Niet afvallen ondanks gezond eten en meer sporten

15-10-2017 10:15 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet dit onderwerp bij sport omdat ik denk daar de beste adviezen te kunnen krijgen. Maar ik sport regelmatig (3x per week intensief, combinatie van cardio en kracht) en daarnaast fiets ik veel, woon-werk, boodschappen etc. Ik gebruik een activity tracker en ik verbruik gemiddeld per dag ca. 2400 kcal.
Ik let erg op mijn voeding, zorg dat ik rond de 2000 kcal per dag zit, ik probeer er niet (te veel en te vaak) boven te komen.
Maar ik val niet af. In gewicht blijf ik op hetzelfde en mijn vet- en spierpercentage wat ik meet met een weegschaal, blijft ook hetzelfde.
Wel merk ik verandering in mijn lichaam, ik zie bijvoorbeeld mijn sleutelbeen veel beter en ik merk dat mijn romp gespierder voelt. Maar in de meetresultaten zie ik dus niets terug en ik ben nog steeds vijf kilo te zwaar en een te hoog vetpercentage.

Ik weet niet goed wat ik niet goed doe, ik wil eigenlijk niet veel minder gaan eten omdat ik anders duizelig en slap word. Maar ik wil wel graag wat afvallen.

Ik eet nu per dag:
5-6 volkoren boterhammen met mager beleg
2 stuks fruit
ruim voldoende groente
100 gram aardappelen, zilvervliesrijst, volkoren pasta oid
stukje vlees (mager)
ca. 100 gram zuivel zoals magere kwark en soms met ca. 40 gram noten muesli
Soms nog een extra tussendoortje zoals wat nootjes of een extra volkoren cracker.
Voer ik mijn eetpatroon in dan kom ik tegen de 2000 kcal.

Eet ik dan toch nog te veel? Of heeft iemand adviezen voor mij?
eiram wijzigde dit bericht op 15-10-2017 10:17
Reden: aanvulling
3.77% gewijzigd
Wie vindt dat je 5 kilo te zwaar bent? Jijzelf of je BMI?
3 x in de week sporten hoeft niet per se zoden aan de dijk te zetten. Mensen overschatten kcal verbruik enorm. Ik vind 2000 kcal eten best veel. Ik zou er zelfs van aankomen. Ik moet max 1500 per dag eten om af te vallen. En ik verbrand op sportdagen ook rond de 2400 en op normale dagen ongeveer 2000.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk toch dat je het aantal kcal dat je verbruikt te hoog inschat en/of het aantal kcal wat je binnenkrijgt te laag. Weeg je hoeveel noten je eet, hoeveel beleg je op je brood doet en hoeveel fruit je eet? Voer je ook de boter waarin je het vlees braadt in?
Minder boterhammen. Verder is alles prima lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Mijn bmi is te hoog, ruim 26.

Het is ook wel een beetje dubbel, ik voel mijzelf goed, ook bij dit gewicht. Maar het is nog wel zo'n vijf kilo te veel en er mag best wat vet af.

Ik sport al een hele tijd maar met deze frequentie en dit eetpatroon ben ik nu 4-6 weken bezig. Daarvoor at ik meer dan nu en bewoog ik minder. Kan het ook zijn dat het iets is van de lange adem en dat het nog komt? Vooral omdat ik wel veranderingen merk in mijn lichaam?

@marana: ik weeg en meet niet alles wat ik eet, wel veel maar inderdaad kan hier wel de 'fout' zitten. Het zou best kunnen dat het dan ongemerkt toch wat te veel is wat ik eet.

Wat minder brood of vervangen door wat vaker zuivel, zou dat nog wat uitmaken?
Alles invoeren wat je eet en vergeet niet af te wegen. Met name dingen als "een handje noten" tikken enorm aan als je geen idee hebt hoeveel je precies eet. Ik zou je kcal inname flink naar beneden halen. Begin de dag sowieso met iets van eiwitten. Van brood heb je in no time weer honger. Havermout of kwark/yoghurt met muesli en fruit bijv.
Alle reacties Link kopieren
Behalve de noten mis ik de goede vetten. Vis, avocado, olie. Als je dat te weinig binnen krijgt, schijnt dat de vetverbranding in de weg te zitten.
Alle reacties Link kopieren
@coco87 ik ga dat eens proberen, elke dag met eiwitten starten. Is dan zo'n 150 gram magere kwark (evt Optimel?) met 40 gram notenmuesli een goede start? Of is dat te veel?
Alle reacties Link kopieren
eiram schreef:
15-10-2017 10:37

@marana: ik weeg en meet niet alles wat ik eet, wel veel maar inderdaad kan hier wel de 'fout' zitten. Het zou best kunnen dat het dan ongemerkt toch wat te veel is wat ik eet.

Wat minder brood of vervangen door wat vaker zuivel, zou dat nog wat uitmaken?


Ik zou het bij 5 boterhammen laten, en dit niet vervangen door zuivel. En ik zou de noten weglaten. En de muesli. Ongemerkt krijg je daarmee heel veel calorieën binnen. Tien cashewnoten is al 100 kcal, en 6 macademianoten, of 8 pecannoten...
Zie maar eens hier: http://www.optimavita.nl/voeding/noten- ... iegrootte/

Denk je ook aan de kcal die je binnenkrijgt met drinken?


Zelf eet ik op een dag 4 boterhammen (met pindakaas of vleeswaren), een flink bord avondeten (meestal aardappelen, en dan zeker ook meer dan 100 gram, soms pasta of mie), en tussendoor 1x fruit en 1x yoghurt met fruit. Ik drink geen calorieën (muv af en toe iets alcoholisch). Ik sport minder dan jij, maar over het algemeen wordt het overschat wat je verbrandt met sporten (en compenseert men dat dus met teveel eten).
Als ik niet met afvallen bezig ben eet ik 's avonds nog wat koek of chocolade, wil ik wel afvallen dan red ik me aardig met dit eetpatroon.
anoniem_338331 wijzigde dit bericht op 15-10-2017 10:49
1.18% gewijzigd
eiram schreef:
15-10-2017 10:43
@coco87 ik ga dat eens proberen, elke dag met eiwitten starten. Is dan zo'n 150 gram magere kwark (evt Optimel?) met 40 gram notenmuesli een goede start? Of is dat te veel?
Dat lijkt me prima. Ontbijt moet je sowieso niet op bezuinigen aangezien dat je start van de dag is! Heb je een app om je eten in te voeren? Bijv my fitness pall of fat secret. Daarmee kun je het goed bijhouden en kun je ook zien of je nog ruimte hebt of kunt creëeren voor wat lekkers. Hoef je jezelf ook niks te onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Overigens zijn volkorencrackers niet 100% volkoren.
Wil je echt iets tussendoor eten, denk dan aan een gekookt eitje of rauwkost.
Alle reacties Link kopieren
Meet je ook je omvang in centimeters? Dat je niet in gewicht afvalt maar wel in centimeters. Verder inderdaad veel minder brood en de ochtend starten met kwark of een groene smootie.
_Marana_ schreef:
15-10-2017 10:48
Ik zou het bij 5 boterhammen laten, en dit niet vervangen door zuivel. En ik zou de noten weglaten. En de muesli. Ongemerkt krijg je daarmee heel veel calorieën binnen. Tien cashewnoten is al 100 kcal, en 6 macademianoten, of 8 pecannoten...
Zie maar eens hier: http://www.optimavita.nl/voeding/noten- ... iegrootte/

Denk je ook aan de kcal die je binnenkrijgt met drinken?


Zelf eet ik op een dag 4 boterhammen, een flink bord avondeten (meestal aardappelen, en dan zeker ook meer dan 100 gram, soms pasta of mie), en tussendoor 1x fruit en 1x yoghurt met fruit. Ik drink geen calorieën (muv af en toe iets alcoholisch). Ik sport minder dan jij, maar over het algemeen wordt het overschat wat je verbrandt met sporten (en compenseert men dat dus met teveel eten).
Als ik niet met afvallen bezig ben eet ik 's avonds nog wat koek of chocolade, wil ik wel afvallen dan red ik me aardig met dit eetpatroon.
5 boterhammen = ruim 350 kcal. Nog wat beleg erbij, bijv kipfilet 1 plakje per broodje = 75. Zit je op 425 kcal en heb je waarschijnlijk na 2 uur weer enorme honger. Zuivel met muesli bevat minder kcal en door de eiwitten ben je langer verzadigd.
Alle reacties Link kopieren
eiram schreef:
15-10-2017 10:43
@coco87 ik ga dat eens proberen, elke dag met eiwitten starten. Is dan zo'n 150 gram magere kwark (evt Optimel?) met 40 gram notenmuesli een goede start? Of is dat te veel?


Geen notenmuesli. Kijk maar eens goed op het pak hoeveel suikers daarin zitten. Halfvolle yoghurt met wat (diepvries)aardbeien of bosbessen of zo, en dan 1x fruit inruilen voor een portie rauwkost (tomaatjes, worteltjes, komkommer, radijs, paprika, etc etc)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook eens bij je huisarts langsgaan, heel soms is het je schildklier die te traag is. Maar ik gok ook dat je toch nog teveel eet.
_Marana_ schreef:
15-10-2017 10:49
Overigens zijn volkorencrackers niet 100% volkoren.
Wil je echt iets tussendoor eten, denk dan aan een gekookt eitje of rauwkost.
Goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
15-10-2017 10:51
5 boterhammen = ruim 350 kcal. Nog wat beleg erbij, bijv kipfilet 1 plakje per broodje = 75. Zit je op 425 kcal en heb je waarschijnlijk na 2 uur weer enorme honger. Zuivel met muesli bevat minder kcal en door de eiwitten ben je langer verzadigd.


Ik vind zuivel 's ochtends echt vreselijk, krijg ik niet weg. Ik red me prima met 1 boterham met pindakaas om 8 uur, en dan 1 stuks fruit midden op de ochtend.
Hoeveel kcal is zuivel met muesli bij jou?
_Marana_ schreef:
15-10-2017 10:51
Geen notenmuesli. Kijk maar eens goed op het pak hoeveel suikers daarin zitten. Halfvolle yoghurt met wat (diepvries)aardbeien of bosbessen of zo, en dan 1x fruit inruilen voor een portie rauwkost (tomaatjes, worteltjes, komkommer, radijs, paprika, etc etc)
Je kunt (noten)muesli ook heel goed zelf maken en de suiker vervangen door honing of agave siroop. Zonnatura heeft muesli zonder suiker. De granola's van Eat Natural zijn ook lekker, alleen zijn die relatief duur.
Alle reacties Link kopieren
Oke, bedankt voor de tips. Ik ga ontbijten met kwark met havermout en fruit, ik laat de muesli en noten wat meer staan en iets minder brood. Een gekookt ei als tussendoortje is ook een goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Over ontbijtgranen: http://www.optimavita.nl/voeding/gezond ... upermarkt/


Klinkt als een goed plan eiram, succes!
_Marana_ schreef:
15-10-2017 10:53
Ik vind zuivel 's ochtends echt vreselijk, krijg ik niet weg. Ik red me prima met 1 boterham met pindakaas om 8 uur, en dan 1 stuks fruit midden op de ochtend.
Hoeveel kcal is zuivel met muesli bij jou?
Ja dan is het niet fijn om over te gaan op een ander ontbijt. Soms is het ook een kwestie van gewenning. Ik eet kokosyoghurt met rood fruit muesli van Zonnatura. 130 gr yoghurt en 50 gr muesli is samen 282 kcal.

Ik gruwel van zuivel als kwark of griekse yogurt (of melk) dus ik heb meestal soja/haver/kokos dingen. Veel lekkerder.
anoniem_95458 wijzigde dit bericht op 15-10-2017 11:00
0.25% gewijzigd
eiram schreef:
15-10-2017 10:53
Oke, bedankt voor de tips. Ik ga ontbijten met kwark met havermout en fruit, ik laat de muesli en noten wat meer staan en iets minder brood. Een gekookt ei als tussendoortje is ook een goede tip.
En hou je kcal inname bij en verklein de porties. 100 gr pasta verlagen naar 75 gr bijv. Wat ik regelmatig zie bij collega's die (drastisch) gaan lijnen: hebben ze als tussendoortje paprika met kipfilet want gezond. Maar dan eten ze een heel pakje kipfilet met 3 paprika's. Nu zijn die paprika's geen ramp, maar een heel pakje kipfilet als tussendoortje slaat nergens op. Ze blijven het "schrans" patroon houden alleen denken ze dit met gezonde dingen te doen. Teveel is nog altijd teveel, ook als het in beginsel gezond is.
X
anoniem_63a2363ea599a wijzigde dit bericht op 15-11-2018 21:16
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
15-10-2017 11:00
En hou je kcal inname bij en verklein de porties. 100 gr pasta verlagen naar 75 gr bijv. Wat ik regelmatig zie bij collega's die (drastisch) gaan lijnen: hebben ze als tussendoortje paprika met kipfilet want gezond. Maar dan eten ze een heel pakje kipfilet met 3 paprika's. Nu zijn die paprika's geen ramp, maar een heel pakje kipfilet als tussendoortje slaat nergens op. Ze blijven het "schrans" patroon houden alleen denken ze dit met gezonde dingen te doen. Teveel is nog altijd teveel, ook als het in beginsel gezond is.
Dit ga ik goed onthouden, want inderdaad kan het daar bij mij nog wel eens misgaan. Ik eet rauwe groente als tussendoortje maar ook nog een stuk fruit en een boterham. Daarvan ga ik er een schrappen en proberen om als ontbijt zuivel met muesli te eten. En dan inderdaad de ongesuikerde, ik koop nu muesli bij een speciaalzaak, deze is niet gesuikerd maar er zitten wel noten en gedroogd fruit in. Daar ga ik nog even kritisch naar kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven