goed!! Ik dacht ik ga het nu al uitzoeken want als het straks vriest.. dan wil ik ze hebben en erop uit de voeten kunnen :-) En eerst eens huren is ook niet verkeerd, trouwens.
Geen ervaring met Friese Doorlopers, ik schaatste vroeger altijd op kunstschaatsen, maar ik wilde nu ook weer graag schaatsen met mijn vriend. Hij schaatst op klapschaatsen en heeft zelfs les gegeven vroeger. Hij kan het echt goed, het is ook echt zijn passie.

Ik heb echte leren (lage potjes) noren geprobeerd, maar ze gaan me te snel o_o
Ik heb daarom na lang wikken en wegen gekozen voor voor Zandstra comfortnoren. Google maar eens, misschien is het ook wat voor jou.

Ik hoef toch geen wedstrijden te gaan schaatsen, en goed technisch rijden hoeft van mij ook weer niet (is vriend het niet mee eens, maar ach).

Het zijn prima schaatsen om recreatief mee te schaatsen, en eventueel net een beetje meer.

Ik neem deze winter wat lessen, vooral voor mijn vertrouwen op het ijs. De eerste keer op noren ben ik zo hard gevallen (snee in been, maandenlang blessure in heup gehad) dat ik een beetje bang geworden ben helaas.
Oh huren zou ik voorzichtig mee zijn, die ijzers zijn vaak niet goed geslepen, dus met bramen en geen goede ronding. Die worden vaak toch afgeragd en echt niet iedere schaatsbeurt nagekeken op onvolkomenheden. En dat betekent eerder vallen!

Die wijsheid heb ik niet van mezelf, maar van vriend. Hij kijkt zijn (peperdure) schaatsen altijd helemaal na, liggen zeer regelmatig op de slijptafel (zelf), en laat ieder jaar een goede ronding erin slijpen
Alle reacties Link kopieren
Ik weet trouwens niet waar jij wil gaan schaatsen, maar volgens mij was het de afgelopen winter niet veel soeps met natuurijs.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Krijg zin in lessen Personal, thanks. En ja Belle, veel ijs was er niet maar als je een marathon op natuurijs kunt rijden... is er vast wel een sloot of plas in de buurt voor ons
Perzina ipv Personal... de spellingscontrole is eigenzinnig!
Op de schaatsbaan, Belle!

Succes Jolleke, ik hoop dat je iets met de tips kunt en een keuze kan maken die voor jou het beste werkt.

Schaatsen is leuk, de winter wordt wat leuker daardoor, je hebt beweging en bent lekker in de buitenlucht (ook op de ijsbaan vanwege halfoverdekt).
Ik vind ze te gek! Grote voordeel is vooral dat je er je eigen favoriete schoenen mee kan dragen, dus bijvoorbeeld je sportschoenen die lekker zitten, soepel zijn, en precies passen. Schoenen die aan schaatsen vast zitten vind ik nooit lekker zitten qua pasvorm.
Ik heb ze inmiddels al want de prijs viel mee. Wil ze ook met sportschoenen proberen; in de winkel raadden ze hoge wandelschoenen aan. Komt goed, laat de winter maar komen!
Alle reacties Link kopieren
Zo, jij pakt door ! Ik wens je veel plezier, maar alsjeblieft zeg, nog een paar maanden herfst graag :@@:
Gaan er geen ijsbanen open, over een maand of wat ?
nounou
De Uithof is vanaf heden geopend.
Alle reacties Link kopieren
Perzina schreef:
02-10-2017 02:06
De Uithof is vanaf heden geopend.
Je kunt maar ergens van wakker liggen ;-D
nounou
zazamaenade schreef:
02-10-2017 10:23
Je kunt maar ergens van wakker liggen ;-D

Haha, jep, daar heb ik wel vaker last van..
Ik had voor mijn schaatslessen (ietwat overmoedig) noren met lage leren schoenen gekocht. Nou, dat was geen succes. Ik heb na het schaatsen vooral kramp in mijn voeten en last van mijn enkels. De combinoren van mijn dochter schaatsen veel lekkerder. Ik denk dus dat ik die van mij maar inruil of op Martkplaats zet, een echte schaatser word ik toch niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven