Push ups

19-10-2017 23:16 41 berichten
Non probleem:
Na een paar jaar weinig fysiek actief te zijn geweest (kind gekregen, drukke baan), sport ik sinds een klein jaartje steeds intensiever en met veel plezier. Ik zie de ook resultaten, zowel qua uithoudingsvermogen, kracht, lichaam en geest. Behalve op het gebied van push ups. Ik oefen met regelmaat conform tips op internet maar zie weinig vorderingen. Ik snap het niet; waarom krijg ik dit nu niet onder de knie? Ik bedoel, dit moet toch te leren zijn? Zelfs door mij?

Daarom: Hoe vaak kan jij jezelf opdrukken? Hoe doe je dit?
Hoe heb je het geleerd? En voor de vrouwen die zich nu kunnen opdrukken maar voorheen na 1 keer opdrukken ook half instortten: hoe lang duurde het voordat je vooruitgang zag? En hoe vaak trainde je?
Hoeveel moet je er kunnen? Ik kan er een stuk of 10 maar oefen nooit.
Ik geloof dat een gezonde vrouw rond de 40 jaar ongeveer 16 achter elkaar zou moeten kunnen, maar voor 10 zou ik al tekenen. Dat kan ik alleen op mijn knieeen :)
Horizon81 schreef:
19-10-2017 23:29
Ik geloof dat een gezonde vrouw rond de 40 jaar ongeveer 16 achter elkaar zou moeten kunnen, maar voor 10 zou ik al tekenen. Dat kan ik alleen op mijn knieeen :)
16? Nee dat red ik niet. Mijn vriend doet er elke avond 30, en die heeft het ook moeten opbouwen vanaf 1. Elke week eentje erbij. Hij heeft geen brede schouders maar wel een ijzeren discipline :proud:
Alle reacties Link kopieren
Eh na anderhalf jaar trainen kan ik er 5 ofzo vanaf m’n knieën. Nou zijn mijn borstspieren kapot door de gevolgen van borstkanker, dus dat heeft vast invloed. Aan de andere kant kon ik het daarvoor ook niet en heb ik echt niet de illusie dat ik dat met borstspier wel 16x had kunnen doen vanaf m’n tenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan er een stuk of 15-20, op de knieën tot mijn knieën het niet meer leuk vinden.
Begin dit jaar begonnen, met een conditie van niks. Ik heb het geleerd op de trap. Voor ik de trap opging even paar keer opdrukken. Dat begon op de zesde tree en iedere keer als het goed ging en de vorm goed bleef, dan een tree omlaag. En zo kon ik binnen twee maanden een paar keer pushups. Kijk wat filmpjes op YouTube waar je op moet letten, want je hele lijf moet meedoen, het is geen oefening voor alleen de borst of armen. Ik ben trouwens in de 40, dus het zal jou zeker wel lukken!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het ook nog niet en wil het wel graag leren. Terwijl ik ook best prima ontwikkeld ben qua sport. Dus mocht jij/mocht ik op goede filmpjes/tips stuiten, zullen we 't dan hier delen?
Alle reacties Link kopieren
Op 1,5 jaar tijd met heeeeel veel moeite doe ik nu 3 sets van 8 keer opdrukken. Lukt alleen op een 'goede dag'.
Op een slechte dag 1 setje en stort ik bij de tweede set na 4 keer al op de grond :proud: ...

Gewoon met kleine beetjes opbouwen. En ik zet mijn handen op halters, scheelt veel voor je polsen.
thistle schreef:
20-10-2017 03:52
Ik kan er een stuk of 15-20, op de knieën tot mijn knieën het niet meer leuk vinden.
Begin dit jaar begonnen, met een conditie van niks. Ik heb het geleerd op de trap. Voor ik de trap opging even paar keer opdrukken. Dat begon op de zesde tree en iedere keer als het goed ging en de vorm goed bleef, dan een tree omlaag. En zo kon ik binnen twee maanden een paar keer pushups. Kijk wat filmpjes op YouTube waar je op moet letten, want je hele lijf moet meedoen, het is geen oefening voor alleen de borst of armen. Ik ben trouwens in de 40, dus het zal jou zeker wel lukken!
Toch nog extra geduld dus? ..
ken geen enkele andere oefening waar vooruitgang niet/zo langzaam zichtbaar was
sophiax schreef:
20-10-2017 01:15
Eh na anderhalf jaar trainen kan ik er 5 ofzo vanaf m’n knieën. Nou zijn mijn borstspieren kapot door de gevolgen van borstkanker, dus dat heeft vast invloed. Aan de andere kant kon ik het daarvoor ook niet en heb ik echt niet de illusie dat ik dat met borstspier wel 16x had kunnen doen vanaf m’n tenen.
1,5 jaar, jeetje.
Wel goed dat je zo aan het trainen bent geslagen. Wat een rotziekte is het ;(, hoop dat je verder helemaal hersteld bent.
FarFarAway schreef:
20-10-2017 08:43
Op 1,5 jaar tijd met heeeeel veel moeite doe ik nu 3 sets van 8 keer opdrukken. Lukt alleen op een 'goede dag'.
Op een slechte dag 1 setje en stort ik bij de tweede set na 4 keer al op de grond :proud: ...

Gewoon met kleine beetjes opbouwen. En ik zet mijn handen op halters, scheelt veel voor je polsen.
Hier nog een keer de 1,5 jaar grens. Ok. Dus het is niet gek dat ik na een aantal weken heel weinig progressie zie? Kan me daar moeilijk bij neerleggen.. Het is dus echt een kwestie van een heeeeele lange adem?

Hoe vaak heb je geoefend in die 1,5 jaar?
4 series van 10 met 30 seconden tussenpauze en bij elke push up klap ik in mijn handen.
zephora schreef:
20-10-2017 03:56
Ik kan het ook nog niet en wil het wel graag leren. Terwijl ik ook best prima ontwikkeld ben qua sport. Dus mocht jij/mocht ik op goede filmpjes/tips stuiten, zullen we 't dan hier delen?
Eerste tips die ik tegenkwam, was dat je core voldoende goed ontwikkeld moet zijn. Je moet goed de "plank" beheersen. Die doe ik inmiddels bijna dagelijks 3x 1 minuut, maar kan niet zeggen dat ik beter kan opdrukken :)

Andere tips die ik ben tegengekomen zijn of starten op je knieeen, of op de trap. Op de knieen gaat nog wel, maar 1 goede push up op de tenen maken lukt me niet. Ik kan gewoon niet laag komen. Denk dat ik dat maar eens ga oefenen, om dan langzaam maar te eindigen met mijn buik op de grond. Kijken of ik daarmee wat vooruitgang boek..
badmeester schreef:
20-10-2017 08:49
4 series van 10 met 30 seconden tussenpauze en bij elke push up klap ik in mijn handen.
Nog tips? :D
Alle reacties Link kopieren
Ik kon er ongeveer 20 maar heb al een tijdje niet meer er op geoefend. Mij werd verteld dat ook je ademhaling erg belangrijk is.

Ik ben begonnen tegen de muur te staan, beetje schuin zodat je naar de muur 'valt'
Op die manier kreeg ik de oefening onder de knie wanneer je hem op de grond zou doen.

Vervolgens ben ik toen op mijn knieën gaan doen op een yoga matje.

Doe ook tricep-dips om zo ook die spieren aan te pakken wat uiteindelijk een pushup makkelijker maakt.
Dit is mijn motto
Alle reacties Link kopieren
Probeer je handen eens iets breder te zetten, kijken of dat helpt.
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
Je moet het heel vaak doen om vooruit gang te zien en bijv ook combineren met andere duwoefeningen zoals bench press. Eigenlijk zou je kunnen beginnen met in de ochtend en avond een paar bijv 3 en dan na een paar dagen steeds 1 erbij. In top vorm kon er ook maar 12-15 achter elkaar, lieft 8-10 pauze en dan weer. Zodra je stopt met oefenen wordt het weer prut en kun je er nog maar een stuk of 5. Ik ben ook boven de 40.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Horizon81 schreef:
19-10-2017 23:29
Ik geloof dat een gezonde vrouw rond de 40 jaar ongeveer 16 achter elkaar zou moeten kunnen, maar voor 10 zou ik al tekenen. Dat kan ik alleen op mijn knieën :)
Een sportieve vrouw bedoel je? 16 achter elkaar is best veel (volgens mij) als ik bij ons op in de box kijk (crossfit) kijk zijn er maar een paar die dat kunnen.
Maar veel oefenen en ook andere oefeningen doen zoals Amber aangaf.
Ik kan er op een goede dag 10 achter elkaar, meestal maak ik setjes van 5 omdat wij dan bijvoorbeeld 20 push ups moeten doen, 5 stuks rust en dan weer 5.
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
Toen ik op mijn piek zat deed ik er vaak tussen de 30 en 40 per ronde. Maar ik sportte dan ook heel veel en gaf les dus wilde wel het goede voorbeeld geven. Gemiddeld is idd maar tot 16. Probeer het idd eerst schuin tegen de muur, dat je je vanaf daar wegdrukt. Daarna overstappen naar de knieën.
Train je verder ook je borst? Dus niet alleen buikspieren, maar ook chest press en fly? Een sterke core (buik- en rugspieren) maken ook al een wereld van verschil.
Handen anders zetten maakt geen verschil. Ik doe frequent tricep dips en planken. Veel cardio, 1 keer in de week bootcamp (veel op de benen gericht) en thuis geregeld oefeningen met de kettle bell (minimaal 1 keer per week).

Borstspieren train ik amper schat ik zo in, die ga ik toevoegen aan het repetoire.
Zal ook starten met trainen vanaf de muur en frequenter oefenen (nu zo om de dag, maar als ik het zo lees moet dat nog wel vaker).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het net even geprobeerd en ik doe er 16 waarvan de laatste 2 met moeite. Benen gewoon recht trouwens, niet met de knieën op de grond.

Sinds anderhalf jaar doe ik gemiddeld 5 keer in de week een uur (zware) krachttraining. Bovenlichaam pak ik ook vrij zwaar met losse gewichten, geen bench press.

En ik ben 40 jaar. Overigens doe ik niet vaak push ups, vind ze niet zo leuk maar vind het wel leuk om te kunnen :-D
Alle reacties Link kopieren
Er is een app . De 100 push up app ofzo. Daarmee heb ik het tot 50x gered in 1x. Miss is dat een optie?

(Maar daarna niets meer met de app gedaan en dan is het wel weer weg. )

En iemand zei het hiervoor al,maar krachttraining helpt enorm.
Alle reacties Link kopieren
Horizon81 schreef:
20-10-2017 08:48
Hier nog een keer de 1,5 jaar grens. Ok. Dus het is niet gek dat ik na een aantal weken heel weinig progressie zie? Kan me daar moeilijk bij neerleggen.. Het is dus echt een kwestie van een heeeeele lange adem?

Hoe vaak heb je geoefend in die 1,5 jaar?
Nee dat is helemaal niet gek, het heeft ruim een half jaar geduurd eer ik 1 x 3 kon ofzo... Het is inderdaad iets van lange adem.

Ik train zo'n drie keer per week. Begonnen met 1 'echte' en dan verder op mijn knieën tot ik niet meer kon. Telkens in sets van drie.
Nu doe ik 3 x 8 echte en geen meer op mijn knieën. Ik hoop zo nog op te bouwen tot 3 x 10.
Als ik voel dat ik niet meer recht ga komen dan blijf ik nog zo lang mogelijk in 'plank' hangen, heb ik dat toch maar weer gehad denk ik dan haha.
Ik doe ook pull ups, ik denk dat dit ook wel heeft geholpen. Die doe ik 4 x 6, ook met veel moeite ;-D
Ik weet niet hoe je je plank doet? Ik doe regelmatig een plank met hele gestrekte armen (dus niet met de ellebogen op de vloer). Het heeft bij mij ook zeker maanden geduurd voor ik 1 pushup kon doen. Eerder deed ik 2x 10, nu tijdje niet bijgehouden en zit nu op 1x 8.
Nomad schreef:
21-10-2017 15:35
Ik weet niet hoe je je plank doet? Ik doe regelmatig een plank met hele gestrekte armen (dus niet met de ellebogen op de vloer). Het heeft bij mij ook zeker maanden geduurd voor ik 1 pushup kon doen. Eerder deed ik 2x 10, nu tijdje niet bijgehouden en zit nu op 1x 8.
Ik doe inmiddels verschillende varianties van de plank. Waarvan hoge en lage plank het meest vaak.

Ik ga gewoon stug doorblijven oefenen. Als ik wat vorderingen maak zal ik het hier melden :). Gisteravond verschillende oefeningen gedaan voor borst-, arm- en schouderspieren. Heb best wat spierpijn, dus het was iig niet voor niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven